Θανάσης Τριαρίδης: ένας συγγραφέας που φτάνει στα άκρα

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε για τον Θανάση Τριαρίδη, ο οποίος διεκδικεί περίοπτη θέση στη λίστα με τους πλέον πολυπαιγμένους σύγχρονους Έλληνες δραματουργούς.

Θανάσης Τριαρίδης: ένας συγγραφέας που φτάνει στα άκρα

Τα έργα του κυκλοφορούν ελεύθερα δικαιωμάτων στο διαδίκτυο, αλλά δεν είναι αυτός ο λόγος που διεκδικεί περίοπτη θέση στη λίστα με τους πλέον πολυπαιγμένους σύγχρονους Έλληνες δραματουργούς. Δύο έργα του που παρουσιάζονται φέτος μας καλούν να βυθιστούμε στο ιδιαίτερο δραματουργικό του σύμπαν.

Δικηγόρος και πολυγραφότατος συγγραφέας, με μεγάλο όγκο κειμένων του να εκτείνεται από την πεζογραφία και το δοκίμιο στην ποικίλου περιεχομένου αρθρογραφία, ο Θεσσαλονικιός Θανάσης Τριαρίδης ξεκίνησε να γράφει θέατρο σχετικά πρόσφατα, το 2010, και μέχρι σήμερα έχει υπογράψει ήδη 18 έργα.

Είναι, μάλιστα, από τους λίγους σύγχρονούς μας συγγραφείς που προσέλκυσαν τόσο γρήγορα το σκηνικό ενδιαφέρον, καθώς η αρχή έγινε μόλις το 2013 με παραστάσεις των πρώτων δύο έργων του "La ultima nοche ή οι καρχαρίες", που σκηνοθέτησε ο Δημήτρης Γιαμ­λόγλου, και "Historia de un amor ή τα μυρμήγκια", σε σκηνοθεσία των Κώστα Φιλίππογλου και Πέμης Ζούνη, ενώ τον επόμενο χρόνο ο "Μένγκελε" (πάλι σε σκηνοθεσία του Φιλίππογλου) εκτόξευσε τη δημοτικότητά του στα ύψη.

Θανάσης Τριαρίδης: ένας συγγραφέας που φτάνει στα άκρα - εικόνα 1
Ο "Μένγκελε", που εμπνέεται από τον ναζιστή γιατρό Γιόζεφ Μένγκελε, εκτόξευσε τη δημοτικότητα του συγγραφέα στα ύψη

Έκτοτε δεν έχει περάσει θεατρική σεζόν χωρίς να δούμε κάποιο έργο του στη σκηνή είτε­ από αναγνωρισμένους καλλιτέχνες (το 2016, π.χ., είχαν την τιμητική τους ο "Οιδίνους", μια ευφυής δραματουργική συνένωση του σοφόκλειου "Οιδίποδα" και του έργου του Άλμπι "Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ", σε σκηνοθεσία Λάζαρου Γεωργακόπουλου και το "Lebensraum" σε σκηνοθεσία Πηγής Δημητρακοπούλου) είτε από εκπρόσωπους της νέας δημιουργικής γενιάς που γοητεύονται από τη "δαιμονική" γραφή του.

Ο ίδιος ονομάζει τα θεατρικά του έργα "αφηγήσεις προορισμένες να διαβαστούν", διερωτώμενος για τη θεατρικότητά τους, ίσως όχι άδικα, καθώς θέτουν καταιγιστικά ερωτήματα χωρίς να δίνουν απαντήσεις και απαιτούν τη συνεχή δια­νοητική εγρήγορση κι εμπλοκή του θεατή. Παρ’ όλα αυτά, πρόκειται για άκρως γοητευτικά κείμενα, τα οποία διαμορφώνουν μια ομάδα με αναγνωρίσιμα δραματουργικά χαρακτηριστικά και θεματικές που δικαίως προκαλούν το σκηνοθετικό ενδιαφέρον.

Θανάσης Τριαρίδης: ένας συγγραφέας που φτάνει στα άκρα - εικόνα 2
Στον "Οιδίνου" συνδυάζονται οι διακειμενικές αναφορές στον Σοφοκλή και τον Άλμπι

Πίσω από τους ιδιότυπους τίτλους θα βρούμε έργα που βρίσκονται στο μεταίχμιο του ηθικά αποδεκτού κι επιζητούν μια συνεχή υπέρβαση ορίων, ενώ συχνά στις υποθέσεις κυριαρχούν η απιθανότητα, η αδια­φορία για το αληθοφανές και οι αφύσικες, ακόμη και στα όρια της φαντασίας, συνθήκες. Θίγουν θέματα όπως η αγάπη στις ακραίες τις μορφές (βλ. αιμομικτικές σχέσεις και σχέση εξουσιαστή κι εξουσιαζόμενου), ο συχνά αμοιβαίος θάνατος ως μέσο ένωσης, η πρόκληση των ορίων του ατόμου και, βέβαια, ο ναζισμός που κατέχει περίοπτη θέση σε μια σειρά έργων – ανάμεσά τους και τα δύο που παρουσιάζονται φέτος.

