Η Πανελλήνια Ένωση Θεάτρου καταγγέλλει τη διοίκηση του ΣΕΗ για παραπλάνηση των Ελλήνων ηθοποιών

Με επιστολή της η ΠΕΘ κάνει λόγο για παραπλάνηση των εργαζομένων ηθοποιών σχετικά με το μέλλον του εργασιακού τους καθεστώτος.

Η Πανελλήνια Ένωση Θεάτρου καταγγέλλει τη διοίκηση του ΣΕΗ για παραπλάνηση των Ελλήνων ηθοποιών

Την Παρασκευή 12/4 η Πανελλήνια Ένωση Θεάτρου (ΠΕΘ) έστειλε επιστολή μέσα από την οποία καταγγέλλει δημόσια τη διοίκηση του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ) για παραπλάνηση των εργαζομένων ηθοποιών σχετικά με το μέλλον του εργασιακού τους καθεστώτος.

Η αλήθεια για την "Επιχειρησιακή" Συλλογική Σύμβαση με το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών

"H Πανελλήνια Ένωση Θεάτρου παραμένει σταθερή στην πάγια θέση της ότι οι ηθοποιοί είναι πολύτιμοι συνοδοιπόροι του έργου της και πολύτιμοι συνεργάτες ενός εκάστου των παραγωγών που εκπροσωπεί. Στη βάση αυτής της θέσης στάθηκε, στέκεται και θα στέκεται στο πλευρό των ηθοποιών σε κάθε εύλογο αίτημά τους αλλά και στις αγωνιστικές τους κινητοποιήσεις. Η ΠΕΘ, με κάθε ευκαιρία, κάλεσε, προσφέρθηκε και προσφέρεται στην συνομολόγηση Συλλογικής Σύμβασης με το ΣΕΗ.

Για λόγους που, προφανώς, ανάγονται στις προθέσεις της Διοίκησης του ΣΕΗ και καθόλου δεν σχετίζονται με οιαδήποτε δική μας άρνηση για διάλογο και συνεννόηση, η Διοίκηση του ΣΕΗ προτίμησε, ανεπίτρεπτα και  εν μέσω διαπραγματεύσεων, να προωθήσει στους παραγωγούς ένα ανορθολογικό και ελλιπές συμβατικό κείμενο "επιχειρησιακής" σύμβασης, επιχειρώντας να προκαταλάβει την αποδοχή του με την μέθοδο της "προσχώρησης" και επιχειρώντας να διαιρέσει τους παραγωγούς σε "καλούς" και "κακούς". Την καλούμε να απομακρύνει την μικροπολιτική από τις συνεννοήσεις μας. 

Επί της ουσίας: 1) Οικονομικο σκέλος: Ανορθολογισμός και ψέματα. Η ΠΕΘ έχει εξ αρχής συναινέσει στα μεγέθη των προτεινομένων από το ΣΕΗ μηνιαίων αποδοχών των παραστάσεων, που ρυθμίζει μερικώς και ουδέποτε αρνήθηκε την πληρωμή των προβών, στο πνεύμα της οικονομικής κλίμακας των αποδοχών των παραστάσεων. Αυτό δεν σημαίνει, ότι είναι – λογικώς, νομικώς και λειτουργικώς – αποδεκτό οι μηνιαίες αποδοχές των προβών να υπερβαίνουν ως προς το ύψος του τις μηνιαίες αποδοχές των παραστάσεων! Επ’ αυτού του "παραλογισμού", του οποίου την θεραπεία αναμέναμε, εφόσον έγινε προφορικά αποδεκτή από μέλη της Διοίκησης του ΣΕΗ, δεν υπήρξε πρόοδος – αντίθετα διακινούνται ψεύδη ότι δεν θέλουμε να πληρώσουμε "ένα χιλιάρικο" για τις πρόβες, όταν το συμβατικό τους κείμενο κάνει λόγο για "μηνιαίο μισθό 1.250 ευρώ", την ώρα που προβλέπει μηνιαίο μισθό 1.050 ευρώ για τις παραστάσεις από 4 - 6 εβδομαδιαίως! 

2) Ουσιώδη κενά της σύμβασης. Η ΠΕΘ εμμένει στη θέση της, ότι τα ρυθμιστικά κενά της σύμβασης που διακινείται από το ΣΕΗ προς υπογραφή είναι ΟΥΣΙΩΔΗ, η δε έλλειψή τους αποβαίνει σε βάρος του Θεάτρου ως οργανικό σύνολο.

