Τι σχέση έχει ο Μπάιρον με το Μεσολόγγι; Μια παράσταση στη Βιβλιοθήκη του Μπενάκη μας απαντά

Το θεατρικό δημιουργήθηκε εξ ολοκλήρου στον χώρο αυτό και επιθυμεί να εισηγηθεί μια εντελώς νέα σχέση ανάμεσα στην ιστορική έρευνα και τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία.

Μπάιρον. Τελευταίος σταθμός, Μεσολόγγι © stavros habakis

Το Μουσείο Μπενάκη σε συνεργασία με το Θέατρο Σημείο παρουσιάζουν στους χώρους της Βιβλιοθήκης του Μουσείου το έργο "Μπάιρον. Τελευταίος Σταθμός, Μεσολόγγι". Η παράσταση δημιουργήθηκε εξ ολοκλήρου στον χώρο αυτό και επιθυμεί να εισηγηθεί μια εντελώς νέα σχέση ανάμεσα στην ιστορική έρευνα και τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία.

Η παράσταση δεν εντάσσεται στα είδη του μουσειακού θεάτρου ή του θεατρικού ντοκιμαντέρ. Επιδιώκει αντίθετα να εστιάσει στο συναίσθημα εκείνο που συχνά νιώθει κανείς μελετώντας την ονειροπόληση, θέτοντας ως κεντρικά ερωτήματα τα εξής: Πού συναντιούνται ο επιστημονικός λόγος και η ποίηση; Πώς σχετίζεται η σπειρωτή εξέλιξη της Ιστορίας με τη μοναδική στιγμή της δημιουργίας; Μπορεί η επιστήμη να κάνει τον άνθρωπο να ονειρεύεται; 

Αφορμή για την παράσταση αποτέλεσε η έρευνα της Πανωραίας Μπενάτου, υπεύθυνης της Βιβλιοθήκης του Μουσείου Μπενάκη, σχετικά με τη διοργάνωση της εκατονταετηρίδας από το θάνατο του Μπάιρον το 1924 στην Ελλάδα στον απόηχο της Μικρασιατικής Καταστροφής. Η θεατρική αφήγηση – ακολουθώντας την επιστημονική έρευνα –  εκκινεί από συγκεκριμένα αντικείμενα των συλλογών της Βιβλιοθήκης και ξεδιπλώνεται από την καταγραφή των τελευταίων ημερών του Μπάιρον στο Μεσολόγγι, μέχρι τα κείμενα των εορτασμών της επετείου του θανάτου του και τα τεκμήρια της προσωπικής έρευνας του Αντώνη Μπενάκη για όλα τα παραπάνω το 1930, τη χρονιά που ιδρύθηκε το Μουσείο. 

Η παράσταση κινούμενη ανάμεσα σε σημαντικές επετείους, όπως τα διακόσια χρόνια από την Επανάσταση και τα εκατό από τη Μικρασιατική Καταστροφή, δεν επιθυμεί να σταθεί στην ιστορική ερμηνεία των γεγονότων, αλλά να εστιάσει στη σχέση που έχουν αυτά με την ποίηση και την καλλιτεχνική δημιουργία όπως: οι στίχοι του Μπάιρον στο τελευταίο ποίημα που έγραψε για τα τριακοστά έκτα του γενέθλια στο Μεσολόγγι, λίγο καιρό πριν πεθάνει• οι λέξεις του Σπυρίδωνα Τρικούπη στον επικήδειό του για τον Μπάιρον, όπως αυτός δημοσιεύθηκε στα Ελληνικά Χρονικά• οι αναφορές του Κωστή Παλαμά σε άλλους ποιητές στην ομιλία του στο Πανεπιστήμιο για την Εκατονταετηρίδα• οι αναζητήσεις του Αντώνη Μπενάκη για τη συγκρότηση της συλλογής της Βιβλιοθήκης του Μουσείου την εποχή της ίδρυσής του• όλες αυτές οι ματιές είναι βέβαια ιστορικές, αλλά ταυτόχρονα και προσωπικά βλέμματα από το παρελθόν προς το μέλλον. 

