Γιώργος Κιμούλης: «Η ευτυχία του μικρόκοσμου είναι καταστροφική»

Λίγο προτού μεταμορφωθεί στον δαιμόνιο Βαλμόν στις «Επικίνδυνες σχέσεις» του Λακλό, ο Γιώργος Κιμούλης μας μιλά για τον έρωτα, την ακολασία, το «liberal» και την Αριστερά.

Γιώργος Κιμούλης: «Η ευτυχία του μικρόκοσμου είναι καταστροφική»

Διασκευάζει, σκηνοθετεί και κρατά το ρόλο-κλειδί σε ένα έργο που σκανδαλίζει και διαφωτίζει εδώ και τρεις αιώνες, τις «Επικίνδυνες σχέσεις» του Λακλό. Λίγο προτού μεταμορφωθεί στον δαιμόνιο Βαλμόν, ο Γιώργος Κιμούλης μας μιλά για τον έρωτα, την ακολασία, το «liberal» και την Αριστερά.

Γιώργος Κιμούλης: «Η ευτυχία του μικρόκοσμου είναι καταστροφική» - εικόνα 1

Πολυπράγμων, όπως πάντα. «Έτυχε», μου λέει. Έχει όμως ήδη σκηνοθετήσει το «Και τώρα οι δυο μας» του Αλεξάντερ Γκέλμαν (Μουσούρη) κι ετοιμάζει το «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ;» του Έντουαρντ Άλμπι (Από Μηχανής, τον Φεβρουάριο). Τώρα τον συναντάμε στο Θέατρο Άλμα με τις «Επικίνδυνες σχέσεις» του Πιέρ Σοντερλό ντε Λακλό ως ακόλαστο Βαλμόν – ρόλο ταυτισμένο με τον Τζον Μάλκοβιτς από την ταινία του Στίβεν Φρίαρς, με τις Γκλεν Κλόουζ και Μισέλ Πφάιφερ. Ο Κιμούλης έχει αντίστοιχα στο πλευρό του τις Εβελίνα Παπούλια και Άννα-Μαρία Παπαχαραλάμπους.

Ο υπότιτλος των «Επικίνδυνων σχέσεων» είναι «επιστολές που συλλέγονται από μια κοινωνία και δημοσιεύονται για τη διδασκαλία κάποιων άλλων κοινωνιών». Τι μας διδάσκει, λοιπόν, ο Λακλό; Ότι η αδιαφορία δεν είναι καταστροφή μόνο για το άτομο αλλά­ και για τις κοινωνίες. Στο έργο­ μια ομάδα ανθρώπων αδιαφορεί γι’ αυτό που συμβαίνει γύρω­ της. Επενδύουν αποκλειστικά και μόνο στο πώς θα είναι ευτυχισμένοι στο «τώρα» του μικρόκοσμού τους.

Γιώργος Κιμούλης: «Η ευτυχία του μικρόκοσμου είναι καταστροφική» - εικόνα 2

Ικανοποιώντας βασικά τις σεξουαλικές ορέξεις τους, σωστά; Όχι μόνο. Υπάρχουν και οικονομικοκοινωνικά συμφέροντα...

Γιατί μεταφέρετε τη δράση από το 1782 στο 1933;
Η δράση μεταφέρεται στις 27/2/1933, ημερομηνία εμπρησμού της γερμανικής Βουλής, βάσει του σχεδίου του Χίτλερ. Τοποθετώντας το έργο σε μια συγκεκριμένη περίοδο, συνειδητοποιούμε πόσο σημαντικό και ταυτόχρονα καταστροφικό είναι να κλείνεται ο άνθρωπος στην ευτυχία ενός μικρόκοσμου.

