Η Στεφανία Γουλιώτη και ο Αργύρης Πανταζάρας μας μιλούν για τον Σαίξπηρ και τους... έρωτές τους

Δύο από τους πιο επιτυχημένους ηθοποιούς της νεότερης γενιάς καταδύονται στο «σύμπαν Σαίξπηρ» και ανεβάζουν μια παράσταση βασισμένη όχι στα έργα, αλλά στα ερωτικά σονέτα του, το «AmorS».

Η Στεφανία Γουλιώτη και ο Αργύρης Πανταζάρας μας μιλούν για τον Σαίξπηρ και τους... έρωτές τους

Εκατόν πενήντα τέσσερα σονέτα σε σαράντα λεπτά; Σχεδόν. Δύο από τους πιο επιτυχημένους ηθοποιούς της νεότερης γενιάς καταδύονται στο «σύμπαν Σαίξπηρ» και ανεβάζουν μια παράσταση βασισμένη όχι στα έργα, αλλά στα ερωτικά σονέτα του, το «AmorS». Η Στεφανία Γουλιώτη και ο Αργύρης Πανταζάρας μας μιλούν για τους... έρωτές τους λίγο πριν από την πρεμιέρα στο Θέατρο της Οδού ­Κυκλάδων «Λευτέρης Βογιατζής» στις 16/1.

Η Στεφανία Γουλιώτη και ο Αργύρης Πανταζάρας μας μιλούν για τον Σαίξπηρ και τους... έρωτές τους - εικόνα 1

Ποια ανάγκη σάς έκανε να δημιουργήσετε αυτήν την παράσταση;
Σ.Γ.: Ξεκίνησε σαν... αποστολή. Η Ειρήνη Λεβίδη [σ.σ.: καλλιτεχνική υπεύθυνη του Θεάτρου της Οδού Κυκλάδων] μας ανέθεσε τη δημιουργία μιας παράστασης στο πλαίσιο του αφιερώματος που διοργανώνει στα σονέτα του Σαίξπηρ. Στην αρχή τρόμαξα. Τα σονέτα είναι γραμμένα για να διαβαστούν και όχι για να αναπαρασταθούν. Τον έρωτα δεν τον περιγράφεις, ούτε με τα λόγια ούτε με το σώμα. Είναι, λοιπόν, πολύ δύσκολο τα σονέτα να γίνουν παράσταση. Όταν όμως συναντηθήκαμε με τον Αργύρη, συνειδητοποιήσαμε ότι αν περάσουμε από μια σωματοποίησή τους, τότε ίσως δημιουργηθεί μια σκηνική δράση με νόημα και βάθος. Παθιαστήκαμε με την ιδέα να συνθέσουμε μια διαδρομή του έρωτα μέσα από τα σονέτα. Αρχίσαμε να εμπλεκόμαστε πολύ προσωπικά σε αυτό.

Θα δούμε να ζωντανεύουν στη σκηνή και τα 154 σονέτα του Σαίξπηρ;
Σ.Γ.: Όχι ακριβώς. Σίγουρα δεν θα δείτε ένα αναλόγιο, πάντως, αλλά μια παράσταση συνεχούς ροής με τη μορφή κινηματογραφικού μονοπλάνου: το ένα σονέτο­ διαδέχεται το άλλο δίνοντας υπόσταση σε μια διαδρομή μέσα στον έρωτα. Επελέγησαν, ομολογουμένως με μεγάλη δυσκολία, τα σονέτα εκείνα που μας έδιναν μια αρχή, μια μέση κι ένα τέλος, στοιχειοθετώντας μια πορεία του έρωτα από τη γέννηση μέχρι το θάνατό του. Ο ίδιος ο Σαίξπηρ αφήνει να διαφανεί στα σονέτα του μια τέτοια διαδρομή: μιλά για την αντρική και τη γυναικεία φύση, για το πώς ο ναρκισσισμός μάς αφήνει αποχωρισμένους, για τη φθορά του χρόνου… Επίσης παρεμβάλλουμε, σαν ενέσεις, κάποιες πολύ σύντομες σκηνές από θεατρικά έργα του Σαίξπηρ, όπως η πρώτη συνάντηση του Ρωμαίου με την Ιουλιέτα...