Μπάιρον. Τελευταίος σταθμός, Μεσολόγγι
© stavros habakis

Όπως αναφέρει ο σκηνοθέτης Αλέξανδρος Διαμαντής: "Είναι με ιδιαίτερη χαρά και μ’ ένα αίσθημα ξεχωριστής ανυπομονησίας που γράφω δυο κουβέντες για την παράσταση Μπάιρον, τελευταίος σταθμός: Μεσολόγγι. Τα αισθήματα αυτά έχουν βέβαια να κάνουν με τ’ ότι μου δόθηκε η εξαιρετική ευκαιρία να δουλέψω με μια εκπληκτική ομάδα συνεργατών και μάλιστα σ’ έναν τόσο ιδιαίτερο, αλλά και τόσο αγαπητό σ’ εμένα χώρο, όπως η Βιβλιοθήκη του Μουσείου Μπενάκη. Σχετίζονται όμως έντονα και με το γεγονός ότι η παράσταση που πρόκειται να δείτε είναι στην ουσία ένα θεατρικό πείραμα.  Η αρχική σκέψη γι’ αυτήν ήταν προς την κατεύθυνση της δημιουργίας ενός θεατρικού ντοκιμαντέρ. Με τον όρο αυτό εννοείται –ή τουλάχιστον οι συνεργάτες μου κι εγώ για να συνεννοηθούμε μεταξύ μας, εννοούσαμε–  την σκηνική απόδοση ενός μη –θεατρικού κειμένου–  στη συγκεκριμένη περίπτωση, μιας επιστημονικής εργασίας. Αν και διατηρούνται κάμποσα στοιχεία από το συγκεκριμένο είδος, τελικά το έργο που δημιουργείται είναι κάτι απολύτως διαφορετικό, κάτι καινούργιο, τ’ οποίο διστάζω να ορίσω ως "μουσειακό" ή ως "ερευνητικό" θέατρο. Διστάζω, επειδή μου φαίνεται πως κι αυτοί οι όροι, όπως και το θεατρικό ντοκιμαντέρ, περιγράφουν άλλα πράγματα. Η παράστασή αυτή έχει από πολλές απόψεις τη δομή μιας έκθεσης. Επιχειρώντας μια αναδρομή -όχι απαραιτήτως γραμμική- στους δύο ορισμένους χρόνους του παρελθόντος που εξετάζει (αρχές του 19ου αιώνα και αρχές του 20ου ) θέτει μια αφετηρία κι ένα τέρμα: το θάνατο του Βύρωνα μέσα στην Επανάσταση στο Μεσολόγγι το 1824 και τους εορτασμούς στη μνήμη του εκατό χρόνια μετά, στον απόηχο της Μικρασιατικής Καταστροφής. Ανάμεσά στα δυο αυτά σημεία ξεδιπλώνεται μια μεγάλη περιπέτεια, στην οποία αφηρημένες ιδέες όπως η ελευθερία, η πίστη και η δύναμη παίρνουν νέες και διαφορετικές όψεις, προκαλώντας συμβάντα υψηλού δραματικού ενδιαφέροντος". 

Μπάιρον. Τελευταίος σταθμός, Μεσολόγγι
© stavros habakis

Η παράσταση θα παρουσιάζεται τα Σάββατα, 15, 22 Οκτωβρίου, 5, 12, 19, 26 Νοεμβρίου, 3, 10, 17, 24 Δεκεμβρίου στη Βιβλιοθήκη του Μουσείου Μπενάκη (Κουμπάρη 1, Αθήνα), στις 12 το μεσημέρι.

Τιμές Εισιτηρίων:
Γενική Είσοδος: €8
Μειωμένα Εισιτήρια: €5
Αριθμός θέσεων περιορισμένος. Συστήνεται η ηλεκτρονική αγορά εισιτηρίου από το tickets.benaki.org
 

Περισσότερες πληροφορίες

Μουσείο Μπενάκη − Ελληνικός Πολιτισμός

Κουμπάρη 1, Κολωνάκι
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.