"Ρεμπέτικα συναξάρια": Η παράδοση του ρεμπέτικου στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Εργαστήρια-ομιλίες, θεατρικά και μουσικά αναλόγια συνθέτουν το πρόγραμμα της τριήμερης διοργάνωσης που είναι αφιερωμένη στο ρεμπέτικο.

Έργο του Χρήστου Μποκόρου Έργο του Χρήστου Μποκόρου

Σε μια εποχή που το ρεμπέτικο βρίσκεται πάλι στην επικαιρότητα, όπως είδαμε φέτος μέσα από θεατρικές παραστάσεις ("Μαρίκα Νίνου - Σαν άστρο” έως 24/5 & "Το μινόρε”) τη μεγάλη έκθεση του Δήμου Αθηναίων στην Πινακοθήκη, στο Κέντρο Τεχνών και στο Θέατρο Ολύμπια κι όχι μόνο, το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης διοργανώνει μια σειρά πολιτιστικών δράσεων με γενικό τίτλο "Ρεμπέτικα συναξάρια", με αφορμή την εγγραφή του Ρεμπέτικου στον Διεθνή Κατάλογο της Ουνέσκο για την Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά. 
Το πρόγραμμα των δράσεων που θα παρουσιαστούν στις 18, 20 και 25 Μαΐου περιλαμβάνουν τρία εργαστήρια-ομιλίες αλλά και θεατρικά και μουσικά αναλόγια που στοχεύουν στη μελέτη και ανάδειξη της παράδοσης του ρεμπέτικου, με ιδιαίτερη έμφαση στα μουσικά και πολιτισμικά δίκτυα που οδήγησαν από τη μικρασιατική κληρονομιά στη διαμόρφωση της κλασικής Πειραιώτικης Σχολής του Μεσοπολέμου. 
Τα "Ρεμπέτικα συναξάρια” πραγματοποιούνται με την επιμέλεια του καθηγητή εθνομουσικολογίας Λάμπρου Λιάβα, υπό την αιγίδα και την ενίσχυση της Διεύθυνσης Νεώτερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς του ΥΠΠΟΑ και σε συνεργασία με το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών "Εθνομουσικολογία και Πολιτισμική Ανθρωπολογία" του Τμήματος Μουσικών Σπουδών, της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ.

Για τα εργαστήρια-ομιλίες δεν απαιτούνται ειδικές μουσικές γνώσεις, και η παρακολούθησή τους είναι δωρεάν. Οι θέσεις είναι περιορισμένες. Όσοι ενδιαφέρονται θα πρέπει να δηλώσουν εγκαίρως συμμετοχή στο e-mail pyxida1821@yahoo.com, απ’ όπου θα τους αποσταλεί και η σχετική βιβλιογραφία. 
Τιμή εισιτηρίων για τα θεατρικά-μουσικά αναλόγια: € 10, 5.

Το αναλυτικό πρόγραμμα για τα "Ρεμπέτικα συναξάρια”


Τετάρτη 18 Μαΐου


6-8 μ.μ. / Εργαστήριο - Ομιλίες
"Τα ρεμπέτικα από τη Σμύρνη και την Πόλη στην Αθήνα και στον Πειραιά”
Τ’ αηδόνια της Ανατολής και τα πουλιά της Δύσης, στα καφέ αμάν και στα καφέ σαντάν / Οι μουσικές των προσφύγων από τη Σμύρνη στην Κοκκινιά / Το αποτύπωμα της Σμύρνης στο αστικό λαϊκό τραγούδι του Μεσοπολέμου / Τα μουσικά δίκτυα της Μικρασίας και του Αιγαίου και ο Μάρκος Βαμβακάρης.
* Εισηγητές: Λάμπρος Λιάβας, Νίκος Πολίτης, Γιώργος Μακρής, Χάρης Σαρρής.

8.30 μ.μ. / Θεατρικό Αναλόγιο
"Τα κατά Μάρκον"!.. Μια λαϊκή Λειτουργία
Ο Ευαγγελιστής Μάρκος (Βαμβακάρης) συναντά τον Αρχάγγελο Μιχαήλ (Γενίτσαρη)
Με τους ηθοποιούς Τάκη Χρυσικάκο & Δημήτρη Καλαντζή. Στο μπουζούκι ο Γρηγόρης Βασίλας.
Κείμενο: Λάμπρος Λιάβας
Σκηνοθετική επιμέλεια: Τάκης Χρυσικάκος
Χορός: Γρηγόρης & Κώστας Πιπίνης
* Οι προβολές της παράστασης είναι ευγενική παραχώρηση από πίνακες του Χρήστου Μποκόρου.
Το Θεατρικό Αναλόγιο ερευνά και προβάλει τις ιστορικές και κοινωνικές συνθήκες που γέννησαν την παράδοση του Ρεμπέτικου και προσδιόρισαν το ύφος και το ήθος του. Βασίζεται στον φανταστικό διάλογο που έχει ανασυνθέσει ο Λάμπρος Λιάβας, με αφετηρία τις αφηγήσεις του Μάρκου Βαμβακάρη και του Μιχάλη Γενίτσαρη, από τις αρχές του 20ου αιώνα έως τη δεκαετία του ’60, καθώς και άλλα ιστορικά κείμενα της περιόδου. 

