Ένα φεστιβάλ, πολλοί διευθυντές. Γιατί όχι;

Υπάρχει το budget για να διεξαχθεί κανονικά το Ελληνικό Φεστιβάλ; Τι σημαίνει «κανονικά» για έναν ακέφαλο φορέα; Και γιατί πρέπει ένα και μόνο πρόσωπο να διευθύνει έναν «πολυπρόσωπο» θεσμό;

Ένα φεστιβάλ, πολλοί διευθυντές. Γιατί όχι;

Υπάρχει το budget για να διεξαχθεί κανονικά το Ελληνικό Φεστιβάλ; Τι σημαίνει «κανονικά» για έναν ακέφαλο φορέα; Και γιατί πρέπει ένα και μόνο πρόσωπο να διευθύνει έναν «πολυπρόσωπο» θεσμό;

Ένα φεστιβάλ, πολλοί διευθυντές. Γιατί όχι; - εικόνα 1

Δύο μήνες μετά τον εξωκαλλιτεχνικό θόρυβο της ζημιάς των 2,7 εκατ. ευρώ και έναν από την άκομψη αποπομπή του Γιώργου Λούκου, το Ελληνικό Φεστιβάλ παραμένει χωρίς πρόεδρο, διευθυντή και βασικά στελέχη. Ο Αριστείδης Μπαλτάς και οι συνεργάτες του αναζητούν το διάδοχο του κηλιδωμένου πλέον αυτού θώκου. Λευκός καπνός δεν έχει βγει από το Υπουργείο Πολιτισμού μέχρι την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές (τουναντίον, η παραίτηση της Βίκυς Μαραγκοπούλου από τη θέση της –επί 21 χρόνια– καλλιτεχνικής διευθύντριας του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αφήνει ακέφαλο έναν ακόμη σημαντικό θερινό θεσμό).

Ένα φεστιβάλ, πολλοί διευθυντές. Γιατί όχι; - εικόνα 2

Ο σκανδιναβικός καιρός παραπλανεί, αλλά το καλοκαίρι πλησιάζει. Ποιος θα προλάβει να διοργανώσει πρόγραμμα καλλιτεχνικού κύρους και φεστιβαλικής εμβέλειας; Ποιος εξάλλου θα δεχθεί, κόντρα στην περιρρέουσα λασπολογία, τη θέση-τρόπαιο και, συνάμα, ηλεκτρική καρέκλα του προέδρου και διευθυντή του Ελληνικού Φεστιβάλ; Οι συνθήκες ευνοούν, αντί για την εύρεση ενός προσώπου, μια πιο… ολιστική αντιμετώπιση αυτής της ανώνυμης εταιρείας του Ελληνικού Δημοσίου που από το 1955 αποτελεί, σύμφωνα με τον εμπνευστή της, Γεώργιο Ράλλη, «τη μεγαλυτέραν καλλιτεχνικήν και τουριστικήν προσπάθειαν εις την χώραν».

Ένα φεστιβάλ, πολλοί διευθυντές. Γιατί όχι; - εικόνα 3

Πρώτον, πρέπει να αποσαφηνισθεί το μέγεθος του budget και του ελλείμματος, οι οφειλές, οι χορηγοί και οι προσυμφωνημένες παραγωγές για το 2016 – αν υπάρχουν. Δεύτερον, το φετινό φεστιβάλ δεν χρειάζεται να έχει ένα βουνό εκδηλώσεις, οφείλει όμως να έχει «λίγα και σπουδαία». Τρίτον και σημαντικότερο, μήπως η άχαρη συγκυρία προσφέρεται για να ανατραπεί το χρόνιο προσωποκεντρικό προφίλ του φεστιβάλ, με την ανάθεση διαφορετικών τομέων ή/και χώρων του φεστιβάλ σε περισσότερους από έναν διευθυντή; Το περίφημο Φεστιβάλ της Αβινιόν διοικούνταν επί μια δεκαετία από δύο άτομα, με έναν ή περισσότερους προσκεκλημένους συν-διευθυντές ανά έτος.

