Ρωσική απόβαση στο Εθνικό Θέατρο

Τρεις από τις σημαντικότερες παραστάσεις του 9ου Διεθνούς Φεστιβάλ Θεατρική Σεζόν Αγίας Πετρούπολης φιλοξενούνται στο Εθνικό, στο πλαίσιο του Έτους Ελλάδας-Ρωσίας.

Ρωσική απόβαση στο Εθνικό Θέατρο

Αυτή η τρόικα δεν χάνεται! Τρεις από τις σημαντικότερες παραστάσεις του 9ου Διεθνούς Φεστιβάλ Θεατρική Σεζόν Αγίας Πετρούπολης φιλοξενούνται στο Εθνικό, στο πλαίσιο του Έτους Ελλάδας-Ρωσίας, καλώντας μας να ανακαλύψουμε τους σκηνοθέτες Γιούρι Μπουτούσοφ κι Εβγκενία Σαφόνοβα μαζί με τον πρωτοκλασάτο Βέλγο Λικ Πέρσεβαλ.

Ρωσική απόβαση στο Εθνικό Θέατρο - εικόνα 1
«Η πόλη. Παντρολογήματα. Γκόγκολ»

Δημιούργησαν μεγάλες σχολές υποκριτικής και σκηνοθεσίας, έδωσαν μέθοδο στον ψυχολογικό ρεαλισμό, όρισαν τον εξπρεσιονισμό και κατάφεραν να κάνουν το θέατρό τους ένα διεθνούς κύρους προϊόν με τεράστιο ακαδημαϊκό, παραστασιακό, θεωρητικό και ψυχαγωγικό εκτόπισμα: ναι, οι Ρώσοι ξέρουν να κάνουν σπουδαίες παραστάσεις. Όχι όλοι. Σίγουρα όμως εκείνοι που καταφθάνουν στο Εθνικό Θέατρο. Τρεις από τις σημαντικότερες παραστάσεις του 9ου Διεθνούς Φεστιβάλ Θεατρική Σεζόν Αγίας Πετρούπολης (St Petersburg Theatre Season) παίζονται –για μία βραδιά η καθεμία– στο Rex.

«Η πόλη. Παντρολογήματα. Γκόγκολ» είναι ο τίτλος της πρώτης παραγωγής, που θα δούμε στις 20/9, διά χειρός του Γιούρι Μπουτούσοφ (γενν. 1961). Πρόκειται για μια παράσταση με πρωταγωνιστές όχι έναν ή δύο ηθοποιούς, αλλά… μια πόλη. Πιο συγκεκριμένα, τη μυστηριώδη, ομιχλώδη, μοναχική, αλλά γεμάτη οράματα Αγία Πετρούπολη. Μια τέτοια περίπτωση είναι τα «Παντρολογήματα» του Νικολάι Γκόγκολ από τον Ρώσο καταξιωμένο σκηνοθέτη, που θα δούμε στο Εθνικό Θέατρο μόνο για μία βραδιά. Μην περιμένετε μια κλασική παράσταση ρεπερτορίου που διαβάζει στρωτά, ως κοινωνική σάτιρα, τη δημοφιλή κωμωδία.

Ο Μπουτούσοφ, το αλλοτινό παιδί-θαύμα του ρωσικού θεάτρου και μετρ πλέον ενός λιτού εξπρεσιονισμού που αποδέχεται εξίσου το λυρισμό και τη συγκίνηση, δημιουργεί ένα θέαμα τρεισήμισι ωρών πάνω στη μοναξιά, στο κυνήγι της ευτυχίας και στη δυστοκία των ανθρώπινων σχέσεων. Αποσπάσματα από τον «Ηλίθιο» του Ντοστογιέφσκι, τον «Ευγένιο Ονέγκιν» του Πούσκιν αλλά και ποίηση της Μαρίνα Σβετάγεβα εντάσσονται στη δραματουργία. Και όλα αυτά με έναν εξαιρετικό οκταμελή θίασο.

Ρωσική απόβαση στο Εθνικό Θέατρο - εικόνα 2
«Αδελφοί»

Η νέα γενιά Ρώσων σκηνοθετών εκπροσωπείται με τους «Αδελφούς» (21/9), την τετράωρη παράσταση της ανερχόμενης σκηνοθέτιδας Εβγκενία Σαφόνοβα (γενν. 1982), η οποία βασίζεται στους «Αδελφούς Καραμάζοφ» του Ντοστογιέφσκι για να δημιουργήσει με τον νεανικό της θίασο ένα θέαμα-εμπειρία σε μια άδεια σκηνή. Ενδίδοντας στο αστυνομικό σασπένς κι ενθαρρύνοντας την κριτική στην απολυταρχική φιγούρα του πατέρα φαμίλια Καραμάζοφ, η αμείωτης έντασης παράστασή της αποτελεί ένα σκηνικό κολάζ συντεθειμένο εξίσου από θραύσματα του εμβληματικού μυθιστορήματος και από τη δυναμική ερμηνεία των πρωταγωνιστών.

