Φεστιβάλ Αθηνών: Η γυναικεία δύναμη του χορού και του θεάτρου στην Πειραιώς 260

Αυτές είναι οι έξι σκηνοθέτιδες και χορογράφοι που καταλαμβάνουν φέτος τον Χώρο E’ της Πειραιώς 260 με τα πρωτοποριακά τους έργα που στέκονται δυναμικά απέναντι στο κοινωνικοπολιτικό γίγνεσθαι πάνω στο δίπολο ουτοπία-δυστοπία.

Γυναίκες δημιουργοί στην Πειραιώς 260

Με έξι πρεμιέρες χορού και θεάτρου, όλες υπό την καθοδήγηση γυναικών καλλιτεχνών, υποδέχεται το κοινό ο Χώρος E’ της Πειραιώς 260 από τις 3 Ιουνίου έως τις 21 Ιουλίου. Καταξιωμένες, αλλά και νεότερες χορογράφοι και σκηνοθέτες παρουσιάζουν στο φεστιβάλ πρωτοποριακά έργα με περιεχόμενο κοινωνικοπολιτικό και με αιχμή το δίπολο ουτοπία-δυστοπία

Ερμίρα Γκόρο

Ερμίρα Γκόρο
Aggelos Barai©
Ερμίρα Γκόρο

Από τις 3 έως τις 5 Ιουνίου, η καταξιωμένη χορογράφος Ερμίρα Γκόρο, παρουσιάζει το νέο έργο της, "Thirst / Δίψα"· μια παράσταση-εμπειρία πάνω στην πανάρχαια, πάντα πολύτιμη σύλληψη της τελετουργίας. Με όχημα μια ομάδα έξι χορευτών και την πρωτότυπη μουσική σύνθεση του Σταύρου Γασπαράτου, το έργο εξερευνά το πώς η σύγχρονη τέχνη μπορεί να συμμετάσχει στην αναζήτηση ή καλύτερα, την ίδια την επινόηση "νέων" τελετών, αναγκαίων για την επιβίωσή μας. Όπως τοποθετεί το ερώτημα ο δραματουργός της παράστασης, Αναστάσιος Κουκουτάς: "Σε μια εποχή κατά την οποία τα "τελετουργικά" έχουν εξατομικευτεί και αποσπαστεί από τον ιστό της κοινότητας, πώς ανιχνεύουμε τη σωματική μνήμη που ενυπάρχει σε κάθε αυθεντική τελετουργία και τι ακριβώς επιβιώνει;".

Ιωάννα Πορτόλου

Ιωάννα Πορτόλου
Εβίτα Σκουρλέτη©
Ιωάννα Πορτόλου

Το τετραήμερο 15-18 Ιουνίου, η Ιωάννα Πορτόλου, με την Ομάδα χορού Griffόn, που γνωρίζουμε στο Φεστιβάλ από τις πρόσφατες παραστάσεις της στην Πειραιώς 260 ("Πορνό", 2017) και τη Μικρή Επίδαυρο ("KAOS", 2018), επανέρχεται με τη νέα της δημιουργία, "Amazing", ανοίγοντας το κρίσιμο θέμα του ορίου ανάμεσα στο "καλύτερο" και το "χειρότερο" της ανθρώπινης φύσης. Τι συμβαίνει όταν αλλάζει ριζικά το γνώριμο κοινωνικό περιβάλλον μας; Πώς μας επηρεάζει μια βίαιη αλλαγή που ανατρέπει ό,τι μας όριζε μέχρι τώρα; Μετά από ένα πρώτο διάστημα συλλογικής δραματουργικής έρευνας, το "Amazing" θα σχεδιαστεί ως χορογραφικό ντοκιμαντέρ για το ανθρώπινο είδος, που, όσο κι αν εξελίσσεται, παραμένει βίαιο και αδηφάγο. Παρόλη την περιρρέουσα ανθρωποφαγία όμως, πρέπει να υπάρχει και κάτι amazing / υπέροχο στον άνθρωπο, που η ομάδα αναζητά στην περιοχή της Υπέρβασης, τόσο σωματικής όσο και ψυχικής.