Το αδιαμφισβήτητο, λόγου χάρη, κληροδότημα του Λούκου, η Πειραιώς 260, θα μπορούσε να κατευθυνθεί –έστω δοκιμαστικά– σε πειραματικές ομάδες και να διατηρήσει το προφίλ της κατεξοχήν έδρας της περφόρμανς. Ας περάσουμε στα δύσκολα. Πώς θα κλειστούν άμεσα και χωρίς μεσάζοντες μεγάλες ορχήστρες, μπαλετικά συγκροτήματα και συναυλιακά σχήματα για το Ηρώδειο για να μην το δούμε να ξαναγίνεται η εμποροπανήγυρη κάθε θεατρώνη; Τα ακόμη δυσκολότερα αφορούν την Επίδαυρο – εδώ κι αν απαιτείται συγκερασμός, όραμα και διαύγεια. Πώς θα ξαναβρεί το παγκόσμιο αυτό ορόσημο την αίγλη του απεξαρτημένο από τις αρχαιολατρικές αγκυλώσεις;

Περισσότερο αναζωογονητικό πάντως από το να δούμε έναν νέο διευθυντή, είναι να δούμε ένα νέο φεστιβάλ. Ακόμη κι αν πρέπει το ήδη υπάρχον μοντέλο να σπάσει στα εξ ων συνετέθη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η "Καραϊσκάκενα" και η Σοφία Καψούρου βραβεύονται στην Έφεσο

Για δεύτερη φορά η ηθοποιός και συγγραφέας επιστρέφει με μια ακόμη διεθνή διάκριση στις βαλίτσες της από την 17η Συνάντηση Τουρκικών Θεάτρων, με αφορμή τον μονόλογο "Καραϊσκάκενα, o Θρύλος" σε δικό της κείμενο, σκηνοθεσία του Δημήτρη Καρατζιά και μουσική του Μάνου Αντωνιάδη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
18/07/2024

Η "Μήδεια" παρουσιάζεται στο γυμνάσιο όπου ο Αριστοτέλης δίδαξε τον Μέγα Αλέξανδρο

Όλα τα χορικά της τραγωδίας του Ευριπίδη ενώνονται από τον σκηνοθέτη Θοδωρή Γκόνη σε μια παράσταση που εγκαινιάζει την έναρξη της έρευνας στο αρχαίο γυμνάσιο της Μίεζας.

Τι θα δούμε τις επόμενες μέρες στο Θέατρο Βράχων "Μελίνα Μερκούρη"

Το φεστιβάλ στη σκιά των Βράχων παρουσιάζει 4 παραστάσεις στα τέλη Ιουλίου που δημιουργούν ερωτήματα και "εκπαιδεύουν" το κοινό. Φεστιβάλ στη σκιά των βράχων: Αρχαίες τραγωδίες αλλιώς και κλασικά θεατρικά έργα

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

"Lemon" και "Όμορφη πόλη μαγική": Δύο θεατρικές παραστάσεις σε ιδιαίτερους χώρους

Μία παράσταση που περιοδεύει στα πιο απίθανα μέρη αλλά και ένα νέο έργο με τις μελωδίες του Μίκη Θεοδωράκη φιλοξενούνται αυτήν την εβδομάδα σε δύο μοναδικές τοποθεσίες.

Tο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά συνεχίζει με επιτυχία το πολυθεματικό φεστιβάλ

Από τις 15 Ιουλίου έως τις 28 το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά γίνεται "αστείρευτη πηγή" θεατρικής τέχνης, μουσικής και χορού.

Φεστιβάλ Αθηνών: Τα "Σκυλιά" του Ανέστη Αζά έρχονται στην Πειραιώς 260

Μετά την περσινή "Δημοκρατία του μπακλαβά", ο σκηνοθέτης επανέρχεται με ένα πρωτότυπο κείμενο για το ευαίσθητο θέμα της κοινωνικής βίας, το οποίο συνυπογράφει με τον Γεράσιμο Μπέκα και τον Μιχάλη Πητίδη.