Rick Lowe. Μαθαίνοντας από την Αθήνα

Ο Lowe είναι γνωστός για τα έργα "κοινωνικής γλυπτικής", στα οποία ξεδιπλώνει δεξιότητες στην οργάνωση των πολιτών, την πολιτική διαμαρτυρία, την ανάπτυξη ακινήτων και την κριτική της αρχιτεκτονικής, καθώς και για σχετικά έργα ζωγραφικής και έργα σε χαρτί. Από τότε που διάβασε τον Αριστοτέλη, ο ελληνικός πολιτισμός του ασκεί αμείωτη γοητεία. Μετά την πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα το 2015 ως προσκεκλημένος του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, βυθίστηκε στην ατμόσφαιρα του τόπου περπατώντας από το προάστιο της Βουλιαγμένης έως το κέντρο της Αθήνας. Όταν επέστρεψε την επόμενη χρονιά για να αρχίσει να προετοιμάζεται για τη συμμετοχή του στην Documenta 14: Μαθαίνοντας από την Αθήνα, ανανέωσε τους δεσμούς του με την πόλη ως αστικό χώρο δημιουργώντας το Victoria Square Project (2016–), μια εξελισσόμενη συνεργατική παρέμβαση συμμετοχικού χαρακτήρα που εξερευνά τις αλληλεπιδράσεις των Ελλήνων κατοίκων με τους μετανάστες και τους πρόσφυγες. Μεταξύ των έργων ζωγραφικής που θα εκτεθούν στην Gagosian περιλαμβάνεται μια σειρά τριών έργων με τίτλο Ιθάκη, εμπνευσμένα από το ποίημα του Κ. Π. Καβάφη (1863–1933). Ορισμένα από τα μοτίβα στα έργα προέρχονται από τον ελληνικό στίχο του Καβάφη που ο Lowe χρησιμοποίησε με τη μορφή κολάζ για να διαμορφώσει ένα αφαιρετικό κείμενο το οποίο, παρότι δυσανάγνωστο, φαίνεται οικείο. Επίσης, θυμίζει το πώς ο καλλιτέχνης διαμόρφωσε τα σχέδια που έκανε αφού έπαιξε ντόμινο με κατοίκους της κοινότητας Third Ward στο Χιούστον στο στάδιο δημιουργίας του Project Row Houses, τα οποία αποκαλύπτουν την ομοιότητα του παιχνιδιού με ένα πολεοδομικό σχέδιο. Το έργο Ιθάκη #1 (2023) ενσωματώνει κείμενα σε κολάζ από οκτώ ποιήματα του Καβάφη, που αρχίζουν στα ελληνικά και τελειώνουν στα αγγλικά. Το Ιθάκη #2 (2023) διαμορφώνει αποσπασματικά στοιχεία των ίδιων ποιημάτων σε μια σύνθεση που θυμίζει χάρτη και το Ιθάκη #3 (2023) περιέχει ένα εν μέρει δυσδιάκριτο επίπεδο σκηνικών, σε αναγνώριση του ρόλου της περιοχής ως τουριστικού κέντρου. Στο έργο Πυρκαγιά #4: Αθήνα σήμερα (2023), ο Lowe εισάγει μια παλέτα κόκκινου, κίτρινου και άσπρου ως απάντηση στις εκδηλώσεις διαμαρτυρίας για το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών, ενώ οι εικόνες από ένα φόρουμ δημάρχων που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα το 2019 αποτελούν το βασικό κολάζ.