Η Αργυρώ Χιώτη μας καλεί σε μία trance «Θεία κωμωδία»

Επτά αιώνες μετά τη συγγραφή της η «Θεία κωμωδία» μεταφέρεται στο θέατρο με μια μεγάλη­ ιδιαιτερότητα: ο θίασος παίζει πάνω σε... πατίνια. Λίγο πριν από την πρεμιέρα η «αρχηγός» της ομάδας Vasistas, Αργυρώ Χιώτη, μας μυεί στο μνημειώδες έργο του Δάντη.

Η Αργυρώ Χιώτη μας καλεί σε μία trance «Θεία κωμωδία»

Πολλοί έχουν ακούσει τον τίτλο της, ελάχιστοι την έχουν διαβάσει. Επτά αιώνες μετά τη συγγραφή της η «Θεία κωμωδία» μεταφέρεται στο θέατρο με μια μεγάλη­ ιδιαιτερότητα: ο θίασος παίζει πάνω σε... πατίνια. Λίγο πριν από την πρεμιέρα η «αρχηγός» της ομάδας Vasistas που υπογράφει το εγχείρημα, η ιδιαίτερη σκηνοθέτις Αργυρώ Χιώτη, μας μυεί στο μνημειώδες έργο του Δάντη.

Η Αργυρώ Χιώτη μας καλεί σε μία trance «Θεία κωμωδία» - εικόνα 1

Τι είναι το πρώτο που πρέπει να ξέρει κάποιος για τη «Θεία κωμωδία»;
Ένα όραμα είναι, μια «οραματική αυτοβιογραφία», σύμφωνα με τους μελετητές της. Ο Δάντης περιέγραψε το φανταστικό ταξίδι του στο βασίλειο των νεκρών, την Κόλαση, το Καθαρτήριο και τον Παράδεισο. Ουσιαστικά όμως αναφέρεται στην απογοητευτική εμπειρία του ως πολιτικού αγωνιστή. Εξόριστος και προδομένος, στην Ιταλία του Μεσαίωνα, έζησε μια βαθιά πολιτική, οικονομική, πνευματική και ηθική κρίση. Έγραψε, λοιπόν, τη «Θεία κωμωδία» για να αναμετρηθεί με όσους είχε ανοιχτούς λογαριασμούς. Με οδηγό τον «δάσκαλό» του, τον Βιργίλιο, και στόχο να βρει τη νεκρή αγαπημένη του Βεατρίκη, ανατρέχει στο παρελθόν και συναντά τόσο τους εσωτερικούς δαίμονες όσο και τον εαυτό του.

Η Αργυρώ Χιώτη μας καλεί σε μία trance «Θεία κωμωδία» - εικόνα 2

Πώς προσεγγίζεις σκηνοθετικά ένα τέτοιο έργο;
Είναι ένα μεγαθήριο που σε συγκλονίζει κάθε φράση του. Μπορεί να διαβαστεί ποικιλοτρόπως. Σαν έργο εκδίκησης, σαν ερωτική τραγωδία, σαν θεολογικό ή ακόμη και παγανιστικό έργο. Εμάς, την ομάδα Vasistas και τον ποιητή Νίκο Παναγιωτόπουλο που μας μύησε στη «Θεία κωμωδία», μας ενδιαφέρει το υπαρξιακό βάθος της. Για να φτάσουμε σε αυτό, ακολουθούμε το δρόμο της σκηνικής τελετουργίας. Είναι ένας δρόμος που ανοίξαμε με την προηγούμενη παράστασή μας, τις «Απολογίες 4 & 5» του Ευθύμη Φιλίππου στο Φεστιβάλ Αθηνών πέρυσι. Αναζητούμε ξανά τι σημαίνουν χορός και χορικότητα, μουσική και μουσικότητα, δημιουργώντας επί σκηνής κάτι που καλεί το κοινό σε ένα trance, σε μια υπερβατική εμπειρία, σε μιαν άλλη αίσθηση για τα πράγματα.

