Ρωσική απόβαση στο Εθνικό θέατρο

Τρεις παραστάσεις που δεν θα χάσουμε καταφθάνουν από το περίφημο φεστιβάλ της Αγίας Πετρούπολης στο Εθνικό θέατρο-Rex στις 19-22/9.

Ρωσική απόβαση στο Εθνικό θέατρο

Δημιούργησαν μεγάλες σχολές υποκριτικής και σκηνοθεσίας, έδωσαν μέθοδο στον ψυχολογικό ρεαλισμό, όρισαν τον εξπρεσιονισμό και κατάφεραν να κάνουν το θέατρο τους ένα διεθνούς κύρους προϊόν με τεράστιο ακαδημαϊκό αλλά και ψυχαγωγικό εκτόπισμα: ναι, οι Ρώσοι ξέρουν να κάνουν σπουδαίες παραστάσεις. Το Εθνικό Θέατρο φιλοξενεί από τις 19 έως και τις 22/9 στο Rex, κάποιες από τις σημαντικότερες, στο πλαίσιο του έτους Ελλάδας – Ρωσίας. Πρόκειται για παραστάσεις που συμμετείχαν στο 9ο Διεθνές Φεστιβάλ «Θεατρική σεζόν Αγίας Πετρούπολης» (St Petersburg Theatre Season).

«Η πόλη. Παντρολογήματα. Γκόγκολ» είναι ο τίτλος της πρώτης παραγωγής που θα δούμε, στις 20/9, δια χειρός του Γιούρι Μπουτούσοφ (γενν. 1961). Πρόκειται για μια παράσταση με πρωταγωνιστές όχι μόνο έναν ή δύο ηθοποιούς αλλά …μια πόλη και, συγκεκριμένα, τη μυστηριώδη, ομιχλώδη, μοναχική αλλά γεμάτη οράματα Αγία Πετρούπολη. Μια τέτοια περίπτωση είναι τα «Παντρολογήματα» του Νικολάι Γκόγκολ, σκηνοθετημένα από τον καταξιωμένο Ρώσο σκηνοθέτη, που θα δούμε στο Εθνικό θέατρο για μία μόνο βραδιά. Αντί για μια κλασική παράσταση ρεπερτορίου που διαβάζει στρωτά, ως κοινωνική σάτιρα, το δημοφιλές έργο, ο Μπουτούσοφ, αλλοτινό παιδί-θαύμα του ρώσικου θεάτρου και μετρ πλέον ενός λιτού εξπρεσιονισμού που αποδέχεται εξίσου το λυρισμό όσο και τη συγκίνηση, δημιουργεί ένα θέαμα τρεισήμισι ωρών για τη μοναξιά, το κυνήγι της ευτυχίας και τη δυστοκία των ανθρώπινων σχέσεων, εντάσσοντας στα «Παντρολογήματα» αποσπάσματα τόσο από τον «Ηλίθιο» του Ντοστογιέφσκι όσο και από τον «Ευγένιο Ονέγκιν» του Πούσκιν αλλά και ποίηση της Μαρίνα Σβετάγεβα. Όλα αυτά, με έναν εξαιρετικό οχταμελή θίασο ρώσων ηθοποιών (πάρτε μια ιδέα από το trailer https://www.youtube.com/watch?v=KNUDenbNYt0)

Ρωσική απόβαση στο Εθνικό θέατρο - εικόνα 1
«Αδελφοί»: η εκδοχή της νέας σκηνοθέτιδας Ε. Σαφόνοβα στους Καραμάζοφ

Η νέα γενιά Ρώσων σκηνοθετών εκπροσωπείται με τους «Αδελφούς» (στις 21/9), την τετράωρη παράσταση της ανερχόμενης σκηνοθέτιδας Εβγκενία Σαφόνοβα (γενν.1982), η οποία βασίζεται στους «Αδελφούς Καραμάζοφ» του Ντοστογιέφσκι για να δημιουργήσει με το νεανικό της θίασο ένα θέαμα-εμπειρία σε μια άδεια σκηνή. Ενδίδοντας στο αστυνομικό σασπένς αλλά και ενθαρρύνοντας την κριτική της απολυταρχικής φιγούρας του πατέρα-φαμίλια Καραμάζοφ, η αμείωτης έντασης παράστασή της είναι ένα σκηνικό κολάζ συντεθειμένο εξίσου από θραύσματα του εμβληματικού μυθιστορήματος όσο και από τις δυναμικές ερμηνείες των πρωταγωνιστών της.

