Παράσταση-τομή στον Μπρεχτ από τον Τερζόπουλο στη Ρωσία

Σε ένα ταξίδι-αστραπή, βρέθηκα στην Αγία Πετρούπουλη μόνο και μόνο για χάρη μιας -ιστορικής όπως αποδεικνύεται- παράστασης: της «Μάνας Κουράγιο» του Μπέρτολτ Μπρεχτ δια χειρός Θεόδωρου Τερζόπουλου.

Παράσταση-τομή στον Μπρεχτ από τον Τερζόπουλο στη Ρωσία

Σε ένα ταξίδι-αστραπή, βρέθηκα στην Αγία Πετρούπουλη μόνο και μόνο για χάρη μιας -ιστορικής όπως αποδεικνύεται- παράστασης: της «Μάνας Κουράγιο» του Μπέρτολτ Μπρεχτ δια χειρός Θεόδωρου Τερζόπουλου.

Παράσταση-τομή στον Μπρεχτ από τον Τερζόπουλο στη Ρωσία - εικόνα 1

Πωρωμένη με το θάνατο. Δοσμένη στον πόλεμο. Ταγμένη στην καταστροφή. Εκτός νόμου, ηθικής, μητρικής αγάπης και ανθρωπιάς. Απόλυτα αντι-ηρωϊκή. Έτσι είναι η Μάνα Κουράγιο στην –κατά Θεόδωρο Τερζόπουλο- εκδοχή του ομώνυμου έργου του 1941. Το κάρο της μάλλον με φέρετρο μοιάζει. Πίσω της, εξάλλου, πάντα στέκει ο Θάνατος, με τη σκοτεινή και πανώρια μορφή ενός νέου ηθοποιού, πάνω σε θεόρατους κοθόρνους, να μειδιά και να τραγουδά κραδαίνοντας μαύρα στάχυα.

Παράσταση-τομή στον Μπρεχτ από τον Τερζόπουλο στη Ρωσία - εικόνα 2

Κι ενώ μπροστά μας τελείται ένα άγριο καμπαρέ, με εξτρεμιστικές φιγούρες (όπως η «κόκκινη» πόρνη Υβέτ με τον εξπρεσιονιστικό της χορό ή ο γηραιός αφηγητής που φέρνει στο νου εξίσου τον σκαμπρόζο Ντάριο Φο όσο και τον σαιξπηρικό μαγο Πρόσπερο), πιο πίσω, στο βάθος της σκηνής, σαν τοτέμ, στέκουν εβδομήντα αιωρούμενες ανδρικές μορφές.Το μειλίχιο πένθιμο βλέμμα τους, σαν εκείνο των φαγιούμ, είναι στυλωμένο πάνω μας. Χρειάστηκα λίγο χρόνο για να συνειδητοποιήσω πως δεν είναι ζωντανοί ηθοποιοί αλλά μια μνημειακών διαστάσεων ζωγραφική-γλυπτική εγκατάσταση του Τερζόπουλου που «ζωντανεύει» ανά στιγμές, με την είσοδο γιγαντιαίων γκιλοτίνων και κυλίνδρων, αποτίνοντας φόρο τιμής εξίσου στον Ρενέ Μαγκρίτ όσο και στον Ταντέους Καντόρ ή, όπως ο ίδιος μας είπε, μια αναφορά στα γκούλαγκ και τα κρεματόρια του Άουσβιτς.

Παράσταση-τομή στον Μπρεχτ από τον Τερζόπουλο στη Ρωσία - εικόνα 3

«Μην ταυτίζεστε και μην περιγράφετε!» είναι η τελευταία οδηγία που δίνει στον 25μελή ρώσικο θίασό του ο Έλληνας σκηνοθέτης, λίγο πριν την πρεμιέρα της «Μάνας Κουράγιο» στο ιστορικό θέατρο Αλεξαντρίνσκι την προπερασμένη Παρασκευή, 24/2. Γνώστης του Μπρεχτ, σπουδαγμένος ο ίδιος στο Berliner Ensemble το 1972-76, ο Τερζόπουλος παραδίδει στο σύγχρονο θέατρο, μέσω Ρωσίας, έναν «άλλο» Μπρεχτ.

