7 πράγματα που αξίζει να ξέρετε προτού δείτε τη «Νέκυια»

Η ραψωδία λ΄ της ομηρικής «Οδύσσειας» ανεβαίνει με τον τρόπο του παραδοσιακού θεάτρου Νο της Ιαπωνίας στην κατεξοχήν διαπολιτισμική παραγωγή του Φεστιβάλ Επιδαύρου στις 24-25/7. Οι ορκισμένοι θεατρόφιλοι θα είναι εκεί!

7 πράγματα που αξίζει να ξέρετε προτού δείτε τη «Νέκυια»

Η ραψωδία λ΄ της ομηρικής «Οδύσσειας» ανεβαίνει με τον τρόπο του παραδοσιακού θεάτρου Νο της Ιαπωνίας στην κατεξοχήν διαπολιτισμική παραγωγή του Φεστιβάλ Επιδαύρου, τη «Νέκυια», που συν-σκηνοθετούν ο Μιχαήλ Μαρμαρινός και ο μάστερ του Νο Τζένσο Ουμεουάκα στις 24-25/7. Οι ορκισμένοι θεατρόφιλοι θα είναι εκεί!

7 πράγματα που αξίζει να ξέρετε προτού δείτε τη «Νέκυια» - εικόνα 1

1. Οι διαπολιτισμικές θεατρικές ανταλλαγές είναι μια μετα-οριενταλιστική τάση ευγενούς αποικιοκρατικής οικειοποίησης που ξεκίνησε πριν από τουλάχιστον έναν αιώνα. Η ιαπωνική avant-garde, από το 1920, στράφηκε στην αρχαία ελληνική τραγωδία και, αντίστοιχα, η ευρωπαϊκή πρωτοπορία (Αρτό, Γκροτόσφκι, Μπρεχτ, Μπρουκ, Μπάρμπα κ.ά.), με αποκορύφωμα τα ’60s, ανακάλυψε στην Ανατολή τα «μυστικά» της τέχνης του θεάτρου και μια υπερκόσμια αισθητική σαγήνη.

2.Αγαπημένη τέχνη των Ιαπώνων αριστοκρατών και των σογκούν, το Νο είναι ένα τελετουργικό, θρησκευτικό, στατικό και αυστηρά κωδικοποιημένο είδος θεάτρου που άνθησε το 14o μ.Χ. αιώνα κι έκτοτε μεταλαμπαδεύεται από γενιά σε γενιά, με τους ηθοποιούς να εκπαιδεύονται σχεδόν από τα γεννοφάσκια τους σε αυτό!

3.Στο θέατρο Νο, όπως στο αρχαίο ελληνικό δράμα, άντρες ηθοποιοί ερμηνεύουν (και) τα γυναικεία πρόσωπα. Φορούν μάσκες και βαρύτιμα κοστούμια, ενώ υπάρχει Χορός και μουσικοί. Τα πάντα είναι προκαθορισμένα και απολύτως συγκεκριμένα – από το πόσα βήματα απαιτούνται για την είσοδο ενός ηθοποιού μέχρι το πώς γίνεται και τι σημαίνει το «φτερούγισμα» μιας βεντάλιας!

4.Κορυφαία μορφή του θεάτρου Νο υπήρξε ο Ζεάμι (1363-1443 μ.Χ.), ο επονομαζόμενος «Αριστοτέλης της Ιαπωνίας», ο οποίος, εκτός από θεατρικά έργα του είδους, κατέγραψε στις πραγματείες του τον σκηνοθετικό/υποκριτικό κώδικα ερμηνείας του Νο^ κάτι που δεν καταγράφηκε ποτέ για το αρχαίο ελληνικό δράμα.

7 πράγματα που αξίζει να ξέρετε προτού δείτε τη «Νέκυια» - εικόνα 2

5.Η επιδαύρια «Νέκυια» σηματοδοτεί την πρώτη φορά παγκοσμίως που μια ραψωδία του ομηρικού έπους (8ος αι. π.Χ.) παρουσιάζεται με τον τελετουργικό τρόπο ερμηνείας του θεάτρου Νο. Όπως λέει και ο Μιχαήλ Μαρμαρινός, «ίσως η παράστασή μας ανοίξει νέους δρόμους και εκδοχές και για το αρχαίο δράμα».

