Σαμ Σέπαρντ: Ο αντισυμβατικός καουμπόη δεν είναι πια εδώ

Ηθοποιός, δραματουργός, σεναριογράφος, συγγραφέας, σκηνοθέτης. Ένας ολικός καλλιτέχνης με τη μορφή ενός αντισυμβατικού καουμπόη-αντιήρωα. Ο Σαμ Σέπαρντ πέθανε σε ηλικία 73 ετών.

Σαμ Σέπαρντ: Ο αντισυμβατικός καουμπόη δεν είναι πια εδώ

Έγραψε 45 θεατρικά έργα, έπαιξε σε περισσότερες από 25 ταινίες -από τις «Ημέρες Ευτυχίας» (1978) του Τέρενς Μάλικ μέχρι τη «Δολοφονία του Τζέσε Τζέιμς από το Δειλό Ρόμπερτ Φορντ» (2007) του Άντριου Ντόμινικ, υποψήφιος για Όσκαρ για την ερμηνεία του στο «Οι κατάλληλοι άνθρωποι» του Φίλιπ Κάουφμαν (1983) -υπήρξε ταυτόχρονα ένας γοητευτικός κινηματογραφικός αστέρας του Χόλιγουντ και ένας ανένταχτος στοχαστής-αμφισβητίας του αμερικανικού ονείρου. Σύμφωνα με χθεσινή ανακοίνωση της οικογένειάς του, ο Σαμ Σέπαρντ πέθανε την προηγούμενη Πέμπτη ύστερα από επιπλοκές της Αμυοτροφικής Πλάγιας Σκλήρυνσης (ALS) από την οποία νοσούσε.

Βραβευμένος με Πούλιτζερ για το έργο του «Το θαμμένο παιδί» (1979) και κάτοχος πολλών βραβείων Όμπι, ο Σέπαρντ έγραψε πάνω από σαράντα πέντε θεατρικά έργα, διαποτισμένα από την απάρνηση και το χλευασμό των αμερικάνικων στερεοτύπων, με σήμα-κατατεθέν το μαύρο χιούμορ και την αμφισημία στο ύφος. Επιδραστικός όσο λίγοι, ανήκει δικαιωματικά στους «μπροστάρηδες» πειραματικούς δραματουργούς της Off-Off-Broadway σκηνής των ‘60s-‘70s κι έπειτα από τους θεμελιωτές του νέου άγριου αμερικανικού ρεαλισμού, εξ ου και η αναγόρευσή του το 2009 σε έναν master American dramatist από το PEN/Laura Pels International Foundation.

Ακραίος, ωμός, με ένα ρεαλισμό που εμβολιζόταν από τον πιο αδυσώπητο σουρεαλισμό, ο Σέπαρντ που μεγάλωσε διασχίζοντας την αμερικανική ενδοχώρα ανάλογα με τη στρατιωτική βάση στην οποία κατά καιρούς εργαζόταν ο πατέρας του, μίλησε για τους μοντέρνους καβαλάρηδες της Αμερικής: για τους ανώνυμους, πλάνητες και πένητες θυμόσοφους-στοχαστές, τις θλιβερές οικογένειες και τις μίζερες ζωές τους. Χαρακτηριστική στιγμή, το –βραβευμένο με Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες- σενάριό του για το φιλμ «Παρίσι-Τέξας» του Βιμ Βέντερς το 1984 και, πιο πριν, η συνεργασία του με τον Μικελάντζελο Αντονιόνι στο θρυλικό «Zabriskie point» (1970).

Η αποδόμηση του αμερικανικού ονείρου, το τέλος των ψευδαισθήσεων του μεταπολεμικού ανθρώπου, ο ενδο-οικογενειακός εμφύλιος πόλεμος ως κάτοπτρο για τον υπαρξιακό εμφύλιο του ατόμου που αδυνατεί να βρει τη θέση του σε έναν κόσμο που καταρρέει ήταν ορισμένες από τις βασικές θεματικές των έργων του. Έζησε περίπου 27 χρόνια μαζί με την Τζέσικα Λανγκ χωρίς να παντρευτούν όμως ποτέ, απέκτησε τρία παιδιά, διατέλεσε Μέλος της Αμερικανικής Ακαδημίας Γραμμάτων, τιμήθηκε με το Χρυσό Μετάλλιο της Ακαδημίας και το 1994 έγινε δεκτός στο Theatre Hall of Fame. Η συλλογή διηγημάτων του «Διασχίζοντας τον Παράδεισο» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη (1997).

Μάθετε περισσότερα στο http://www.sam-shepard.com/

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.