Ποιος ανεβάζει τη "Γυναίκα της Ζάκυθος";

Η γυναίκα της Ζάκυθος

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, καθηγητής δραματικής τέχνης, χοροθεραπευτής, επιμελητής αποασυλοποίησης του Ε.Π.Ι.Ψ.Υ, εκπαιδευτικός στη δημόσια εκπαίδευση ο Τάκης Μανωλόπουλος, επεξεργάζεται δραματουργικά τη "Γυναίκα της Ζάκυθος" του Διονυσίου Σολωμού και παρουσιάζει το αποτέλεσμα, την Κυριακή 10 Απριλίου, επέτειος της ημέρας της Εξόδου του Μεσολογγίου, στο Θέατρο Έναστρον, ερμηνεύοντας τον Διονύσιο Ιερομόναχο. Το αινιγματικό κείμενο του εθνικού μας ποιητή είναι ένα από τα κορυφαία του νεοελληνικού λόγου και θα παρουσιαστεί σε μια παράσταση που προσπάθησε να ακολουθήσει τη ρυθμικότητα του κειμένου κρατώντας τα στοιχεία της επτανησιακής ντοπιολαλιάς, που προσδίδουν μουσικότητα στην προφορικότητα του λόγου. 

Η γυναίκα της Ζάκυθος
Μυρτώ Γεωργιάδη©

"Η κακία είναι το τέλος" μας ψιθυρίζει ο ποιητής

Το πρόβλημα του κακού και της αδικίας είναι διαχρονικά, καθώς αντίστοιχα και το αίτημα για λύτρωση από αυτά. "Η Γυναίκα της Ζάκυθος" ενσαρκώνει το κακό όχι ως φιλοσοφική έννοια, αλλά ως καθημερινή πράξη. Πρόκειται για την αφήγηση ενός υποθετικού προσώπου (του "Διονύσιου Ιερομονάχου") και έχει ως κεντρικό πρόσωπο μια αριστοκράτισσα. Η γυναίκα της Ζάκυθος, ζηλόφθονη, μικρόψυχη, αποτυπώνει την εχθρική στάση της ανώτερης κοινωνικής τάξης των Ιονίων νήσων απέναντι στην ελληνική επανάσταση. Ο Σολωμός εμπνεύστηκε το έργο κατά τη δεύτερη πολιορκία και πτώση του Μεσολογγίου (1825-26), το επεξεργάστηκε το 1829 και 1833 και εκφράζει ανοιχτά την αντίθεσή του προς τις αντιδραστικές κοινωνικές δυνάμεις της εποχής του, σατιρίσει την ανήθικη αντεθνική στάση ενός ανώνυμου γυναικείου προσώπου, το οποίο πιθανότατα ανήκε στην τάξη των ευγενών της Ζακύνθου. Μοναδικό από πλευράς μορφής για τα ελληνικά γράμματα, πεζό έργο του εθνικούς μας ποιητή, συγκλονίζει, ακόμα και σήμερα, με την κριτική για τους αριστοκράτες της Ζακύνθου, που με περιφρόνηση υποδέχτηκαν όσους επέζησαν από τη σφαγή του Μεσολογγίου στα Ιόνια Νησιά.

Η επεξεργασία του κειμένου, η σκηνοθετική προσέγγιση του Τάκη Μανωλόπουλου, "με την επιλογή της μονοπρόσωπης  αφήγησης και την απλότητα των  παραστασιακών μέσων, σε μια εν εξελίξει δοκιμή, φιλοδοξεί να καταστήσει διαχρονικά τα  θέματα  που απασχολούν το Σολωμικό corpus, όπως το ζήτημα της ελευθερίας, της αποδοχής των αντιθέσεων της ανθρώπινης ύπαρξης και του εξανθρωπισμού του Ανθρώπου, μέσα από καταστάσεις που αλλοιώνουν το αληθινό νόημα της Τέχνης και της ίδιας μας της  ζωής, μεταμορφώνοντάς μας σε πρόσφυγες του ίδιου μας του εαυτού". Η είσοδο στην παράσταση είναι ελεύθερη, αλλά θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.

Περισσότερες πληροφορίες

Η γυναίκα της Ζάκυθος

  • Δραματοποιημένο Διήγημα
  • Διάρκεια: 70 '

Οι πεποιθήσεις μιας αρχόντισσας της Ζακύνθου, τουρκόφιλης και «έχθρισας θανάσιμης του έθνους» ξεδιπλώνονται μέσα από το έργο του εθνικού μας ποιητή όπου αντιπαρατίθενται το φως και το σκοτάδι.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η "Καραϊσκάκενα" και η Σοφία Καψούρου βραβεύονται στην Έφεσο

Για δεύτερη φορά η ηθοποιός και συγγραφέας επιστρέφει με μια ακόμη διεθνή διάκριση στις βαλίτσες της από την 17η Συνάντηση Τουρκικών Θεάτρων, με αφορμή τον μονόλογο "Καραϊσκάκενα, o Θρύλος" σε δικό της κείμενο, σκηνοθεσία του Δημήτρη Καρατζιά και μουσική του Μάνου Αντωνιάδη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
18/07/2024

Η "Μήδεια" παρουσιάζεται στο γυμνάσιο όπου ο Αριστοτέλης δίδαξε τον Μέγα Αλέξανδρο

Όλα τα χορικά της τραγωδίας του Ευριπίδη ενώνονται από τον σκηνοθέτη Θοδωρή Γκόνη σε μια παράσταση που εγκαινιάζει την έναρξη της έρευνας στο αρχαίο γυμνάσιο της Μίεζας.

Τι θα δούμε τις επόμενες μέρες στο Θέατρο Βράχων "Μελίνα Μερκούρη"

Το φεστιβάλ στη σκιά των Βράχων παρουσιάζει 4 παραστάσεις στα τέλη Ιουλίου που δημιουργούν ερωτήματα και "εκπαιδεύουν" το κοινό. Φεστιβάλ στη σκιά των βράχων: Αρχαίες τραγωδίες αλλιώς και κλασικά θεατρικά έργα

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

"Lemon" και "Όμορφη πόλη μαγική": Δύο θεατρικές παραστάσεις σε ιδιαίτερους χώρους

Μία παράσταση που περιοδεύει στα πιο απίθανα μέρη αλλά και ένα νέο έργο με τις μελωδίες του Μίκη Θεοδωράκη φιλοξενούνται αυτήν την εβδομάδα σε δύο μοναδικές τοποθεσίες.

Tο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά συνεχίζει με επιτυχία το πολυθεματικό φεστιβάλ

Από τις 15 Ιουλίου έως τις 28 το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά γίνεται "αστείρευτη πηγή" θεατρικής τέχνης, μουσικής και χορού.

Φεστιβάλ Αθηνών: Τα "Σκυλιά" του Ανέστη Αζά έρχονται στην Πειραιώς 260

Μετά την περσινή "Δημοκρατία του μπακλαβά", ο σκηνοθέτης επανέρχεται με ένα πρωτότυπο κείμενο για το ευαίσθητο θέμα της κοινωνικής βίας, το οποίο συνυπογράφει με τον Γεράσιμο Μπέκα και τον Μιχάλη Πητίδη.