"Άλκηστη" στην Επίδαυρο: Όχι απλώς ένα ποπ ορατόριο γερμανικής κοπής

Είδαμε τη διεθνή παραγωγή που άνοιξε το φετινό Φεστιβάλ Επιδαύρου, σε σκηνοθεσία του Γιόχαν Σίμονς.

Άλκηστη_Σίμονς @Patroklos Skafidas

Φυσικά ήταν ρίσκο η επιλογή της Κατερίνας Ευαγγελάτου να συμπεριλάβει -και κυρίως να ανοίξει- τα επιδαύρια με μία διεθνή παραγωγή, παρόλο που κάτι τέτοιο δεν είναι πρωτοφανές στην ιστορία του Φεστιβάλ. Η στάση του ελληνικού κοινού απέναντι στα ξένα ανεβάσματα της αρχαίας τραγωδίας είναι σίγουρα επιφυλακτική (έχει περάσει και από στάδια έντονης αντίστασης και απόρριψης), κυρίως όταν η παρουσίαση γίνεται σε αυτό που θεωρείται ο "φυσικός χώρος της τραγωδίας", δηλαδή το αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου. Η γερμανική ταυτότητα του θιάσου (Schauspielhaus Bochum) δεν έκανε τα πράγματα ευκολότερα, μια που ειδικά οι Γερμανοί έχουν επιδείξει διαλεκτική, ακόμη και κριτική, σχέση με την αρχαία ελληνική τραγωδία, ενώ το αισθητικό ύφος που συχνά χαρακτηρίζει τις παραστάσεις τους δεν συντονίζεται εύκολα με το μεσογειακό ταμπεραμέντο του ελληνικού κοινού.

Άλκηστη_Σίμονς
@Patroklos Skafidas

Η παράσταση της "Άλκηστης" ήταν από αυτές που προκαλούν τα αντανακλαστικά των θεατών, ήδη από την πρώτη στιγμή λόγω της παραδοξότητας της όψης, αλλά και στη συνέχεια, λόγω των αισθητικών επιλογών που ακολούθησε ο Γιόχαν Σίμονς για να αποδώσει αυτή την αινιγματική τραγωδία. Το σκηνικό μιας κατασκήνωσης που υποδέχτηκε τους θεατές, δηλαδή το τροχόσπιτο πίσω από την ορχήστρα, οι πλαστικές καρέκλες, τα απλωμένα ρούχα, άλλα καθημερινά αντικείμενα σκορπισμένα εδώ και εκεί, ξένιζαν ίσως, σηματοδότησαν όμως την παράσταση πολλαπλώς: ήταν μαζί μια χειρονομία εκ μέρους του θιάσου, που έμοιαζε να λέει πως ήρθαν εδώ ως επισκέπτες ("ερχόμαστε εν ειρήνη", σημειώνει ο σκηνοθέτης στο πρόγραμμα της παράστασης), αλλά και μία απεικόνιση του εφήμερου, της παροδικότητας της ανθρώπινης παρουσίας στο χρόνο και το χώρο, ακόμη και της μάχης μεταξύ πεζότητας και μεγαλείου της ύπαρξης, θέματα που πραγματεύεται το ίδιο το έργο. Την ίδια στιγμή, την αίσθηση της θερινής χαλαρότητας ερχόταν να διαρρήξει η παρουσία της νεκροφόρας, που θα φιλοξενούσε μέσα της τη νεκρή Άλκηστη, ενώ στην άδεια ορχήστρα υπήρχε ένα μόνο σκηνικό αντικείμενο, πρωτομεφανιζόμενο στην επιδαύρεια ορχήστρα και γενικότερα ανοίκειο στους Έλληνες: ένα εκκλησιαστικό όργανο (σκηνικά: Johannes Schütz).

Άλκηστη_Σίμονς
@Patroklos Skafidas

Η "παραδοξότητα" επικράτησε σε ολόκληρη την παράσταση, με τη γειωμένη, πεζή και συχνά ιλαρή διάθεση να εναλλάσσεται με στιγμές δραματικότητας και υπερβατικότερης ατμόσφαιρας. Τα κοστούμια (Greta Goiris), με έντονα στοιχεία, ανάμικτης αισθητικής και ύφους, φέροντας μία χίπικη όσο και κιτς αίσθηση ήταν βασικός παράγοντας που διόγκωσε το παραξένισμα του θεατή. Κομβική ως προς το αποτέλεσμα ήταν και η λειτουργία της μουσικής, που "διχάστηκε" κι αυτή μεταξύ του "υψηλού" και της "πεζότητας": τα Χορικά εκτελούνται από τον τετραμελή Χορό που αποτελείται από λυρικές τραγουδίστριες ως ορατόριο πάνω στη μουσική του Γκλουκ για την ομώνυμη όπερα, με τη συνοδεία του εκκλησιαστικού οργάνου, ενώ σε άλλες στιγμές τραγούδια των Beach Boys και της Βίκυς Λέανδρος ελαφραίνουν την ατμόσφαιρα, προσθέτοντας στην ειρωνεία του έργου.

