Ανακοινώθηκαν τα Κρατικά Βραβεία Συγγραφής Θεατρικού Έργου 2022

Μαθαίνουμε τα νέα έργα που ξεχώρισαν καθώς και το σκεπτικό της επιλογής τους, ενώ διαβάζουμε και τους προβληματισμούς της επιτροπής σχετικά με το μέλλον της συγγραφής παιδικών θεατρικών έργων στην Ελλάδα.

Το ΥΠΠΟΑ για την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου και τον διαγωνισμό Κρατικών Βραβείων Συγγραφής Θεατρικού Έργου

Ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα των νικητήριων έργων για το Κρατικό Βραβείο Συγγραφής Θεατρικού Έργου, το Κρατικό Βραβείο Συγγραφής Θεατρικού Έργου για Παιδιά και το Κρατικό Βραβείο Συγγραφής για Νέους Θεατρικούς Συγγραφείς "Χρύσα Σπηλιώτη". Νέες πρωτότυπες δραματουργικές προτάσεις που καταπιάνονται με σύγχρονα θέματα δημιουργούν ένα αισιόδοξο κλίμα για το μέλλον της ελληνικής θεατρικής γραφής χωρίς όμως να λείπουν και οι "απογοητεύσεις" για την παιδική θεατρική γραφή όπου οι συμμετέχοντες ήταν λίγοι και τα υποβληθέντα έργα προκάλεσαν δυσάρεστες εκπλήξεις.

συγγραφέας

 

Αναλυτικές πληροφορίες για τα βραβεία

Το Υπουργείο Πολιτισμού, μετά την ολοκλήρωση των εργασιών των τριών αρμόδιων Επιτροπών (Επιτροπή Κρατικού Βραβείου Συγγραφής Θεατρικού Έργου, Επιτροπή Κρατικού Βραβείου Συγγραφής Θεατρικού Έργου για Παιδιά και Επιτροπή Κρατικού Βραβείου για Νέους Θεατρικούς Συγγραφείς "Χρύσα Σπηλιώτη"), ανακοινώνει τα Κρατικά Βραβεία Συγγραφής Θεατρικού Έργου 2022.

Αναλυτικά, τα βραβεία έχουν ως εξής:

 

1. Κρατικό Βραβείο Συγγραφής Θεατρικού Έργου

Πρώτο βραβείο, απονέμεται ομοφώνως, από κοινού στα έργα:

α) "Οι αποκάτω" της Ζέτης (Γεωργίας-Παρασκευής) Φίτσιου, που υποβλήθηκε στο διαγωνισμό με το ψευδώνυμο "Αλίκη Καρνέζου".

β) "Terra Incognita" της Ελευθερίας Μιχαηλίδη, που υποβλήθηκε στο διαγωνισμό με το ψευδώνυμο "Ειρήνη Αγγελίδη"

Σύμφωνα με το σκεπτικό της Επιτροπής, πρόκειται για δύο θεατρικά έργα που χαρακτηρίζονται από πρωτότυπη και ενδιαφέρουσα δραματουργία, καθαρό χειρισμό χαρακτήρων και φαντασία. Η θεματολογία τους διακρίνεται από πρωτοτυπία και η ανθρώπινη παρουσία συνομιλεί με σύγχρονα θέματα.

Το Κρατικό Βραβείο Θεατρικού Έργου έτους 2022 συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο επτά χιλιάδων (7.000) ευρώ.

Επιπλέον, η Επιτροπή απονέμει Επαίνους σε τέσσερα έργα:

α) "Η κοιλάδα με τις παπαρούνες" του Δημήτριου Αλέξιου, που υποβλήθηκε στο διαγωνισμό με ψευδώνυμο "Βλαντίμιρ Ζελέτιν",

β) "Τση Λένης η μιλιά" της Στυλιανής Χαιρέτη, που υποβλήθηκε στο διαγωνισμό με το ψευδώνυμο "Μυρσίνη Ζαχαρία"

γ) "Blood Ντέμη" της Ελένης Κωστοπούλου, που υποβλήθηκε στο διαγωνισμό με το ψευδώνυμο "Dylan_Akulinos" και

δ) "Το πέρασμα" της Άννας Πίττα, που υποβλήθηκε στο διαγωνισμό με το ψευδώνυμο "Κάπως".

