«Ο γενικός γραμματέας» με φουστανέλα, πίκρα και πολλή τρέλα

Γραμμένος το 1893, μετ’ ασμάτων και καυστικών σχολίων, ο «Γενικός γραμματέας» του Ηλία Καπετανάκη ανεβαίνει στις 26/1 στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού «σαν κωμωδία για την εθνική μας τραγωδία», όπως μας λέει ο πρωταγωνιστής Λεονάρδος Μπατής.

«Ο γενικός γραμματέας» με φουστανέλα, πίκρα και πολλή τρέλα

Γραμμένος το 1893, μετ’ ασμάτων και καυστικών σχολίων, ο «Γενικός γραμματέας» του Ηλία Καπετανάκη ανεβαίνει στις 26/1 στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού «σαν κωμωδία για την εθνική μας τραγωδία», όπως μας λέει ο πρωταγωνιστής Λεονάρδος Μπατής.

«Ο γενικός γραμματέας» με φουστανέλα, πίκρα και πολλή τρέλα - εικόνα 1

«Θα παίρνω και θα δίνω παράσημα με τα δυο μου χέρια», «Θα βγάλω όνομα ρε!»: αυτά ονειρεύεται ένας γαιοκτήμονας του 1893. Μετακομίζει, λοιπόν, από την επαρχία στην Αθήνα και μεταλλάσσεται οικειοθελώς σε ανώτατο δημόσιο υπάλληλο, στον γενικό γραμματέα του υπουργείου Εσωτερικών. Μόνο όταν είναι πολύ αργά, θα συνειδητοποιήσει την απατηλή λάμψη­ της ματαιοδοξίας του. Κωμωδία μετ’ ασμάτων ανοιχτή σε πολλαπλές ερμηνείες γύρω από το παρελθόν, το παρόν, το μέλλον όσο και το φαντασιακό του Έλληνα είναι ο «Γενικός γραμματέας» (1893). Η πολιτική και κοινωνική διαφθορά, η αμετροέπεια, η ψευδαίσθηση μεγαλείου, η έλλειψη μόρφωσης, ο μιμητισμός, η ξενομανία, η αστυφιλία... Όλα αυτά τίθενται στο στόχαστρο της σάτιρας του Ηλία Καπετανάκη.

«Ο γενικός γραμματέας» με φουστανέλα, πίκρα και πολλή τρέλα - εικόνα 2

Κεντρικό πρόσωπο; Ο πρωταγω­νιστής της παράστασης Λεονάρδος Μπατής τον περιγράφει ως «καλοκάγαθο επαρχιώτη, ο οποίος ονειρεύεται μια ευτυχία πέρα από αυτήν που έχει την ουτοπία της αστικής ζωής, που σύντομα γίνεται... δυστοπία». Και συνεχίζει: «Λάμπρος είναι το όνομά του και, πράγματι, αυτός ο άνθρωπος-σύμβολο ίσως ενός ολόκληρου έθνους θαμπώνεται από τη λάμψη της αστικής ζωής και καίγεται από το ίδιο το φως που ορέγεται. Προσωπικά έχω χτίσει τον ρόλο μου πάνω σε μια... φούσκα. Πώς οι σαπουνόφοσκες λαμποκοπούν, ανεβαίνουν προς τον ήλιο και μετά σκάνε; Ε, αυτή είναι και η πορεία του Λάμπρου.

Αν θέλαμε να τον ταυτίσουμε με έναν σύγχρονο πολιτικό, θα αναγνωρίζαμε κάποια στοιχεία του στον Άκη Τσοχατζόπουλο, ο οποίος εξάλλου­ υπήρξε γενικός γραμματέας, ή στον Ευάγγελο Γιαννόπουλο, που βάφτιζε τα μπουζουξίδικα… πολιτιστικά κέντρα. Το σίγουρο είναι πως ο Λάμπρος διατελεί σε ισχυρό πολιτισμικό σοκ και το ίδιο το έργο ανάγεται σε κάτι παραπάνω από μια σάτιρα. πρόκειται μάλλον για μια κωμωδία για την εθνική μας τραγωδία...» Ο Μπατής, ηθοποιός-περίπτωση, πολυτάλαντος και με πληθωρικό ταμπεραμέντο, εμψυχωτής (καθώς επίσης και το πρώτο κλαρίνο) της μπάντας Klezmer Yunan, που ενώνει την ελληνική παραδοσιακή μουσική με εκείνη των Εβραίων Ασκενάζι, είναι επικεφαλής του δεκαμελούς θιάσου της ομάδας Ατονάλ.

«Ο γενικός γραμματέας» με φουστανέλα, πίκρα και πολλή τρέλα - εικόνα 3

Μία από τις πιο χαρισματικές φωνές του σύγχρονου ελληνικού θεάτρου σκηνοθετεί τον «Γενικό γραμματέα»: η Σοφία Μαραθάκη, δημιουργός της ομάδας Ατονάλ και «υπεύθυνη» για το ανέλπιστα πειραματικό κωμικό θέαμα της προηγούμενης σεζόν «Ο Φίλιπ Γκλας αγοράζει μια φραντζόλα ψωμί». Όπως τότε έτσι και τώρα πειραματίζεται με στοιχεία της σλάπστικ κωμωδίας που διαπερνούν το είδος, από τον Καπετανάκη και τους αδερφούς Μαρξ μέχρι τον Γκόγκολ και το θέατρο του παραλόγου. Ο Χαράλαμπος Γωγιός, ένας από τους πιο ιδιαίτερους συνθέτες της νεότερης γενιάς, συνδημιουργός μιας ομάδας που ανανέωσε την όπερα όσο λίγοι (Οι όπερες των ζητιάνων), δεν γράφει απλώς τη μουσική της παράστασης, αλλά αναδομεί το έργο σαν σύγχρονη οπερέτα. Όπως μας λέει: «Αυτό που κάνουμε είναι κάτι σαν συμπυκνωμένη οπερέτα πατικωμένη σε αναβράζον χάπι. Σχεδόν όλη η μουσική είναι γραμμένη σε αυτοσχέδια μουσικά κουτιά!»

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.