Η Γαλλική Επανάσταση αναβιώνει στο Παλαιό Ελαιουργείο. Μόνο που τη λένε «Λουιζέττα»!

Ζευγάρι στη ζωή και τη σκηνή, η σκηνοθέτις Έλλη Παπακωνσταντίνου και ο μουσικός Τηλέμαχος Μούσας μιλούν στην Ιλειάνα Δημάδη για μια από τις πιο ιδιαίτερες παραστάσεις του καλοκαιριού, τη «Λουιζέττα».

Η Γαλλική Επανάσταση αναβιώνει στο Παλαιό Ελαιουργείο. Μόνο που τη λένε «Λουιζέττα»!

Το Παλαιό Ελαιουργείο της Ελευσίνας γίνεται κινηματογραφικό πλατό, οι μαθητές του ειδικού σχολείου της περιοχής πρωταγωνιστές και η Γαλλική Επανάσταση καίριο ερώτημα. Ζευγάρι στη ζωή και τη σκηνή, η σκηνοθέτις Έλλη Παπακωνσταντίνου και ο μουσικός Τηλέμαχος Μούσας μας μιλούν για μια από τις πιο ιδιαίτερες παραστάσεις του καλοκαιριού, τη «Λουιζέττα».

Η Γαλλική Επανάσταση αναβιώνει στο Παλαιό Ελαιουργείο. Μόνο που τη λένε «Λουιζέττα»! - εικόνα 1
«Νοημοσύνη δεν είναι μόνο το IQ. Δείτε ποιοι μας κυβερνούν και πόσο ευφυείς είναι» μας λένε οι δύο πρωτεργάτες της παράστασης

Ο τίτλος σας είναι κάπως παραπλανητικός. Ακούγεται σαν το όνομα κάποιας χαριτωμένης ηρωίδας…

Ε.Π. Πράγματι. Λουιζέττα αποκαλούσε χαϊδευτικά ο Μαρά την γκιλοτίνα, παραπέμποντας στην καρατόμηση του Λουδοβίκου ΙΣΤ΄. Κατ’ αναλογία, η παράστασή μας, αν και ενδεχομένως ανοίγει το ζήτημα του τί σημαίνει το να είσαι πολίτης, δεν παύει να είναι λαϊκή και κωμική, φωτίζοντας το γελοίο των αντιφάσεων.

Παράσταση, ταινία, πρόβα, γύρισμα… τι ακριβώς είναι η «Λουιζέττα»;

Ε.Π. Όλα αυτά μαζί. Οι θεατές, αρχικά καθήμενοι κι έπειτα περπατώντας, παρακολουθούν όσα διαδραματίζονται στα τροχόσπιτα-καμαρίνια κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων μιας ταινίας με αφορμή τη Γαλλική Επανάσταση.

Η μεγάλη όμως ιδιαιτερότητά της είναι ότι, εκτός από επαγγελματίες, πρωταγωνιστούν και είκοσι δύο παιδιά, ηλικίας 13-18 ετών…

Τ.Μ. Είναι οι μαθητές μου. Γιατί, εκτός από μουσικός είμαι και απόφοιτος της Γεωπονικής. Εδώ και επτά χρόνια, με τη δεύτερη αυτή ιδιότητά μου, διδάσκω στο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο Ελευσίνας.

Η Γαλλική Επανάσταση αναβιώνει στο Παλαιό Ελαιουργείο. Μόνο που τη λένε «Λουιζέττα»! - εικόνα 2
Οι μαθητές του Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου Ελευσίνας γίνονται ένα με τους ηθοποιούς του ODC ensemble

Τι εννοούμε όταν λέμε «ειδικό σχολείο»;

Τ. Μ. Οι μαθητές είναι παιδιά με μαθησιακές και συμπεριφοριστικές δυσκολίες. Κάποια βρίσκονται μέσα στο ευρύ φάσμα του αυτισμού, κάποια όχι. Μιλώντας για τους δικούς μου μαθητές, διαπίστωσα από την πρώτη στιγμή την ιδιαίτερη έφεση κάποιων στη μουσική. Ξεκίνησα, λοιπόν, να τους μαθαίνω αρμονία. Κάπως έτσι, με την αρωγή της διευθύντριάς μας και των πολιτιστικών προγραμμάτων που παίρνουμε, δημιουργήθηκε σιγά-σιγά η Eleusis Band, η μπάντα των μαθητών. Παίζουν κρητική λύρα, beatbox, αρμόνιο, κρουστά, ηλεκτρικές κιθάρες, ενώ δύο εξ αυτών τραγουδούν.

Ε.Π. Στην παράσταση, όμως, έχουν και κανονικούς ρόλους. Παίζουν τους σκηνοθέτες, τους σεναριογράφους, τους κάμεραμεν και το συνεργείο που κινηματογραφεί την ταινία. Ουσιαστικά, η παράσταση είναι …η ταινία τους!

Τ.Μ. Είμαι βέβαιος ότι, αν εξαιρέσουμε τη διαφορά ηλικίας, δύσκολα θα διακρίνετε ποιοι είναι οι επαγγελματίες ηθοποιοί και ποιοι οι μαθητές. Νοημοσύνη δεν είναι μόνο το IQ. Ένας δυσλεκτικός μπορεί να παίζει κιθάρα σαν βιρτουόζος.

Ε.Π. Γιατί, απλά, «υπάρχει μια άλλη νοημοσύνη, πέραν του νου», όπως διαβάζουμε στο ινδικό έπος της «Μαχαμπχαράτα». Ή, όπως έλεγε ο Κορνήλιος Καστοριάδης, στην ιεράρχηση των ιδιοτήτων της ανθρώπινης φυλής, πάνω-πάνω, είθισται να είναι η ευφυΐα, η οποία συχνά εξισώνεται με το χρήμα και την εξουσία. Κι όμως, ο Αινστάιν δεν ήταν πλούσιος! Ας σκεφτούμε, λοιπόν, ποιοι μας κυβερνούν. Κι αν είναι πραγματικά ευφυείς.

