"Ιφιγένεια εν Αυλίδι": Φινάλε για το Φεστιβάλ Επιδαύρου

Ιφιγένεια εν Αυλίδι

"Αμέτρητες Ιφιγένειες καταγράφει ο χρόνος των ανθρώπων", μας είπε ο Θέμης Μουμουλίδης, ο σκηνοθέτης που έχει μελετήσει σε βάθος το μύθο της Ιφιγένειας. Για τρίτη φορά στην πλούσια καριέρα του σκηνοθετεί την "Ιφιγένεια εν Αυλίδι" του Ευριπίδη και ετοιμάζεται να κατεβάσει την αυλαία των φετινών Επιδαυρίων, έχοντας για μπροστάρηδες ένα θίασο σημαντικών ηθοποιών που υπηρετούν με συνέπεια το θέατρο (19 & 20/8). 
 

Ιφιγένεια εν Αυλίδι
Ελίνα Γιουνανλή©
Η Μαρία Πετεβή στο ρόλο της Ιφιγένειας

Το έργο

Η τελευταία τραγωδία του Ευριπίδη διδάχτηκε το 405 π.Χ. στην Αθήνα μετά το θάνατό του. Ο μύθος της Ιφιγένειας στην εκδοχή του Ευριπίδη διαδραματίζεται στα στενά της Αυλίδας, εκεί όπου έχει συγκεντρωθεί ο στρατός των Αχαιών και με στρατηγό τον βασιλιά Αγαμέμνονα περίμενε τους ούριους ανέμους για να ξεκινήσει η εκστρατεία για τον τρωικό πόλεμο. Ο μάντης Κάλχας δίνει χρησμό να σφάξει ο Αγαμέμνονας την κόρη του Ιφιγένεια στο βωμό της Άρτεμης για ν’ αρμενίσουν τα πλοία. Ο Αγαμέμνονας δίνει εντολή στη γυναίκα του, την Κλυταιμνήστρα, να στείλει στην Αυλίδα την Ιφιγένεια με πρόσχημα το γάμο της με τον Αχιλλέα. Η Κλυταιμνήστρα μαθαίνει το πραγματικό σχέδιο του συζύγου της, αλλά οι παρακλήσεις της μάνας και της κόρης προς τον πατέρα και βασιλιά αποδεικνύονται μάταιες. Στο τέλος η Ιφιγένεια οικειοθελώς δίνει τη ζωή της, απογοητευμένη και αηδιασμένη για τον κόσμο που την περιβάλλει, όμως η Άρτεμη την ώρα της θυσίας βάζει στη θέση της μια ελαφίνα και παίρνει την κόρη στον ουρανό.

 

Ιφιγένεια εν Αυλίδι
Ο Άκης Σακελλαρίου στο ρόλο του Μενέλαου

Τι θα δούμε στην Επίδαυρο

Δυνατό χαρτί της τελευταίας παράστασης που θα δούμε φέτος στην Επίδαυρο, στις 19 & 20 Αυγούστου, είναι η σκηνοθετική πρόταση του Θέμη Μουμουλίδη κι αυτό γιατί, ανεβάζοντας για τρίτη χρονιά την τραγωδία του Ευριπίδη, δεν κινείται σε άγνωστα νερά. Έχει μελετήσει τους προβληματισμούς του ποιητή, ο οποίος για μια ακόμα φορά θέτει εν αμφιβόλω το θείον, το απόλυτο των ανθρώπινων σχέσεων, αναδεικνύει τη διάσταση ανάμεσα σ’ αυτό που θεωρείται δίκαιο για τον απλό άνθρωπο και αυτό που θεωρείται δίκαιο για τους ηγέτες, δίνει βαρύτητα στην έννοια της θυσίας και επιχειρεί να επανατοποθετήσει τα όρια, αναδεικνύοντας την εφιαλτική σχέση της τραγωδίας του Ευριπίδη με τη δυστοπία της εποχής μας. Με έξυπνο τρόπο δημιουργεί μια εκδοχή που στοχάζεται πάνω στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον με όχημα τη νέα μετάφραση του έργου από την Παναγιώτα Πανταζή. Το ενδιαφέρον όμως στο συγκεκριμένο ανέβασμα τραβά και το πρωταγωνιστικό ανσάμπλ που αποτελούν οι Λάζαρος Γεωργακόπουλος (Αγαμέμνων), Παντελής Δεντάκης (Πρεσβύτης - Αγγελιαφόρος), Άκης Σακελλαρίου (Μενέλαος), Ιωάννα Παππά (Κλυταιμνήστρα), Μαρία Πετεβή (Ιφιγένεια), Γιώργος Χρυσοστόμου (Αχιλλέας). Την παράσταση διατρέχει ένα ολοκληρωμένο μουσικό έργο του συνθέτη Σταύρου Γασπαράτου, ο οποίος εμπνέεται από τη μορφή της Ιφιγένειας, δημιουργώντας μια παράλληλη, δική του αφήγηση σε διάλογο με τη σκηνοθεσία. Το σκηνικό είναι του Γιώργου Γαβαλά, τα κοστούμια της Νίκης Ψυχογιού, η κίνηση της Σεσίλ Μικρούτσικου, ο φωτισμός του Νίκου Σωτηρόπουλου. Στο Χορό πρωταγωνιστούν οι Ιουλία Γεωργίου, Σοφία Κουλέρα, Ειρήνη Λαφαζάνη, Ιωάννα Λέκκα, Λένα Μποζάκη, Αγγελική Νοέα, Δανάη Πολίτη, Βικτώρια Φώτα.
 

