Αποδόθηκε στο κοινό το αποκατεστημένο Αρχαίο Θέατρο της Δωδώνης

Με μία μεγάλη συναυλία της Φιλαρμονικής Ορχήστρας Νέων της Βοστώνης, αποδόθηκε στο κοινό χθες, Παγκόσμια Ημέρα της Μουσικής, το κάτω μέρος του κοίλου του αρχαίου θεάτρου της Δωδώνης, έπειτα από την αποκατάστασή του.

Το αποκατεστημένο αρχαίο θέατρο Δωδώνης

Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού παρέδωσε στους Ηπειρώτες και σε όλους τους επισκέπτες της Ηπείρου, Έλληνες και ξένους, ένα μοναδικό μνημείο, το αρχαίο θέατρο της Δωδώνης, το κάτω τμήμα του κοίλου, ενώ οι αναστηλωτικές εργασίες συνεχίζονται.

Ο Μπέντζαμιν Ζάντερ διευθύνει την ορχήστρα νέων της Βοστώνης

Στο αρχαίο θέατρο της Δωδώνης γίνονταν παραστάσεις από τον Αύγουστο του 1960 έως το καλοκαίρι του 1998. Τότε το Υπουργείο Πολιτισμού αποφάσισε ότι το θέατρο πρέπει να σταματήσει να παραχωρείται για τα Δωδωναία στην Εταιρεία Ηπειρωτικών Μελετών, καθώς λόγω της ευαισθησίας του υλικού από το οποίο έχει κατασκευαστεί το θέατρο, έπρεπε να προχωρήσουν οι εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης. Η Λίνα Μενδώνη αναφέρθηκε στις αντιδράσεις που προκάλεσε η διακοπή της παραχώρησης του θεάτρου και στην ανάγκη των εργασιών αναστήλωσης. "Τα μνημεία χρειάζονται φροντίδα", είπε. "Κάποια στιγμή μπαίνουν στην εντατική και εκεί δεν τα προσεγγίζει κανείς όπως δεν προσεγγίζει ούτε τους ανθρώπους που είναι στην εντατική. Μετά όμως, κατά 99,9% βγαίνουν αναστημένα. Το μνημείο είναι αυτό το οποίο λέει η λέξη του, εκπέμπει μνήμη και η μνήμη είναι άμεσα συνδεδεμένη με το παρελθόν αλλά και με το παρόν και με το μέλλον. Γιατί χωρίς μνήμη και χωρίς μνημεία, το μέλλον είναι αβέβαιο και δυσοίωνο. Μετά από πάρα πολλή δουλειά των στελεχών του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, εξωτερικών συνεργατών, ακαδημαϊκών δασκάλων, οι οποίοι συνεργάστηκαν εντατικά και για μεγάλο χρονικό διάστημα, φτάσαμε στο αποτέλεσμα, το οποίο όλοι χαιρόμαστε σήμερα. Εάν δεν είχε μεσολαβήσει αυτός ο χρόνος, ο μακρύς χρόνος των 22 ετών σιωπής, αλλά δημιουργικής αρχαιολογικής εργασίας, απλώς δεν θα υπήρχε το μνημείο. Θα είχαμε χάσει τη μνήμη μας, θα είχαμε χάσει ένα κομμάτι από το DNA και την ταυτότητά μας. Σήμερα είμαστε πραγματικά πάρα πολύ χαρούμενοι. Ολοι θέλουμε τα μνημεία να είναι ζωντανά, κοινωνικοποιημένα, ενταγμένα στην καθημερινότητά μας. Γιατί τα μνημεία ζουν, όχι όταν τα φροντίζουν οι ειδικοί, αλλά όταν τα αγαπάει ο κόσμος. Αυτή είναι η πραγματική προστασία".

Χαιρετισμός της Λίνας Μενδώνη στο αρχαίο θέατρο Δωδώνης
Χαιρετισμός της Λίνας Μενδώνη στο αρχαίο θέατρο Δωδώνης

Η Λίνα Μενδώνη αναφέρθηκε, επίσης, στο έργο αναστήλωσης πέντε αρχαίων θεάτρων της Ηπείρου (Δωδώνης, Γιτάνων, Αμβρακίας, Κασσώπης, Νικόπολης) που είναι σε εξέλιξη με χρηματοδότηση από το ΠΕΠ Ηπείρου- ΕΣΠΑ 2014-2020, καθώς και στην Πολιτιστική Διαδρομή της Ηπείρου, την οποία σχεδίασε το ΥΠΠΟΑ το 2013 με την Περιφέρεια Ηπείρου, και η οποία είναι άμεσα συνδεδεμένη με την τουριστική ανάπτυξη ολόκληρης της περιοχής. 
Όπως υπογράμμισε, "Τα μνημεία είναι οι πόροι και οι  πόλοι της βιώσιμης ανάπτυξης. Γύρω από τα μνημεία και τους αρχαιολογικούς χώρους αναπτύσσονται εξωτερικές οικονομίες, οι οποίες βοηθούν την ανάπτυξη του τόπου, την τοπική οικονομία, την τοπική κοινωνία. Η Ελλάδα είναι ένας ευλογημένος τόπος και έχει ένα μοναδικό προσόν. Να μπορεί να συνδυάζει την πολιτιστική κληρονομιά αιώνων με τη σύγχρονη δημιουργία. Ο συνδυασμός αυτός επιτρέπει στους ειδικούς νέες αναγνώσεις των μνημείων και στους καλλιτέχνες μοναδικές και ανεπανάληπτες εμπειρίες, αλλά και ουσιαστική πηγή έμπνευσης. Παράλληλα, ένα ποιοτικό φεστιβάλ μέσα σε έναν αρχαιολογικό χώρο είναι καθοριστικός παράγοντας για την τοπική και την περιφερειακή ανάπτυξη".

Το αποκατεστημένο τμήμα του αρχαίου θεάτρου Δωδώνης

Ο Πρόεδρος της Βουλής Κώστας Τασούλας, είπε ότι "Είναι μία μεγάλη μέρα για την Ήπειρο καθώς το κάτω διάζωμα αποδίδεται σε χρήση μετά από εργασίες και προσπάθειες 22 ετών", ενώ σημείωσε ότι η ανασκαφική έρευνα στο Βουλευτήριο, στον αρχαιολογικό χώρο της Δωδώνης πρόκειται να χρηματοδοτηθεί από τη Βουλή των Ελλήνων. Το έργο αποκατάστασης και ανάδειξης του αρχαίου θεάτρου της Δωδώνης, προϋπολογισμού 4.790.500 ευρώ, το οποίο ολοκληρώθηκε με χρηματοδότηση από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ηπείρου 2014-2020 και με τη χρήση καινοτόμων μεθόδων, θα συνεχιστεί, έπειτα μετά την πρόσφατη γνωμοδότηση του ΚΑΣ, με εργασίες συντήρησης του μεσαίου διαζώματος.

Στη χθεσινή συναυλία, όπου η Φιλαρμονική Ορχήστρα Νέων της Βοστώνης ερμήνευσε έργα Ραβέλ, Ελγκαρ και Σοστακόβιτς, υπό τη διεύθυνση του Μπέντζαμιν Ζάντερ, παρευρέθηκαν, ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος Γιώργος Αμυράς, ο Περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέξανδρος Καχριμάνης, ο Δήμαρχος Δωδώνης Χρήστος Ντακαλέτσης και η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ιωαννίνων Βαρβάρα Παπαδοπούλου. 

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.