Δημοτικό θέατρο Πειραιά: θαύμα ή case study;

Πολλά Εθνικά θέατρα θα ζήλευαν το ρεπερτόριο και τις πολιτικοκοινωνικές και εκπαιδευτικές δράσεις του, όπως εκείνες για το Προσφυγικό που τώρα ξεκινούν. Με όραμα υπερτοπικό, το πολιτιστικό τοπόσημο του Πειραιά είναι πλέον πολλά περισσότερα από ένα δημοτικό θέατρο.

Δημοτικό θέατρο Πειραιά: θαύμα ή case study;

Πολλά Εθνικά θέατρα θα ζήλευαν το φετινό του ρεπερτόριο. Ξεκινάει με «Φάουστ» του Γκαίτε –σε επανάληψη και είναι ήδη sold-out. Συνεχίζει με «Άμλετ» του Σαίξπηρ στη σκηνοθεσία του Γιάννη Κακλέα και με τον άξιο Κωνσταντίνο Ασπιώτη στον ομώνυμο ρόλο (10/11). Παρεμβάλλει έναν «Μικρό πρίγκιπα», βασισμένο μεν στον Εξυπερύ αλλά διασκευασμένο (και) για ενήλικες, με πρωταγωνίστρια την Λένα Παπαληγούρα (19/10). Προτείνει ένα σύγχρονο ελληνικό έργο, με ήρωες δύο πρόσφυγες, γραμμένο και σκηνοθετημένο για τον Πειραιά, το τότε και το τώρα του: «Το ψωμί της Νινευί» των αδερφών Κούφαλη με τους Λήδα Πρωτοψάλτη-Σταύρο Ζαλμά σκηνοθετημένους από τον Δημήτρη Μυλωνά (20/11). Το 2017 ανεβάζει τον οργιαστικό «Καλιγούλα» του Αλμπέρ Καμύ, με ένα δυνατό θίασο (Θεοδώρα Τζήμου, Κώστας Αρζόγλου, Νίκος Πουρσανίδης, Γιώργος Συμεωνίδης κ.α.) και τον Γιάννη Στάνκογλου στον ομώνυμο ρόλο, στη σκηνοθεσία της Αλίκης Δανέζη-Knutsen, με live μουσική από τον Blaine Reininger των Tuxedomoon (3/2). Πλήθος παράλληλων δράσεων, διαλέξεων, εκθέσεων και live αναμεταδόσεων των παραγωγών της Metropolitan Opera πλαισιώνουν το πρόγραμμα. Ήδη, μάλιστα, έχουν προαναγγελθεί δύο από τις παραγωγές της σεζόν 2017-2008: ο Μιχαήλ Μαρμαρινός αναμένεται να σκηνοθετήσει το «Λεωφορείο ο Πόθος» του Τένεσι Ουίλιαμς με την Μαρία Ναυπλιώτου και τον Χάρη Φραγκούλη, ενώ ο Γιάννης Χουβαρδάς τον Τσεχοφικό «Γλάρο» με την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη στο ρόλο της Αρκάντινα…

«Όλοι είμαστε ξένοι κάπου» θα μάθουν οι μικροί θεατρόφιλοι, χάρη στα «Ταξίδια των Γκιούλ_Ιβερ», την παιδική παράσταση που στήνει ο Δημήτρης Μπογδάνος βασισμένος στον ήρωα του Τζόναθαν Σουιφτ (23/10). «Όλοι είμαστε ξένοι κάπου»: για την ώρα, αυτό θα θυμηθούν οι θεατές χάρη στο μεγάλο κύκλο δράσεων για το μείζον θέμα των καιρών μας, το οποίο οργανώνει ο Νίκος Διαμαντής με τίτλο «Προσφυγικά». Από τις 14/10, με επίκεντρο την πλατφόρμα Common Platforms-A blind date που συντονίζουν οι καλλιτέχνες Αντώνης Βολανάκης και Ραφίκα Σαουίς, την έκθεση «Κερδισμένη πατρίδα-Πρόσφυγες του 1922 στον Πειραιά» σε επιμέλεια του ιστορικού Βάσια Τσοκόπουλου αλλά και το θεατρικό έργο των αδερφών Αντώνη και Κωνσταντίνου Κούφαλη «Το ψωμί της Νινευί», δημιουργείται ένα ευρύ πλέγμα εκδηλώσεων για το προσφυγικό.

