O Ένκε Φεζολάρι μας εξηγεί γιατί το μελό είναι μια παρεξηγημένη υπόθεση

Ο νεαρός ταλαντούχος ηθοποιός και σκηνοθέτης μεταφέρει στο θέατρο το «Τελευταίο ψέμα» του Μιχάλη Κακογιάννη κι ευελπιστεί πως η διασκευή του θα έχει κάτι από την τρέλα του Ντέιβιντ Λιντς.

O Ένκε Φεζολάρι μας εξηγεί γιατί το μελό είναι μια παρεξηγημένη υπόθεση

Ο νεαρός ταλαντούχος ηθοποιός και σκηνοθέτης είδε στα είκοσι πέντε του μια ταινία του Μιχάλη Κακογιάννη με την Έλλη Λαμπέτη και αρρώστησε από το ζόφο της. Τώρα τη μεταφέρει στο θέατρο κι ευελπιστεί πως η διασκευή του στο «Τελευταίο ψέμα» θα έχει κάτι από την τρέλα του Ντέιβιντ Λιντς.

O Ένκε Φεζολάρι μας εξηγεί γιατί το μελό είναι μια παρεξηγημένη υπόθεση - εικόνα 1

Πώς αποφάσισες να μεταφέρεις στο θέατρο «Το τελευταίο ψέμα»;
Είδα την ταινία όταν ήμουν φοιτητής. Μαγεύτηκα. Αρρώστησα από το ζόφο της. Κι όμως, ο ζόφος τότε είχε φως. Όχι όπως τώρα. Ο Κακογιάννης μιλάει­ για μεγαλοαστούς, για μια τάξη δηλαδή που ποτέ δεν υπήρξε στην Ελλάδα. Τους δείχνει μες στο λούσο, στο ψέμα και στους χορούς, να ξεπουλάνε τα πάντα, εξωθώντας την κόρη τους σε ένα γάμο συμφέροντος με έναν πλούσιο. Όλες οι σχέσεις μετριούνται μπροστά σε ένα τσουβάλι λεφτά.

O Ένκε Φεζολάρι μας εξηγεί γιατί το μελό είναι μια παρεξηγημένη υπόθεση - εικόνα 2

Συνδέεις το στόρι της ταινίας με τα όσα συμβαίνουν σήμερα;
Ως ένα βαθμό ναι. Θέλω να γίνει μια μετατόπιση κι ένα πάντρεμα εποχών, σε μια ατμόσφαιρα μη ρεαλιστική. Μακάρι δηλαδή να γράπωνα κάτι από την ατμόσφαιρα του Ντέιβιντ Λιντς ή του Άκι Καουρισμάκι... Τη χρεοκοπία, πάντως, δεν τη ζω μόνο στην Ελλάδα. Την έζησα­ σε όλο της το μεγαλείο στην Αλβανία. Ο πατέρας μου πούλησε τα ρούχα της μητέρας μου όταν η χώρα κατάρρευσε. Μέσα σε δύο ημέρες άδειασαν όλα τα ράφια των σούπερ μάρκετ. Είχαμε ρεύμα μόνο για μισή ώρα την ημέρα ή καθόλου. Ξέρεις πού ήμασταν με τη μητέρα μου όταν το σύστημα έπεσε; Στην όπερα! Βλέπαμε τον «Κουρέα της Σεβίλλης»! Ζούσαμε μέσα στην ευημερία. Ο πατέρας μου στρατιω­τικός, η μητέρα μου καθηγήτρια Ιστορίας του Κομουνισμού – δίδασκε Ένγκελς και Μαρξ. Ήρθαμε το ’93 στην Ελλάδα με άδειες τσέπες. Μην πάμε μακριά όμως. Έλα μια βόλτα από τη γειτονιά μου, το Παγκράτι. Υπάρχει μια κυρία στη λαϊκή που κάνει μπαμ ότι είναι γόνος καλής οικογενείας και κάθε εβδομάδα ξεπουλάει τα υπάρχοντά της. Πάμε στην Ομόνοια, εκεί να δεις... Walking dead.

