«Το ‘21»: Θούριος που ροκάρει

Ένας «αναρχικός» του ελληνικού θεάτρου, αυθεντικός περφόρμερ και δημιουργός μουσικών θεαμάτων-εμπειρία, ο Άρης Μπινιάρης ξαναστήνει στο Gazarte «Το ‘21», ένα ροκ ορατόριο για την Ελληνική Επανάσταση που έκανε μεγάλη αίσθηση στο Φεστιβάλ Αθηνών.

«Το ‘21»: Θούριος που ροκάρει

Ηλεκτρισμένα μπλουζ για ένα κατασπαραγμένο έθνος, ψυχεδελικές σάμπα για την πείνα και ροκ άριες για την Επανάσταση...Όπως ο Ρήγας Φεραίος τραγουδούσε τον μαινόμενο Θούριό του ξεσηκώνοντας όσους τον άκουγαν, έτσι κι ο Άρης Μπινιάρης, με πολύτιμους συνεργάτες τους δύο μουσικούς του, καταθέτει μια εξίσου μαινόμενη παράσταση-συναυλία, «Το ‘21». Εκείνο που τραγουδιέται είναι αποσπάσματα από τα πρακτικά των Εθνοσυνελεύσεων και απομνημονεύματα αγωνιστών, άρθρα της εφημερίδας του Μεσολογγίου «Ελληνικά Χρονικά» αλλά και μαρτυρίες των ετών 1816-1834.

Ανάγοντας σε παραστατική φόρμα το κλασικό τρίο της ροκ –ο ίδιος στη φωνή και την κιθάρα, ο Τάκης Βαρελλάς στο μπάσο και ο Βασίλης Γιασλακιώτης στα ντραμς – και ενδύοντας την επαναστατική γλωσσολαλιά με την ηλεκτρική ένταση του garage-punk ήχου, επιτυγχάνεται ένας «άλλος» ξεσηκωμός: εκείνον της ιστορικής και εθνικής συνείδησης του σημερινού θεατή-ακροατή αυτού του ιδιόμορφου ορατορίου. Ο αχός του ’21 φτάνει στ’ αυτιά μας σαν αέναο εγερτήριο και, συνάμα, σαν ελεγεία. Γιατί εμείς, οι σημερινοί, γνωρίζουμε καλά τι συνέβη στους μετεπαναστατικούς χρόνους όσο και στους σημερινούς.

«Το ‘21»: Θούριος που ροκάρει - εικόνα 1

Ο ιστορικός Ν. Σβορώνος το έχει θέσει ως εξής: «Η επανάσταση των Ελλήνων κατέληξε στη δημιουργία ενός μοναρχικού κράτους, που η διοργάνωσή του αφέθηκε σε ξένο πρίγκιπα και σε ξένη κυβέρνηση». Κι ο Μπινιάρης αφήνει ελεύθερους εθνικούς και προσωπικούς συνειρμούς όταν τραγουδά σαν παροξυσμικό μπλουζ στίχους όπως αυτός: «Μαρτυρούν οι κάμποι, μαρτυρούν τα όρη, μαρτυρούν κι οι λίθοι. Ο καιρός της ολιγαρχίας επέρασεν!...»

Λεπτομέρεια: ο Φεραίος προσέδωσε το 1797 στο πατριωτικό του άσμα τον χαρακτηρισμό «θούριος» (= ορμητικός), το οποίο χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι ποιητές ως προσωνύμιο του θεού του πολέμου, του Άρη. Με εξίσου …πολεμοχαρή διάθεση, ο Άρης Μπινιάρης ερμηνεύει τα προαναφερθέντα κείμενα ανάγοντάς τα σε εμπρηστικά μανιφέστα, με μια επική δεινότητα και μια ορμητική ενέργεια που συνεπαίρνουν. Η παράστασή του ίδιου και των συνεργατών του δημιούργησε μεγάλη αίσθηση όταν πρωτοπαίχτηκε στο πρόσφατο Φεστιβάλ Αθηνών. Έχοντας υπάρξει sold-out σε χρόνο ρεκόρ, βρίσκει ξανά τώρα το δρόμο της για τη σκηνή και δη για το live stage του Gazarte.