Η Γαλλική Επανάσταση αναβιώνει στο Παλαιό Ελαιουργείο. Μόνο που τη λένε «Λουιζέττα»! - εικόνα 3
Η ...δολοφονία του Μαρά επί σκηνής

Με τη σύνθεση του θιάσου, επιχειρείτε, υπό μια έννοια, να μιλήσετε για όσα διακήρυσσε η Γαλλική Επανάσταση; ...Ελευθερία, Ισότητα, Αδελφοσύνη;

Ε.Π. Νιώθω ότι η πίστη μας στον ορίζοντα που ανοίγουν αυτές οι τρεις έννοιες έχει κλονιστεί. Κι αυτό ισχύει για όλους μας, ανεξαρτήτως μαθησιακών δυσκολιών, κινητικών προβλημάτων ή οποιουδήποτε άλλου παράγοντα. Καταπιανόμαστε, λοιπόν, με τη Γαλλική Επανάσταση ως ένα ιστορικό τετελεσμένο αλλά και ως ένα ανοιχτό ερώτημα, το οποίο πρέπει διαρκώς να επαναπροσδιορίζουμε. Με τη Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και του Πολίτη θεμελιώθηκε η αστική δημοκρατία και δη ο άνθρωπος ως πολίτης. Ποιος είναι, όμως, είναι πολίτης σήμερα, με τις διαρκείς προσφυγικές ροές, τους νεόπτωχους και τους άστεγους που κατακλύζουν τις κοινωνίες μας; Μήπως πρέπει να στρέψουμε την προσοχή μας σε μια δυναμική σχέση με την ιστορική πραγμάτωση όσων διακυβεύτηκαν το 1789 και να δούμε ξανά τι σημαίνει «αποκλεισμός» και «ματαίωση»; Αυτά συζητιούνται από το θίασο κατά τη διάρκεια της παράστασης: τα αδιέξοδα και οι αντιφάσεις, ο σκεπτικισμός και το παράλογο που διέπει την καθημερινότητά μας αλλά και η ευθύνη μας για όλο αυτό. Ο άνθρωπος πραγματώνεται ιστορικά στο εδώ και τώρα και πάντα σε σχέση με το συνάνθρωπό του^ όχι σε σχέση με κάποιες ιδέες αλλά με τη δράση του. Μήπως, λοιπόν, πρέπει να ξαναμιλήσουμε για τον άνθρωπο-απόβλητο, όπως το έθεσε ο Τζιόρτζιο Αγκαμπέν στο «Αυτό που μένει από το Άουσβιτς»; Αυτόν το διάλογο με τη λήθη θέλουμε να ανοίξουμε, με το ότι ξεχάσαμε τη δύναμη του ανθρώπου. Κι όλο αυτό δίχως κανένα πατρονάρισμα και καμία υπογράμμιση της ιδιαιτερότητας.

Η Γαλλική Επανάσταση αναβιώνει στο Παλαιό Ελαιουργείο. Μόνο που τη λένε «Λουιζέττα»! - εικόνα 4
Τρυπώνοντας στα τροχόσπιτα-καμαρίνια της επανάστασης

Η «Λουιζέττα: το καμαρίνι μιας επανάστασης» της Έλλης Παπακωνσταντίνου και του ΟDC Εnsemble παίζεται στις 22-25/6 στο Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας.

Προς διευκόλυνση πρόσβασης του κοινού στο Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας, θα υπάρχει ειδικό λεωφορείο για τις ημέρες της παράστασης 22-25 Ιουνίου, το οποίο θα πραγματοποιεί το δρομολόγιο: Σταθμός Αγίας Μαρίνας (Μετρό Αθήνας) - Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας. Ώρα αναχώρησης: 20:15. Πληροφοριες: info@odcensemble.com

Ταυτότητα παράστασης

Κείμενο - Σκηνοθεσία: Έλλη Παπακωνσταντίνου
Μουσική: Τηλέμαχος Μούσας
Δραματουργική συνεργασία: Στέλλα Ράπτη, Φιλήμων Πατσάκης
Βίντεο: Παντελής Μάκκας
Xορογραφία: Αθανασία Κανελλοπούλου
Σκηνικά - Κοστούμια: Τέλης Καρανάνος, Αλεξάνδρα Σιάφκου
Φωτισμοί: Ολυμπία Μυτιληναίου
Βοηθός σκηνοθέτη: Αναστασία Κατσιναβάκη
Φωτογραφίες: Alex Kat

Παίζουν: Adrian Frieling, Αναστασία Κατσιναβάκη, Δάφνη Μαρκάκη, Αντώνης Πριμηκύρης, Άλκηστις Πολυχρόνη, Ρόζα Προδρόμου, Θοδωρής Σκυφτούλης, καθώς και εθελοντές, εκπαιδευτικό προσωπικό και μαθητές του Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου Ελευσίνας
Μουσικός επί σκηνής: Νεφέλη Μαρκάκη
Συμμετέχει ως τραγουδίστρια: Νάσια Γκόφα
Συμπαραγωγή: Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου και Ελευσίνα 2021 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Προπώληση στα Ταμεία του Φεστιβάλ, στο 2103272000 και στο www.greekfestival.gr

Τιμές εισιτηρίων Κανονικό: 15€, Φοιτητικό: 10€, ΑΜΕΑ / Ανέργων: 5€


Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.