Θανάσης Τριαρίδης: ένας συγγραφέας που φτάνει στα άκρα - εικόνα 3
"Ζyclon ή το πεπρωμένο"

Το "Ζyclon ή το πεπρωμένο" εμπνέεται τον τίτλο του από το αέριο Zyclon B, το οποίο χρησιμοποιούσαν οι ναζί για να εξολοθρεύουν τους Εβραίους στους θαλάμους των στρατοπέδων συγκέντρωσης. Πρόκειται για ένα "σκηνικό παιχνίδι" για δύο ηθοποιούς που ερμηνεύουν έναν άντρα και μία γυναίκα, αγνώστους μεταξύ τους, που για τις ανάγκες ενός ιδιότυπου reality show βρίσκονται κλεισμένοι σε μια κάψουλα. Απομονωμένοι από τον έξω κόσμο, θα έρθουν αντιμέτωποι με βασανιστικά ερωτήματα για την ύπαρξή τους και θα δοκιμάσουν τα όρια των αντοχών τους, σε ένα έργο που, πέραν της σαφώς υπαρξιακής προβληματικής και της αλληγορικής αντιμετώπισης της ναζιστικής απειλής ως αενάως παρούσα, θέτει πολύ επιτακτικά και το εξαιρετικά επίκαιρο θέμα της επιρροής των ΜΜΕ στη δια­μόρφωση της κοινής γνώμης (παίζεται στο Faust, σε σκηνοθεσία Μαριάννας Κοντούλη).

Θανάσης Τριαρίδης: ένας συγγραφέας που φτάνει στα άκρα - εικόνα 4
"Ζόοτ"

Το "Ζόοτ" φέρνει δύο μεσήλικες­ γυναίκες αντιμέτωπες με την επινοημένη προσωπικότητα του δρα Ζόοτ, ο οποίος γεννήθηκε στα εργαστήρια πειραμάτων του ναζιστή γενετιστή γιατρού Γιόζεφ Μένγκελε. Η συνάντησή τους αποτελεί μια ιδιότυπη σκηνική απόπειρα απάντησης στο προαιώνιο ερώτημα των απαρχών της ανθρώπινης ύπαρξης, ένα εγκεφαλικό παιχνίδι που διαρκώς αλλάζει ισορροπίες και όπου οι ανατροπές διαδέχονται η μία την άλλη (παίζεται στο Θέατρο Αλκμήνη, σε σκηνοθεσία Μαρίνας Νατιώτη).

Αυτό που σίγουρα καταφέρνει η δραματουργία του Τριαρίδη είναι να προκαλεί έντονες αντιδράσεις, από την παραδοχή μέχρι την ενστικτώδη δυσαρέσκεια, αλλά σίγουρα όχι την αδιαφορία, καθώς με την απολύτως δια­κριτή και ιδιάζουσα σφραγίδα­ της, που έχει κατακτηθεί παρά τα δάνεια και τις πολλές δια­κειμενικές αναφορές (στη Σάρα Κέιν, στον Στρίντμπεργκ, τον Πίντερ, τον Σαίξπηρ, στο παράλογο, στον υπαρξισμό, στην ψυχανάλυση, την αρχαία τραγωδία κ.ά.), λειτουργεί ως ένας καθρέφτης των πιο κρυφών και ανομολόγητων πτυχών κι ενοχών μας, συνθέτοντας έτσι μια άμεσα βιωματική εμπειρία.

Περισσότερες πληροφορίες

Ζόοτ

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 80 '

Η μοναξιά μιας γυναίκας διαταράσσεται από την «ευγενική» εισβολή μιας άλλης, μιας άγνωστης. Συνδετικός τους κρίκος μια αιρετική φιγούρα, ο μυστηριώδης Ζόοτ.

Zyklon ή το πεπρωμένο

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Το έργο ανακαλεί μνήμες του Ολοκαυτώματος στο σήμερα και μας προκαλεί να αντιμετωπίσουμε στοιχεία του εαυτού μας, που διακρίνουμε στον ψυχικό μας καθρέφτη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).