«Κώστας Νούρος, ξένος δυο φορές»: μια λυρική τραγωδία των ταβερνείων

Ίσως πιο μελοδραματική από όσο χρειαζόταν, οπωσδήποτε μοναδική όμως ήταν η μουσικοθεατρική αυτή παράσταση με τον 50μελή θίασο-χορωδία στο ταβερνάκι «Ρεβαίζι» του Πειραιά.

«Κώστας Νούρος, ξένος δυο φορές»: μια λυρική τραγωδία των ταβερνείων

Να συνεχιστεί, να τη δει πολύς κόσμος, να φύγει τραγουδώντας όσα ωραία άκουσε ή/και θυμήθηκε, τρώγοντας και πίνοντας στα «άγνωστα» ταβερνεία του Πειραιά όπου και παίζεται, και, ασφαλώς, να πληρωθούν όλοι οι συντελεστές της. Ναι, και οι 37 εθελοντές –ενήλικοι και ανήλικοι- χορωδοί του μουσικού συνόλου Libro Coro. Αυτό πιστεύω πως αξίζει να γίνει με την παράσταση-πρόταση «Κώστας Νούρος: Ξένος δύο φορές» της Ανθής Γουρουντή που εντάχθηκε στον κύκλο «Άνοιγμα στην πόλη: Πειραιάς» του Φεστιβάλ Αθηνών, σε συνεργασία με το Δημοτικό θέατρο Πειραιά.

«Κώστας Νούρος, ξένος δυο φορές»: μια λυρική τραγωδία των ταβερνείων - εικόνα 1

Γιατί ανεξάρτητα από τις όποιες αισθητικές, σκηνοθετικές, υποκριτικές ή και δραματουργικές αδυναμίες μπορεί να εντοπίσει κανείς, εδώ έχουμε να κάνουμε με έναν άθλο, με ένα πολύ απαιτητικό θέαμα, με ένα παραστασιακό γεγονός που συγκινεί πρωτίστως χάρη στη δύναμη του πλήθους και του τοπίου. Αυθεντική, αγέρωχη είναι η λαϊκότητα που εκβάλλει, περπατώντας πάνω στις παλιές ράγες κι ανάμεσα από τα μισογκρεμισμένα προσφυγόσπιτα της οδού Θερμοπυλών (τί σκηνικό!), ενώ εμείς αποσώνουμε το κρεατοφαγικό μας μενού στο μεζεδοπωλείο «Ρεβαίζι» και τσουγκρίζουμε τα ποτηράκια μας, ο θαυμαστός αυτός Χορός των ερασιτεχνών (ναι, με το «Χ» κεφαλαίο, όπως στο αρχαίο δράμα): παιδιά και ενήλικες, έφηβοι και ηλικιωμένοι, πολίτες του Πειραιά και εθελοντές χορωδοί, οι οποίοι πλαισιώνουν περήφανα και αφοσιωμένα τον Τσιμάρα Τζανάτο και τους άλλους επαγγελματίες της μουσικοθεατρικής παράστασης «Κώστας Νούρος: ξένος δυο φορές» που εμπνεύστηκε η μουσικός Ανθή Γουρουντή.

