Η Ρένη Πιττακή ως "Γερμανίδα γραμματέας" για έξι τελευταίες παραστάσεις

Η σημαντική παράσταση του Γιάννη Μόσχου με πρωταγωνίστρια τη μεγάλη κυρία του ελληνικού θεάτρου ολοκληρώνεται στο Θέατρο Ιλίσια - Βολανάκης.

Μια Γερμανίδα γραμματέας

Για έξι τελευταίες παραστάσεις συνεχίζεται ο αριστοτεχνικός μονόλογος της Ρένης Πιττακή ως Μπρουνχίλντε Πόμσελ, στο έργο "Μια Γερμανίδα γραμματέας" του Κρίστοφερ Χάμπτον που σκηνοθετεί ο Γιάννης Μόσχος στο Θέατρο Ιλίσια - Βολανάκης. Ο κύκλος παραστάσεων ολοκληρώνεται στις 20 Μαρτίου, για να συνεχίσει την πορεία του στην Θεσσαλονίκη, στο Θέατρο Αυλαία από τις 6 Απριλίου.

Μια Γερμανίδα γραμματέας
Μιχάλης Κλουκίνας©


Ηθοποιός-φαινόμενο, ικανή να παίξει κάθε είδους ρόλο με σπάνια αυθεντικότητα, η Ρένη Πιττακή επωμίζεται για πρώτη φορά στην πενηντάχρονη πορεία της στο θέατρο την ερμηνεία ενός υπαρκτού προσώπου, που διαδραμάτισε το δικό της ρόλο στην πιο φρικτή περίοδο του 20ού αιώνα, αυτή του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, της Μπρουνχίλντε Πόμσελ, γραμματέα του Γκέμπελς, Υπουργού Προπαγάνδας του ναζιστικού κόμματος στη Γερμανία. "Δεν είχα την παραμικρή ιδέα τι γινόταν. Ελάχιστα πράγματα. Τίποτα περισσότερο από τους άλλους. Άρα δεν μπορείτε να με κάνετε να νιώθω ένοχη" θα την ακούσετε να λέει στην παράσταση όπου ο Γιάννης Μόσχος, κατορθώνει μαζί με την ηθοποιό να αποτυπώσει στη σκηνή την αμφιλεγόμενη προσωπικότητα της πρωταγωνίστριας, αλλά κυρίως τις βαθύτερες αιτίες της ανόδου του Ναζισμού, θέτοντας παράλληλα διαχρονικούς προβληματισμούς για την ατομική ευθύνη μέσα στο ρου της ιστορίας. Αυτή η παράσταση είναι σημαντική κυρίως επειδή αναδεικνύει ότι το τέρας του φασισμού (αλλά όχι μόνο) δεν προσωποποιείται αποκλειστικά στους ενεργούς πρωτεργάτες, αλλά εκτρέφεται πολύ εύκολα διά της παθητικής οδού δίπλα μας, μέσα μας. Αυτό είναι το σημαντικό ερώτημα που προκύπτει από αυτόν το ρόλο, σύμφωνα με την Ρένη Πιττακή, το αν και σε ποιο βαθμό έχουμε ο καθένας μια Βρουνχίλδη Πόμσελ μέσα μας.

Μια Γερμανίδα γραμματέας
Μιχάλης Κλουκίνας©

Ο Κρίστοφερ Χάμπτον άντλησε το υλικό του έργου του από τις μαρτυρίες της Πόμσελ που δέχτηκε να μιλήσει για πρώτη φορά δημόσια, το 2016 σε προχωρημένη ηλικία, για την περίοδο που δούλευε για τους Ναζί, στο ντοκιμαντέρ "Μια γερμανική ζωή" σε σκηνοθεσία της βιεννέζικης κολεκτίβας των Κρίστιαν Κρούνες, Φλόριαν Βέιγκενσμερ, Ρόλαντ Σρότχοφερ και Όλαφ Σ. Μίλερ.
Ο σκηνοθέτης της παράστασης, Γιάννης Μόσχος σημειώνει: "Μια γυναίκα αφηγείται −με συναρπαστικό τρόπο− τα νεανικά της χρόνια στη Ναζιστική Γερμανία, από την άνοδο του Ναζισμού, στα χρόνια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, μέχρι την ήττα και την κατάρρευση της Γερμανίας. Πρόκειται για ένα αθώο θύμα των ιστορικών περιστάσεων ή για μια συνένοχο των Ναζί; Μια συνηθισμένη γυναίκα που δεν ξέρεις αν πρέπει να συμπονέσεις ή να καταδικάσεις. Το έργο του Χάμπτον μάς βάζει να αντικρίσουμε το παρελθόν ένας κοινού ανθρώπου και μας θέτει μια σειρά ερωτημάτων για το παρόν και το μέλλον μας. Μπορεί ένας κοινός άνθρωπος, όπως οι περισσότεροι από εμάς, να επηρεάσει τον ρου της Ιστορίας; Πόσο επηρεάζουμε, ο καθένας μας, την πραγματικότητα στην οποία ζούμε; Είμαστε κι εμείς συνένοχοι σε όσα μας συμβαίνουν;"
Τα σκηνικά και τα κοστούμια είναι της Τίνας Τζόκα, η πρωτότυπη μουσική σύνθεση και το ηχητικό περιβάλλον του Θοδωρή Οικονόμου, ενώ το video design, οι φωτισμοί και οι φωτογραφίες του Μιχάλη Κλουκίνα.

Διαβάστε όσα μας είπε η Ρένη Πιττακή στη συνέντευξή της στο "α" εδώ.

Προπώληση μέσω viva.gr

Περισσότερες πληροφορίες

Μια Γερμανίδα γραμματέας

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 85 '

Ένα έργο για τις ηθικές μας αρχές και τις εκπτώσεις που είμαστε διατεθειμένοι να κάνουμε, εμπνευσμένο από τη ζωή και τις εξομολογήσεις της Μπρουνχίλντε Πόμσελ, γραμματέα του Γκέμπελς.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.