Άλκηστη_Σίμονς
Patroklos Skafidas

Ο Θάνατος, από τους πρώτους ήρωες που μπαίνoυν στη σκηνή, κυρτός με μία υπερμεγέθη μάσκα, μας τοποθετεί  σε έναν τόπο όπου όλα είναι τόσο ρεαλιστικά και γειωμένα όσο και γκροτέσκα. Γιατί όχι, άλλωστε; Η "Άλκηστη" διαδραματίζεται στο παλάτι του βασιλιά Άδμητου στη Θεσσαλία, ο οποίος πρόκειται να πεθάνει, καθώς ξέχασε τη θυσία που όφειλε προς τη θεά Άρτεμη την ημέρα του γάμου του με την Άλκηστη. Χάρη στην επέμβαση του Απόλλωνα, ο Άδμητος θα παραμείνει ζωντανός, αν κάποιος συγγενής πεθάνει στη θέση του, κάτι που τελικά αποφασίζει να κάνει η γυναίκα του, η οποία θα επιστρέψει τελικά από τον Άδη, χάρη στην επέμβαση του Ηρακλή - με τον Ευριπίδη να αφήνει σε εκκρεμότητα αν πράγματι επέστρεψε η ίδια ή κάποιο ανδρείκελό της, ή τι πραγματικά σημαίνει αυτή η επιστροφή. Κι έτσι στο έργο ξεδιπλώνεται μία διαρκής εναλλαγή διαθέσεων, ένα φλερτ με τον θάνατο και τη ζωή, μία ειρωνική ματιά από μεριάς του ποιητή κυρίως απέναντι στον Άδμητο.

Άλκηστη_Σίμονς
@Patroklos Skafidas

Ίσως ο Ευριπίδης έγραψε την "Άλκηστη" όπως και την "Ελένη", ως ένας πρώιμος Πιραντέλλο που συνέλαβε τη σχετικότητα της ύπαρξης, ο Σίμονς και ο θίασός του πάντως την έκαναν αφορμή για μία γιορτή, η οποία δεν παραλείπει -το αντίθετο- να αναδείξει την ειρωνεία του κειμένου. Πολλά και ετερόκλητα στοιχεία χρησιμοποιήθηκαν: η γείωση της σκηνικής ατμόσφαιρας σε ένα επίπεδο αντίθετο σε οτιδήποτε θα παρέπεμπε στη βασιλική, θεϊκή ή "υψηλή" ταυτότητα των προσώπων (από την εμφάνιση μέχρι τη συμπεριφορά τους, όπως η παρουσίαση του Άδμητου και της Άλκηστης ως ζευγαριού με έντονο ερωτισμό, του Ηρακλή ως περιηγητή, του Πατέρα του Άδμητου με εμφάνιση "πουρέιτζερ"), ενώ σε άλλες στιγμές επικρατεί η λυρική υπερβατικότητα: στα Χορικά ή στην προβολή των στίχων του πρωτότυπου με υπερμεγέθη γράμματα στην ορχήστρα. Κι όμως αυτό το μείγμα διαφορετικών αισθητικών στοιχείων δένει σε ένα ενδιαφέρον, ερεθιστικό αποτέλεσμα που πηγαίνει από το σοβαρό στο ιλαρό, περνάει ξυστά από τον κίνδυνο να καταστεί "γελοίο", κλείνει το μάτι στην ειρωνεία του κειμένου και τη φέρνει σε πρώτο πλάνο με αξιοσημείωτη οξύτητα, ενώ χάρη και στους εξαιρετικούς ηθοποιούς κατεβάζει στην πλατεία χαρακτήρες ζωντανούς και παλλόμενους, κάθε άλλο παρά "ξύλινα" σύμβολα, και μάλιστα παρά την αναγκαστική μεσολάβηση του υπερτιτλισμού.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τι σχεδιάζει το Υπουργείο Πολιτισμού για το βιομηχανικό συγκρότημα της Πειραιώς 260;

Ολοκληρώθηκε η στρατηγική μελέτη για τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου του Βιομηχανικού Συγκροτήματος Ε.Β.Μ.Ε. Α.Ε. (πρώην Τσαούσογλου), επί της Πειραιώς 260.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/07/2024

Φεστιβάλ Αθηνών: Οκτώ παραστάσεις με ελληνική υπογραφή φιγουράρουν στην πλατφόρμα εξωστρέφειας "grape"

Η Greek Agora of Performance επιστρέφει για δεύτερη χρονιά για να παρουσιάσει ό,τι καλύτερο έχει να προσφέρει η σύγχρονη ελληνική δημιουργία του θεάτρου και του χορού.

Την ερχόμενη σεζόν υποδεχόμαστε το νέο Θέατρο Ψυρρή

Νέα προσθήκη αναμένεται στον θεατρικό χάρτη της Αθήνας με τη νέα χειμερινή σεζόν και η έναρξη θα γίνει με επιτυχημένη παράσταση-έκπληξη, που επιστρέφει ανανεωμένη ύστερα από χρόνια.

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.