Η Επιτροπή ξεχωρίζει τα τέσσερα αυτά έργα, σύμφωνα με το σκεπτικό της, για τις αρετές τους και επισημαίνει τις πολύ σημαντικές υποσχέσεις που τα έργα αυτά και οι συγγραφείς τους αφήνουν για το μέλλον.

Επίσης, η Επιτροπή προτείνει ομοφώνως προς το Υπουργείο Πολιτισμού την άμεση και διαρκή στήριξη του κειμένου και του ελληνικού λόγου. Συνολικά υποβλήθηκαν στο διαγωνισμό 76 έργα.

 

Η Επιτροπή αποτελείται από τους:

  • Νίκο Διαμαντή, σκηνοθέτη, ως πρόεδρο

και τα μέλη:

  • Αμαλία Κοντογιάννη, θεατρολόγο, υπεύθυνη δραματολογίου και μέλος της Επιτροπής αξιολόγησης και κρίσης παραστάσεων του Κ.Θ.Β.Ε.,
  • Πέγκυ Σταθακοπούλου, ηθοποιό,
  • Ανδρέα Φλουράκη, θεατρικό συγγραφέα,
  • Μπέτυ Αρβανίτη, ηθοποιό.

2. Κρατικό Βραβείο Συγγραφής Θεατρικού Έργου για Παιδιά

 

Κρατικό Βραβείο Θεατρικού Έργου για Παιδιά έτους 2022 απονέμεται ομοφώνως στο έργο, "Ο αδερφός μου από τ’ αστέρια" της Αγγελικής Δαρλάση, που υποβλήθηκε στο διαγωνισμό με το ψευδώνυμο "Άννα Δήμου".

Το σκεπτικό της βράβευσης:

Πρόκειται για ένα θεατρικό κείμενο με σύγχρονο και πρωτότυπο θέμα το οποίο αναφέρεται στη σχέση δύο αδελφών, ενός κοριτσιού και ενός αγοριού. Εστιάζει με τρυφερότητα, ευαισθησία και, κυρίως, με σεβασμό, στον τρόπο με τον οποίο το κορίτσι προσπαθεί να διερευνήσει τον ιδιαίτερο κόσμο του αδελφού της, ο οποίος βρίσκεται στο φάσμα του αυτισμού. Γύρω από αυτή την κεντρική δραματική συνθήκη χτίζεται ένα έργο με γοργό ρυθμό, εξωτερική αλλά και εσωτερική δράση το οποίο διαθέτει μορφολογικές και δραματουργικές αρετές: οι χαρακτήρες είναι στέρεοι και ολοκληρωμένοι, η πλοκή στρωτή και συνεπής, η χρήση της αφήγησης μέσα από τον κύριο χαρακτήρα ως εργαλείο επικοινωνίας με το παιδικό κοινό είναι ισορροπημένη, ο λόγος σύγχρονος, απλός και στρωτός ενώ οι τεχνικές αποστασιοποίησης διασφαλίζουν την έλλειψη μελοδραματισμού. Η χρήση πολλών οπτικοακουστικών μέσων στην απόδοση του κόσμου όπως την αντιλαμβάνεται ένα αυτιστικά παιδί είναι επίσης δραματουργικά λειτουργική. Είναι φυσικά δεδομένο ότι σε περίπτωση παρουσίασης στο κοινό θα πρέπει να προηγηθεί περαιτέρω έρευνα και διάλογος με ειδικούς πάνω στο ιδιαίτερα ευαίσθητο θέμα της παρουσίασης των ατόμων που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού και της πρόσληψης που έχουν οι άλλοι πάνω στο τρόπο που αντιλαμβάνονται τον κόσμο καθώς πρόκειται για ένα θέμα που ελάχιστα έχει απασχολήσει έως τώρα την επαγγελματική ελληνική παιδική δραματουργία.
"Ο αδερφός μου από το αστέρια" αποτελεί ένα πρωτότυπο κείμενο δυνάμει παραστάσιμο το οποίο παραμένει "ανοικτό", αναζητώντας τη σκηνοθετική διαμεσολάβηση και ανάδειξή του στη σκηνή του Θεάτρου για ανήλικους θεατές και το οποίο μπορεί να συγκινήσει, να τέρψει, αλλά και να προβληματίσει τους νεαρούς αναγνώστες και θεατές αγγίζοντας θέματα όπως η δύναμη της αγάπης, της αποδοχής της διαφορετικότητας, της ενσυναίσθησης.

