Το «Hearing» διερωτάται πώς είναι να παίζεις στο θέατρο φορώντας τσαντόρ;

Ιρανικό θέατρο καλεί Αθήνα. Ο πολυβραβευμένος σκηνοθέτης Αμίρ Ρεζά Κουχεστάνι επιστρέφει στη Στέγη.

Το «Hearing» διερωτάται πώς είναι να παίζεις στο θέατρο φορώντας τσαντόρ;

Ιρανικό θέατρο καλεί Αθήνα. Ο πολυβραβευμένος σκηνοθέτης Αμίρ Ρεζά Κουχεστάνι επιστρέφει στη Στέγη.

Το «Hearing» διερωτάται πώς είναι να παίζεις στο θέατρο φορώντας τσαντόρ; - εικόνα 1

«Κάθε φορά που ανεβάζω κάποιο έργο μου στην πατρίδα μου, το Ιράν, γνωρίζω πολύ καλά πως οι πρώτοι που θα το δουν δεν θα είναι το κοινό, αλλά τα μέλη του επονομαζόμενου Συμβουλίου Επιτήρησης και Αποτίμησης, που θα έχουν μπει στο θέατρο από την πίσω πόρτα», έχει δηλώσει ο Αμίρ Ρεζά Κουχεστανί (γενν. 1978). Πέντε χρόνια μετά το ονειρικό «Μέσα στα σύννεφα», ο πολυβραβευμένος Ιρανός σκηνοθέτης επιστρέφει στις 28-30/4 στη Στέγη με το πιο πρόσφατο έργο του, το «Hearing» («Ακρόαση» ή/και «Ακοή»), ένα λιτό επικό έργο που διατηρεί την επική αφηγηματική παράδοση της Περσίας για να μιλήσει για την καφκική πραγματικότητα των γυναικών της χώρας του.

Ο θίασός του είναι τέσσερις γυναίκες. Παίζουν θέατρο φορώντας τσαντόρ. Η παράσταση μας μεταφέρει σε μια εστία θηλέων στην Τεχεράνη, όπου κάποιες φοιτήτριες ανακρίνονται σκληρά για κάτι που στη χώρα μας θεωρείται σχεδόν ασήμαντο, αλλά στο Ιράν κρίνεται ως έγκλημα: το άκουσμα μιας «απαγορευμένης» ανδρικής φωνής στην εστία τους. Η κατηγορία, ο φόβος, η ενοχή, η τιμωρία, η μεταμέλεια και η εξόριστη νιότη εκτίθενται σαν γεγονότα που λαμβάνουν χώρα σε ένα δυστοπικό περιβάλλον, ανάλογο με εκείνα στα έργα του Φραντς Κάφκα. Μόνες, σε μια άδεια σκηνή, οι γυναίκες-ηθοποιοί του Κουχεστανί, ακολουθώντας το ιδιαίτερο ιδίωμα του σκηνοθέτη τους, ένα αφηγηματικό θέατρο στα όρια του ρεαλισμού και της ποιητικότητας, έχουν ως κυρίαρχο στοιχείο ένα κράνος με κάμερα: ένα αντικείμενο που παραπέμπει τόσο σε ταινία επιστημονικής φαντασίας όσο και στις ακραίες συνθήκες καταστολής και επιτήρησης που επικρατούν στο Ιράν.

Το «Hearing» διερωτάται πώς είναι να παίζεις στο θέατρο φορώντας τσαντόρ; - εικόνα 2

Στο «Hearing», ο Κουχεστανί εμπνέεται από το έργο ενός σπουδαίου ομοεθνούς του κινηματογραφιστή, του Αμπάς Κιαροστάμι, και συγκεκριμένα από το ντοκιμαντέρ «Homework» (1989), μια κριτική του ιρανικού εκπαιδευτικού συστήματος, βασισμένη σε συνεντεύξεις των τρομοκρατημένων μαθητών ενός δημοτικού σχολείου της Τεχεράνης. Κάτι αντίστοιχο παρουσιάζει και ο Κουχεστανί: το πανεπιστήμιο σαν στρατοδικείο και τη νιότη σαν φυλακή. Επηρεασμένος, επίσης, από τη δουλειά της Ιρανής εικαστικού Σοχρέχ Μεχράν με τους πίνακες που απεικονίζουν καθημερινές σκηνές με τρόπο απειλητικό –λόγου χάρη, κορίτσια στο δρόμο τυλιγμένα ασφυκτικά σε τσαντόρ– προσδίδει στην παράστασή του μια ανάλογη ατμόσφαιρα απροσδιόριστης απειλής. Τα πάντα εκτυλίσσονται στο ημίφως, ανάμεσα σε σιωπές και ψιθύρους. Κάπως έτσι, η ελευθερία του λόγου ταυτίζεται με την ελευθερία της ύπαρξης κι εμείς, από την ασφάλεια του θεατή-παρατηρητή, ρίχνουμε μια κλεφτή ματιά στο πώς μπορεί να μοιάζει η ζωή στο Ιράν.

Περισσότερες πληροφορίες

Hearing

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 70 '

Η ελευθερία και η καταστολή της με βάση ένα ιρανικό παράδειγμα «εγκλήματος»: το άκουσμα μιας «απαγορευμένης» αντρικής φωνής σε μια φοιτητική εστία θηλέων στην Τεχεράνη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.