"Όταν συνάντησα τον Σαντ": Ο Κωνσταντίνος Φάμης για την πρώτη του γνωριμία με τη "Βρωμιά"

Ο ερμηνευτής της παράστασης που επαναλαμβάνεται στο Πλύφα έως τέλος του μήνα μάς μιλά για την πρώτη του επαφή με το έργο του Ρόμπερτ Σνάιντερ που σκηνοθετεί η Κατερίνα Πολυχρονοπούλου, ένα έργο "για τον 'ξένο' ανάμεσα μας, την μοναξιά, την ελπίδα και τα όνειρα που ξεπερνούν τα σύνορα".

Κωνσταντίνος Φάμης

Ήταν τέλη του 2015 όταν έπεσε στα χέρια μου για πρώτη φορά το κείμενο της "Βρωμιάς". Μιας ιστορίας με έναν και μοναδικό ήρωα, τον Σαντ. Η πρώτη φράση του: Με λένε Σαντ. Σαντ στα αγγλικά σημαίνει λυπημένος, δεν είμαι λυπημένος.

Μετανάστης από το Ιράκ στην Γερμανία, εν μέσω του πολέμου στον Περσικό, ο Σαντ έχει εγκαταλείψει τον τόπο του για μια καλύτερη ζωή σε μια χώρα που θαυμάζει και έχει αγαπήσει πολύ μέσα από τους συγγραφείς της και την κουλτούρα της. Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική.

Βρωμιά

Ο Σαντ γίνεται ο ξένος, ο άλλος, ο διαφορετικός, αυτός που δεν ανήκει πουθενά, που δεν του δίδεται μια ίση ευκαιρία στα όνειρά του, ο μόνος. Έτσι δημιουργεί το μικρό του προσωπικό σύμπαν, σε ένα δωμάτιο με χαρτόκουτα για έπιπλα, με μια μόνο καρέκλα που είναι η πατρίδα του, με τις φωτογραφίες των δικών του ανθρώπων που έφερε μαζί του και τα τριαντάφυλλά του, που πουλάει τα βράδια για να ζήσει. Αυτός είναι όλος του ο κόσμος.

Με συγκίνησε βαθιά αυτός ο χαρακτήρας. Η ερημιά του, η νοσταλγία για τους δικούς του, η πίκρα του, ο φόβος, αλλά και η ευαισθησία και η αγάπη του για τους ανθρώπους που δεν αλλοιώνονται  από την συνεχή απόρριψη και την βία που εισπράττουν. Ο Σαντ ακροβατεί συνεχώς ανάμεσα στο πένθος για τη ζωή που άφησε πίσω του, και στην λαχτάρα του για μια καινούρια, καλύτερη, που ελπίζει ότι κάποτε θα καταφέρει να ζήσει.

Βρωμιά
Αγγελική Κοκκοβέ©

Ο Ρόμπερτ Σνάιντερ αφουγκράστηκε το πολιτικό κλίμα της εποχής – του πολέμου στον Περσικό κόλπο- και έγραψε την "Βρωμιά". Έκανε όμως πολλά παραπάνω. Κατόρθωσε να γράψει ένα επώδυνα διαχρονικό κείμενο για κάθε πόλεμο, για κάθε "ξένο", για καθετί διαφορετικό, κάθε εποχής. Η γραφή του είναι εξίσου σύγχρονη με την θεματική. Άμεση και συναρπαστική. Κοφτές φράσεις, καταιγισμός σκέψεων και συναισθημάτων, σκληρές αλήθειες αλλά και πολύ χιούμορ, μαύρο πολλές φορές και αυτοσαρκαστικό.

Είμαι ευγνώμων για την συνάντησή μου με την "Βρωμιά" και τον Σαντ γιατί με πήγε πολλά βήματα παρακάτω. Είδα μέσα από τα μάτια του το πώς είναι να υπάρχεις και να μην υπάρχεις. Να είσαι αόρατος και αντιμέτωπος με μια κοινωνία αλαζονική. Την αλαζονεία που πηγάζει από την αίσθηση της ασφάλειας, ότι αυτά συμβαίνουν στους άλλους, όχι σε μένα. Τον τελευταίο καιρό ζήσαμε στο πετσί μας το πόσο εύκολα χάνει κανείς τα κεκτημένα του, τα καθημερινά του δεδομένα. Πόσο τραγικά εύκολο είναι να αναγκαστεί κανείς να εγκαταλείψει το σπίτι του και την ζωή του. Πώς ανατρέπονται όλα μέσα σε μια στιγμή.

Ο Σαντ με πήρε από το χέρι και μού έδειξε τον κόσμο του, το φως που εκπέμπει και την ελπίδα μέσα στο περιθώριο. Αυτό κάνει. Και μας συστήνει όλους τους Σαντ αυτού του κόσμου. Και ύστερα βραδιάζει, νικάει τον φόβο του και βγαίνει για να πουλήσει τα τριαντάφυλλά του. 12 χιλιόμετρα κάθε βράδυ. 48 κέντρα. Όλη του η ζωή.

"... κάπου άκουσα μια φράση στα αραβικά, αλλά ξέρω πως τη σκέφτηκε
κάποιος στα γερμανικά. Τώρα θα την πω αυτή τη φράση.
Γι’ αυτά που δε μπορείς να μιλήσεις, καλύτερα να σιωπάς.
Τώρα ξέρω πως αυτή η φράση είναι λάθος.
Γι’  αυτά που δεν μπορείς να μιλήσεις, πρέπει να μιλάς".

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Βρωμιά

  • Διάρκεια: 70 '

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).