Ακολουθώντας "Ίχνη της Αντιγόνης" με το φακό του #ΜeΤoo"

Ίχνη της Αντιγόνης Μαρίζα Καψαμπέλη©

Ένα θέατρο σε άμεση σχέση με τη ζωή κάνει η Έλλη Παπακωνσταντίνου: όλα όσα συμβαίνουν την επηρεάζουν και γίνονται η βάση μιας ποιητικής έρευνας. Φοβερά δραστήρια και τολμηρή από νωρίς, επιδίωξε να εδραιώσει τη θέση της σε ένα ανδροκρατούμενο επάγγελμα ως σκηνοθέτρια, πίστεψε στην έννοια της συλλογικότητας, πρωτοστάτησε στο κίνημα των Αγανακτισμένων και με την ομάδα της ODC Ensemble έκαναν το εγκαταλειμμένο Βυρσοδεψείο στον Βοτανικό κέντρο συνάντησης εκατοντάδων καλλιτεχνών και ακτιβιστών.
 

Έλλη Παπακωνσταντίνου
Η σκηνοθέτις Έλλη Παπακωνσταντίνου

Ο εγκλεισμός ως δημιουργική αφορμή

Μια σκηνοθέτρια με τα δικά της αντανακλαστικά, άποψη και προσωπικότητα, δεν θα μπορούσε να μην πάρει θέση απέναντι σε θέματα που μας "καίνε", όπως είναι ο εγκλεισμός λόγω της πανδημίας και το #MeToo. Με αφορμή το πρόσφατο παγκόσμιο λοκντάουν πειραματίστηκε με μία νέα μορφή ψηφιακού θεάτρου, ειδικά σχεδιασμένου για την πλατφόρμα του Zoom, που ονόμασε "θέατρο του εγκλεισμού", αντλώντας από τον αρχαίο μύθο και το υλικό της τραγωδίας. Το 2020 πρωτοπαρουσίασε το "Traces of Antigone", μία από τις πρώτες ζωντανές διαδικτυακές παραστάσεις παγκοσμίως και τον περασμένο Δεκέμβριο η παράσταση της "Alkestis" έκανε πρεμιέρα στις 2 Δεκεμβρίου και χειροκροτήθηκε στο Βασιλικό Θέατρο της Σουηδίας. Η Έλλη Παπακωνσταντίνου "ξαναέγραψε" και σκηνοθέτησε την "Άλκηστη" του Ευριπίδη, με ένα σύνολο σπουδαίων Σουηδών ηθοποιών, μεταξύ αυτών ο Περ Μάτσον και η Κίκι Μπράμπεργκ, τους οποίους έχει σκηνοθετήσει ο Μπέργκμαν, ενώ το ρόλο της Άλκηστης ερμήνευσε η Μελίντα Κίναμαν, πρωταγωνίστρια της γνωστής σειράς μυστηρίου "Modus", που μεταδόθηκε για δύο σεζόν από το BBC.

Ίχνη της Αντιγόνης
Σοφία Μανώλη©

Τα "Ίχνη της Αντιγόνης"  είναι μια περφόρμανς που μαγνήτισε σύγχρονους queer theorists και κριτικούς

Στην εποχή του #MeΤoo

Τα τελευταία χρόνια η Έλλη εμπνεύστηκε νέα έργα από μύθους και αρχαίες πηγές και το κοινό την χειροκρότησε με θέρμη, ενώ τιμήθηκε δύο φορές με το Βραβείο Fulbright για την έρευνα της στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ και τη δημιουργία του έργου "Oedipus: Sex with Mum was Blinding". Η πιο πρόσφατη δουλειά της είναι το φεμινιστικό υβριδικό show "Ίχνη της Αντιγόνης" (Traces of Antigone), που θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά ζωντανά στη Ελλάδα, από τις 19 έως τις 29 Μάϊου στο θέατρο του Νέου Κόσμου, μετά την παρουσίασή της σε σημαντικούς σταθμούς της Ευρώπης και της Αμερικής όπως το Centre Pompidou/ IRCAM (Γαλλία), το Romaeuropa Festival (όπου και απέσπασε την υποψηφιότητα για το βραβείο των Ιταλών Κριτικών Θεάτρου), το O. Festival (Ολλανδία) και το Εθνικό Θέατρο της Γένοβα (Ιταλία). 

"Είναι σημαντικό να σκεφτούμε πόσο γρήγορα το ελληνικό #MeToo ποινικοποιήθηκε και εργαλειοποιήθηκε από την κυρίαρχη πολιτική, από τα κόμματα, κι αυτό δεν μας επέτρεψε πραγματικά να περάσουμε σε μια άλλη περιοχή" δήλωνε στο "α" τον περασμένο χειμώνα. Τα "Ίχνη της Αντιγόνης", μια τολμηρή προσέγγιση του μύθου της Αντιγόνης, που σχολιάζει την διαχρονική έμφυλη βία γραμμένη από την Σουηδή θεατρική συγγραφέα Χριστίνα Ουζουνίδη δεν είναι απλά μια αναφορά πάνω στο πλήθος γυναικοκτονιών για τις οποίες ακούμε όλο πιο έντονα στην Ελλάδα, αλλά "ένα τραγικό σχόλιο" σύμφωνα με τη σκηνοθέτρια. "Ποτέ ξανά! Φτάνει. Με ξαφνιάζει (και το περιλαμβάνω αυτόν τον προβληματισμό στο έργο) που το political correctness δεν έχει μειώσει τα νούμερα των γυναικτονιών. Δηλαδή την πατήσαμε αν απλώς βάλουμε υπό αυστηρό έλεγχο και καταστείλουμε την συμπεριφορά. Η καταστολή της ορθότητας τελικά μειώνει την βία;".

Ίχνη της Αντιγόνης
Piero Tauro©
Η μουσική της Nalyssa Green και της Κατερίνας Παπαχρήστου ερμηνεύεται ζωντανά στην παράσταση

Στην παράσταση, όπου με ένα τρόπο συντίθεται επί σκηνής η διερεύνηση της γυναικείας ταυτότητας, συμμετέχουν έξι υπέροχες καλλιτέχνιδες: οι Nalyssa Green και Κατερίνα Παπαχρήστου που υπογράφουν και τη μουσική και οι Σεραφίτα Γρηγοριάδου, Gemma Hansson Carbone, Βάλια Παπαχρήστου, Σοφία Μανώλη. Λόγος, μουσική και νέα μέσα συνθέτουν ένα τοπίο μέσα στο οποίο εκτυλίσσεται η δράση χωρίς να είναι ζητούμενο η πρόσκληση. Αρκεί ίσως, ένα από τα πιο ζεστά σχόλια που γράφτηκαν στο εξωτερικό για την παράσταση, από την Αμερικανίδα φιλόσοφο Τζούντιθ Μπάτλερ: "Λάτρεψα την παράσταση και είμαι ευγνώμων που μεταφέρατε το έργο στα αγγλικά και σε άλλες γλώσσες. Είναι κοινωνικά δυνατό και υπέροχα πειραματικό. Με συγκίνησε και με έκανε να νιώσω ιδιαίτερα ευγνώμων για την φεμινιστική τέχνη που συνδέει την οργή μας με την αλληλεγγύη".

Περισσότερες πληροφορίες

Ίχνη της Αντιγόνης

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 75 '

Το φεμινιστικό υβριδικό σόου για τη διαχρονική έμφυλη βία που εντυπωσίασε ολόκληρη την Ευρώπη, αντλεί από τον αρχαιοελληνικό μύθο της Αντιγόνης.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).