Πέντε πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε για το "ΕΝΡΟΝ"

Διαβάστε όσα μας είπε ο Άρης Λάσκος για το "ΕΝΡΟΝ" της Λούσι Πρεμπλ, που βασίζεται σε ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα στην επιχειρηματική ιστορία των Ηνωμένων Πολιτειών και ανεβαίνει στο Ελέρ.

Enron


"Η Βρετανίδα θεατρική συγγραφέας και σεναριογράφος Λούσι Πρεμπλ, η οποία για τα πέντε της θεατρικά έργα μέχρι σήμερα, (Λονδίνο Royal Court, National Theatre, Old Vic και
Νέα Υόρκη), ήταν υποψήφια για βραβεία Ολίβιε, ενώ τιμήθηκε από τον Κύκλο Θεατρικών Κριτικών για το καλύτερο νέο έργο. Στην Ελλάδα, την γνωρίζουμε από τον Κωνσταντίνο Αρβανιτάκη που ανέβασε το τρίτο έργο της "Effect" (2014-2015) με τους Αντώνη Καρυστινό και Άννα Μάσχα. Σήμερα, είναι παραγωγός και σεναριογράφος της πολύ επιτυχημένης και πολυβραβευμένης σειράς του HBO "Succession"".


"Το έργο "ΕΝΡΟΝ” της Λούσι Πρεμπλ βασίστηκε στην πραγματική ιστορία της κατάρρευσης του αμερικανικού κολοσσού ενέργειας Enron, σε ένα πρωτοφανές έως τότε σκάνδαλο, το 2001. Η Enron, που ξεκίνησε ως μια εταιρεία παροχής φυσικού αερίου και πετρελαίου το 1985, μεταλλάχτηκε σε ένα "χρηματιστήριο ενέργειας" στη διάρκεια της δεκαετίας του 1990. Με ακριβώς τα ίδια χαρακτηριστικά της οικονομικής κρίσης του ’08, δημιουργήθηκε μια τεράστια φούσκα, η οποία, ενώ έδινε μέχρι τελευταία στιγμή μπόνους στα μεγαλoστελέχη της, έσκασε παταγωδώς σε μόλις 24 ημέρες, αφήνοντας πίσω της μια ενεργειακή κρίση στην Καλιφόρνια, 20.000 ανέργους, εξανεμίζοντας δισεκατομμύρια δολάρια σε μισθούς, συντάξεις και ασφαλιστικά προγράμματα και οδηγώντας μαζί της στην πτώχευση μία από τις μεγαλύτερες ελεγκτικές εταιρείες, την Arthur Andersen, και τους 29.000 εργαζόμενούς της".


ENRON

"Επέλεξα να το σκηνοθετήσω γιατί, πέρα από την προφανή αναλογία με το σήμερα και τη βαθιά μου ανάγκη να ανέβουν στη σκηνή σύγχρονα έργα, γραμμένα από ανθρώπους που είναι εν ζωή, με κινητοποίησαν οι αρετές του έργου: εκκινεί μεν από μια πραγματική ιστορία, παίρνει όμως απροσδόκητες πρωτοβουλίες. Μια τραγική ιστορία μπολιάζεται με ακραίο χιούμορ, στοιχεία παραλόγου, ταχύτατο ρυθμό και ένα υφέρπον beat για να αποδώσει ακριβώς τη γραμμή αυτής της ιστορίας: ένα πάρτι επί πτωμάτων (ή έστω ανθρώπων που καταπιέζονται) ή, αλλιώς, πώς μια ανώτερη κάστα "παραγόντων” γελά και εκτραχύνεται, παίζοντας με τις ζωές μας, όσο εμείς αγωνιούμε για τη ΔΕΗ και το ντεπόζιτο του αυτοκινήτου".

Αρης Λάσκος
Αναστασία Γιαννάκη

 

"Ελπίζω ο θεατής να αναλογιστεί το "γιατί; (why?)”, λέξη που η Enron χρησιμοποιούσε μάλιστα στα διαφημιστικά της. Θα ήθελα να σκεφτεί πως όποιο γεγονός μάς φαίνεται μεγάλο και ξαφνικό, ποτέ δεν είναι στ’ αλήθεια. Όλα προκαλούνται από μικρές πράξεις και τριγμούς, που με τη σειρά τους προκαλούν αλυσιδωτές αντιδράσεις, αλλάζοντας το ρου της Ιστορίας. Και είναι εκεί, ανάμεσα, σε αυτές τις μικρές, μικρές πράξεις που χωράει να ρωτήσουμε ΓΙΑΤΙ. Ή πώς το ένα πράγμα οδήγησε ως το επόμενο. Κι αυτό είναι η ύχιστη πράξη που μπορούμε να κάνουμε ως πολίτες σε ένα τόσο αδηφάγο πολιτικοοικονομικό σύστημα".