Ρωσική απόβαση στο Εθνικό θέατρο - εικόνα 2
«Μάκβεθ» δια χειρός Λυκ Πέρσεβαλ

Η τρίτη παράγωγή που καταφθάνει από την Ρωσία είναι ένας σαιξπηρικός «Μάκβεθ» (στις 22/9) που φέρει την υπογραφή όχι ενός Ρώσου αλλά ενός Βέλγου σκηνοθέτη που θριαμβεύει εδώ και δεκαετίες στα διεθνή φεστιβάλ, του Λυκ Πέρσεβαλ (γενν.1957). Λάτρης της αφαίρεσης και της πλαστικότητας των σωμάτων, εικονοκλάστης των tableaux-vivant και υπερασπιστής της μουσικότητας, αγέρωχος φορμαλιστής αλλά ενίοτε ωμά ρεαλιστής, υπήρξε από τους πρωτοστάτες του λεγόμενου «φλαμανδικού κύματος», της avant-garde ομάδας καλλιτεχνών που αντιτάχθηκαν, ήδη από τα ‘80s, στον στεγνό ακαδημαϊσμό των κρατικών θεάτρων της χώρας του. Από τα πρώτα του βήματα, ο Πέρσεβαλ ταυτίστηκε με τις αντισυμβατικές όσο και αμφιλεγόμενες χοροθεατρικές αναγνώσεις του σε κλασικά έργα και δη στον Σαίξπηρ, οπότε είναι ευτύχημα που θα δούμε τώρα τον «γυμνό» του «Μάκβεθ» με έναν 18μελή θίασο Ρώσων ηθοποιών σε μια παράσταση διάρκειας μόλις μιάμισι ώρας (πάρτε μια ιδέα από το τρειλερ στο https://www.youtube.com/watch?v=05yNqDObBOY )

Το ίδιο τετραήμερο (19-22/9), θα φιλοξενηθεί στο Εθνικό και η Διαδραστική έκθεση κουκλών-μαριονετών «Κούκλες για παιδιά και ενήλικες» του Κρατικού Κουκλοθεάτρου Αγίας Πετρούπολης του Ε.Σ Ντεμμενί. Οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να δουν τη συλλογή των δημιουργών μαριονετών, μια «Χρυσή Αποθήκη» γεμάτη κούκλες, τις οποίες στην Αγία Πετρούπολη ονομάζουν «Μεγάλο θίασο του μικρού θεάτρου». Η επίσκεψη της έκθεσης προϋποθέτει την αλληλεπίδραση μεταξύ των θεατών και των επαγγελματιών κουκλοπαιχτών (η έκθεση θα είναι ανοιχτή από τις 5.30 μ.μ. μέχρι τις 6.30 μ.μ., πριν από την έναρξη των παραστάσεων)

Ρωσική απόβαση στο Εθνικό θέατρο - εικόνα 3
Από το Κρατικό Κουκλοθέατρο Αγίας Πετρούπολης του Ε.Σ Ντεμμενί

Εκτός, μάλιστα, από τις παραστάσεις, στο πλαίσιο του συγκεκριμένου τετραήμερου, θα πραγματοποιηθούν επίσημες συναντήσεις εκπροσώπων της Αγίας Πετρούπολης και της πλευράς υποδοχής, με απώτερο στόχο τη σταθερή συνεργασία των δύο χωρών στον τομέα του πολιτισμού και του τουρισμού. Οι Ευρωπαίοι αποκαλούν το συγκεκριμένο project «Το πρόσωπο της θεατρικής Πετρούπολης» ενώ οι Ρώσοι δημοσιογράφοι «Θεατρικό παράθυρο στην Ευρώπη».