O Ένκε Φεζολάρι μας εξηγεί γιατί το μελό είναι μια παρεξηγημένη υπόθεση - εικόνα 3

Σε ποιο «ψέμα» αναφέρεται ο Κακογιάννης; Παρά τον τίτλο της, η ταινία δεν πραγματεύεται το ψέμα αλλά την αξιοπρέπεια. Γι’ αυτό και ο αγγλικός τίτλος είναι ακριβέστερος: «A matter of dignity». Η αξιοπρέπεια σχετίζεται άμεσα με το ψέμα. Τι μας κρύβουν, ας πούμε, οι πολιτικοί για το χρέος; Είναι βιώσιμο ή όχι; Ζούμε σε ένα μεγάλο ψέμα, που πλήττει κυρίως την κατώτερη τάξη. Η αξιοπρέπεια δηλαδή είναι ζητούμενο ως πολιτικό statement. Διότι δεν είναι κρίση αυτό που ζούμε, είναι παρακμή.

Στην ταινία υπάρχει επίσης πολύ συναίσθημα, στα όρια του μελοδράματος.
Για μένα το μελό είναι μια πολύ παρεξηγημένη υπόθεση. Στην παράστασή μας η ύπαρξη ενός αφηγητή, ως alter ego του ίδιου του Κακογιάννη, μας κρατάει σε μια απόσταση από το συναίσθημα. Δεν κάνουμε αναπαράσταση της ταινίας. Όσοι περιμένουν να δουν τη Λαμπέτη δεν θα τη δουν! Θαυμάζω κι εκτιμώ ανθρώπους, αλλά δεν μιμούμαι. Θα ήθελα, ας πούμε, στα 70 μου να έχω το κύρος και την αλήθεια της Μνουσκίν ή του Τερζόπουλου. δεν θα τους αντιγράψω όμως.

O Ένκε Φεζολάρι μας εξηγεί γιατί το μελό είναι μια παρεξηγημένη υπόθεση - εικόνα 4

Γιατί επέλεξες τη Νικόλ Δημητρακοπούλου για τον ρόλο που ερμήνευσε η Έλλη Λαμπέτη;
Καταρχάς, είναι μελοδραματική με την ωραία έννοια. Δεύτερον, δεν μοιάζει με τη Λαμπέτη. Έχει ένα δικό της πάθος και μια δική­ της σκηνική νεύρωση. Το θέατρο γενικότερα θέλει ιδιαίτερους ανθρώπους, όχι κανονικούς. Θέλει ανθρώπους με πληγές. «Πρέπει να σηκώνεις ένα σταυρό», όπως λέει η Νίνα στον «Γλάρο» του Τσέχοφ. Ο μονόλογός της είναι ευαγγέλιο για όλους τους καλλιτέχνες.

O Ένκε Φεζολάρι μας εξηγεί γιατί το μελό είναι μια παρεξηγημένη υπόθεση - εικόνα 5

Πόσο κοντά στο σενάριο της ταινίας είναι η παράστασή σας;
Με εξαίρεση τον αφηγητή, πολύ κοντά. Με τη δραματουργό μου Ναταλί Μηνιώτη ξέραμε πως έχουμε να κάνουμε με το σενάριο μιας σπουδαίας ταινίας. Δεν κάνει ηθογραφία ο Κακογιάννης, ούτε φτηνό μελόδραμα. Δεν κάνει ένα σαλονάτο δράμα, φτάνει στην τραγωδία, μιλάει ακόμη και για το θαύμα... Ερχόμενος από το εξωτερικό στην Ελλάδα, τη γνώρισε μέσα από τα μάτια άλλων. συγκεκριμένα του Μάνου Χατζιδάκι και του Γιάννη Τσαρούχη. Τρία ιερά τέρατα συνυπάρχουν σε αυτήν την ταινία! Παρουσιάζουν λοιπόν μια Ελλάδα λαϊκοαστική, που βγαίνει από τις στάχτες της με ένα φως εκτυφλωτικό. Λένε ότι από το «Τελευταίο ψέμα» ο Φελίνι εμπνεύστηκε το «Dolce vita»!

Το «Τελευταίο ψέμα» ανεβαίνει στο Ίδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης» (από 24/2), με πρωταγωνιστές τους Νικόλ Δημητρακοπούλου, Αντώνη Φραγκάκη και Αθηνά Τσιλύρα.

Περισσότερες πληροφορίες

Το τελευταίο ψέμα

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Μια παράσταση βασισμένη στην ομώνυμη ταινία του Μ. Κακογιάννη, όπου το εργοστάσιο μιας εύπορης οικογένειας είναι κοντά στη χρεοκοπία και η κυνική μητέρα, η οποία νοιάζεται μόνο για τα προσχήματα, εξωθεί τη μοναχοκόρη της σε ένα γάμο συμφέροντος

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.