"Αυτά που με έφεραν κοντά με τους συνεργάτες μου είναι η πίστη, ο θαυμασμός και η συγκυρία. Μετά δύο χρόνια πανδημίας, εγκυμοσύνες, αναβολές άλλων παραστάσεων, άλλοι στόχοι ζωής οδήγησαν στην τελική σύνθεση, που περιλαμβάνει: τρεις συμφοιτητές μου από την σχολή του Εθνικού, τον Μάνο Βαβαδάκη που από το 2017 συνεργαζόμαστε σταθερά παίζοντας ο ένας στις παραστάσεις του άλλου, για πρώτη φορά τον Γιάννη Παναγόπουλο και τον Χρήστο Κοντογεώργη, και επίσης για πρώτη φορά την Καλλιόπη Παναγιωτίδου, η οποία μου σύστησε κιόλας το έργο. Και με τους τέσσερις είμαστε μαζί στο ΣΕΗ από το 2020 και με συγκινεί βαθιά το ότι το όραμα για ένα θεατρικό τοπίο στα εργασιακά, μας ενώνει τώρα και επί σκηνής. Μαζί και η Γωγώ Παπαϊωάννου που κάναμε τα πρώτα μας μαζί το 2005 στο θέατρο των Αλλαγών. Και δίπλα σ’ αυτούς, ο Κορνήλιος Σελαμσής, σταθερός συνεργάτης μου στην μουσική, πάντα η αντίστιξη σε αυτό που δημιουργώ, η επίσης σταθερή και πάνω από όλα φίλη καρδιακή Μυρτώ Γράψα στην κίνηση, οι αγαπημένες Αντριάνα Ανδρέοβιτς και Κόνυ Ζήκου στην δρματουργία και την συνολικότερη βοήθεια, ο διπλανός μου από το Γυμνάσιο Χαράλαμπος Νικολάου στα κοστούμια. Και οι δύο νέες συνεργάτιδες, η Στέλλα Κάλτσου, που χρόνια τώρα με φώτιζε σε παραστάσεις ως ηθοποιό και ήρθε η στιγμή να φωτίσει μία σκηνοθεσία μου και η υπέροχη Ηλένια Δουλαδίρη στο σκηνικό, με την οποία γνωρίστηκα το καλοκαίρι του 2021 σε μια επεισοδιακή παραγωγή που μας ένωσε για πάντα νομίζω".

Περισσότερες πληροφορίες

ΕΝΡΟΝ

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 100 '

Μια κραυγή αγωνίας για τις αυταπάτες που επιβάλλει το οικονομικό σύστημα μέσα από την ιστορία του αμερικανικού κολοσσού ενέργειας Enron και του σκανδάλου που προκάλεσε η κατάρρευσή του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Μάριο Μπανούσι: "Το "Taverna Miresia" αποτελείται από χώμα, μνήμη και ωραίους συνεργάτες"

Διαβάστε τη συζήτηση που είχαμε πέρσι με τον 26χρονο καλλιτέχνη που έχει ταράξει τα νερά της θεατρικής Αθήνας, με αφορμή τη δουλειά που επιστρέφει στο φεστιβάλ Αθηνών.

ΓΡΑΦΕΙ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟς ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟς
18/07/2024

Η "Καραϊσκάκενα" και η Σοφία Καψούρου βραβεύονται στην Έφεσο

Για δεύτερη φορά η ηθοποιός και συγγραφέας επιστρέφει με μια ακόμη διεθνή διάκριση στις βαλίτσες της από την 17η Συνάντηση Τουρκικών Θεάτρων, με αφορμή τον μονόλογο "Καραϊσκάκενα, o Θρύλος" σε δικό της κείμενο, σκηνοθεσία του Δημήτρη Καρατζιά και μουσική του Μάνου Αντωνιάδη.

Η "Μήδεια" παρουσιάζεται στο γυμνάσιο όπου ο Αριστοτέλης δίδαξε τον Μέγα Αλέξανδρο

Όλα τα χορικά της τραγωδίας του Ευριπίδη ενώνονται από τον σκηνοθέτη Θοδωρή Γκόνη σε μια παράσταση που εγκαινιάζει την έναρξη της έρευνας στο αρχαίο γυμνάσιο της Μίεζας.

Τι θα δούμε τις επόμενες μέρες στο Θέατρο Βράχων "Μελίνα Μερκούρη"

Το φεστιβάλ στη σκιά των Βράχων παρουσιάζει 4 παραστάσεις στα τέλη Ιουλίου που δημιουργούν ερωτήματα και "εκπαιδεύουν" το κοινό. Φεστιβάλ στη σκιά των βράχων: Αρχαίες τραγωδίες αλλιώς και κλασικά θεατρικά έργα

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

"Lemon" και "Όμορφη πόλη μαγική": Δύο θεατρικές παραστάσεις σε ιδιαίτερους χώρους

Μία παράσταση που περιοδεύει στα πιο απίθανα μέρη αλλά και ένα νέο έργο με τις μελωδίες του Μίκη Θεοδωράκη φιλοξενούνται αυτήν την εβδομάδα σε δύο μοναδικές τοποθεσίες.

Tο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά συνεχίζει με επιτυχία το πολυθεματικό φεστιβάλ

Από τις 15 Ιουλίου έως τις 28 το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά γίνεται "αστείρευτη πηγή" θεατρικής τέχνης, μουσικής και χορού.