
Η saga που ξεκίνησε την προηγούμενη Δευτέρα 10 Μαρτίου με την επίθεση του βουλευτή της Νίκης, Νίκου Παπαδόπουλου σε τέσσερα έργα του καλλιτέχνη Χριστόφορου Κατσαδιώτη, τα οποία παρουσιάζονται στην έκθεση "Η Σαγήνη του Αλλόκοτου" της Εθνικής Πινακοθήκης δεν έχει τελειωμό. Την ανάκοινωση του Δ.Σ. της ΕΠΜΑΣ πως καταδικάζει "απερίφραστα κάθε πράξη βανδαλισμού, βίας και λογοκρισίας που πλήττει τη συνταγματικά κατοχυρωμένη ελευθερία της καλλιτεχνικής έκφρασης" (10/3)=, ακολούθησε μια ξενάγηση της καλλιτεχνικής διευθύντριας Συραγώς Τσιάρα σε δημοσιογράφους (13/3), η οποία παρουσίασε μια νέα επιμελητική ματιά στην έκθεση, επιλέγοντας να αφήσει στο πάτωμα τα τέσσερα έργα του Κατσαδιώτη, "Εικόνισμα 1ο", "Εικόνισμα 16ο", "Εικόνισμα 17ο", "Ο Άγιος Χριστόφορος", με μία διαχωριστική κορδέλα να προστατεύει τα έργα και την ταμπέλα με τίτλο "Το σύμπτωμα".
Η νέα έκθεση διήρκησε μόλις δύο μέρες, καθώς με νεότερη ανακοίνωση (και πάντα με τη σύμφωνη γνώμη του καλλιτέχνη) τα τέσσερα έργα περισυλλέκτικαν και απομακρύνθηκαν από το δάπεδο, προκειμένου να προφυλαχτούν. Την τρέχουσα κατάσταση αλλά και το μέλλον των έργων διασαφηνίζει μια νεότερη ανακοίνωση, η συζήτηση πάντως για την λογοκρισία είναι πολύ νωρίς για να σταματήσει.
Η ανακοίνωση της Εθνικής Πινακοθήκης
"Μετά το πρόσφατο βίαιο περιστατικό και των επιπτώσεων του και δεδομένων των
συνεχιζόμενων απειλών εναντίον της Εθνικής Πινακοθήκης - Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου, των εκτεθειμένων έργων τέχνης, των εργαζομένων και της διοίκησης, αποφασίστηκε, κατόπιν συνεννόησης της Υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη με τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, η αναβάθμιση των μέτρων προστασίας της ΕΠΜΑΣ. Ήδη, έχει ξεκινήσει η συνεργασία ανάμεσα στην Εθνική Πινακοθήκη και το Κέντρο Μελετών Ασφαλείας (ΚΕ.ΜΕ.Α) με αντικείμενο την εκπόνηση σχετικής μελέτης ασφαλείας.
Η Εθνική Πινακοθήκη, στο πλαίσιο του θεσμικού της ρόλου και της αποστολής της, παραμένει απαρέγκλιτα αφοσιωμένη στο άρθρο 16 του Συντάγματος, το οποίο κατοχυρώνει ανεπιφύλακτα την ελευθερία της καλλιτεχνικής έκφρασης, στο άρθρο 10 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου και την πάγια Νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, καθώς και τη Νομολογία των Δικαστηρίων της χώρας.
Τα έργα τέχνης, που δέχτηκαν την επίθεση, υποβάλλονται στις απαραίτητες ενέργειες και στις διαδικασίες συντήρησης και αποκατάστασής τους, όπου παρουσιάζονται οι εκτεταμένες φθορές. Παράλληλα, εξετάζονται με τη συμβολή ειδικών, οι όροι και οι προϋποθέσεις της ασφαλούς επανέκθεσής τους".