Φεστιβάλ Made in USA: Η άγνωστη αμερικανική αβανγκάρντ στη Στέγη

Αμερικανικό θέατρο δεν είναι μόνο το Μπρόντγουεϊ και ο Μπομπ Ουίλσον. Είναι επίσης οι περφόρμανς σε ξενοδοχεία, τα multimedia θεάματα μέσω Skype, οι queer εξομολογήσεις ομοφυλόφιλων ακτιβιστών. Θα τα δούμε όλα, με μόλις € 10 για κάθε παράσταση­, στο νέο φεστιβάλ της Στέγης.

Φεστιβάλ Made in USA: Η άγνωστη αμερικανική αβανγκάρντ στη Στέγη

Αμερικανικό θέατρο δεν είναι μόνο το Μπρόντγουεϊ και ο Μπομπ Ουίλσον. Είναι επίσης οι περφόρμανς σε ξενοδοχεία, τα multimedia θεάματα μέσω Skype, οι χορογραφίες που κάνουν τους απλούς πολίτες σολίστ, οι queer εξομολογήσεις ομοφυλόφιλων ακτιβιστών, η αναδόμηση του Σαίξπηρ και του Τσέχοφ. Θα τα δούμε όλα, με μόλις € 10 για κάθε παράσταση­, στο νέο φεστιβάλ της Στέγης.

Φεστιβάλ Made in USA: Η άγνωστη αμερικανική αβανγκάρντ στη Στέγη - εικόνα 1
«Who left this fork here»

«Τι μπορεί να συμβεί αν γεμίσεις ένα δωμάτιο με αγνώστους;» Αυτό αναρωτήθηκαν οι Νεοϋορκέζοι συν-σκηνοθέτες της ομάδας 600 HIGHWAYMEN. Κατέληξαν να κάνουν «περφόρμερ για μια βραδιά» 46 Αθηναίους μη ηθοποιούς, οι οποίοι δεν γνωρίζονται μεταξύ τους. Συνοδεία ζωντανής μουσικής, θα δημιουργήσουν μια μνημειώδη «χορογραφία» για τη σημασία να υπάρχεις, να συνυπάρχεις και να είσαι παρών, το «The Record» (13-14/11), με το οποίο ξεκινά το φεστιβάλ Made in Usa στη Στέγη.

Άλλοι οκτώ διακεκριμένοι καλλιτέχνες της ανεξάρτητης αμερικανικής σκηνής στήνουν τα ποπ, μετα-ποπ και multimedia πειράματά τους εντός κι εκτός Στέγης. Πειράζουν τον Σαίξπηρ, τον Τσέχοφ και τα ομηρικά έπη, επαναπροσδιορίζουν το interactive ανεβάζοντας στη σκηνή απλούς πολίτες ή συνδυάζουν το live με το… Skype. Τα θεάματά τους είναι στα όρια της περφόρμανς, της stand up comedy και του ντοκιμαντέρ και καταπιάνονται με την αμφισβήτηση των ειδολογικών και θεσμικών πλαισίων του θεάτρου, την ανακατασκευή των κλασικών έργων, την αμφισεξουαλικότητα όσο και με οντολογικά ζητήματα – τη θλίψη για τη φθορά ή τη ματαιόδοξη λατρεία της ποπ κουλτούρας.

Φεστιβάλ Made in USA: Η άγνωστη αμερικανική αβανγκάρντ στη Στέγη - εικόνα 2
«Tell me love is real»

Η συγκυρία έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Στον απόηχο των συντηρητικών αμερικανικών εκλογών ξεκινά το πρωτοποριακό φεστιβάλ με τίτλο «Made in USA» (13-29/11) και μότο «17 ημέρες, 11 παραστάσεις, 1 συμπόσιο: η Αμερική τώρα στη Στέγη». Στόχος του; Να μας συστήσει μια άγνωστη θεατρική/χορευτική χώρα: την αμερικανική αβανγκάρντ. Όπως επισημαίνει και η καλλιτεχνική διευθύντριά του Κάτια Αρφαρά: «Σε μια ιστορική στιγμή οικονομικών, κοινωνικών και πολιτικών αναταράξεων σε αμερικανικό και παγκόσμιο επίπεδο η Στέγη διερευνά τη ζωτικότητα, τις προκλήσεις και τις αντιγνωμίες της “νέας” πρωτοπορίας». Εκτός από τις παραστάσεις, το φεστιβάλ περιλαμβάνει εργαστήρια, masterclasses και συζητήσεις με προσιτό εισιτήριο, προσφορές και –σε ορισμένες περιπτώσεις– ελεύθερη είσοδο, όπως λ.χ. στο συμπόσιο που φέρνει κορυφαίους θεωρητικούς της περφόρμανς (18/11).