Ιφιγένεια εν Αυλίδι
Η Ιφιγένεια (Μαρία Πετεβή) στην αγκαλιά του πατέρα της Αγαμέμνονα (Λάζαρος Γεωργακόπουλος)

Ιφιγένεια η παγκόσμια

Ο Θέμης Μουμουλίδης μάς είπε για τη δική του Ιφιγένεια: "Σε έναν κόσμο που καθημερινά αλλάζει με φρενήρεις ρυθμούς, η έννοια της θυσίας έρχεται και επανέρχεται ως ένας καθημερινός φόρος, λες και αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της διαδικασίας διαιώνισης του ανθρώπινου είδους. Γιατί η θυσία είναι μια υπόθεση καθημερινή. Ο μεγάλος πόλεμος ποτέ δεν σταμάτησε και το κέρδος παραμένει μέγας θεός, στόχος και, εν πολλοίς, αυτοσκοπός για τον άνθρωπο. Η επανάληψη της τραγωδίας επιβεβαιώνει την ανθρώπινη ανεπάρκεια. Τροία και Ελένη αλλάζουν ονόματα και τοποθεσίες στον παγκόσμιο χάρτη. Άραγε τι θα μπορούσε να σταματήσει τον αέναο πόλεμο που έχει ως αποκλειστικό στόχο το κέρδος; Πόσες θυσίες ακόμη θα πρέπει να κατατεθούν στο βωμό των μεγάλων συμφερόντων για να αλλάξει κάποτε ο ρους της ιστορίας; Αμέτρητες Ιφιγένειες καταγράφει ο χρόνος των ανθρώπων. Και η ιστορία, στο δρόμο για το βέβαιο τέλος της, επαναλαμβάνεται. Με μια μεγάλη σιωπή ξεκινάει η παράστασή μας, κι ένα χασμουρητό, σχόλιο ειρωνικό στην επανάληψη της ίδιας ιστορίας, και τελειώνει με την κραυγή απελπισίας μιας γυναίκας, μιας μάνας (Κλυταιμνήστρα). Με την ύστατη ελπίδα πως κάποτε κάποιος θα ακούσει, κάποτε κάτι θα αλλάξει, κάποτε κάπως αλλιώς θα πορευτεί η παγκόσμια κοινωνία σ’ αυτό το ύποπτο, ανυποψίαστο, ανέλπιδο και ενδεχομένως άνυδρο μέλλον που της ετοιμάζουν".

Περισσότερες πληροφορίες

Ιφιγένεια εν Αυλίδι

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Η παράσταση αναδεικνύει τη σχέση της ευριπίδειας τραγωδίας, όπου ο Αγαμέμνονας αποφασίζει να θυσιάσει την κόρη του στο βωμό της εκστρατείας προς την Τροία, με τις σύγχρονες δυστοπίες.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.

Τη θεατρική παράσταση "Οδυσσέας" υποδέχεται το Μικρό Γκλόρια τον Οκτώβριο

Μια παράσταση που εμπνέεται από αληθινή ιστορία και έχει θέμα τη νόσο Αλτσχάιμερ έρχεται τη νέα σεζόν, με πρωταγωνιστή τον Τάσο Παλαντζίδη.