Still life

4

Το «Still life» είναι ακόμη ένα σκηνικό αριστούργημα του Δημήτρη Παπαϊωάννου, το οποίο επιβεβαιώνει το ­γόνιμο διάλογό του με τις ­εικαστικές τέχνες και αφήνει περιθώρια στο στοχασμό όσο και στο συναίσθημα.

Still life

Το «Still life» είναι ακόμη ένα σκηνικό αριστούργημα του Δημήτρη Παπαϊωάννου, το οποίο επιβεβαιώνει το ­γόνιμο διάλογό του με τις ­εικαστικές τέχνες και αφήνει περιθώρια στο στοχασμό όσο και στο συναίσθημα.

Still life - εικόνα 1

Έντονα εικονοπλαστική­, με ένα βαθύ στοχασμό­ για την ανθρώπινη ύπαρξη στον πυρήνα της, ανοιχτή ωστόσο σε πολλαπλές αναγνώσεις είναι η νέα εννοιολογική παράσταση του Δημήτρη Παπαϊωάννου. Για άλλη μία φορά θαυμάσαμε τον τρόπο με τον οποίο αφαιρεί το περιττό, όχι μόνο από τα σκηνικά αντικείμενα­ αλλά και από την κίνηση των περφόρμερ. Το σώμα ενός άντρα βρίσκεται –ή καλύτερα αιωρείται­– πάνω σε ένα λευκό ταμπλό το οποίο θρυμματίζεται σταδιακά με κάθε κίνηση. Αυτή είναι μία από τις πιο δυνατές εικόνες που έχουν εντυπωθεί στη μνήμη μου. Κάτω από ένα θόλο, υπό το βάρος του σύμπαντος, το απελευθερωμένο από τη μνήμη ανθρώπινο σώμα προσπαθεί να συνυπάρξει με άλλα σώματα, παλεύει με τη βαρύτητα, το φως, επιχειρεί να ανεβεί ψηλά, να ενωθεί με την ελαφρότητα του σύμπαντος που το εμπεριέχει. Ό,τι όμως φιλοδοξεί να ανεβεί πρέπει και να πέσει.

Και φαίνεται πως ταυτόχρονα με τη μοιραία πτώση προς το έδαφος μια άλλη ύπαρξη γεννιέται κι έχει τη δυνατότητα να πηδήξει προς τον ουρανό. Τα σώματα των περφόρμερ που –όπως λέει ο σκηνοθέτης– «ισορροπούν και διασπώνται, δημιουργούν οπτικές απάτες με στόχο να φωτίσουν σταδιακά τη σισύφεια αναζήτηση του ανθρώπου για το νόημα» διαδέχονται για αρκετή ώρα το ένα τον άλλο. Με τη σωματική­ ελαφρότητα μαριονέτας, παίζουν με τις δυνατότητες, το άλμα, το απροσδόκητο της πτώσης, που την ακολουθεί ένα άλλο άλμα, με την ανάγκη να κοιτάξουν παραπέρα, λίγο πιο βαθιά προς την ουσία των πραγμάτων.

Still life - εικόνα 2

Η σκηνή (το σκηνικό σχεδιάστηκε σε συνεργασία με τους Δημήτρη Θεοδωρόπουλο, Σοφία Ντώνα) γίνεται ένας χάρτης πάνω στον οποίο είναι χαραγμένο το περίγραμμα των ορίων της ανθρώπινης ύπαρξης και στο τέλος της παράστασης τα όρια αυτά «αποψιλώνονται» με το τράβηγμα μιας μαύρης κολλητικής ταινίας. Αν η διάρκεια των επαναλαμβανόμενων σκηνών δεν ήταν τόσο μεγάλη, θα μιλούσαμε για ένα αριστούργημα.

Ο Αριστείδης Σερβετάλης, κρατώντας το βασικό ρόλο, έχει οικειοποιηθεί απόλυτα το ερέθισμα που του έδωσε ο σκηνοθέτης-χορογράφος. Μπορείς να τον δεις να εκφράζεται ακόμη και μέσα από την ακινησία σε μια αλυσίδα­ εικόνων που δεν σπάει και να ξεπερνά τον καλύτερο του εαυτό­. Εξίσου καλοί είναι τόσο ο Αργύρης Πανταζάρας, ο δεύτερος ηθοποιός που συμμετέχει, όσο και οι χορευτές (Δρόσος Σκότης, Μιχάλης Θεοφάνους, Καλλιόπη Σίμου, Παυλίνα Ανδριοπούλου). Ο ίδιος ο Δημήτρης Παπαϊωάννου εμφανίζεται ελάχιστα στη σκηνή, αλλά η παράστασή του, μια αρχετυπική αλληγορία για τον απελπιστικά συμβιβασμένο άνθρωπο, έφερε στη σκέψη μου μια διαπίστωση του Πίτερ Μπρουκ: «Έχει μεγάλη σημασία να είσαι ευαίσθητος σε έναν υπόγειο ρυθμό που δύσκολα αποκαλύπτεται, αλλά περιμένει πάντα εκεί για να τον αφουγκραστείς».

Ημερομηνία α' δημοσίευσης 12/6/2014.

Περισσότερες πληροφορίες

Still life

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 70 '

Αντλώντας έμπνευση από το μύθο του Σίσυφου, ο χορογράφος παρουσιάζει τον άνθρωπο ως εργάτη στην ερημιά ενός μεταφυσικής υφής «πουθενά» να αναμετράται με τη βαρύτητα και την ελαφρότητα, την απάτη και την αλήθεια

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.