Πώς θα ήταν η πορεία του σύγχρονου χορού αν ο μεταμοντερνισμός είχε επηρεαστεί από το «voguing», το ιδίωμα που χορευόταν στο υποβαθμισμένο Χάρλεμ του ’60; Με αυτό ασχολείται ο Τράγιαλ Χάρελ, εκθέτοντας το σώμα του χορευτή ως πυρήνα συγκρότησης του εαυτού και της διαφορετικότητας, στο «Judson church is ringing in Harlem» (13-14/11).

Φεστιβάλ Made in USA: Η άγνωστη αμερικανική αβανγκάρντ στη Στέγη - εικόνα 3
«Age & beauty, Part I»

Αλγοριθμική περφόρμανς έχετε­ δει ποτέ; Ήρθε η ώρα. Διαδραστικές εφαρμογές και συστήματα τεχνητής νοημοσύνης επιστρατεύονται στον cyborg Άμλετ με τίτλο «A piece of work» (16-17/11), τον οποίο στήνει η δεινή πειραματίστρια Άνι Ντόρσεν, αποδομώντας και αναδομώντας την τρίτη πράξη της σαιξπηρικής τραγωδίας.

«Παρακαλώ, μην πατάτε τις τούρτες». Μάλλον δεν περιμένετε να ακούσετε αυτήν τη σύσταση πριν από μια παράσταση του Τσέχοφ. Κι όμως έτσι ξεκινά το «Who left this fork here» (16-17/11), μια 56λεπτη «ανατομία» της τρίτης πράξης των «Τριών αδερφών» από τον Ντάνιελ Φις, κατεξοχήν εκπρόσωπο της εννοιολογικής περφόρμανς.

Κλυταιμνήστρα@Skype: Καλωδιωμένη στο internet, μια καλλιτέχνις-σωστή εξτραβαγκάντσα, η Μισέλ Έλσγουορθ, μας συστήνεται με το αρχαιοελληνικό της one-woman-show «Phone Homer» (20-21/11). Υποδυόμενη μια μεταμοντέρνα Κλυταιμνήστρα, κάνει chat στο Skype με άλλους ομηρικούς ήρωες κι ενίοτε θυσιάζει… χάμπουργκερ.

Φεστιβάλ Made in USA: Η άγνωστη αμερικανική αβανγκάρντ στη Στέγη - εικόνα 4
«Phone Homer»

Ελληνικής καταγωγής χορογράφος, η Χίδερ Κράβας πειραματίζεται στο «A quartet» (20-21/11) με τη διάκριση ανάμεσα στα «θέλω» μας και σε εκείνα των άλλων.

Χορογράφος-περφόρμερ κι ενεργός ακτιβιστής της ομοφυλοφιλικής κοινότητας, ο Μιγκέλ Γκουτιέρεζ, φέρνει στην Αθήνα το αυτοβιογραφικό κι εξομολογητικό «Age & beauty, Part I» (24-25/11). «Πώς επιβιώνει ένας μεσήλικος ομοφυλόφιλος χορογράφος μέσα σε ένα σύστημα που εξαίρει­ τη νεότητα;» αναρωτιέται. Και ακόμη: «Πώς γίνεται να γεράσουμε όμορφα όταν όλα είναι φτιαγμένα για κάποιους που δεν θα γεράσουν ποτέ;»

Φεστιβάλ Made in USA: Η άγνωστη αμερικανική αβανγκάρντ στη Στέγη - εικόνα 5
«Τhe evening»

