Δημήτρης Λάλος: "Αν θέλω να αναζητήσω κάτι νέο στο θέατρο αυτό είναι το να μπορώ να κάνω λάθος"

Η παραγωγή, η σκηνοθεσία, ο Νιζίσνκι, ο θεατρικός πλουραλισμός της Αθήνας και τα… φαλάφελ βρέθηκαν στο επίκεντρο της πολύ ωραίας συζήτησης μας με τον Δημήτρη Λάλο.

Δημήτρης Λάλος: «Αν θέλω να αναζητήσω κάτι νέο στο θέατρο αυτό είναι το να μπορώ να κάνω λάθος»

Πόσο καιρός μελέτησες την περίπτωση του Νιζίνσκι πριν σκηνοθετήσεις το έργο του Χριστόφορου Χριστοφή "Νιζίνκι, η προφητεία της φωτιάς";
Η πρώτη φορά που διάβασα το όνομα Νιζίνσκι ήταν πριν από 20 χρόνια στο έργο του Σαμ Σέπαρτ "Action". Εκεί λέει "δεν είναι εύκολο να χορέψει κανείς...ακόμα και ο Νιζίνσκι τρελάθηκε". Από τότε άρχισα να σκέφτομαι τον άνθρωπο αυτό. Όταν μάλιστα έφτασα στο σημείο να ανεβάσω το έργο του Χριστόφορου έκανα μια εκτενή έρευνα πάνω στο θέατρο του 20ου αιώνα και τον τρόπο με τον οποίο το θέατρο πέρασε από λογοτεχνικό είδος σε παραστάσημο γεγονός. Μελέτησα τον τρόπο με τον οποίο οι καλλιτέχνες των τελευταίων 100 χρόνων όπως ο Μαξ Ράινχαρντ, ο Γιοζεφ Μπόις, η Μαρίνα Αμπράμοβιτς και άλλοι, επηρέασαν τα τεκταινόμενα του σύγχρονου θεάτρου. Αυτές είναι οι αναφορές μου για αυτήν την παράσταση, αυτή είναι και η μελέτη μου. Ο περισσότερος κόσμος διατήρησε στο νου του μια ρομαντική άποψη για τον Νιζίνσκι: αυτήν του θεϊκού χορευτή, η καριέρα του οποίου ωστόσο διακόπηκε στην ακμή της λόγω τρέλας.

Τι αντιπροσωπεύει για σένα ο Νιζίνσκι;
Στα πλαίσια της έρευνάς μου πάνω στην "ταυτότητα" που άρχισε τα τελευταία χρόνια της πορείας μου ως σκηνοθέτης, ο Νιζίνσκι είναι για μένα ένα όχημα εξερεύνησης για ένα ταξίδι μαγικό αλλά και τρομακτικό ταυτόχρονα. Έχοντας γνωρίσει ανθρώπους που πάσχουν από σχιζοφρένεια αντιλαμβάνομαι ότι πρόκειται για έναν πολύμορφο καμβά ψυχοσύνθεσης που διευρύνει την αντίληψη μας γύρω από την ανθρώπινη φύση. Πάντα φανταζόμαστε έναν τέτοιο άνθρωπο σαν ήρωα μυθιστορήματος αλλά η πραγματικότητα του θα πρέπει να είναι πολλές φορές εφιαλτική. Κάπως έτσι έστησα και την παράσταση: ως ένα όνειρο σχιζοφρενή. Όπως έλεγε και ο ίδιος στα ημερολόγια του "δεν πρέπει να με διαβάζουν αλλά να με νιώθουν".

Δημήτρης Λάλος: "Αν θέλω να αναζητήσω κάτι νέο στο θέατρο αυτό είναι το να μπορώ να κάνω λάθος" - εικόνα 1
Ο Αντίνοος Αλμπάνης σε στιγμιότυπο από την παράσταση

Η παράσταση ακροβατεί στο μεταίχμιο της πραγματικότητας και της φαντασίας;
Πολλές φορές ναι. Όπως όταν διαβάζεις τα ημερολόγια του Νιζίνσκι δεν μπορείς να ξεχωρίσεις αν μιλάει ένας μεγαλοφυής ή ένας σχιζοφρενής, έτσι και στην παράσταση δεν μπορείς να διακρίνεις εύκολα αν κάτι είναι σκηνοθετημένο ή είναι ελεύθερο, με αποτέλεσμα κάποιοι θεατές να πιστεύουν ότι κάποιες σκηνικές δράσεις είναι τυχαίες ή και πολλές φορές πρόχειρες. Συμβαίνει όμως το αντίθετο. Έχω "φυτέψει" μέσα στην παράσταση επιτελεστικές πράξεις που αγγίζουν αρχαϊκές ανθρώπινες δράσεις που επενεργούν στο συλλογικό υποσυνείδητο του θεατή.

Φαίνεται πως αναζητάς κάτι νέο σκηνοθετικά αν κρίνω από τη δήλωση σου: "παράσταση διερευνά το ανθρώπινο σώμα που είναι για κείνον ταυτόχρονα το θέμα και το μέσον". Τι είναι αυτό;
Πιστεύω ότι το θέατρο κατεξοχήν είναι η τέχνη του θεατή. Δεν χρειάζεσαι στην πραγματικότητα πολλά σκηνικά και κοστούμια για να δημιουργήσεις την ψευδαίσθηση της αλήθειας (αυτό άλλωστε το έχει αναλάβει ο κινηματογράφος ως τέχνη) το μόνο που χρειάζεσαι είναι έναν ενεργό ηθοποιό και έναν ενεργό θεατή και έχεις την πιο ακριβή παραγωγή που υπήρξε ποτέ. Αν θέλω να αναζητήσω κάτι νέο στο θέατρο είναι το να μπορώ να κάνω λάθος. Ξέρω να κάνω μια παράσταση, να την οργανώσω, να την στήσω και να αφηγηθώ έναν μύθο. Ξέρω να κάνω ένα ρούχο που να ταιριάζει σε όλους, που σε όλους θα αρέσει. Αυτό που θέλω να δοκιμάσω τώρα είναι ένα κοστούμι ιδιαίτερης ραπτικής που δεν είναι για όλες τις περιστάσεις.