 

Το βραβείο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 5.000 ευρώ.

 

Επίσης, η Επιτροπή, ομόφωνα απονέμει Έπαινο στο έργο "Κάποτε στο Χάμελιν" της Μαρίας Χίου, που υποβλήθηκε στο διαγωνισμό με το ψευδώνυμο "Μέλισσα".

Το σκεπτικό του Επαίνου έχει ως εξής:

Το έργο αποτελεί μία απόπειρα δραματοποίησης του παραμυθιού "Ο Αυλητής του Χάμελιν", το οποίο κατεγράφη και έγινε γνωστό από τους αδελφούς Γκριμ. Πρόκειται για ένα καλογραμμένο κείμενο το οποίο διαθέτει μια μεγάλη αίσθηση οικονομίας στα δραματουργικά μέσα (4 ρόλοι /ένας σκηνικός χώρος). Η θεατρική φόρμα υπηρετείται ορθώς σε μεγάλο βαθμό με ανάγλυφες σχέσεις προσώπων επί σκηνής ζωντανό διάλογο, παρότι σε ορισμένα σημεία υπολείπεται προφορικότητας. Η εξέλιξη της ιστορίας γίνεται μέσα από τα διαλογικά μέρη κυρίως μέσω της περιγραφής (μέσα από τους χαρακτήρες) γεγονότων που συμβαίνουν σε άλλους –εκτός της σκηνής– χώρους και χρόνους. Μια αρτιότερη και ευρύτερη ανάπτυξη θα μπορούσε πιθανώς να επιτύχει τον στόχο αυτόν με μεγαλύτερη πληρότητα, ξεφεύγοντας από τον "μαγικό" κόσμο του παραμυθιού και επεκτείνοντας το ιδεολογικό και αξιακό υπόβαθρο στο σήμερα. Παραμένει, ωστόσο, ένα έργο με θεατρικές αρετές στην ανάπτυξή του, με τρυφερότητα, ευαισθησία και σεβασμό απέναντι στο ανήλικο κοινό.

Η απόφαση της Επιτροπής, στο σύνολό της, συνοδεύεται από το εισαγωγικό/επεξηγηματικό κείμενο που ακολουθεί:

Η Επιτροπή μελέτησε με ιδιαίτερη προσοχή τα δεκατρία (13) έργα που υποβλήθηκαν στο διαγωνισμό και επισημαίνει τα παρακάτω:

Ο ανησυχητικά χαμηλός αριθμός συμμετοχών αποτέλεσε σημείο έντονου προβληματισμού και κεντρικό σημείο των συζητήσεων της Επιτροπής καθώς ο διαγωνισμός φαίνεται να ακολουθεί μια φθίνουσα πορεία τα τελευταία χρόνια. Επιπλέον, στην πλειονότητα των έργων παρατηρήθηκε η απουσία ενός στέρεου δραματικού πλαισίου που να ευνοεί και να αναδεικνύει δραματικές καταστάσεις, συγκρούσεις και χαρακτήρες, με δεδομένη επιπλέον την έλλειψη προφορικότητας στο λόγο, τη διαγραφή σχηματικών χαρακτήρων, τα δραματουργικά χάσματα και την έλλειψη σαφούς στόχου. Επίσης, εντύπωση προκάλεσε το γεγονός ότι υπήρξαν έργα με σαφείς στερεοτυπικές, σεξιστικές έως και εθνικιστικού χαρακτήρα αναφορές, που δεν έχουν θέση στη σύγχρονη δραματουργία και, κυρίως, στη δραματουργία για παιδικό και νεανικό κοινό. Διαπίστωση της Επιτροπής είναι ότι ο Διαγωνισμός πρέπει να απευθυνθεί στοχευμένα σε νέες δημιουργικές δυνάμεις που υπάρχουν και δρουν σήμερα στο χώρο της θεατρικής γραφής ενθαρρύνοντας την ενασχόληση με τη συγγραφή για ανήλικους θεατές.

Παρά τον προβληματισμό που προκάλεσε σε πολλαπλά επίπεδα η πλειονότητα των έργων που κατατέθηκαν, τα δύο που απολύτως ομόφωνα ξεχώρισε η Επιτροπή και προτείνονται για το Βραβείο και τον Έπαινο αποτελούν εξαιρετικά αξιόλογα θεατρικά εγχειρήματα τα οποία μπορούν άμεσα να πάρουν το δρόμο για τη σκηνή.

