"Διαρκώς με ταράζεις": Η χορογράφος Τέτη Νικολοπούλου γράφει για το νέο της έργο

Η γνωστή χορογράφος μας εξηγεί πως δημιουργήθηκε η νέα της δουλειά που παρουσιάζει μαζί με την ομάδα σύγχρονου χορού Αnima-Soma στο Θέατρο Καλλιρόης έως την 1η Μαΐου.

Τέτη Νικολοπούλου

Η γνωστή χορογράφος μας εξηγεί πως δημιουργήθηκε η νέα της δουλειά "Διαρκώς με ταράζεις” που παρουσιάζει μαζί με την ομάδα σύγχρονου χορού Αnima-Soma στο Θέατρο Καλλιρόης έως την 1η Μαΐου. Η παράσταση προέκυψε με αφετηρία την παλιά αγγλική έκφραση "you always unbalance me" και είναι το αποτέλεσμα ενός ερευνητικού εργαστηρίου για τη συνειδητότητα της κίνησης στο εδώ και τώρα, επιδιώκοντας ένα βαθύτερο επίπεδο επικοινωνίας με το κοινό και τους άλλους χορευτές.

Διαρκώς με ταράζεις

Η ιδέα, ο τίτλος και το περιεχόμενο της χορογραφίας προέκυψε από την παλιά αγγλική έκφραση "you always unbalance me", κάτι σαν το δικό μας "μου έκοψες τη χολή", όταν κάποιος μας ταράζει από την ησυχία μας. Το γεγονός της ύπαρξης της λέξης "αν-ισορροπία" μέσα στην αγγλική φράση ήταν αποκαλυπτικό και μου έφερε στο μυαλό εικόνες και μνήμες: Αυτά που μας ταράζουν, μας μετακινούν σε νέες θέσεις στις οποίες χρειάζεται να επανα-ισορροπήσουμε το σώμα μας! Τριάντα χρόνια ασχολούμαστε με αυτό ακριβώς!
Δουλεύοντας με όρους ανατομίας και με εργαλεία μας σωματοποιημένες πρακτικές, όπως το contact improvisation και το "λεξικό χορού" axis syllabus, (το τελευταίο μας διδάσκει ο διαπιστευμένος δάσκαλος και χορευτής της πρακτικής και χρόνια συνεργάτης μου, Τίμος Ζέχας), ερευνούμε τους λειτουργικούς τρόπους κίνησης και μεταφοράς μας στον χώρο και τη σύνδεσή μας με τους άλλους. Πώς ισορροπώ μέσα στις σχέσεις, πώς διαπραγματεύομαι τον έλεγχο, το άφημα, την εγγύτητα, την εμπιστοσύνη, το φευγιό. Αυτά είναι "εργαλεία" κιναισθητικής αφύπνισης και σύνδεσης με τον εαυτό, διαδικασίες απαραίτητες για τη συνειδητή παρουσία μας στη στιγμή του χορού, δηλαδή, τη σωματοποίηση.
Για να πετύχουμε τη σωματοποίηση, στην ομάδα Anima-soma, μια ευτυχή συνεργασία με την Ζωή Χατζιδάκη και τους άλλους συντελεστές, δουλεύουμε ερευνητικά και συνεργαζόμαστε δημιουργικά ενώ όλοι τους έχουν μια ανάλογη προσέγγιση και στη ζωή. Η σύνδεση σώματος-νου ή ο περιορισμός της φλυαρίας του νου και η επιστροφή στην καθαρότητα του σώματος είναι τρόπος ζωής για όλους μας, συγκυρία σπάνια για την οποία είμαι ευγνώμων.
Και αυτό θέλουμε να συμβεί και στους θεατές μας: να καθαρίσει ο νους και να βιώσουν μαζί μας την ολότητα, την απλότητα και την ειλικρίνεια του ανθρώπινου σώματος.
Σήμερα, ωστόσο, έχουμε να αντιμετωπίσουμε εμπόδια ως προς την επιστροφή μας στη σωματοποίηση. Κοινωνικά, χρειαζόμαστε ασφάλεια και αποδεκτικά πλαίσια. Όσα τραυματικά ζήσαμε -κρίση, πανδημία, πόλεμος- μας άλλαξαν πολύ, μας πότισαν θλίψη, απογοήτευση και θυμό. Παρόλα αυτά, έχουμε χρέος να μην τα παρατήσουμε αλλά να αγωνιστούμε, αρχικά σε προσωπικό επίπεδο, για τις δομές που θα αφήσουμε στους επόμενους. Η ελευθερία, η δημοκρατία, η υγεία,  η οικολογία δεν είναι δεδομένα.
Στον σύγχρονο χορό, οι άνθρωποι αγωνίζονται, είναι συγκινητικοί, αφοσιωμένοι και "τρελοί". Αν δεν υπήρχε η "τρέλα" τους, παγκόσμια αλλά και στην Ελλάδα, δεν θα υπήρχε αυτή η βιωματική γνώση. Και είναι καταπληκτικό το πώς εξελίσσεται αυτός ο χώρος καθώς τα οφέλη της τέχνης συνδυάζονται μοναδικά με τα νοήματα που αντλεί κανείς από το σώμα, την ανατομία, το βίωμα και τη σύνδεση με το όλον. Παρόλα αυτά, με εξαίρεση τις νευροεπιστήμες οι οποίες τα τελευταία χρόνια ανέδειξαν την αξία της σωματοποίησης, έχουμε ελάχιστες έρευνες πάνω στο βίωμα των χορευτών.
Δεν ξέρω γιατί ο κόσμος παραπλανήθηκε τόσο πολύ τα προηγούμενα χρόνια και "έφυγε" από τη φροντίδα και την αλήθεια του σώματος, των αισθήσεων και των συναισθημάτων. Και αντίστροφα, βλέπω όλους αυτούς τους "από-σωματοποιημένους" ανθρώπους να παίρνουν αποφάσεις για εμάς και ταράζομαι πάρα πολύ. Με ανησυχεί το πώς έχει χαθεί η ισορροπία, το μέτρο, ο κοινός νους. Με παρηγορεί το ότι η τέχνη και ο σύγχρονος χορός αντιστέκονται. 
 

Περισσότερες πληροφορίες

Διαρκώς με ταράζεις

  • Σύγχρονος Χορός
  • Διάρκεια: 50 '

Με αφετηρία την παλιά αγγλική έκφραση «you always unbalance me», η παράσταση-αποτέλεσμα ερευνητικού εργαστηρίου επικεντρώνεται στην έννοια της ταραχής και στην τάση επιστροφής σε μια νέα ή οικεία θέση ισορροπίας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.