«Θεία κωμωδία» σε καταγώγιο.Εμβληματική φιγούρα του εναλλακτικού αμερικανικού θεάτρου, ο πολυβραβευμένος σκηνοθέτης και δραματουργός Ρίτσαρντ Μάξγουελ έρχεται με τον φημισμένο θίασό του New York City Players με δύο παραγωγές. Το «Τhe evening» (24-25/11) θέλει τρεις αρχετυπικούς αντιήρωες (ένας πυγμάχος, ο διεφθαρμένος μάνατζέρ του και μια πόρνη) σε ένα κακόφημο μπαρ να βιώνουν ένα υπαρξιακό οδοιπορικό, το οποίο παραπέμπει έμμεσα στον Δάντη και στη «Θεία κωμωδία». Μια τριμελής μπάντα τους συνοδεύει και η Αθήνα γνωρίζει ένα «νέο ρεαλισμό», την απροσποίητη θεατρικότητα του πρωτόγνωρου, γυμνού κώδικα υποκριτικής­ των ηθοποιών του Μάξγουελ.

Ένας από αυτούς, ο διακεκριμένος Τζιμ Φλέτσερ (ερμηνεύει τον μάνατζερ), δίνει και το αποκαλυπτικό σόλο «Showcase» (26-27/11) σε ένα δωμάτιο του ξενοδοχείου «Intercontinental».

Φεστιβάλ Made in USA: Η άγνωστη αμερικανική αβανγκάρντ στη Στέγη - εικόνα 6
«The Record»

«Η Γουίτνι Χιούστον πέθανε. Εσύ;» Υπέροχος χορογράφος και χορευτής, ο Ζάκαρι Όμπερζαν, πήρε υπερβολική δόση του αγχολυτικού Xanax ένα βράδυ του 2012. Το ίδιο βράδυ πέθανε η τραγουδίστρια Γουίτνι Χιούστον από την ίδια αιτία. Με αφορμή αυτήν την τραγική σύμπτωση, ο επιζήσας δημιουργός συνέθεσε τη σόλο περφόρμανς «Tell me love is real» (28-29/11).

«Να σας σμιλέψω το σώμα;» ­Χορευτές και κοινό ζητείται να πουν «ναι» στην ερώτηση της Φέι Ντρίσκολ και να συν-δημιουργήσουν την –εκρηκτική στη φόρμα και τη σύλληψή της– περφόρμανς «Thank you for coming: Attendance» (28-29/11). Τα σώματα των συμμετεχόντων γίνονται ζωντανά γλυπτά και συγκροτούν με αυτόν τον τρόπο ένα σκηνικό μανιφέστο για το χάος που καλούμαστε να δομήσουμε μέχρι το πέρας του βίου μας.

Το φεστιβάλ Made in USA της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση διαρκεί από τις 13 μέχρι και τις 29/11. Πληροφορίες: www.sgt.gr.

Περισσότερες πληροφορίες

Judson church is ringing in Harlem (Made-to-measure)

  • Χοροθέατρο

Παραλλαγή για τρεις χορευτές του έργου «Twenty looks or Paris is burning», το οποίο προσαρμόζεται στον εκάστοτε χώρο παρουσίασης.

The Record

  • Performance
  • Διάρκεια: 60 '

Ζωντανό θέατρο για την ιερότητα της στιγμής και τη σημασία της κοινότητας. Η ομάδα καλεί 46 Αθηναίους να βρεθούν στη σκηνή και να γίνουν «περφόρμερ για μια βραδιά».

A Piece of Work

  • Performance
  • Διάρκεια: 60 '

Η Αμερικανίδα βετεράνος ηθοποιός Τζόαν ΜακΙντός ερμηνεύει ζωντανά την τρίτη πράξη του «Άμλετ», συμπράττοντας σε αυτό το σκηνικό παιχνίδι νόησης και αλγορίθμων, ανθρώπου και μηχανών, live performance και new media.

Who Left This Fork Here

  • Performance
  • Διάρκεια: 60 '

Μια απρόβλεπτη διαχείριση των «Τριών αδερφών», ένα ηλεκτρισμένο σκηνικό ποίημα, αποκαλυπτικό τόσο της οριακής κατάστασης των τσεχοφικών ηρωίδων όσο και μιας νέας θεατρικότητας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.