Παράσταση-τομή στον Μπρεχτ από τον Τερζόπουλο στη Ρωσία - εικόνα 4

Στον απόηχο του Χέγκελ που ζητά την άρνηση της άρνησης, ο Τερζόπουλος υλοποιεί, με τρόπο αντικλασικό, το πρόσταγμα του Μπρεχτ για ένα επικό θέατρο που να είναι, ταυτόχρονα, κριτικό και διαλεκτικό και για έναν ηθοποιό που να είναι αφηγηματικός και, ταυτόχρονα, χειρονομιακός. Παραμένει –ίσως για πρώτη φορά στην καριέρα του- σεβάσμια πιστός στο πρωτότυπο κείμενο. Διατηρεί ατόφια όλα τα τραγούδια του Πάουλ Ντεσάου, επιτείνοντας όμως την ατμόσφαιρα εφιάλτη με τα υποβλητικά ηχοτοπία του Παναγιώτη Βελιανίτη. Με βάση τους υποκριτικούς κώδικες της μεθόδου του και την τελετουργική σκηνοθετική του φόρμα, ο Τερζόπουλος ανεβάζει τη «Μάνα Κουράγιο» έτσι όπως δεν έχει ξανανέβει: μεταφυσικά. Πέρα από το ρεαλισμό και τις γραφικότητες, τις επικαιρικές αναφορές και τους απλοϊκούς συμβολισμούς ή την –κακώς εννοούμενη- αποστασιοποίηση.

Παράσταση-τομή στον Μπρεχτ από τον Τερζόπουλο στη Ρωσία - εικόνα 5

Κάπως έτσι, ο μύθος της Μάνας Κουράγιο και των παιδιών της, στην υπερβατική παράσταση του Τερζόπουλου, δραπετεύει από το κολαστήριο του Τριακονταετούς Πολέμου (1618-1648) για να εισέλθει σε μια απειλητική ζώνη εκτός χωροχρόνου, σε ένα φουτουριστικό τοπίο-εφιάλτης από το μέλλον και προβολή από το παρελθόν: στον προθάλαμο του θανάτου, σε ένα οντολογικής υφής Καθαρτήριο. Με αυτόν τον τρόπο μας προτείνεται μια νέα ανάγνωση του Μπρεχτ, πέρα από το μαρξισμό όσο και το μεταμοντερνισμό. Ο 'Ελληνας σκηνοθέτης επαναθέτει την απωθημένη έννοια του θανάτου στη σκηνή και μας θέτει το αμείλικτο ερώτημα: πριν από την επανεύρεση του χαμένου ανθρωπισμού μας, για τον οποίο φιλοσοφεί και αγωνιά σύσσωμη η σύγχρονη δυτική σκέψη, μήπως πρέπει να συνδιαλλεχθούμε με το τί στα αλήθεια είμαστε; Μήπως, δηλαδή, είμαστε τόσο ασταθή, πολεμοχαρή, συγκρουσιακά και πολύπλοκα όντα όσο αυτή η φοβερή μάνα και το πρώτο με το οποίο πρέπει να αναμετρηθούμε είναι με εμάς ως τέτοιους;…

Παράσταση-τομή στον Μπρεχτ από τον Τερζόπουλο στη Ρωσία - εικόνα 6

Ναι, είδα μια ιστορική παράσταση-τομή στον Μπρεχτ. Θα παίζεται για τα επόμενα επτά χρόνια σε εναλλασσόμενο ρεπερτόριο στο Alexandrinski, όπως δηλαδή έχει συμβεί και με τις άλλες τρεις «ρώσικες» παραστάσεις του Τερζόπουλου («Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή, «Βάκχες» του Ευριπίδη και «Το τέλος του παιχνιδιού» του Μπέκετ). Όσο για την «Μάνα Κουράγιο», αναρωτιέμαι: λαμβάνοντας υπόψη τις μνημειακές της διαστάσεις και τις τεχνικές της απαιτήσεις, θα μπορούσε να ανέβει ποτέ εδώ;…

Photo credits: Johanna Weber

Περισσότερες πληροφορίες

Ανκόρ

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 55 '

Με αυτήν την παράσταση-έργο τέχνης, βασισμένη σε ποίηση του Θ. Τσαλαπάτη, ολοκληρώνεται το τρίπτυχο που ξεκίνησε ο Θ. Τερζόπουλος με το «Alarme» και το «Amor». Θέμα της η σύγκρουση ως μυθική αρχή της δημιουργίας των πάντων.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.