Ο γνωστός πολυχώρος στο Γκάζι εγκαινιάζει τη θεατρική του δραστηριότητα με αυτήν την πολύ ιδιαίτερη φεστιβαλική παραγωγή και με τη ρηξικέλευθη σκηνοθετική ματιά στην Ελληνική Επανάσταση του νέου αυτού δημιουργού, τον οποίο πρωτογνωρίσαμε προ τετραετίας με το «Θείο Τραγί» του Γιάννη Σκαρίμπα.

«Το 21» θα παρουσιαστεί στο Gazarte σε περιορισμένες παραστάσεις, με πρώτες ημερομηνίες τις17, 18, 25, 26, 31 Οκτωβρίου και 1 Νοεμβρίου 2015. Προπώληση: Gazarte, Public, Iανός, Παπασωτηρίου, Seven Spots, Reload Stores και τηλεφωνικά στο 11876.

Φωτό: Εύη Φυλακτού

Περισσότερες πληροφορίες

Το ’21

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 60 '

Punk ορατόριο με θέμα την Επανάσταση του 1821. Έγγραφα των εθνοσυνελεύσεων, μαρτυρίες των ετών 1816-34 αλλά και κείμενα εναντίον της επανάστασης ακούγονται και τραγουδιούνται σε αυτό το ροκ μάθημα Ιστορίας

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Μάριο Μπανούσι: "Το "Taverna Miresia" αποτελείται από χώμα, μνήμη και ωραίους συνεργάτες"

Διαβάστε τη συζήτηση που είχαμε πέρσι με τον 26χρονο καλλιτέχνη που έχει ταράξει τα νερά της θεατρικής Αθήνας, με αφορμή τη δουλειά που επιστρέφει στο φεστιβάλ Αθηνών.

ΓΡΑΦΕΙ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟς ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟς
18/07/2024

Η "Καραϊσκάκενα" και η Σοφία Καψούρου βραβεύονται στην Έφεσο

Για δεύτερη φορά η ηθοποιός και συγγραφέας επιστρέφει με μια ακόμη διεθνή διάκριση στις βαλίτσες της από την 17η Συνάντηση Τουρκικών Θεάτρων, με αφορμή τον μονόλογο "Καραϊσκάκενα, o Θρύλος" σε δικό της κείμενο, σκηνοθεσία του Δημήτρη Καρατζιά και μουσική του Μάνου Αντωνιάδη.

Η "Μήδεια" παρουσιάζεται στο γυμνάσιο όπου ο Αριστοτέλης δίδαξε τον Μέγα Αλέξανδρο

Όλα τα χορικά της τραγωδίας του Ευριπίδη ενώνονται από τον σκηνοθέτη Θοδωρή Γκόνη σε μια παράσταση που εγκαινιάζει την έναρξη της έρευνας στο αρχαίο γυμνάσιο της Μίεζας.

Τι θα δούμε τις επόμενες μέρες στο Θέατρο Βράχων "Μελίνα Μερκούρη"

Το φεστιβάλ στη σκιά των Βράχων παρουσιάζει 4 παραστάσεις στα τέλη Ιουλίου που δημιουργούν ερωτήματα και "εκπαιδεύουν" το κοινό. Φεστιβάλ στη σκιά των βράχων: Αρχαίες τραγωδίες αλλιώς και κλασικά θεατρικά έργα

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

"Lemon" και "Όμορφη πόλη μαγική": Δύο θεατρικές παραστάσεις σε ιδιαίτερους χώρους

Μία παράσταση που περιοδεύει στα πιο απίθανα μέρη αλλά και ένα νέο έργο με τις μελωδίες του Μίκη Θεοδωράκη φιλοξενούνται αυτήν την εβδομάδα σε δύο μοναδικές τοποθεσίες.

Tο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά συνεχίζει με επιτυχία το πολυθεματικό φεστιβάλ

Από τις 15 Ιουλίου έως τις 28 το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά γίνεται "αστείρευτη πηγή" θεατρικής τέχνης, μουσικής και χορού.