Στο μυαλό των Λήμαν Μπράδερς

Η τριλογία των Λήμαν Μπράδερς

Με αλλαγές στη διανομή συνεχίζει "Η τριλογία των Λήμαν Μπράδερς" του Στέφανου Μασσίνι. Η ιστορία μιας οικογένειας γίνεται παράσταση, που με τα εκφραστικά μέσα του θεάτρου επιχειρεί να κατανοήσει και να μεταγγίσει τον ιστορικό χαρακτήρα και τη σημασία της δράσης της στην παγκόσμια οικονομική πραγματικότητα, αλλά και να κωδικοποιήσει τα σημαντικά ερωτήματα που γεννήθηκαν από αυτήν.  Από τη σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου οι τρεις πρωταγωνιστές, ο Μιχάλης Οικονόμου, ο Παντελής Δεντάκης και ο Αλμπέρτο Φάις μας μιλούν για τους ρόλους που ερμηνεύουν, αλλά και για όσα ανακάλυψαν ή συνειδητοποίησαν μέσα από την επαφή τους με αυτό το έργο που έχει την σκηνοθετική υπογραφή του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου.

Μιχάλης Οικονόμου

Μιχάλης Οικονόμου: "Όσο κανείς πλουτίζει, και μπαίνει στο ποτάμι του καπιταλισμού και την πλεονεξίας, τόσο χάνει την επαφή με τις ρίζες του" 
"Όταν ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος μου πρότεινε την "Τριλογία των Λήμαν Μπράδερς", ήμουν κάπως δύσπιστος σχετικά με το πόσο μπορεί να αφορά το κοινό ένα έργο που έχει να κάνει με την ιστορία μιας τεχνοκρατικής εταιρείας, μέσα από την ιστορία των ιδρυτών της και των απογόνων τους, με τρεις ηθοποιούς. Κι όπως αποδείχτηκε είχα λάθος, οι τρεις ηθοποιοί, όπως έχει στηθεί η παράσταση, είναι εξαρχής τα τρία πρώτα αδέρφια Λήμαν, που μετανάστες Εβραίοι της Βαυαρίας, αφήσαν την Ευρώπη και έφτασαν σε τρεις δόσεις, στην Αμερική. Το έργο τελικά μιλάει για κάτι πολύ περισσότερο από απλά την πορεία μιας εταιρείας, που βέβαια εν προκειμένω, αφορά μια συναρπαστική ιστορία: το μαγαζί των Λήμαν στο Μοντγκόμερι αρχικά πουλούσε υφάσματα και κοστούμια, ώσπου οι Λήμαν έγιναν οι πρώτοι μεσάζοντες, που πουλούσαν βαμβάκι στη Νέα Υόρκη, έγιναν Τράπεζα,
καταπιάστηκαν με τον καφέ, τη χαλυβουργία, τους σιδηροδρόμους, μπήκαν στο Χρηματιστήριο, στον κινηματογράφο, και πιο ψηλά, πιο ψηλά. Μέχρι που δεν
υπάρχει κάτι άλλο πιο ψηλά, παρά μόνο ο γκρεμός. Αλλά η ταχύτητα είναι πλέον τόσο μεγάλη που τα φρένα δεν πιάνουν. Όλη αυτή η πορεία και η πτώση συμβαίνει παράλληλα με ορόσημα της Αμερικανικής ιστορίας, και ο συγγραφέας τα παραλληλίζει πολύ έξυπνα με κεφάλαια της Παλαιάς Διαθήκης. Αυτό που έμαθα λοιπόν είναι, πως όσο κανείς πλουτίζει, και μπαίνει στο ποτάμι του καπιταλισμού και την πλεονεξίας, τόσο χάνει την επαφή με τις ρίζες του, τόσο ρηχαίνουν οι σχέσεις του, και από πρόσωπο μετατρέπεται σε άτομο, χάνει τον εαυτό του.

Παίζω τον Μάγιερ Λήμαν, τον μικρότερο από τους τρεις πρώτους Λήμαν, που είναι εκεί όχι σαν ισότιμος εταίρος, αλλά για να χωρίζει όταν χρειάζεται τους άλλους δύο. Στην πορεία όμως αποδεικνύεται πως πέρα από εξισορροπιστής, ρίχνει σημαντικές ιδέες για την εξέλιξη της εταιρείας, και μετά το θάνατο του Χένρι, αναλαμβάνει τις δημόσιες σχέσεις του μαγαζιού τους. Ο επόμενος μεγάλος ρόλος που παίζω είναι ο Μπόμπι Λήμαν, εγγονός του μεσαίου αδερφού, είναι αυτός ο οποίος έβγαλε την εταιρεία στο φως μέσα από το μεγάλο Κραχ, την άνοιξε στον τομέα της τέχνης, αλλά και επένδυσε σε πυρηνικά όπλα και πολέμους, αλλά και στους υπολογιστές, ήταν ο τελευταίος Λήμαν, πριν η εταιρεία πέσει στα χέρια των χρηματιστών, πουληθεί, και εν τέλει, κλείσει για πάντα".

Παντελής Δεντάκης

Παντελής Δεντάκης: "Τα πράγματα δεν ξεκινούν από έναν αόρατο εξωτερικό εχθρό, αλλά από την ανάγκη του καθενός μας να βελτιώσει τη ζωή του"
" "Η τριλογία των Λήμαν Μπράδερς" είναι μια παράσταση στην οποία κάθε ηθοποιός περνάει από πάρα πολλούς ρόλους. Όπως κάθε άνθρωπος, έτσι και κάθε ρόλος έχει πράγματα που αγαπάς, πράγματα που σου δημιουργούν σκεπτικισμό και άλλα που δεν συμπαθείς. Μπορώ να πω ότι, όλα τα πρόσωπα που ερμηνεύω έχουν την ανθρώπινη πλευρά τους, μια ευαίσθητη πλευρά που αγαπάς και θέλεις να φροντίσεις. Ταυτόχρονα, έχουν και αυτό τον εγωισμό, την αδηφαγία και τη φιλοδοξία, που δεν μπορώ να ενστερνιστώ, δεν μπορώ να αγαπήσω. Δεν υπάρχει κάποιο πρόσωπο που συμπαθώ και αντιπαθώ περισσότερο.