Αποκλειστικότητα

Δεν επιθυμούμε την προτεινόμενη – παραδόξως – από το ΣΕΗ "αποκλειστικότητα" υπέρ ενός παραγωγού, επειδή περιορίζει την κινητικότητα των θιάσων και δημιουργεί "στρατούς" ηθοποιών στους σχεδιασμούς των ισχυρών παραγωγών. Μας προξενεί ιδιαίτερη εντύπωση πώς οι ηθοποιοί προτείνουν αυτή τη ρύθμιση. Από την πλευρά μας, δεν επιθυμούμε να δεσμεύσουμε κανέναν ηθοποιό στις επιλογές του, πέραν από τα αυστηρά όρια της κάθε φορά συνεργασίας μας. Η ΠΕΘ παραμένει υπέρμαχος της ελεύθερης καλλιτεχνικής παραγωγής, σταθερός αντίπαλος των διαδικασιών "συγκέντρωσης" και "βιομηχανοποίησης" του Ελληνικού Θεάτρου και πιστεύει στην διακριτή και ισότιμη λειτουργία της θεατρικής παραγωγής από συναφείς λειτουργίες, όπως η τηλεοπτική ή κινηματογραφική παραγωγή. 

Αφανισμός μικρών θεάτρων

Δεν επιθυμούμε να συμπράξουμε στον αφανισμό των μικρών θεάτρων και των πειραματικών παραστάσεων (παρότι τα μέλη μας στην πλειοψηφία τους δεν ανήκουν σε αυτήν την κατηγορία), επειδή θεωρούμε ότι εκεί βρίσκεται το "φυτώριο" της ανανέωσης της θεατρικής παραγωγής. Γι’ αυτό ζητούμε ρητή εξαίρεση και ειδική ρύθμιση για τα θέατρα χωρητικότητας έως 100 θέσεων. Η ΠΕΘ δεν διαπραγματεύεται την αρμονική της συνύπαρξη με τις μικρού μεγέθους και τις πειραματικές παραγωγές.

Συρρίκνωση θιάσων

Δεν επιθυμούμε να συμπράξουμε στην συρρίκνωση του μεγέθους των θιάσων, γι’ αυτό και ζητούμε ειδική ρύθμιση για βοηθητικούς ρόλους και τους μικρής επαγγελματικής διαδρομής ηθοποιούς, δεδομένου ότι η υπαγωγή τους στα μισθολογικά δικαιώματα της προτεινόμενης σύμβασης θα οδηγήσει μαθηματικά στην αφαίρεση αυτών των βοηθητικών ρόλων από τις παραστάσεις, δηλαδή περισσότερους άνεργους ηθοποιούς. Η ΠΕΘ θα υπερασπίζεται πάντα την ποιότητα των θεατρικών παραγωγών και το περιβάλλον ανάδειξης νέων καλλιτεχνών. 

Παραστάσεις ειδικού καθεστώτος

Δεν προτιθέμεθα να μπούμε σε ανασφάλεια δικαίου και "αφανείς" διαδικασίες για παραστάσεις βραχύβιες (έως 15 παραστάσεις), για παραστάσεις "ειδικού καθεστώτος" (επιχορηγούμενες κτλ. που ενδέχεται να εκτελούνται με μεμονωμένες παραστάσεις εντός μίας θεατρικής περιόδου), για τις οποίες προτείνουμε να υπάρξει ρύθμιση ανάλογη αυτής των παιδικών παραστάσεων. Η ΠΕΘ διεκδικεί "καθαρούς λογαριασμούς" με τους ηθοποιούς.

Γίνεται εύκολα αντιληπτό πως οι βελτιώσεις που έχουμε προτείνει στο ΣΕΗ πολύ λιγότερο αφορούν τα στενά οικονομικά μας συμφέροντα αλλά αποδεικνύουν έμπρακτα την έγνοια μας για την ελεύθερη και δημιουργική θεατρική παραγωγή. Γι’αυτό επιστρέφουμε κάθε αιτίαση περί "υποκρισίας", αφού όσα διατυπώνουμε  (αποκλειστικότητα, "μικρά" θέατρα, βοηθητικοί ρόλοι κτλ.) εμείς τα υιοθετούμε με την υπογραφή μας την ώρα που οι πλέον αρμόδιοι (η Διοίκηση του ΣΕΗ) έπρεπε να τα προασπίζουν.

ΚΑΛΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΗΘΟΠΟΙΟΥΣ στην ορθολογική και πλήρη ολοκλήρωση του διαλόγου μας, ΑΝΑΚΑΛΩΝΤΑΣ, παράλληλα, τη Διοίκηση του ΣΕΗ στον καλόπιστο διάλογο, από τον οποίο έχει απομακρυνθεί".

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.

Τη θεατρική παράσταση "Οδυσσέας" υποδέχεται το Μικρό Γκλόρια τον Οκτώβριο

Μια παράσταση που εμπνέεται από αληθινή ιστορία και έχει θέμα τη νόσο Αλτσχάιμερ έρχεται τη νέα σεζόν, με πρωταγωνιστή τον Τάσο Παλαντζίδη.