6.Ο Κάτω Κόσμος είναι ο μεταφυσικός δραματουργικός τόπος συνάντησης της «Νέκυιας» και του Νο. Γιατί ο Οδυσσέας, σε αυτή τη ραψωδία της «Οδύσσειας», γνωστής και ως «Νεκυομαντεία», κατεβαίνει στον Άδη προκειμένου να λάβει από τον Τειρεσία χρησμό για το γυρισμό του στην Ιθάκη. Εκεί συναντά τις ψυχές των παλιών του συμπολεμιστών αλλά και της μητέρας του. Αντίστοιχα, οι θεοί και οι νεκροί είναι τα βασικά πρόσωπα στα έργα του θεάτρου Νο, οι οποίοι εμφανίζονται σαν φαντάσματα ή δαίμονες που αποζητούν την εξιλέωση ή/και την κάθαρση με τη βοήθεια ενός ιερέα.

7. Η ζωγραφιά ενός μεγαλοπρεπούς πεύκου είναι το σταθερό φόντο των έργων του θεάτρου Νο. Στην Επίδαυρο, όμως, η γιαπωνέζικη εκδοχή της «Νέκυιας» θα παιχτεί με φόντο τα πανύψηλα πεύκα του φυσικού τοπίου της Αργολίδας.

Περισσότερες πληροφορίες

Νέκυια

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 140 '

Ο Μ. Μαρμαρινός σκηνοθετεί τη ραψωδία λ της ομηρικής Οδύσσειας και ο Gensho Umewaka μεταστοιχειώνει την κάθοδο του Οδυσσέα στον Άδη με τον τρόπο του θεάτρου Νο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Αισχύλεια 2024: Ανακοινώθηκε το φετινό πρόγραμμα που θα μας οδηγήσει στην Ελευσίνα

49 χρόνια συμπληρώνει φέτος ο θεσμός που διοργανώνει ο Δήμος Ελευσίνας και το πρόγραμμά του περιλαμβάνει από "Πλούτο", "Ικέτιδες" και "Ηρακλή Μαινόμενο" μέχρι Ελεονώρα Ζουγανέλη, Usurum και Χαΐνηδες, δύο φετινές ταινίες που συζητήθηκαν και πολλά ακόμη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
18/07/2024

Μάριο Μπανούσι: "Το "Taverna Miresia" αποτελείται από χώμα, μνήμη και ωραίους συνεργάτες"

Διαβάστε τη συζήτηση που είχαμε πέρσι με τον 26χρονο καλλιτέχνη που έχει ταράξει τα νερά της θεατρικής Αθήνας, με αφορμή τη δουλειά που επιστρέφει στο φεστιβάλ Αθηνών.

Η "Καραϊσκάκενα" και η Σοφία Καψούρου βραβεύονται στην Έφεσο

Για δεύτερη φορά η ηθοποιός και συγγραφέας επιστρέφει με μια ακόμη διεθνή διάκριση στις βαλίτσες της από την 17η Συνάντηση Τουρκικών Θεάτρων, με αφορμή τον μονόλογο "Καραϊσκάκενα, o Θρύλος" σε δικό της κείμενο, σκηνοθεσία του Δημήτρη Καρατζιά και μουσική του Μάνου Αντωνιάδη.

Η "Μήδεια" παρουσιάζεται στο γυμνάσιο όπου ο Αριστοτέλης δίδαξε τον Μέγα Αλέξανδρο

Όλα τα χορικά της τραγωδίας του Ευριπίδη ενώνονται από τον σκηνοθέτη Θοδωρή Γκόνη σε μια παράσταση που εγκαινιάζει την έναρξη της έρευνας στο αρχαίο γυμνάσιο της Μίεζας.

Τι θα δούμε τις επόμενες μέρες στο Θέατρο Βράχων "Μελίνα Μερκούρη"

Το φεστιβάλ στη σκιά των Βράχων παρουσιάζει 4 παραστάσεις στα τέλη Ιουλίου που δημιουργούν ερωτήματα και "εκπαιδεύουν" το κοινό. Φεστιβάλ στη σκιά των βράχων: Αρχαίες τραγωδίες αλλιώς και κλασικά θεατρικά έργα

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

"Lemon" και "Όμορφη πόλη μαγική": Δύο θεατρικές παραστάσεις σε ιδιαίτερους χώρους

Μία παράσταση που περιοδεύει στα πιο απίθανα μέρη αλλά και ένα νέο έργο με τις μελωδίες του Μίκη Θεοδωράκη φιλοξενούνται αυτήν την εβδομάδα σε δύο μοναδικές τοποθεσίες.