Η τρίτη παράγωγή είναι ένας σαιξπηρικός «Μάκβεθ» (22/9), που φέρει την υπογραφή ενός Βέλγου σκηνοθέτη, ο οποίος θριαμβεύει στα διεθνή φεστιβάλ. Ο Λικ Πέρσεβαλ (γενν. 1957), λάτρης της αφαίρεσης και της πλαστικότητας, φορμαλιστής και ωμά ρεαλιστής, υπήρξε από τους πρωτοστάτες του λεγόμενου «φλαμανδικού κύματος», της αβανγκάρντ ομάδας καλλιτεχνών με «αρχηγό» τον Γιαν Φαμπρ που αντιτάχθηκαν ήδη από τα ’80s στο στεγνό ακαδημαϊσμό των κρατικών θεάτρων της χώρας του.

Από τα πρώτα του βήματα­ ο Πέρσεβαλ ταυτίστηκε με τις αντισυμβατικές αναγνώσεις του σε κλασικά έργα, και δη στον Σαίξπηρ, οπότε είναι ευτύχημα που θα δούμε τώρα τον «γυμνό» του «Μάκβεθ» με έναν 18μελή θίασο Ρώσων ηθοποιών να συντονίζεται σε μια παράσταση υπνωτιστικής ισχύος, διάρκειας μόλις μιάμισης ώρας. Το μόνο φάουλ; Την ίδια ημέρα δίνεται στο Ηρώδειο η μία και μοναδική αθηναϊκή παράσταση μιας άλλης σπουδαίας ρωσικής παραγωγής υπό την αιγίδα του Εθνικού Θεάτρου, ο «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή από το Θέατρο Βαχτάνγκοφ.

Ρωσική απόβαση στο Εθνικό Θέατρο - εικόνα 3
«Μάκβεθ»

Το ίδιο τετραήμερο (19-22/9) θα φιλοξενηθεί στο Εθνικό και η δια­δραστική έκθεση μαριονετών «Κούκλες για παιδιά κι ενηλίκους» του Κρατικού Κουκλοθεάτρου Αγίας Πετρούπολης του Ε.Σ. Ντεμενί. Οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να δουν τη συλλογή των δημιουργών μαριονετών, μια «Χρυσή αποθήκη» γεμάτη κούκλες, τις οποίες στην Αγία Πετρούπολη ονομάζουν «Μεγάλο θίασο του μικρού θεάτρου». Η επίσκεψη της έκθεσης προϋποθέτει την αλληλεπίδραση μεταξύ των θεατών και των επαγγελ­ματιών κουκλοπαιχτών (από 5.30 μ.μ. μέχρι 6.30 μ.μ., πριν από την έναρξη των παραστάσεων).

Εκτός από τις παραστάσεις, τέλος, θα πραγματοποιηθούν επίσημες συναντήσεις με απώτερο στόχο τη σταθερή συνεργασία των δύο χωρών στον τομέα του πολιτισμού και του τουρισμού. Μην ξεχνάμε ότι η Θεατρική Σεζόν Αγίας Πετρούπολης σηματοδοτεί τη μεγαλύτερη «εξαγωγή παραστάσεων» από την Αγία Πετρούπολη και ξεκίνησε το 2007 προκειμένου να προωθηθούν οι πολιτιστικές, κοινωνικές και τουριστικές σχέσεις μεταξύ Αγίας Πετρούπολης και σημαντικών πόλεων του πλανήτη. Σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό Τύπο, είναι «το πρόσωπο της θεατρικής Πετρούπολης», και σύμφωνα με τον ρωσικό, το «θεατρικό παράθυρο της Ρωσίας στην Ευρώπη»…

Για τις παραστάσεις και την έκθεση θα υπάρχει ταυτόχρονη μετάφραση στα ελληνικά. Τιμές εισιτηρίων: € 15, 10 (φοιτ.), 5 (Β΄ εξώστης).

Περισσότερες πληροφορίες

9ο Διεθνές Φεστιβάλ Θεατρική Σεζόν Αγίας Πετρούπολης

  • Φεστιβάλ

Το πρόγραμμα: «Η πόλη. Παντρολογήματα. Γκόγκολ» από το Θέατρο Lensovet (διάρκεια 210΄), «Αδελφοί», βασισμένο στους «Αδελφούς Καραμάζοφ» του Φ. Ντοστογιέφσκι, από το Θέατρο Priyut Komedianta (διάρκεια 220΄), «Μάκβεθ» του Ουίλιαμ Σαίξπηρ από το Baltic House (διάρκεια 90΄)

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τι σχεδιάζει το Υπουργείο Πολιτισμού για το βιομηχανικό συγκρότημα της Πειραιώς 260;

Ολοκληρώθηκε η στρατηγική μελέτη για τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου του Βιομηχανικού Συγκροτήματος Ε.Β.Μ.Ε. Α.Ε. (πρώην Τσαούσογλου), επί της Πειραιώς 260.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/07/2024

Φεστιβάλ Αθηνών: Οκτώ παραστάσεις με ελληνική υπογραφή φιγουράρουν στην πλατφόρμα εξωστρέφειας "grape"

Η Greek Agora of Performance επιστρέφει για δεύτερη χρονιά για να παρουσιάσει ό,τι καλύτερο έχει να προσφέρει η σύγχρονη ελληνική δημιουργία του θεάτρου και του χορού.

Την ερχόμενη σεζόν υποδεχόμαστε το νέο Θέατρο Ψυρρή

Νέα προσθήκη αναμένεται στον θεατρικό χάρτη της Αθήνας με τη νέα χειμερινή σεζόν και η έναρξη θα γίνει με επιτυχημένη παράσταση-έκπληξη, που επιστρέφει ανανεωμένη ύστερα από χρόνια.

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.