 

Η Επιτροπή αποτελείται από τους:

  • Τάκη Τζαμαργιά, σκηνοθέτη, ηθοποιό, εκπαιδευτικό, μέλος του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) του Ε.Κ.Π.Α., ως πρόεδρο

και τα μέλη:

  • Μαρία Καρανάνου, θεατρολόγο, υπεύθυνη Εκδόσεων και Βιβλιοπωλείου- Πωλητηρίου του Εθνικού Θεάτρου,
  • Μαρία Δημάκη - Ζώρα, Επίκουρη Καθηγήτρια Θεατρολογίας Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΕΚΠΑ, με γνωστικό αντικείμενο "Θεατρολογία: Νεοελληνική Δραματουργία και Πολιτισμός" και Σύμβουλο – Καθηγήτρια στο ΕΑΠ, στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα "Δημιουργική Γραφή",
  • Δήμητρα - Βικτωρία Πανάγου, θεατρική συγγραφέα, σκηνογράφο,
  • Εδουάρδο - Δημήτριο Γεωργίου, σκηνογράφο, αρχιτέκτονα.

3. Κρατικό Βραβείο Συγγραφής για Νέους Θεατρικούς Συγγραφείς "Χρύσα Σπηλιώτη"

Πρώτο βραβείο απονέμεται ομοφώνως στο έργο "Αλμυρά Γράμματα" της Μαρίας Ψαρολόγου, το οποίο υποβλήθηκε στο διαγωνισμό με το ψευδώνυμο "Δαίμων Εαυτού".

Σύμφωνα με το σκεπτικό της Επιτροπής, πρόκειται για ένα θεατρικό κείμενο το οποίο, στο σύνολό του, συγκεντρώνει αρετές που το καθιστούν άρτιο και ενδιαφέρον προς παράσταση υλικό. Διαθέτει ολοκληρωμένη σύλληψη της ιδέας, επάνω στην οποία στέρεα δομείται και εξελίσσεται η δράση, με τα εκφραστικά εργαλεία της θεατρικής γλώσσας σαφώς επιστρατευμένα. Πετυχαίνει, μέσα από δύο μόνο πρόσωπα επί σκηνής και της μεταξύ τους σχέσης (όπως αυτή κλιμακώνεται από εικόνα σε εικόνα), να ζωντανέψει με γνήσια συγκίνηση έναν ολόκληρο κόσμο που έχει παρέλθει –στα κυρίαρχα χαρακτηριστικά του– ανεπιστρεπτί, αντλώντας μεν την πλοκή του από το παρελθόν, αλλά στοχεύοντας στο συναίσθημα του σύγχρονου θεατή. Συνιστά, επομένως δραματουργικά, ένα καλλιτεχνικό προϊόν κατάλληλο να αξιοποιηθεί με γόνιμο τρόπο σε μια πιθανή θεατρική πραγμάτωση του.

Το Κρατικό Βραβείο Συγγραφής για Νέους Θεατρικούς Συγγραφείς "Χρύσα Σπηλιώτη" έτους 2022 συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 5.000 ευρώ. Συνολικά υποβλήθηκαν στο διαγωνισμό 26 έργα.

Η Επιτροπή Κρατικού Βραβείου για Νέους Θεατρικούς Συγγραφείς αποτελείται από τους:

  • Αντώνη Αντωνίου, σκηνοθέτη, ηθοποιό, ως πρόεδρο και τα μέλη:
  • Λεία Βιτάλη, θεατρική συγγραφέα,
  • Λεωνίδα Προυσαλίδη, θεατρικό συγγραφέα,
  • Λίλλυ Μελεμέ, σκηνοθέτιδα, ηθοποιό,
  • Γεώργιο Βουδικλάρη, κριτικό θεάτρου και χορού

Οι θίασοι του ελεύθερου θεάτρου οι οποίοι θα εντάξουν στο ρεπερτόριό τους έργα  που έχουν τιμηθεί με Κρατικό Βραβείο Συγγραφής Θεατρικού έργου επιχορηγούνται από το ΥΠΠΟ για το ανέβασμα τους, με τους όρους που εκάστοτε ισχύουν.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.