Δημοτικό θέατρο Πειραιά: θαύμα ή case study; - εικόνα 1
Άποψη του αριστοκρατικού φουαγιέ

Ο πρώτος καλλιτεχνικός διευθυντής του Δημοτικού θεάτρου, μετά την επαναλειτουργία του, το 2013, ο Πειραιώτης Τάκης Τζαμαργιάς, έθεσε τις βάσεις. Ο διάδοχός του και νυν καλλιτεχνικός διευθυντής, επίσης Πειραιώτης, απόφοιτος του Ράλλειου Δημοτικού Σχολείου και του Λυκείου της Ιωνιδείου, ο Νίκος Διαμαντής, είναι έτοιμος να το απογειώσει. Οι ρεπερτοριακές επιλογές του μοιάζει να πηγάζουν τόσο από την καλλιτεχνική του ιδιότητα -σκηνοθέτης και ιδρυτής ενός από τους παλαιότερους θιάσους της χώρας, του θεάτρου Σημείο (1985)- όσο και από το παιδαγωγικό του background -καθηγητής υποκριτικής στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστήμιου Αθηνών και σε δραματικές σχολές.

Δημοτικό μεν αλλά με ένα όραμα υπερτοπικό, το οποίο ξεπερνάει τα όρια της περιφέρειάς του, το θέατρο του Πειραιά μπορεί κάλλιστα να γίνει πρότυπο πολιτιστικής πολιτικής. Το μοντέλο ευνοείται πανευρωπαϊκά, με την Γαλλία και τη Γερμανία να πριμοδοτούν τα θέατρα, αντίστοιχα, εκτός Παρισιού ή Βερολίνου, εκείνα των προαστίων ή της ευρύτερης περιφέρειας, εδώ και δεκαετίες. Χαρακτηριστικά παραδείγματα; Τόσο η Commedie de Reims στην βόρεια Γαλλία, η οποία έχει αναχθεί σε παραγωγό/συμπαραγωγό θεαμάτων ισότιμο με το ιστορικό θέατρο Odeon της γαλλικής πρωτεύουσας όσο και το ιστορικής πλέον σημασίας Χοροθέατρο της Πίνα Μπάους στο Βούπερταλ. Σε όλα, βέβαια, τα ευρωπαϊκά παραδείγματα, η παρουσία των κρατικών και δημοτικών επιδοτήσεων όσο και των χορηγών είναι καταλυτική. Έτσι και εδώ, στην περίπτωση του Πειραιά, αναμένουμε να συμβούν πολλά ωραία και σπουδαία. Πρέπει εδώ, βέβαια, να αναλογιστούμε τις ιδρυτικές δυστοκίες που διέπουν την υπόστασή του –είναι ένα θέατρο χωρίς δικό του «ταμείο», εποπτευόμενο από τον ΟΠΑΝΔΑ. Χρειάζεται, λοιπόν, να εισρέουν ομαλά τα κονδύλια (από το Υπουργείο Πολιτισμού, την Περιφέρει Αττικής και τον Οργανισμό Πολιτισμού και Αθλητισμού Νεολαίας Δήμου Πειραιά) αλλά και οι ιδιωτικές χορηγίες, σύμφωνα πάντα με τις προγραμματικές συμβάσεις που ήδη υπογράφηκαν, ούτως ώστε να εξασφαλίζεται η εύρυθμη λειτουργία του, το προσωπικό να πληρώνεται κανονικά και η δυνατότητα περαιτέρω «ανοιγμάτων» να είναι εφικτή υλικοτεχνικά. Κάπως έτσι, το αριστοκρατικό κτίριο του 1895 με τη μνημειώδη αρχιτεκτονική και τη νεοκλασική ομορφιά, συνολικής έκτασης 6.000 τ.μ., με τις 600 θέσεις και τα 23 θεωρεία, θα είναι πολλά περισσότερα από ένα ακόμη ωραίο θέατρο.

Περισσότερες πληροφορίες

Φάουστ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 130 '

Ο Φάουστ, έχοντας κατακτήσει το σύνολο της ανθρώπινης γνώσης, αποζητά το νόημα της ανθρώπινης ύπαρξης. Η ένωσή του με τον Μεφιστοφελή ανοίγει την πόρτα στη σκοτεινότερη πλευρά του εαυτού του

Mon Petit Prince

  • Δραματοποιημένο Διήγημα
  • Διάρκεια: 90 '

«Μια παράσταση για ενήλικους με ανήλικη ματιά» φωτίζει την υπαρξιακή και φιλοσοφική διάσταση του μυθιστορήματος του Σεντ-Εξιπερί

Τα ταξίδια των Γκιουλ_Ιβέρ

  • Παραμύθι
  • Διάρκεια: 75 '

Η Μ. Σάττι παντρεύει μουσικές από όλο τον πλανήτη και οι Π. Μέξης, Ph. Charpentier δημιουργούν το τοπίο στο οποίο ταξιδεύουν η Γκιουλ και η Ιβέρ για να ανακαλύψουν πως τα μάτια δεν βλέπουν τον κόσμο, αλλά τον δημιουργούν

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Την ερχόμενη σεζόν υποδεχόμαστε το νέο Θέατρο Ψυρρή

Νέα προσθήκη αναμένεται στον θεατρικό χάρτη της Αθήνας με τη νέα χειμερινή σεζόν και η έναρξη θα γίνει με επιτυχημένη παράσταση-έκπληξη, που επιστρέφει ανανεωμένη ύστερα από χρόνια.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.