Αν πω ότι κάτι έμαθα από αυτό το κείμενο, αυτή την ιστορία, είναι ότι τα πράγματα δεν ξεκινούν από έναν αόρατο εξωτερικό εχθρό, αλλά από την ανάγκη του καθενός μας να βελτιώσει τη ζωή του, να αποκτήσει όλο και περισσότερες δυνατότητες. Και εκεί ακριβώς κρύβεται και η παγίδα· η παγίδα που μας κάνει ολοένα και περισσότερο αδηφάγους, υστερικούς και εμμονικούς. Και συνειδητοποιώ ότι, αυτός είναι ο λόγος που ο άνθρωπος έχει χάσει τελείως τον έλεγχο και έχει υποδουλωθεί σε αυτή την αέναη προσπάθεια για το καλύτερο, χωρίς το καλύτερο να συνδέεται με την ευζωία και την χαρά, αλλά με την απόκτηση όλο και περισσότερο υλικών αγαθών".

Αλμπέρτο Φάις

Αλμπέρτο Φάις: "Είναι πολύ ενδιαφέρον να βλέπεις τις απαρχές του πολύπλοκου οικονομικού συστήματος που ορίζει τις ζωές μας σήμερα"
" "Στην τριλογία των Λήμαν Μπράδερς", οι τρεις αδερφοί περιγράφονται, με χιούμορ, από τον συγγραφέα με τα προσωνύμια η "κεφαλή", το "χέρι" και η "πατάτα". Ο ‘Εμμανουελ Λήμαν, τον οποίο ερμηνεύω, είναι το "χέρι" και αυτό δίνει ένα πολύ σημαντικό στίγμα για τον χαρακτήρα του. Ο Εμμάνουελ είναι ο άνθρωπος της δράσης. Είναι αυτός που δεν διστάζει να απαντήσει σε κάθε νέα πρόκληση, αυτός που θέλει να βρίσκεται πάντα στο επίκεντρο των γεγονότων. Χάρη σε αυτόν άλλωστε η οικογένεια και το κέντρο της επιχείρησης μεταφέρονται στη Νέα Υόρκη και ξεκινάει η πορεία προς την κορυφή. Ο Εμμάνουελ είναι πεισματάρης, εύστροφος όπως και οι αδερφοί του, και δεν δέχεται το όχι ως απάντηση όταν βάλει κάτι στο μυαλό του. Όταν οι άλλοι άνθρωποι βλέπουν προβλήματα εκείνος διακρίνει την ευκαιρία, δεν σταματά να δουλεύει κι έχει συνεχώς στο νου του τον επόμενο στόχο που θα φέρει εις πέρας. Έκτος βέβαια από τον Εμμάνουελ, ερμηνεύω όπως και οι άλλοι ηθοποιοί , αρκετούς ακόμη ρόλους. Χρηματιστές, στελέχη επιχειρήσεων, ανερχόμενους επιχειρηματίες. Ένα ολόκληρο σύμπαν. Αυτό της ισχυρής Αμερικής του 19 ου και 20 ου αιώνα.

Η ενασχόληση με την "Τριλογία των Λήμαν Μπράδερς" μου φώτισε πολλές πτυχές της νεότερης οικονομικής ιστορίας και της κοινωνικής εξέλιξης σε παγκόσμιο επίπεδο. Το έργο μπορεί να εκτυλίσσεται στην Αμερική αλλά τελικά αφορά όλες τις δυτικές και δυτικότροπες κοινωνίες. Όλο δηλαδή σχεδόν τον αναπτυγμένο κόσμο. Είναι πολύ ενδιαφέρον να βλέπεις τις απαρχές του πολύπλοκου οικονομικού συστήματος που ορίζει τις ζωές μας σήμερα. Πως δηλαδή η αρχική φιλοδοξία κάποιων ανθρώπων για οικογενειακή ευημερία, συνδυαζόμενη με πρωτοφανή τεχνολογικά επιτεύγματα και τυχαία κοινωνικά και πολιτικά γεγονότα, οδήγησε στην μεγαλύτερη ανάπτυξη που έχει γνωρίσει η ανθρωπότητα άλλα και σε αναπάντεχες καταστροφές. Η ιστορία των Λήμαν δεν είναι μόνο η ιστορία του καπιταλισμού. Είναι μια καλή αφορμή να αναρωτηθείς πάνω σε ουσιαστικά ερωτήματα για τις κοινωνίες μας. Πώς
διαμορφώνονται οι ανάγκες μας, είναι πραγματικές ή επίπλαστες, πώς ορίζεται η συλλογική ευημερία, πως κατανέμεται ο πλούτος και τί τελικά θεωρούμε ευτυχία; ".

Περισσότερες πληροφορίες

Η τριλογία των Λήμαν Μπράδερς

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 140 '

Το πολυβραβευμένο αφηγηματικό έργο ανεβάζει στη σκηνή την ιστορία των αδελφών Λίμαν και της οικονομικής αυτοκρατορίας που δημιούργησαν στην Αμερική, η κατάρρευση της οποίας έδωσε το έναυσμα για την τελευταία παγκόσμια χρηματοοικονομική κρίση.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).