Η Αργυρώ Χιώτη μας καλεί σε μία trance «Θεία κωμωδία» - εικόνα 3

Δύσκολος δρόμος...
Μπορεί ναι, μπορεί και όχι. Γιατί όμως να μην προσπαθήσουμε να αισθανθούμε μια ποιότητα ύπαρξης έξω από την καθημερινότητα­, το επίκαιρο, το εφήμερο και το προφανές που μας περιβάλλει; Για­τί να μην αποπειραθούμε μιαν επιστροφή στο κέντρο του εαυτού μας, στο «μαζί» με τους άλλους, στη φύση, στο σύμπαν; Η επιστροφή αυτή είναι πυρηνικό στοιχείο της ζωής μας, απαραίτητο συστατικό της. Ένα βήμα χρειάζεται. Μπορεί δηλαδή κάποιος να το βιώσει ολοκληρωτικά και καθαρτικά. Κάποιος άλλος μπορεί απλώς να νιώσει το νου του, έτσι για μια στιγμή, να ηρεμεί. Κάποιος τρίτος το σώμα του να ανατριχιάζει. Και αυτό μόνο να συμβεί είναι κάτι!

Πώς σκοπεύεις να οδηγήσεις το κοινό σε αυτήν την εμπειρία;
Οδηγός μας είναι ο Δάντης. Η ποίησή του ακούγεται αυτούσια, αλλά σε μια πιο ελλειπτική μορφή της, συνδεδεμένη ανά στιγμές με εκείνη του Αμερικανού ποιητή Έντγκαρ Λι Μάστερς. Δεν θα ακούσετε δηλαδή όλο το έργο του Δάντη, ούτε­ θα δείτε τους ηθοποιούς να παίζουν τον Δάντη, τον Βιργίλιο και τη Βεατρίκη. Θα τους δείτε όμως να φέρουν τη φωνή τους και την ενέργεια της «Θείας κωμωδίας».

Η Αργυρώ Χιώτη μας καλεί σε μία trance «Θεία κωμωδία» - εικόνα 4

Πώς συνδέεται όλη αυτή η υπερβατική συνθήκη με τα πατίνια;
Ξεκινάμε από την πεποίθηση ότι η «Θεία κωμωδία» δεν αναπαρασταίνεται. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο αν πλάσεις εικόνες χωρίς λόγια με αφορμή το έργο του Δάντη, όπως λ.χ. είχε κάνει ο Ρομέο Καστελούτσι. Εμάς όμως μας ενδια­φέρει να κάνουμε μιαν επίκληση στην ποίηση. Να αφήσουμε τον πυκνό λόγο του Δάντη να ακουστεί και την υπαρξιακή αγωνία του να βιωθεί. Στόχος μας είναι η αναπαράσταση της αίσθησης και της ενέργειας του κειμένου και όχι των ίδιων εικόνων. Με τα πατίνια πιστεύουμε ότι δημιουργούμε μιαν αίσθηση στροβιλισμού.

Η Αργυρώ Χιώτη μας καλεί σε μία trance «Θεία κωμωδία» - εικόνα 5

Όπως συμβαίνει, για παράδειγμα, με τους Δερβίσηδες;
Κάτι τέτοιο. Μπαίνουμε σε μια δίνη. Τα πατίνια φέρνουν την ταχύτητα, αλλά μαζί και κάτι άυλο, φευγαλέο, κάτι που δεν στέκεται και δεν έχει βάρος. Αλλάζει όλη η γεωμετρία των σωμάτων μας. Γινόμαστε σκιές.

Πώς μπλέκονται το κουαρτέτο εγχόρδων που παίζει ζωντανά στην παράσταση με την ηχογραφημένη electronica;
Έχουν γίνει «ένα». Ακούμε ζωντανά το κουαρτέτο να ερμηνεύει έργα του Στιβ Ράιχ στην «Κόλαση» και του Φίλιπ Γκλας στο «Καθαρτήριο» και στον «Παράδεισο». Πίσω από αυτά όμως υπάρχει το ηλεκτρονικό ηχοτοπίο που δημιούργησε ο Γιαν βαν ντε Ένγκελ: ήχοι αέρα που μας παίρνει και μας σηκώνει, βόμβοι που μας δονούν, λούπες από βιολιά και φωνές... Η «Θεία κωμωδία» του Δάντη ανεβαίνει στη Στέγη στις 22/4. Προπώληση εισιτηρίων: www.sgt.gr

Περισσότερες πληροφορίες

Θεία Κωμωδία

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 90 '

Συνοδεία εγχόρδων, η Αργυρώ Χιώτη επιχειρεί ένα πνευματικό road trip στην Κόλαση, στο Καθαρτήριο και στον Παράδεισο, τους σταθμούς-μέρη του εμβληματικού ποιήματος του Δάντη,.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.