Ο κόντρα τενόρος Νίκος Σπανάτης μάς συστήνεται

Νίκος Σπανάτης

Η πιο καθοριστική στιγμή στην όπερα και στο θέατρο ήταν όταν, ως σπουδαστής μονωδίας ακόμα στο Ωδείο και νέος απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, έκανα το ντεμπούτο μου στο Ηρώδειο, στην όπερα "Ερωφίλη" του Νίκου Μαμαγκάκη, που είναι βασισμένη στην ομώνυμη τραγωδία της κρητικής λογοτεχνίας, με τη συνεργασία σπουδαίων ερμηνευτών επί σκηνής, στους ρόλους του Καρπόφορου και του Μαντατοφόρου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου με τη Χορωδία και την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ.

Με πρωτοείδες στις πρώτες συγκινητικές συναυλίες του Ιονίου Πανεπιστημίου, στα Παλαιά Ανάκτορα των Αγίων Μιχαήλ και Γεωργίου, στην Κέρκυρα. 

Ίνδαλμά μου είναι ο βρετανός Άλφρεντ Ντέλερ ο οποίος αναβίωσε τη φωνή του κόντρα τενόρου, περίπου στα μέσα του 20ου αιώνα. Βασισμένος στην ιστορικά τεκμηριωμένη εκτέλεση, ερμήνευσε τη μουσική της Αναγέννησης και του Μπαρόκ με σπουδαίο και μοναδικό τρόπο, και σύγχρονοι συνθέτες έγραψαν έργα τόσο για εκείνον όσο και για τους κόντρα τενόρους που ακολούθησαν, και μάλιστα με ιδιαίτερη έμπνευση και πρωτοτυπία για τον ιδιότυπο ήχο της εν λόγω φωνής.

Αυτό που με κέντρισε στην ιστορία του "Moby Dick", το σημαντικό αυτό λογοτεχνικό αριστούργημα του 19ου αιώνα, είναι ότι -μεταξύ άλλων- εμπεριέχει σύγχρονα οικολογικά μηνύματα: ενόσω ο άνθρωπος καταστρέφει τη φύση, εκείνη προετοιμάζεται για την αντεπίθεση. Επίσης, πρόκειται για μια ιστορία εκδίκησης η οποία μας διδάσκει ότι ένα τέτοιο συναίσθημα επιστρέφει πάντα πίσω στον "αποστολέα" του, σαν μπούμερανκ. 

Ο ρόλος μου στο μιούζικαλ "Moby Dick" του Δημήτρη Παπαδημητρίου και σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα, είναι αυτός του Γάλλου Σιτιστή. Πρόκειται για έναν χαρακτήρα γαλλικής καταγωγής και κουλτούρας, ευφυή και κομψό ναύκληρο, όμως συγχρόνως θεότρελο και δυσαρεστημένο, καθώς βρίσκεται μέσα σ’ ένα φαλαινοθηρικό καράβι υπηρετώντας τον σκοτεινό και τυραννικό καπετάνιο Αχαάβ που διψά να σκοτώσει τη γιγάντια λευκή φάλαινα Moby Dick. Ο Γάλλος υπηρετεί το πλήρωμα που είναι επανδρωμένο από αξιωματικούς, ναύτες αλλά και από βάρβαρους κανίβαλους, τρέμοντας στην ιδέα ότι μπορεί να τον σκοτώσουν. Είναι απολαυστική συγκυρία -ως κόντρα τενόρος- να ερμηνεύω έναν "comme il faut" και ταυτόχρονα κωμικό ρόλο σε αυτό το καθηλωτικό μουσικό έργο του Δημήτρη Παπαδημητρίου που βασίστηκε στο ομώνυμο βιβλίο.  

Η συνάντησή μου με τον Δημήτρη Παπαδημητρίου ξεκίνησε εννέα χρόνια πριν, το 2013, με τη συνεργασία μας στους "Μύθους του Αισώπου" με την ορχήστρα Καμεράτα υπό τη διεύθυνση του Γιώργου Πέτρου, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση και τον θεωρώ ξεχωριστό και σπουδαίο συνθέτη της εποχής μας. Με τον Γιάννη Κακλέα έχω την τιμή να συνεργάζομαι για πρώτη φορά φέτος, με την παράσταση "Moby Dick". Πρόκειται για έναν σκηνοθέτη με τεράστια πείρα και αισθητική στον χώρο του θεάτρου. 

Νίκος Σπινάτης

Ο πιο πολύτιμος δίσκος στη συλλογή μου είναι της εταιρίας harmonia mundi με τίτλο "Ombra Cara" όπου τραγουδά ο κόντρα τενόρος Bejun Mehta υπό τη διεύθυνση του βραβευμένου μαέστρου René Jacobs με την Freiburger Barockorchester. Περιέχει διάσημες άριες από όπερες του Georg Friedrich Händel, που ερμηνεύονται βασισμένες στην ιστορικά τεκμηριωμένη εκτέλεση της εποχής μπαρόκ, και αποτελεί, επίσης, πεδίο έρευνας και μελέτης της διδακτορικής μου διατριβής. 

Η φιλοδοξία μου είναι να τραγουδώ όσα περισσότερα χρόνια μπορώ. 

Συνειδητοποίησα ότι δεν υπάρχει μεγαλύτερο παράδοξο από τον έρωτα και την έμπνευση. Έρχονται όταν δεν τα προσμένεις.

Στην Ελλάδα με απογοητεύει η διαρροή καλλιτεχνικών εγκεφάλων, καθώς δεν έχουμε τις ανάλογες υποδομές, μη σεβόμενοι κατ’ επέκταση την ιστορία μας και την κουλτούρα μας. Όμως στον ορίζοντα φαίνεται κάτι ν’ αλλάζει.

Αν μπορούσα να αλλάξω κάτι, αυτό θα ήταν να μην υπάρχουν καθόλου προκαταλήψεις γύρω από την κλασική μουσική και την όπερα, καθώς δεν αποτελούν "προνόμιο" μιας συγκεκριμένης πολιτιστικής ελίτ. Το αισιόδοξο είναι πως το ελληνικό κοινό τα τελευταία χρόνια, παρακολουθεί με μεγαλύτερο ενδιαφέρον κλασικές και σύγχρονες όπερες, μιούζικαλ, οπερέτες, έργα Ελλήνων συνθετών, παραστάσεις μουσικού θεάτρου, θεάματα με υψηλή αισθητική και ποιότητα, και τα υποστηρίζει με αμείωτο ενδιαφέρον.

Off the record… Η Τέχνη σε όλες τις εκφάνσεις της, αποτελεί τον οργασμό του σύμπαντος. 

Περισσότερες πληροφορίες

Moby Dick The Musical

  • Μιούζικαλ
  • Διάρκεια: 190 '

Το σπουδαίο μυθιστόρημα του Χέρμαν Μέλβιλ για τη φιλία, την ανθρώπινη μοίρα και τη σχέση των ορίων του ανθρώπου με τον θεό μετατρέπεται σε ένα μιούζικαλ-υπερπαραγωγή.

City Theater (Κλειστό Γήπεδο Γαλατσίου)

Λεωφ. Βεΐκου 139, Γαλάτσι
  • Συναυλίες

City Theater (Κλειστό Γήπεδο Γαλατσίου)

Λεωφ. Βεΐκου 139, Γαλάτσι

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).