"Κρατήστε το φανάρι" στη θεατρική ξενάγηση του Βιομηχανικού Μουσείου Φωταερίου

Ο ηθοποιός Χρήστος Χριστόπουλος και η μουσειολόγος Δέσποινα Ανδριοπούλου μάς μιλούν για την πρωτότυπη θεατρική παράσταση-ξενάγηση «Ποιος κρατάει το φανάρι», η οποία μεταφέρει μαρτυρίες ανθρώπων που δούλευαν στο εργοστάσιο του γκαζιού κατά τη διάρκεια των 130 χρόνων λειτουργίας του.

Ποιος κρατάει το φανάρι

Το κοινό στοιχείο ανάμεσα στο μουσείο και το θέατρο είναι "ότι κρατούν έναν καθρέφτη και δείχνουν στην ανθρωπότητα τι έχει κάνει και τι μπορεί να κάνει", σύμφωνα με τη Δρ. Catherine Hughes, ιδρύτρια του International Museum Theatre Alliance, μιας διεθνούς μη κερδοσκοπικής οργάνωσης που προάγει τη χρήση του θεάτρου στο πλαίσιο της μουσειακής εμπειρίας. Η ομάδα του Βιομηχανικού Μουσείου Φωταερίου διοργανώνει για τέταρτη φορά (μετά τον Φεβρουάριο & Απρίλιο, Οκτώβριο & Νοέμβριο 2022), σε συνεργασία με την ομάδα θεάτρου Ανεμόμυλοι, τη θεατρική περφόρμανς-ξενάγηση "Ποιος κρατάει το φανάρι" με στόχο να μας τοποθετήσει σε αυτήν ακριβώς τη συνθήκη. Καθοριστικές γι’ αυτή την πρωτότυπη θεατρική διαδρομή –που ακολουθεί τη γραμμή παραγωγής του φωταερίου– είναι οι μαρτυρίες ανθρώπων που δούλευαν στο εργοστάσιο γκαζιού της Αθήνας, σε διαφορετικές φάσεις κατά τη διάρκεια των 130 χρόνων λειτουργίας του.

Ποιος κρατάει το φανάρι
Studio kominis

Ο ηθοποιός Χρήστος Χριστόπουλος είναι ο "ξεναγός" αυτής της περιπατητικής παράστασης, που βασίζεται στη μέθοδο του μουσειακού θεάτρου (museum theatre), και ταυτόχρονα ο ενσαρκωτής των εργαζομένων του εργοστασίου: από τον Γάλλο επιχειρηματία, τον εργάτη παραγωγής και τον φανοκόρο έως μία από τις γυναίκες γραμματείς. "Το υλικό της παράστασης είναι ένα μείγμα του επιστημονικού υλικού που χρησιμοποιείται σε μια τυπική ξενάγηση με τις προφορικές μαρτυρίες που έχει στο αρχείο του το μουσείο. Αυτά μπολιάζονται με την τέχνη του θεάτρου, μετατρέποντας μια τυπική μουσειακή βόλτα σε μια βιωματική εμπειρία, η οποία χαράσσεται στη μνήμη με έναν τρόπο μοναδικό".

Ποιος κρατάει το φανάρι
Studio kominis

Το μουσειακό θέατρο δεν είναι ακόμη τόσο διαδεδομένο στην Ελλάδα, αν και στο εξωτερικό μετρά περισσότερα από 100 χρόνια ζωής. Ο ίδιος εξηγεί: "Το εγχείρημα αυτό είναι πολύ ξεχωριστό και καινοτόμο. Επειδή τα δύο τελευταία χρόνια της πανδημίας ο πολιτισμός έχει μπει σε δεύτερη μοίρα και οι αποστάσεις έχουν μεγαλώσει, τα κομμάτια της ξενάγησης όπου υπάρχει διάδραση με το κοινό θεωρώ ότι είναι τα πιο γοητευτικά αλλά και η μεγαλύτερη πρόκληση". Η ιδέα τού να ενταχθεί η ξενάγηση στο πρόγραμμα του Βιομηχανικού Μουσείου Φωταερίου, σύμφωνα με τη Δέσποινα Ανδριοπούλου, διαχειρίστρια έργων πολιτισμού και μουσειολόγο στο Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου, προέκυψε από την ανάγκη να γίνει το μουσείο "πιο βιωματικό, ζωντανό και έντονο ως ανάμνηση και εμπειρία". Αυτό επιτυγχάνεται με την επίκληση στο συναίσθημα μέσω της χρήσης θεατρικών τεχνικών, που μετατρέπουν τον επισκέπτη του μουσείου σε θεατή της παράστασης κι έπειτα σε κοινωνό της ίδιας της Ιστορίας. 

Η ξενάγηση ξεκινά από την Κεντρική Καμινάδα του εργοστασίου | Ώρα έναρξης: 6 μ.μ. | www.gasmuseum.grΠροπώληση μέσω viva.gr
 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Ποιος κρατάει το φανάρι

  • Performance
  • Διάρκεια: 60 '

Μια πρωτότυπη διαδραστική θεατρική ξενάγηση μέσα από την οποία μαθαίνουμε τις διαφορετικές ειδικότητες εργαζομένων, καθώς και την ιστορία του ίδιου του εργοστασίου φωταερίου της Αθήνας που μέτρησε 130 χρόνια ζωής.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.