Ας σημειωθεί ότι το Διεθνές Φεστιβάλ «Θεατρική σεζόν Αγίας Πετρούπολης» πρόκειται για ένα καλλιτεχνικό γεγονός, το οποίο σηματοδοτεί τη μεγαλύτερη «εξαγωγή παραστάσεων» από την Αγία Πετρούπολη της Ρωσίας. Είναι μια πρωτοβουλία που ξεκίνησε το 2007 προκειμένου να προωθηθούν οι πολιτιστικές, κοινωνικές και τουριστικές σχέσεις μεταξύ Αγίας Πετρούπολης και σημαντικών πόλεων του πλανήτη, που αποτελούν και μεγάλα πολιτιστικά κέντρα. Η ιδέα ήταν ενός σημαντικού ρωσικού θεατρικού σχήματος, των Neva Art και αμέσως κέρδισε την υποστήριξη της Διοίκησης της Αγίας Πετρούπολης, η οποία είναι και ο κύριος χρηματοδότης του, και του Υπουργείου Πολιτισμού της Ρωσίας.Το Φεστιβάλ παρουσιάζει κάθε χρόνο τις πιο ενδιαφέρουσες και δημοφιλείς παραγωγές της πολιτιστικής πρωτεύουσας της Ρωσίας – παραστάσεις υψηλού καλλιτεχνικού επιπέδου, οι οποίες διακρίνονται για το είδος και την υφολογική ποικιλομορφία τους. Το Φεστιβάλ με τις επιλεγμένες κάθε φορά παραστάσεις του μέχρι τώρα έχει πραγματοποιηθεί με επιτυχία στις πόλεις: 2007 Πράγα – Τσεχία, 2008 Βερολίνο – Γερμανία, 2009 Ελσίνκι – Φιλανδία, 2010 Τελ Αβιβ – Ισραήλ, 2011 Μιλάνο – Ιταλία, 2012 Δρέσδη-Γερμανία, 2013 Μασσαλία-Γαλλία, 2014 Τιφλίδα-Γεωργία, ενώ το 2015 φιλοξενήθηκε από το Εθνικό Θέατρο της Σερβίας στο Βελιγράδι.

Για τις παραστάσεις και την έκθεση θα υπάρχει ταυτόχρονη μετάφραση στα Ελληνικά. Τιμές εισιτηρίων: 15€, 10€ (φοιτητικό) και 5€ (Β΄ εξώστης). Πληροφορίες-προπώληση: 2103301881, 2103305074, 2105288170-171, 2105288173.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τι σχεδιάζει το Υπουργείο Πολιτισμού για το βιομηχανικό συγκρότημα της Πειραιώς 260;

Ολοκληρώθηκε η στρατηγική μελέτη για τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου του Βιομηχανικού Συγκροτήματος Ε.Β.Μ.Ε. Α.Ε. (πρώην Τσαούσογλου), επί της Πειραιώς 260.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/07/2024

Φεστιβάλ Αθηνών: Οκτώ παραστάσεις με ελληνική υπογραφή φιγουράρουν στην πλατφόρμα εξωστρέφειας "grape"

Η Greek Agora of Performance επιστρέφει για δεύτερη χρονιά για να παρουσιάσει ό,τι καλύτερο έχει να προσφέρει η σύγχρονη ελληνική δημιουργία του θεάτρου και του χορού.

Την ερχόμενη σεζόν υποδεχόμαστε το νέο Θέατρο Ψυρρή

Νέα προσθήκη αναμένεται στον θεατρικό χάρτη της Αθήνας με τη νέα χειμερινή σεζόν και η έναρξη θα γίνει με επιτυχημένη παράσταση-έκπληξη, που επιστρέφει ανανεωμένη ύστερα από χρόνια.

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.