«Κώστας Νούρος, ξένος δυο φορές»: μια λυρική τραγωδία των ταβερνείων - εικόνα 2

Μια παραμυθία αφιερωμένη σε έναν «καταραμένο» ομοφυλόφιλο καλλιτέχνη, τον ελάχιστα γνωστό στο ευρύ κοινό Σμυρνιό τραγουδιστή Κώστα Μασσέλο (Νούρο) που έκανε καριέρα στον Πειραιά, είναι το ιδιότυπο αυτό μουσικοθεατρικό δρώμενο, με βασικό αφηγητή τον Τζανάτο, να ξεχωρίζει μες στο πάλλευκο κοστούμι του. Δίχως τη συμβατική κι ευθύγραμμη αφήγηση της βιογραφίας, παρά μόνο μέσω ψηφίδων-στιγμών του βίου του και ποιητικών σπαραγμάτων, θαρρείς γραμμένων από τον ίδιο -στην ουσία, όμως, από τον Τζανάτο σαν ένα Άσμα ασμάτων των τεκέδων-, παρακολουθούμε ένα θέαμα δομημένο με όρους λυρικής τραγωδίας αλλά και με άστοχες μελοδραματικές εκτροπές, όμορφα δεμένων με ένα πανόραμα των μινόρε του 1900, των αμανέδων αλλά και των πρώτων ρεμπέτικων του ’30. Παρά τις όποιες διαφωνίες, η σκηνοθετική πρόθεση της Χρύσας Καψούλη έχει μεγάλο ενδιαφέρον ακριβώς επειδή αξιοποιεί στο έπακρο τόσο το 50μελές πλήθος των συντελεστών –μαζί και μια ζωντανή εξαμελή κομπανία-, την ακαταμάχητη γοητεία των τραγουδιών του Νούρου και των ομότεχνών του, όσο και τη συνθήκη παρακολούθησης της παράστασης στα ταβερνάκια του Πειραιά.

Αν το αναίτια πομπώδες στυλιζάρισμα υποχωρήσει (ήμουν εκεί στην πρεμιέρα, οπότε μπορεί και να έφταιγε το «μούδιασμα» της πρώτης επαφής με το κοινό) και το πιο απλό, γενναιόδωρο χαμόγελο φωτίσει τα πρόσωπα των τραγουδιστών (δεν βρισκόμαστε, εξάλλου, σε γυρίσματα ταινίας του Κακογιάννη, πόσο μάλλον του Αγγελόπουλου), μόνο κέρδος θα είναι. Αξίζει να χάσει το θέαμα κάτι από την καλλιέπειά του, προκειμένου να βρει τη χρυσή εκείνη ρίζα του λαϊκού κάπου μεταξύ των άστρων και της λασπουριάς, για να μνημονεύσω κάτι στίχους του Σταμάτη Κραουνάκη που καθόταν δίπλα μου. Μολονότι επίσης θα ήθελα να είχαμε ακούσει, έστω για λίγο, την περίφημη φωνή του Νούρου, έχω την αίσθηση πως το «Δυο φορές ξένος», το τραγούδι που έγραψαν ο Χάρης Βλαστάκης με την Ανθή Γουρουντή για τις ανάγκες της παράστασης, μπορεί κάλλιστα να γίνει μεγάλο σουξέ! Συγχαρητήρια, τέλος, στον Σπύρο Γκέκα για τη σκηνική αντιμετώπιση και την επιμέλεια των κοστουμιών εποχής.

Πάρτε μια ιδέα από το trailer: https://www.youtube.com/watch?v=mlxZmabDgtQ

Ακούστε τον Κώστα Μασσέλο (Νούρο) να τραγουδά: Μινόρε αμανές https://www.youtube.com/watch?v=RTG_9U2IXyw

Επόμενες παραστάσεις: Πέμπτη 15, Παρασκευή 16 και Σάββατο 17 Ιουνίου στην ταβέρνα «Ρούκουνας» (Ελ. Βενιζέλου 166, Κερατσίνι, κρατήσεις: 2104633264). Τη Δευτέρα 19/6, η τελευταία παράσταση θα δοθεί στο μεζεδοπωλείο «Ρεβαΐζι» (Θερμοπυλών 28, Πειραιάς, κρατήσεις: 2104080017).

Περισσότερες πληροφορίες

Κώστας Νούρος: ξένος δυο φορές

  • Performance
  • Διάρκεια: 120 '

Η παράσταση αφορά έναν ιδιαίτερο τραγουδιστή, τον Κώστα Μασσέλο ή Νούρο, του οποίου το ταλέντο άνθησε τόσο στη Σμύρνη όσο και στον Πειραιά.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).