Η Στεφανία Γουλιώτη και ο Αργύρης Πανταζάρας μας μιλούν για τον Σαίξπηρ και τους... έρωτές τους - εικόνα 2

Τι είναι το ωραιότερο ή, αν θέλετε, το σημαντικότερο που μάθατε δουλεύοντας πάνω στα σονέτα του Σαίξπηρ;
Α.Π.: Ότι πρέπει να μετακινηθείς ολοκληρωτικά για να ψηλαφήσεις­ τις έννοιες που πραγματεύεται ο Σαίξπηρ, ότι είμαστε ανίκανοι να πλησιάσουμε τις λέξεις και ότι η ποίηση δεν «μιλιέται» αν δεν τη βεβηλώσεις και αν δεν αποδεχτείς την ανικανότητά σου...
Σ.Γ.: Κάτι μαγικό, θαρρείς από άλλον κόσμο, πρέπει να μπήκε στο σώμα και το νου του Σαίξπηρ για να μπορέσει αυτός ο άνθρωπος να γράψει αυτά τα 154 σονέτα. Τον φαντάζομαι σε κατάσταση μανίας, να απλώνει το χέρι για να αρπάξει τη φωτιά της έμπνευσης και μετά να γράφει μέχρι να πονέσει το χέρι του και να καίει το κεφάλι του. Εγώ, αναρωτιέμαι, τι επιτρέπω στον εαυτό μου να πάθει και τι όχι; Γιατί αφήνω ακόμη τόσο­ πολύ τη λογική να εποπτεύει τη ζωή μου;

Ποια φράση ή στίχος του ­Σαίξπηρ σας κυνηγάει;
Α.Π.: «Θυμήσου, αγάπη μου, να ζεις».
Σ.Γ.: «Είμαι νεκρός πια. Άσε μαζί μου και την αγάπη σου να φθίνει».

Η Στεφανία Γουλιώτη και ο Αργύρης Πανταζάρας μας μιλούν για τον Σαίξπηρ και τους... έρωτές τους - εικόνα 3

Ποια είναι η συμβολή των δύο χορογράφων της ομάδας RootlessRoot;
Σ.Γ.: Α, είναι παιδιά-θαύματα η Λίντα Καπετανέα και ο Josef Frucek! Μας έδωσαν πνοή...
Α.Π.: Συνέβαλαν στη νοημοσύνη του σώματος. Έθεσαν τους δικούς τους όρους στο θέατρο και τις δικές τους απαιτήσεις από εμάς τους ερμηνευτές. Σ.Γ.: Έθεσαν ουσιαστικά τα σώματά μας στο κατάλληλο πλαίσιο ώστε να γίνει βιωματικός ο λόγος, χωρίς κανέναν εντυπωσιασμό ή πίεση. Το σώμα μας πάσχει χωρίς να χρειάζεται να υποκριθεί ότι πάσχει.

Η Στεφανία Γουλιώτη και ο Αργύρης Πανταζάρας μας μιλούν για τον Σαίξπηρ και τους... έρωτές τους - εικόνα 4

Τι προσδοκάτε να προκαλέσετε στους θεατές;
Α.Π.: Κανένας καλλιτέχνης δεν είναι σε θέση να αποφασίζει τι θα προκαλέσει ή τι θα ήθελε να προκαλέσει στους θεατές του. Προσωπικά το μόνο που ζητάω από έναν θεατή είναι να το απολαύσει...
Σ.Γ.: Μια διαδρομή. Να μπει ο θεατής στο θέατρο όντας σε μια κατάσταση και να βγει σε μια άλλη. Το θέμα του έρωτα είναι δύσβατο, ακατανόητο, παράλογο, φανταστικό, βαθύ, επίπονο – ένα μεγάλο μυστήριο της ζωής! Το θέατρο συναλλάσσεται­ και συνομιλεί με όλα τα μυστήρια που υπάρχουν γύρω μας. Μέσα από τα σονέτα του Σαίξπηρ, επιδιώκουμε­ να κάνει ο θεατής τη δική του δια­δρομή, τη δική του «μετάφραση» στα πράγματα και στη ζωή του, να είναι αυτό το σαραντάλεπτο [σ.σ.: τόσο διαρκεί η παράσταση] ένα πολύ πολύ πυκνό βίωμα. Μακάρι να ξυπνήσει εντός του κάποιες αισθήσεις ή ακόμη και να τον κάνει να αλλάξει κάτι στη ζωή του. Αυτό είναι το όνειρό μου γενικά για το θέατρο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.