 

Παρασκευή 20 Μαΐου

 

6-8 μ.μ. / Εργαστήριο - Ομιλίες
"Από τη Σμυρναίικη στην Πειραιώτικη Σχολή του Ρεμπέτικου”
Τα "σμυρναίικα" στη δισκογραφία του Ρεμπέτικου / Προσφυγική μνήμη και ταυτότητα στους αμανέδες / Από τα "σαντουρο-βιόλια" στους "μπουζουκο-μπαγλαμάδες" / Ο Πειραιάς και το Ρεμπέτικο.
* Εισηγητές: Λάμπρος Λιάβας, Γιάννης Αγγελάκης, Γιώργος Μακρής, Νίκος Πολίτης, Χάρης Σαρρής. 

8.30 μ.μ. / Μουσικό Αναλόγιο 
"Σμύρνη-Σάμος-Πειραιάς. Στη Μπύρα του Πίκινου”
Μια μουσική βιογραφία του κορυφαίου τραγουδιστή του Ρεμπέτικου Κώστα Ρούκουνα 
Με τη "Λαϊκή Ορχήστρα Σάμου": Παναγιώτης Παναγάκης (τραγούδι), Γιάννης Αναστασόπουλος (βιολί), Αλέξανδρος Διακογιάννης (κύμβαλο), Μιχάλης Κατσαρός (κιθάρα), Παύλος Σίμος  (ούτι), Στέλιος Βαρβάκης (κρουστά), Χρήστος Μητατάκης (κοντραμπάσο), Χάρης Νικολάου (κλαρίνο).
Επιμέλεια κειμένων: Λάμπρος Λιάβας. 
Χορός: Γρηγόρης και Κώστας Πιπίνης.

 

Τετάρτη 25 Μαΐου
 

6-8 μ.μ. / Εργαστήριο - Ομιλίες
"Οι Γυναίκες στο προπολεμικό Ρεμπέτικο”
Έμφυλοι ρόλοι στη θεματολογία και στην επιτέλεση του προπολεμικού Ρεμπέτικου / Τα τραγούδια ως "καθρέφτης" των κοινωνικών μετασχηματισμών και η θέση της γυναίκας / Οι τραγουδίστριες σύμβολα: Ρόζα Εσκενάζυ, Ρίτα Αμπατζή, Μαρίκα Πολίτισσα και Αγγελίτσα Παπάζογλου / Η γυναίκα "χορεύτρια".
*Εισηγήτριες: Μαρία Παπαβασιλοπούλου, Χαρούλα Τσαλπαρά, Ιφιγένεια Ιωάννου, Ρένα Λουτζάκη. 

8.30-10.30 μ.μ. / Μουσικό Αναλόγιο
"Η Δερβίσαινα”
Γυναίκες "σε πρώτο πρόσωπο" στο προπολεμικό Ρεμπέτικο 
Ένα Μουσικό Αναλόγιο με θέμα τα μικρασιάτικα ρεμπέτικα του Μεσοπολέμου ως "καθρέφτη" των κοινωνικών μετασχηματισμών. Με τις γυναίκες να διεκδικούν παρουσία, κοινωνικό ρόλο και, μέσα από τα τραγούδια, να μιλούν "σε πρώτο πρόσωπο" για τα πάθη και τους πόθους τους. Αφιέρωμα στις κορυφαίες τραγουδίστριες της εποχής: Ρόζα Εσκενάζυ, Ρίτα Αμπατζή, Μαρίκα Πολίτισσα και Αγγελίτσα Παπάζογλου και στα "γυναικεία" τραγούδια τους. 
Με την Ιφιγένεια Ιωάννου και το μουσικό σχήμα "Eivala", μια ομάδα νέων μουσικών που με γνώση και σεβασμό ερευνούν και ερμηνεύουν τις μουσικές παραδόσεις της καθ’ ημάς Ανατολής: Ιφιγένεια Ιωάννου (τραγούδι, κανονάκι), Θανάσης Βαλάσκας (τραγούδι, τζουράς), Γιάννης Πούλιος (βιολί), Κώστας Τσαρούχης (ούτι), Θοδωρής Μαραϊδόνης (κοντραμπάσο) και Πέτρος Παπαγεωργίου (κρουστά).
Επιμέλεια κειμένων: Λάμπρος Λιάβας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.