Ελεάνα Τσίχλη

Ελεάνα Τσίχλη
Αναστασία Γιαννάκη©
Ελεάνα Τσίχλη

Ακολουθεί, στις 24-26 Ιουνίου, η πρεμιέρα της παράστασης "7 τρελοί", της ανερχόμενης Ελεάνας Τσίχλη. Επτά ηθοποιοί δημιουργούν μια επί σκηνής κοινότητα, αποκαλύπτοντας μια επίκαιρη ιστορία με φιλοσοφικές προεκτάσεις, που διεκδικεί τον χώρο για να ανθίσει ένα διαχρονικό "εμείς". Ένα έργο βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Αργεντίνου συγγραφέα Ρομπέρτο Αρλτ. Μια μυστική οργάνωση σχεδιάζεται από "7 τρελούς" υπό την καθοδήγηση ενός "Αστρολόγου" –γκροτέσκα συνωμοσία παγκόσμιας κυριαρχίας, που παραπαίει ανάμεσα σε ακραία ιδεολογήματα και αυταπάτες. Γραμμένο το 1929, λίγο πριν ξεσπάσει η διεθνής οικονομική κρίση και πριν την πρώτη στρατιωτική δικτατορία στην Αργεντινή, το μυθιστόρημα του Αρλτ μας εισάγει σ’ ένα σύμπαν βίας και τρομοκρατίας όπου κυριαρχεί η δυστοπία των μηχανών, η φαντασίωση του εύκολου πλούτου και το φλερτ με την παρανομία και το έγκλημα. Υπό τη σκιά του ολοκληρωτισμού αλλά και των επαναστατικών θεωριών της εποχής που βράζουν, οι "τρελοί" του έργου, σε ευθεία συνομιλία με τους ήρωες του Ντοστογιέφσκι, φωτογραφίζουν τον άνθρωπο των αχανών μεγαλουπόλεων, αναλώσιμο εξάρτημα σε αυτοματοποιημένες γραμμές παραγωγής, που συντρίβεται σ’ ένα εμπρηστικό μίγμα πλήξης και απόγνωσης.

Γιούλα Μπούνταλη

Γιούλα Μπούνταλη
Riccardo Ghilardi©
Γιούλα Μπούνταλη

Στις 2-4 Ιουλίου, η Γιούλα Μπούνταλη υπογράφει το κείμενο και τη σκηνοθεσία της δικής της "Άνοιξης". Μια γυναικεία ιστορία που διαδραματίζεται στο Μεσολόγγι του 1960, όπου μια παρέα κοριτσιών οραματίζεται έναν ρόλο ισότιμο με τους άντρες. Υπάρχει ανδρικός και γυναικείος "προορισμός", έμφυλες κλίσεις και ταλέντα; Είναι οι θετικές επιστήμες, η μηχανολογία, η αρχιτεκτονική, η φαρμακευτική κατάλληλες για ένα κορίτσι; Μια ομάδα μαθητριών του Γυμνασίου Θηλέων διασχίζει τους δρόμους της πόλης αντιδρώντας στην ίδρυση Πρακτικού Γυμνασίου Αρρένων που θα απέκλειε τις ίδιες από τα μαθήματα θετικής κατεύθυνσης. Μια ιστορία γυναικών που γεννήθηκαν αμέσως μετά τον πόλεμο σε μια κλειστή επαρχιακή κοινωνία. Κορίτσια αυτόφωτα και γι’ αυτό παράξενα για την εποχή τους αλλά και για τη δική μας, με τους έμφυλους ρόλους να ορίζουν ακόμη, παρά τον επιδερμικό τους μετασχηματισμό, το κυρίαρχο εθνικό αφήγημα. Μια πρωτότυπη παράσταση, βασισμένη σε μια αληθινή (κι αληθινά ελληνική) ιστορία.

