«Το παιχνίδι του δολοφόνου» και ο μυστήριος κ. Μαρής

Μ' αφορμή την πρεμιέρα της θεατρικής παράστασης κάναμε μια μικρή αναδρομή σε μερικά από τα έργα του Γιάννη Μαρή, του πρωτοπόρου Έλληνα αστυνομικού συγγραφέα.

«Το παιχνίδι του δολοφόνου» και ο μυστήριος κ. Μαρής

Πρεμιέρα την Παρασκευή (6/10) για το αχτύπητο δίδυμο Θ. Παπαθανασίου-Μ. Ρέππα, που αυτή τη φορά υπόσχονται να μας ταξιδέψουν μ’ ένα διαφορετικού περιεχομένου έργο, από αυτά που μας έχουν συνηθίσει. «Το παιχνίδι του Δολοφόνου», όπως μαρτυρά και ο τίτλος του είναι ένα αστυνομικό θέατρο, όπου σε ένα κλίμα φόβου, αγωνίας και παγιδευμένου ερωτισμού βυθισμένο στην ομίχλη του μυστηρίου συμβαίνει ένας φόνος. Ποιος είναι ο ένοχος;

Ο τόπος της ιστορίας είναι μια έπαυλη στην Κηφισιά, όπου τον Απρίλιο του 1959, ο εφοπλιστής Παύλος Μαυρίδης βρίσκεται νεκρός. Στη σκηνή εφτά πρόσωπα του στενού του περιβάλλοντος. Εφτά ύποπτοι με σημαντικά κίνητρα αλλά και ατράνταχτα άλλοθι, που θα υποδυθούν οι: Αλέξανδρος Αντωνόπουλος, Σύλβια Δελικούρα, Τόνυ Δημητρίου, Μάνος Ιωάννου, Δημήτρης Κυρατσούδης, Μιχάλης Μαρίνος, Ελισάβετ Μουτάφη και Ευαγγελία Συριοπούλου.

Άδηλα λόγια, ανατροπές και ένα θανάσιμο αίνιγμα που καλείται να λύσει ο αστυνόμος Στεφανίδης.Οι Θανάσης Παπαθανασίου και Μιχάλης Ρέππας γράφουν το πρώτο τους αστυνομικό έργο αποτίνοντας φόρο τιμής στην «παγκόσμια» Άγκαθα Κρίστι και τον «δικό μας» Γιάννη Μαρή.

Μ’ αφορμή την πρεμιέρα του θεατρικού έργου κάνουμε μια μικρή αναδρομή σε κάποια από τα πιο σημαντικά έργα του Γιάννη Μαρή που είδαμε στη μικρή και τη μεγάλη οθόνη και μας σύστησαν το αστυνομικό μυθιστόρημα, την noir ατμόσφαιρα και φυσικά τον θρυλικό χαρακτήρα Γεώργιο Μπέκα, έναν ήρωα εφάμιλλο του διάσημου επιθεωρητή Μεγκρέ, που ο Μαρής χάρισε στην ελληνική λογοτεχνία. Για πολλούς ο Γιάννης Τσιριμώκος, όπως ήταν το πραγματικό του όνομα, το οποίο άλλαξε για να μη συνδέεται με τον ξάδερφό του Ηλία Τσιριμώκο, που διετέλεσε για ένα μικρό χρονικό διάστημα πρωθυπουργός το 1965, θεωρείται ο θεμελιωτής της αστυνομικής λογοτεχνίας στην Ελλάδα. Ο Μάρης εργαζόταν ο δημοσιογράφος και παράλληλα από το 1953, ξεκίνησε πρώτος στην Ελλάδα να ασχολείται με το αστυνομικό μυθιστόρημα.

Ο Γιώργος Μαρής, οι ταινίες και η τηλεοπτική σειρά του Alpha

«Το παιχνίδι του δολοφόνου» και ο μυστήριος κ. Μαρής - εικόνα 1
Φωτογραφία από την ταινία "Έγκλημα στα παρασκήνια"

Η αρχή γίνεται με το περίφημο Έγκλημα στο Κολωνάκι στο περιοδικό «Οικογένεια». Στη συνέχεια, το 1954 δημοσίευσε στην Απογευματινή το Έγκλημα στα παρασκήνια.