Δημήτρης Λάλος: "Αν θέλω να αναζητήσω κάτι νέο στο θέατρο αυτό είναι το να μπορώ να κάνω λάθος" - εικόνα 2

Από τη θέση του επιχειρηματία ποια είναι η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετωπίζεις;
Ο τρόπος να συνδυάζω το καλλιτεχνικό με το κερδοφόρο.

Το κράτος πως μπορεί να βοηθήσει ουσιαστικά τη έκρηξη της θεατρικής δημιουργικότητας που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια;
Αρχικά ας πούμε ότι αυτό που συμβαίνει στην Αθήνα με το θέατρο είναι ένα παγκόσμιο γεγονός. Πουθενά άλλου στον πλανήτη δεν συμβαίνει κάτι παρόμοιο. Κατά την γνώμη μου αυτό είναι κάτι που ακόμα δεν έχουμε αξιολογήσει σοβαρά. Ακόμα δεν έχουμε καταλάβει τι ακριβώς σημαίνει. Μόλις λοιπόν συμβεί αυτό θα μπορέσουμε ως κλάδος αλλά και ως πολιτεία να ενεργήσουμε αναλόγως. Σίγουρα πάντως όχι εξοστρακίζοντας την διάθεση για δημιουργία.

Δημήτρης Λάλος: "Αν θέλω να αναζητήσω κάτι νέο στο θέατρο αυτό είναι το να μπορώ να κάνω λάθος" - εικόνα 3

Με αφορμή το νέο έργο του Χριστόφορου Χριστοφή, βραβευμένου κινηματογραφιστή, σκηνοθέτη και συγγραφέα, που εξιστορεί τις ημέρες ενός από τους σημαντικότερους χορευτές όλων των εποχών, του Βάτσλαβ Νιζίνσκι, στο ψυχιατρείο, o Δημήτρης Λάλος σκηνοθετεί το "Νιζίνσκι - Η προφητεία της φωτιάς". Πρωταγωνιστούν οι Αντίνοος Αλμπάνης, Κρίστελ Καπερώνη, Νικόλας Παπαδομιχελάκης, Γιάννης Κατσιμίχας με φόντο το εικαστικό περιβάλλον της Μαρινέλας Καλαϊτζαντωνάκη. Η παράσταση παίζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη στο θέατρο Tempus Verum | Εν Αθήναις.

Περισσότερες πληροφορίες

Νιζίνσκι - Η προφητεία της φωτιάς

  • Performance
  • Διάρκεια: 90 '

Με αφορμή το ιστορικό πρόσωπο του Νιζίνσκι και το κείμενο του Χριστόφορου Χριστοφή, ο Δημήτρης Λάλος εξερευνά τη λειτουργία του ανθρώπινου σώματος ως θέματος αλλά και ως μέσου, όπως και τα όρια μεταξύ θεατρικής παράστασης κι επιτέλεσης.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ικέτιδες": Sold out Επίδαυρος και έναρξη προπώλησης για Λυκαβηττό

Παρασκευή 23 Αυγούστου και Σάββατο 24 Αυγούστου θα παιχτούν οι "Ικέτιδες" στην Επίδαυρο κι όπως μαθαίνουμε έχουν μείνει ελάχιστα εισιτήρια. Λόγω της ζήτησης ανοίγει και η προπώληση του Λυκαβηττού. Μάθετε περισσότερα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
14/08/2024

Πέντε κωμωδίες για τον Δεκαπενταύγουστο

Η κωμωδία έχει ευεργετικές ιδιότητες. Αν μείνατε Αθήνα την εβδομάδα του Δεκαπενταύγουστου και θέλετε να γελάσετε και να περάσετε καλά υπάρχουν πέντε κωμωδίες που υπόσχονται βραδιές χαλάρωσης και γέλιου.

Ακρόαση ηθοποιών στο ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας

Άντρες και γυναίκες ηθοποιούς αναζητά το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Πάτρας για τις νέες του παραγωγές. Προλαβαίνετε να στείλετε βιογραφικό μέχρι την Τρίτη 20 Αυγούστου.

Η μουσικός Κατερίνα Φωτεινάκη τραβά ένα ταρώ για το μέλλον

Μιλήσαμε με την καλλιτεχνική διευθύντρια και μία από τις μουσικούς της παράστασης "Ταρώ του Οδυσσέα" που θα παιχτεί στη Μήλο σε σκηνοθεσία Αγλαΐας Παππά, στο πλαίσιο του "Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός".

Τέσσερις γυναίκες του πενταγράμμου εμφανίζονται στο θέατρο

Η Ελένη Τσαλιγοπούλου, η Κορίνα Λεγάκη, η Μαρίνα Σάττι και η Nalyssa Green, τέσσερις γοητευτικές προσωπικότητες του πενταγράμμου εμφανίζονται σε θεατρικές παραστάσεις αυτή την περίοδο.

Ο Κιάνου Ριβς κάνει το ντεμπούτο του στο Μπρόντγουεϊ

Ο γνωστός ηθοποιός με καριέρα στο σινεμά σε πολλές επιτυχημένες ταινίες δράσης και επιστημονικής φαντασίας θα πρωταγωνιστήσει το φθινόπωρο του 2025 σε μια όχι και τόσο αναμενόμενη θεατρική επιλογή.