Σπύρος Ευαγγελάτος, ο δάσκαλος όλων μας

Ζωντανός θρύλος του ελληνικού θεάτρου, σκηνοθέτης 220 παραστάσεων, ακαδημαϊκός με τρέλα και ερευνητής με πάθος, ο δημιουργός του Αμφι-Θεάτρου έφυγε από τη ζωή στις 24/1. Αλλοτινή φοιτήτριά του στο Τμήμα Θεατρολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, η Ιλειάνα Δημάδη θυμάται και μας θυμίζει ποιος ήταν ο Σπύρος Ευαγγελάτος.

Σπύρος Ευαγγελάτος, ο δάσκαλος όλων μας

«Πόσες μάγισσες εμφανίζονται στον ‘Φάουστ’;» «Γιατί υπάρχουν κρίνα στο βασιλικό διάδημα της Μαρίας Στιούαρτ;» «Τραγωδία ή ιστορικό δράμα είναι η ‘Θεοφανώ’ του Τερζάκη;»: τέτοιες ερωτήσεις σου έκανε στην προφορική εξέταση του μαθήματος της Ευρωπαϊκής Δραματολογίας. Τέτοιες απαιτήσεις είχε από τους φοιτητές του. Να έχουν κάνει φύλλο και φτερό το νεοελληνικό και το παγκόσμιο θέατρο, να ξέρουν απέξω κι ανακατωτά τα μεγάλα έργα του Γκαίτε και του Σίλερ και, προπάντων, να διαθέτουν πανεπιστημιακή εμβρίθεια αλλά και παιγνιώδη διάθεση, όπως ο ίδιος.

Σπύρος Ευαγγελάτος, ο δάσκαλος όλων μας - εικόνα 1
Με την κόρη του, επίσης σκηνοθέτιδα, Κατερίνα έξω από το ιστορικό θέατρό του στην Πλάκα

Παρέδιδε μάθημα με τη στόφα του τρελού θεατρίνου, μυώντας μας σε συγγραφείς-ογκόλιθους ή περιγράφοντας, με παιδικό δέος, τις «παραστασάρες» που τον είχαν συγκλονίσει. Φάνταζε θεόρατος πάνω στην έδρα έτσι όπως διόρθωνε το ανυπότακτο τσουλούφι-σήμα κατατεθέν του κι έτσι όπως κυμάτιζε, σα μαέστρος, τα πελώρια, σαν κατάρτια, χέρια του. Το κεφαλλονίτικο ταμπεραμέντο ήταν προφανές –μαζί και ο κοσμοπολίτικος αέρας της «κυτταρικής» ευρυμάθειάς του. Θα διέκοπτε τα πάντα, όμως, αν τυχόν τον καλούσε, έστω και μόνο για να τον ρωτήσει αν θα γυρίσει σπίτι για μεσημεριανό, η Λήδα Τασοπούλου (1953-2005), η γυναίκα της ζωής του, μούσα, λατρεμένη σύζυγος και μητέρα των δύο παιδιών τους, του πρόωρα χαμένου Αντίοχου (1986-2010) και της Κατερίνας.

Σπύρος Ευαγγελάτος, ο δάσκαλος όλων μας - εικόνα 2
Από τον θρυλικό «Ερωτόκριτο» του 1976

Όλα μεγάλα υπήρξαν στη ζωή του: ο έρωτας και η δυστυχία, η επιτυχία και η απογοήτευση. Ήταν πολλά περισσότερα από ένας σκηνοθέτης και φιλόλογος. Τί κι αν κάποτε του καταλογίζαμε υπέρμετρη στατικότητα στις σκηνοθεσίες του; Εκείνος υπήρξε ο «μοντερνιστής» των ‘70ς που προσέδωσε μια νέα ζωτικότητα στην παράδοση του Εθνικού θεάτρου, κάτι που μοιάζει να συνεχίζει με τις παραστάσεις της και η αγαπημένη του κόρη. Εκείνος ήταν ο σκηνοθέτης-αποκάλυψη της γενιάς του, αυτός που τόλμησε πρώτος να διασκευάσει θεατρικά τον «Διγενή Ακρίτα» και τον «Ερωτόκριτο»^ τον δε τελευταίο, με τους Λευτέρη Βογιατζή και Ηλία Λογοθέτη ανάμεσα στους πρωταγωνιστές. Εξελίχθηκε σε μεγάλο δάσκαλο -όχι μόνο υποκριτικής αλλά και ήθους- πολλών ηθοποιών, σκηνοθετών αλλά και θεατρολόγων. Ιδρυτής του ιστορικού Αμφι-θεάτρου (1975), ανέλαβε πρώτος, το 1991, τη νέο-ιδρυθείσα τότε έδρα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, για να φτάσει, το 2013, να γίνει Πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών.

Σπύρος Ευαγγελάτος, ο δάσκαλος όλων μας - εικόνα 3
Με την αγαπημένη του σύζυγο και πρωταγωνίστρια Λήδα Τασοπούλου

Παραμένει ο σκηνοθέτης με τις περισσότερες αριθμητικά παραστάσεις στην Επίδαυρο κι εκείνος που ανέσυρε από τη λήθη τα άγνωστα αριστουργήματα του κρητικού και επτανησιακού μας θεάτρου –από τον «Φορτουνάτο» και τον «Χάση» έως τον «Αμύντα» που μας σύστησε πέρυσι στο Ηρώδειο κι έμελλε να είναι η τελευταία σκηνοθεσία του. Τυχεροί όσοι έχουμε στις βιβλιοθήκες μας κάποια από τα 95 συλλεκτικά θεατρικά προγράμματα-σωστά μελετήματα που εξέδωσε για τις παραστάσεις του θρυλικού «Αμφιθεάτρου» του, το οποίο έκλεισε το 2011. Αφοπλισμένοι, με τα χέρια ψηλά, όπως ακριβώς ζητούσε από το θίασό του να υποκλίνεται, σύσσωμο το ελληνικό θέατρο τον χαιρέτισε στην κηδεία του την περασμένη Πέμπτη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.