Το 1979 ο Σέρτζιο Μπεργκοντζέλι γίνεται ο πρώτος σκηνοθέτης που παρουσιάζει σενάριο του Μάρη στη μεγάλη οθόνη, ο λόγος για το «Χαμόγελο της Πυθίας» μια αστυνομική κωμωδία με τον Λάκη Κομνηνό, Βασίλης Διαμαντόπουλος , Θύμιος Καρακατσάνης, Γιώργος Κοτανίδης κ.α. Θα ακολουθήσουν άλλες ταινίες μέχρι το 1958 που ο Ντίνος Δημόπουλος σκηνοθετεί το σενάριο του «Ο άνθρωπος του τραίνου» με την Άννα Συνοδινού, τον Γιώργο Παππά, τη Μάρω Κοντού, τη Ζωρζ Σαρρή κ.α
Το 1960 ο Ντίνος Κατσουρίδης σκηνοθέτησε για τη μεγάλη οθόνη το «Έγκλημα στα παρασκήνια» με πρωταγωνιστές τους Τίτο Βανδή, Αλέκο Αλεξανδράκη, Μάρω Κοντού και Αλίκη Γεωργούλη. Μια ταινία στα πρότυπα του φιλμ νουάρ, η οποία προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Kινηματογράφου Θεσσαλονίκης και βραβεύθηκε με το βραβείο φωτογραφίας (Kαρύδης -Φουκς) και το βραβείο β' γυναικείου ρόλου (Zωρζ Σαρρή).
Τρία χρόνια αργότερα, ο Γιάννης Δαλιανίδης σκηνοθετεί το σενάριο του «Χωρίς ταυτότητα» με πρωταγωνιστές τον Αλέκο Αλεξανδράκη, τη Ζωή Λάσκαρη και τη Μαίρη Χρονοπούλου.

«Το παιχνίδι του δολοφόνου» και ο μυστήριος κ. Μαρής - εικόνα 2
Ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης ήταν ο αστυνόμος Μπέκας στη σειρά

Η νεότερη γενιά, γνώρισε τηλεοπτικά τα βιβλία του Γιώργου Μαρή μέσα από τη σειρά του Alpha «Οι ιστορίες του αστυνόμου Μπέκα», όπου ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης υποδύθηκε με εξαιρετική επιτυχία τον διοικητή του Γ΄ παραρτήματος Ασφαλείας Αθηνών που τότε έδρευε στην οδό Βαλαωρίτου. Ο Μπέκας δεν λύνει απλώς γρίφους σχετικούς με ένα έγκλημα αλλά επιχειρεί να διεισδύσει στην ψυχοσύνθεση των ηρώων. Πρόκειται για έναν προικισμένο αστυνομικό, εντελώς διαφορετικό από τους συναδέλφους του. Κάτι ανάλογο είναι και ο αστυνόμος Στεφανίδης, που καλείται να λύσει το μυστήριο της δολοφονίας στη παράσταση «Το παιχνίδι του δολοφόνου», όπου τόπος του εγκλήματος είναι μια βίλα στη Κηφισιά, όπως και στα μυθιστορήματα έτσι και εδώ ο τόπος του εγκλήματος είναι τα Β. προάστια και οι ήρωες εφοπλιστές, βιομήχανοι και καλλιτέχνες.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Σε ποια πολιτική κωμωδία θα δούμε τον Σταμάτη Φασουλή;

Ο Σταμάτης Φασουλής θα σκηνοθετήσει και θα πρωταγωνιστήσει στην κωμωδία "Η δεξιά, η αριστερά και ο κυρ-Παντελής" του Αλέκου Σακελλάριου και του Χρήστου Γιαννακόπουλου, στο Μικρό Παλλάς

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
31/08/2024

Φέτος ίσως βρήκε απάντηση το ερώτημα "Τι Επίδαυρο θέλουμε"

Ένας απολογισμός της φετινής θεατρικής σεζόν, προτού μπούμε με φόρα σε όσα μας κρύβει η καινούργια.

Πέθανε ο θεμελιωτής του θεατρικού παιχνιδιού στην Ελλάδα, Λάκης Κουρετζής

Πλήρης ημερών, στα 95 του χρόνια, πέθανε ο Λάκης Κουρετζής, που συνέβαλε όσο λίγοι στη θεμελίωση της θεατρικής αγωγής για παιδιά.

Διαδημοτικό Φεστιβάλ Θεάτρου: Παραστάσεις με μεράκι και ελεύθερη είσοδο

Την καλλιτεχνική δημιουργία ανθρώπων που δεν είναι επαγγελματίες, αλλά λατρεύουν το θέατρο και το υπηρετούν, παρουσιάζει το 17ο Διαδημοτικό Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

"Blind Forgiveness": Το μπαλέτο συναντά το ροκ στο θέατρο Παλλάς

Από το Θέατρο Παλλάς ξεκινά την παγκόσμια περιοδεία του το φημισμένο Astana Ballet Theatre με ένα μοναδικό μπαλετικό θέαμα για την αιώνια μάχη του καλού με το κακού.

"Χόρεψέ με πατέρα": Ο Γιώργος Αρμένης σε ένα ντουέτο με την Κατερίνα Αντωνιάδου για δεύτερη χρονιά

Η σχέση πατέρα-κόρης και το ζήτημα της επικοινωνίας στις ανθρώπινες σχέσεις απασχολούν το θεατρικό έργο της Κατερίνας Αντωνιάδου, το οποίο επαναλαμβάνεται σε σκηνοθεσία του σπουδαίου Γιώργου Αρμένη.

Ο Μποστ ξαναζωντανεύει στη Στοά: "Το επάγγελμα της μητρός μου" με τη ματιά του Θανάση Παπαγεωργίου

Το θεατρικό έργο "Το Επάγγελμα της Μητρός μου" του Μποστ ανεβαίνει για δεύτερη χρονιά στο Θέατρο Στοά, σκηνοθετημένο και διασκευασμένο από τον Θανάση Παπαγεωργίου.