Κλείνετε το μάτι στον Παζολίνι και στην περιβόητη ταινία «Σόδομα και Γόμορα»; Έτσι ακριβώς. Διότι την ίδια στιγμή που βιώνουμε τις συνθήκες του μικρόκοσμού μας, υπάρχουμε και σε έναν μεγαλόκοσμο. Και όταν αδιαφορούμε γι’ αυτόν, με μαθηματική ακρίβεια θα καταστραφεί και ο μικρόκοσμός μας.
Κλείνετε, λοιπόν, το μάτι και στο παρόν; Μοιάζουμε με τους αμέριμνους αστούς του Μεσοπολέμου; Ακριβώς. Η απόγνωση ενός εγκλείστου που δεν μπορεί να δει το μέλλον μετατρέπεται σε εσωστρέφεια. Κι έτσι το βλέμμα τυφλώνεται. Άρα εγώ δεν κλείνω το μάτι. Κρατώ ορθάνοιχτα τα μάτια μου στο σήμερα.

Περιμένατε ότι θα βρεθούμε σε τέτοια κατάσταση σε καιρούς Αριστεράς; Ζούμε ακόμη υπό την επήρεια ­μιας ήττας. Δόθηκε μια μάχη που χάθηκε. Η αλλαγή που ήθελε ο περισσότερος κόσμος γέννησε μιαν­ ελπίδα. Πολλοί ένιωσαν πως ήταν και η τελευταία. Καμία ελπίδα όμως δεν είναι η τελευταία…

Γιώργος Κιμούλης: «Η ευτυχία του μικρόκοσμου είναι καταστροφική» - εικόνα 3

Είστε αισιόδοξος; Δεν μπορώ να μην είμαι. Η απαισιοδοξία είναι ο τρόπος με τον οποίο σκέφτονται και χαίρονται οι απελεύθεροι, εκείνοι που δεν ενδιαφέρονται για τίποτε άλλο παρά για τη χαρά του τώρα και αδιαφορούν για τη χαρά του αύριο και για την ευτυχία των επόμενων γενιών.

Δεν είναι η πρώτη φορά που καταπιάνεστε με το έργο του Λακλό. Το 2010 είχατε σκηνοθετήσει τη διασκευή του Κρίστοφερ Χάμπτον, πάλι στο Θέατρο Άλμα… Μα, τα κλασικά έργα είναι γραμμένα για να παίζονται ξανά και ξανά. Το ζήτημα είναι τι θες να πεις εσύ κάθε φορά που ανεβάζεις ένα τέτοιο έργο. Στην προκειμένη περίπτωση θέλω να μιλήσω για την παρεξήγηση που έχει φωλιάσει στο μυαλό και στην ψυχή μας γύρω από τον απελεύθερο, τον «liberal» («φιλελεύθερο»). Η έννοια, ξέρετε, ήταν κάποτε σχεδόν επαναστατική. Συγκρουόταν με τη σχεδόν καταπιεστική σεμνοτυφία της εξουσίας προς τα άτομα. Ήταν μια μορφή εξέγερσης. Οι εποχές όμως πέρασαν. Η ψευδαίσθηση του απελεύθερου δημιούργησε την πλήρη αδιαφορία. Αυτό είναι που χαρακτηρίζει ουσιαστικά την εποχή μας και είναι εμβληματικό.

Ο έρωτας τι θέση έχει στις «­Επικίνδυνες σχέσεις»; Έχει και αυτός άμεση σχέση με την αδιαφορία. Το μεγαλύτερο αμάρτημα στον έρωτα είναι η αδια­φορία. Η χαρά να παίρνεις είναι ισοδύναμη με εκείνη του να δίνεις. Αν σταματήσεις να παίρνεις, η χαρά είναι μισή. Και, βεβαίως, δεν έχει διάρκεια.

Οι «Επικίνδυνες σχέσεις» κάνουν πρεμιέρα στο Θέατρο Άλμα με το αθηνόραμα Club στις 25/11. Παίζουν επίσης οι Μάρα Δαρμουσλή, Σπύρος Σαραφιανός, Λάμπρος Κτεναβός, Νάνσυ Μπουκλή και Μάρω Κοντού.

Περισσότερες πληροφορίες

Επικίνδυνες σχέσεις

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 150 '

Η ιστορία δύο διεφθαρμένων εραστών, από το ομώνυμο μυθιστόρημα του Λακλό (1782), μεταφέρει στη σκηνή τη ματαιοδοξία της αριστοκρατίας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.