Jolente De Keersmaeker: "Το θέατρο δεν είναι μια ελιτίστικη τέχνη, αλλά ένας κριτικός προβληματισμός για το πώς ζούμε"

Η σκηνοθέτρια της «Κλυταιμνήστρας» μας μιλά για την παράσταση που θα παρουσιάσει στο Θέατρο Παλαιού Ελαιουργείου Ελευσίνας, για τη φιλοσοφία της ομάδας tg STAN και το ευρωπαϊκό θέατρο σήμερα.

Κλυταιμνήστρα Jolente De Keersmaeker © Johan Jacobs

Τα αρχικά της ομάδα tg STAN σημαίνουν "Stop Thinking About Names" και είμαστε μια θεατρική κολεκτίβα που αποτελείται από τους Damiaan De Schrijver, Frank Vercruyssen και μένα. Λειτουργούμε με βάση τη δημοκρατική αρχή ότι όλοι συμμετέχουν στις αποφάσεις, από την επιλογή του κειμένου, τα σκηνικά και το φωτισμό μέχρι τα κοστούμια και τις αφίσες. Η ομάδα tg STAN θέτει τον περφόρμερ στο επίκεντρο και πιστεύει ακράδαντα στην αρχή του κυρίαρχου ηθοποιού (sovereign actor), ο οποίος είναι ταυτόχρονα ερμηνευτής και δημιουργός. Η ομάδα είναι συνώνυμη με το θέατρο που βασίζεται στο κείμενο (text-based theatre) και διαθέτει ένα εκτεταμένο και ποικιλόμορφο ρεπερτόριο. Υψηλή θέση κατέχουν τα έργα κλασικών θεατρικών συγγραφέων, τα οποία ξαναδιαβάζονται και μεταφέρονται στο εδώ και τώρα. Ως ομάδα θέλουμε να καλλιεργήσουμε μια σταθερή πίστη στη "ζωντανή" δύναμη του θεάτρου: η παράσταση δεν είναι μια απλή αναπαραγωγή ή κάτι που "μαθαίνεται", αλλά κάτι που δημιουργείται εκ νέου κάθε βράδυ μαζί με το κοινό. Η δημιουργία και η προσαρμογή του κειμένου είναι μια συλλογική πρακτική που πραγματοποιείται από όλους τους περφόρμερ".  

tg STAN
Johan Jacobs©
Οι tg STAN: Damiaan De Schrijver, Frank Vercruyssen και Jolente De Keersmaeker

"Πιστεύω ότι το θέατρο πρέπει πάντα να λέει κάτι για τον κόσμο σήμερα. Ο κόσμος που περιέγραψε ο Αισχύλος δεν τελείωσε μαζί του, αλλά επηρεάζει ακόμα το πώς αντιμετωπίζουμε την εξουσία, τον πόλεμο και την εκδίκηση. Είναι σημαντικό για μένα να μην αναπαραστήσω την ιστορία όπως ήταν παλιά, αλλά να δείξω τι σχέση έχει με την εποχή που ζούμε. Το θέατρο δεν είναι μια ελιτίστικη τέχνη, αλλά ένας κριτικός προβληματισμός για το πώς ζούμε όλοι μας. H ομάδα STAN δραστηριοποιείται συχνά στο πλαίσιο του παράδοξου της κωμωδίας, όπου το χιούμορ και η ελαφρότητα έχουν τον τρόπο να κάνουν την τραγωδία πιο απτή και πιο έντονη".

Κλυταιμνήστρα
Sam Asaert©

"Ο αρχικός μύθος ακολουθεί την οπτική του Αγαμέμνονα και εμείς επιλέξαμε να ακολουθήσουμε αντ’ αυτού την οπτική της Κλυταιμνήστρας. Η ιστορία της εξακολουθεί να είναι πολύ γνωστή και να αναλύεται συχνά, αν και έχω την αίσθηση ότι συχνά παρεξηγείται ή απεικονίζεται ως μια ψυχρή και αιμοδιψής γυναίκα. Νιώθω ότι υπάρχει κάτι περισσότερο σε αυτήν και ότι η αφήγησή της αναδεικνύει τη σημασία της γυναικείας προοπτικής σε έναν κατά τα άλλα ανδροκρατούμενο κόσμο. Θέλουμε να δείξουμε τις διαφορετικές πλευρές κάθε ιστορίας: αυτοί οι χαρακτήρες ή τα γεγονότα δεν μπορούν να κατανοηθούν με όρους άσπρου-μαύρου, αλλά είναι πολυεπίπεδα και αξίζουν να τα δούμε από μια άλλη οπτική γωνία. Μαζί με το κοινό δεν ψάχνουμε για απαντήσεις, το αντίθετο μάλιστα. Θέλουμε να αμφισβητήσουμε ακόμη πιο υιοθετημένες αλήθειες από τις ιστορίες που αφορούν τη διαμάχη του Τρωικού Πολέμου.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Κλυταιμνήστρα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Μια πολυπολιτισμική ερμηνευτική ομάδα πρωταγωνιστεί στην τολμηρή διασκευή της καταξιωμένης φλαμανδικής ομάδας που βασίζεται στον «Αγαμέμνονα» του Αισχύλου πάνω σε μια ιδέα της Jolente De Keersmaeker, σε συμπαραγωγή με την 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.