Contemporary Womanhood 1.0: σύγχρονες θηλυκότητες

Η γλυπτική ως μορφή τέχνης και ένας μύθος-προφορική παράδοση λειτουργούν ως κοινή βάση και δημιουργική αφετηρία για τις προσωπικές, ιδιαίτερες, ευαίσθητες και συγχρόνως δυναμικές, εικαστικές χειρονομίες 14 σύγχρονων γυναικών καλλιτέχνιδων στην έκθεση. Στην έκθεση, η οποία φιλοξενείται απόλυτα στοχευμένα στο τμήμα σύγχρονης γλυπτικής του MOMus, ένα μουσείο που ιδρύθηκε από τη γλύπτρια Άλεξ Μυλωνά και αφιερώθηκε στην τέχνη της γλυπτικής, επιχειρείται ένα άυλο γεφύρωμα της μετάβασης από το μοντέρνο στο σύγχρονο, όχι μόνο στο μέσο της γλυπτικής αλλά και στην ίδια την εικαστική δημιουργία και ζωή. Βασικός πυλώνας της έρευνας της έκθεσης αποτελεί το έργο της ψυχαναλύτριας και ακτιβίστριας Κλαρίσα Πίνκολα Εστές και πιο συγκεκριμένα το βιβλίο της με τίτλο «Οι γυναίκες που τρέχουν με τους λύκους». Από τους διαισθητικούς, διερευνητικούς και καθαρτικούς μύθους που σχετίζονται με την αδάμαστη φύση της γυναίκας και αποτυπώνονται στο εν λόγω βιβλίο, η παρούσα έκθεση εστιάζει σε αυτή για τη Γυναίκα Σκελετό, την πιο γνωστή ιστορία από την προφορική παράδοση των Εσκιμώων. Σύμφωνα με τον μύθο, μια γυναίκα που βιώνει την απόλυτη απόγνωση και ζει ως ένα τερατόμορφο πλάσμα κάτω από το νερό, καταφέρνει να διατηρήσει ανέπαφη την ουσία της ύπαρξής της και τελικά να αναγεννηθεί, μέσα από την δύναμη της μεταμόρφωσης. Το τρίπτυχο ζωής – θανάτου – ζωής που περιγράφεται στον μύθο καθιστώντας τον θάνατο ως ένα μεταβατικό μονοπάτι μεταστοιχείωσης, μετατροπής και μετάλλαξης, λειτουργεί ως κοινό νήμα για τους άξονες που διατρέχουν όλη την έκθεση: το ίδιο το μέσο της γλυπτικής, την εικαστική χειρονομία, τη θέση της γυναίκας καλλιτέχνη, και τη μετάλλαξη όλων αυτών από εδραιωμένες ιδέες και παγιωμένα, μη προσβάσιμα και στιβαρά πρότυπα σε κάτι πιο ρέον, νέο και τελικά ξανά ζωντανό.


Συμμετέχουσες καλλιτέχνιδες: Μυρσίνη Αρτακιανού, Μαρίνα Βελησιώτη, Δήμητρα Ζερβού, Νικομάχη Καρακωστάνογλου, Ναταλία Μαντά, Mariandrie, Εσμεράλδα Μομφερράτου, Νικόλ Οικονομίδου, Ναταλία Παπαδοπούλου, Χαρίκλεια Παπαποστόλου, Σοφία Σαράντη, Νάνα Σαχίνη, Τζόνα Σαχπάζης, Δέσποινα Χαριτωνίδη

Επιμέλεια: Φαίδρα Βασιλειάδου

Νικόλ Οικονομίδου, «we wear pants too», κεραμικά πλακάκια, λάδι σε καμβά, 208 x 150 x 5 εκ., 2020
Νικόλ Οικονομίδου, «we wear pants too», κεραμικά πλακάκια, λάδι σε καμβά, 208 x 150 x 5 εκ., 2020
Νικομάχη Καρακωστάνογλου, «Archangel #1», κόκκινος πηλός, 75 εκ. ύψος x 40 εκ. διαμ, 2022
Νικομάχη Καρακωστάνογλου, «Archangel #1», κόκκινος πηλός, 75 εκ. ύψος x 40 εκ. διαμ, 2022
Ναταλία Μαντά, «Σκύλος», πηλός τερακότα και κερί, 47Χ32Χ23 εκ., 2023
Ναταλία Μαντά, «Σκύλος», πηλός τερακότα και κερί, 47Χ32Χ23 εκ., 2023
Εσμεράλδα Μομφερράτου, «Traces from the imaginary grave of Esme and Esmee», Γύψος, λιωμένο γυαλί, πετραδάκια, στερεοποιημένο χώμα, φρονιμίτες σε σφραγισμένη σακούλα, γύψινη οδοντοστοιχία, πηλός, κελύφη σαλιγκαριών, σκελετός αχινού, φλοιός δέντρου, 190x60x23 εκ., 2021
Εσμεράλδα Μομφερράτου, «Traces from the imaginary grave of Esme and Esmee», Γύψος, λιωμένο γυαλί, πετραδάκια, στερεοποιημένο χώμα, φρονιμίτες σε σφραγισμένη σακούλα, γύψινη οδοντοστοιχία, πηλός, κελύφη σαλιγκαριών, σκελετός αχινού, φλοιός δέντρου, 190x60x23 εκ., 2021
Δέσποινα Χαριτωνίδη, «the Space between us», μάρμαρο, κεραμικό, μύδια, μεταβλητές διαστάσεις, 2023
Δέσποινα Χαριτωνίδη, «the Space between us», μάρμαρο, κεραμικό, μύδια, μεταβλητές διαστάσεις, 2023
Δήμητρα Ζερβού, «Comes with a cost», τσιμέντο, σπρέι, ρητίνη, μεταβλητές διαστάσεις, 2022
Δήμητρα Ζερβού, «Comes with a cost», τσιμέντο, σπρέι, ρητίνη, μεταβλητές διαστάσεις, 2022