Κατερίνα Ανδρέου

Κατερίνα Ανδρέου
Jacob Garet©
Κατερίνα Ανδρέου

Στις 8-9 Ιουλίου, η χορογράφος Κατερίνα Ανδρέου, αναμένεται να ταράξει και πάλι τα νερά, εξερευνώντας τη δική της, αυθεντικά γυναικεία και πολιτική φωνή σ’ ένα χορογραφικό σόλο, που ζητά να ξορκίσει την κατάθλιψη μιας ολόκληρης εποχής. Μια Γαλλοελβετική παραγωγή που φέρει τον τίτλο: "Mourn baby mourn / Θρήνησε, μωρό μου, θρήνησε". Τι απομένει σήμερα απ’ όσα οραματίστηκαν οι δεκαετίες του ’60 και του ’70; Τι κάνουμε με τη μελαγχολία και το αδιέξοδο μιας απογοήτευσης που έρχεται από την ακύρωση του μέλλοντος που υποσχέθηκαν; Έχοντας διακριθεί με το Prix Jardin d’Europe 2016, μετά την παράσταση "A Kind of Fierce", διεθνή συμπαραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, και με σημαντική πορεία στην ευρωπαϊκή σκηνή του χορού, η χορογράφος απορροφά τους κραδασμούς του παρόντος με μια πολλά υποσχόμενη παραγωγή.

Γιώτα Αργυροπούλου

Γιώτα Αργυροπούλου
Γιάννης Φώτου©
Γιώτα Αργυροπούλου

Κλείνοντας τον φετινό κύκλο του Χώρου Ε για φέτος, η Γιώτα Αργυροπούλου με το blindspot theatre group, θα παρουσιάσουν το "Youthquake" (19-21/7), όπου δεκατέσσερις έφηβοι θα καταλάβουν τη σκηνή και θα μας οδηγήσουν στο μέλλον: από τον "Δεκέμβρη του 2008", τις οικολογικές πορείες σε όλο τον κόσμο και τις "Παρασκευές για το Μέλλον" μέχρι το #Blacklivesmatter και το Occupy Wall Street. Δεκατέσσερις έφηβοι καταλαμβάνουν τη σκηνή και μας οδηγούν στο μέλλον! Από τον "Δεκέμβρη του 2008", τις οικολογικές πορείες σε όλο τον κόσμο και τις "Παρασκευές για το Μέλλον", το #Blacklivesmatter και το Occupy Wall Street, οι νέοι δημιουργούν πλέον νέα μοτίβα συμμετοχής και πολιτικοποίησης. Οι έφηβοι του "Youthquake", έχοντας ολοκληρώσει ένα πολύπλευρο εκπαιδευτικό πρόγραμμα στο πλαίσιο του Open Plan, καταλαμβάνουν τώρα την Πειραιώς 260 και μας αφηγούνται τη ζωή, τις συνήθειες, τα γούστα και την κοινωνική δυσαρέσκειά τους για τον κόσμο που κληρονομούν. Ένα πρωτότυπο έργο, υπό την καθοδήγηση και τη συνεργασία των ενήλικων συνεργατών της θεατρικής ομάδας blindspot, που έρχεται να προκαλέσει έναν καλλιτεχνικό "σεισμό" και να μοιραστεί μαζί μας μια δυνατή εμπειρία. Μια παράσταση με τη συμμετοχή εφήβων όσο και επαγγελματιών ηθοποιών, για κοινό όλων των ηλικιών, που θα μας συγκινήσει με την αμεσότητα και την αλήθεια της. 

(φωτο από Πειραιώς 260 στο εξώφυλλο: Μιχάλης Κλουκίνας©)

 

Αυτά ήταν μόνο κάποια από τα ραντεβού μας με το φετινό πρόγραμμα της Πειραιώς 260.

Δείτε εδώ το πλήρες πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2022.

Περισσότερες πληροφορίες

Πειραιώς 260

Πειραιώς 260

Πειραιώς 260

Πειραιώς 260

Πειραιώς 260

Πειραιώς 260

Πειραιώς 260

Πειραιώς 260

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.