"Apocalypsis (μία ερμηνεία)": Ο Άλμπρεχτ Ντύρερ εμπνέει τον Χρήστο Αθανασιάδη

Μια τολμηρή αναδιαμόρφωση του εμβληματικού κόσμου της «Αποκάλυψης» του Ντύρερ, μέσα από το πρίσμα της σύγχρονης αφαιρετικής τέχνης.

Χρήστος Αθανασιάδης Apocalypsis

Η γκαλερί a.antonopoulou.art εγκαινιάζει την Πέμπτη 16 Ιανουαρίου τη νέα ατομική έκθεση του Χρήστου Αθανασιάδη με τίτλο "Apocalypsis (μία ερμηνεία)". Πρόκειται για μια τολμηρή και πρωτότυπη προσέγγιση του εικονογραφικού κόσμου του μεγάλου Αναγεννησιακού δημιουργού Άλμπρεχτ Ντύρερ, μέσα από τη φιλόδοξη ματιά του σύγχρονου Έλληνα καλλιτέχνη.

Η δουλειά του Αθανασιάδη βασίζεται στη μελέτη των περίφημων ξυλογραφιών της "Αποκάλυψης" του Ντύρερ. Όπως σημείωσε ο ιστορικός τέχνης Erwin Panofsky, ο Dürer επανερμήνευσε το κείμενο της "Αποκάλυψης" με μοναδικό τρόπο, δίνοντας ζωή στις σκηνές και δραματική ένταση στις μορφές του. Οι ξυλογραφίες του αποτυπώνουν έναν μεταφυσικό χώρο όπου οι θεατές γίνονται μάρτυρες της οραματικής εμπειρίας των ηρώων. Αυτή η "δραματική ένταση" γίνεται σημείο εκκίνησης για τον Αθανασιάδη, ο οποίος, ωστόσο, επιλέγει να αναδιαμορφώσει τις μορφές αυτές, προσφέροντας μια εντελώς νέα οπτική.

Η λέξη-κλειδί της έκθεσης είναι η "αναδιαμόρφωση". Ο Αθανασιάδης δεν αντιγράφει ούτε επιζωγραφίζει τις εικόνες του Dürer. Αντ' αυτού, χρησιμοποιεί τα μοτίβα και τις φόρμες του, τα αποδομεί και τα ανασυνθέτει, δημιουργώντας νέα έργα. Οι πίνακές του, φτιαγμένοι με κάρβουνο και λάδι σε μουσαμά, αναδεικνύουν το χρώμα ως τον πρωταγωνιστή. Τα έντονα, πλακάτα χρώματα που θυμίζουν μεσαιωνικά βιτρώ δίνουν στα έργα μια αίσθηση διαφάνειας και ελαφρότητας, μεταφέροντας τις μορφές σε έναν άχρονο, αιωρούμενο χώρο.

Παρά την πολυχρωμία και την πολυπλοκότητα των συνθέσεων, όλα τα έργα συνδέονται οργανικά, σχηματίζοντας ένα ενιαίο σύνολο. Ο κόσμος του Ντύρερ "υπάρχει -και δεν υπάρχει" μέσα σε αυτά τα έργα. Τα αστέρια ανυψώνονται, τα νέφη γίνονται χρωματικοί όγκοι, και η αφήγηση διαλύεται σε ένα χαοτικό, πολυεπίπεδο σύστημα μορφών.

Χρήστος Αθανασιάδης Apocalypsis

Όπως ο Dürer, έτσι και ο Αθανασιάδης επικεντρώνεται στα ουσιώδη. Η διαφορά είναι ότι, ενώ ο πρώτος βασίστηκε σε αυστηρή συμμετρία, ο Αθανασιάδης αφήνει τις γραμμές του να μοιάζουν ανεξέλεγκτες, οδηγώντας σε ένα έργο που περισσότερο παραπέμπει σε αφαίρεση παρά σε κλασική αναπαράσταση. Το ανθρώπινο και το μετα-ανθρώπινο, το υλικό και το πνευματικό συγχωνεύονται, ενώ το φως παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο, φανερώνοντας την πολυδιάστατη φύση της ζωγραφικής.

Η "Αποκάλυψη" του Αθανασιάδη δεν είναι απλώς μια ερμηνεία της Αποκάλυψης του Ντύρερ. Είναι μια δήλωση για τη ζωγραφική την ίδια, για την ικανότητά της να μεταμορφώνεται, να επανεφευρίσκει τον εαυτό της και να δημιουργεί νέες εικόνες από τις φόρμες του παρελθόντος. Ο καλλιτέχνης αναδεικνύει την ουσία της ζωγραφικής τέχνης, καλώντας τον θεατή σε ένα συναρπαστικό ταξίδι στις πηγές της τέχνης και του φωτός.

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Χρήστος Αθανασιάδης. Apocalypsis (μία ερμηνεία)

  • Ζωγραφική

Ο Χρήστος Αθανασιάδης επιχειρεί μια τολμηρή και πρωτότυπη μεταγραφή του εικονογραφικού κόσμου του Ντύρερ, δανειζόμενος μοτίβα από τις ξυλογραφίες του, αποδομώντας τον γοτθικό διακοσμητισμό που τις χαρακτηρίζει, αναζητά φόρμες που θα δημιουργήσουν μια καινούργια φόρμα. Στα έργα του, το σχέδιο και η ζωγραφική συνυπάρχουν και αλληλεπιδρούν. Το σχέδιο υποστηρίζει το χρώμα αποτελώντας τη βάση του και το χρώμα ολοκληρώνει το σχέδιο συνθέτοντας την τελική εικόνα. Ο κόσμος του Ντύρερ παρουσιάζεται ανεστραμμένος, αποκομμένος από το αρχικό πλαίσιο. Εδώ το ανθρώπινο στοιχείο διαπλέκεται με το μετα-ανθρώπινο και η Αποκάλυψη μεταφράζεται σε αφαίρεση.

a.antonopoulou.art

Αριστοφάνους 20, Ψυρρή
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Δεν μου ανήκω": Διαβάζοντας τον εθνικό ποιητή της Παλαιστίνης

Κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Καστανιώτη μια ανθολογία ποιημάτων του Μαχμούντ Νταρουίς.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/01/2025

Ένα σπουδαίο έργο της Εθνικής Πινακοθήκης ταξιδεύει εκτός Ελλάδας

Νέα συνεργασία της ΕΠΜΑΣ με ολλανδικό μουσείο, το οποίο ετοιμάζει αφιέρωμα για τον γαλλικό ρομαντισμό.

"Χαρακτικές περιπλανήσεις" με τον Γιάννη Στεφανάκι στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων

100+ χαρακτικά των τελευταίων δύο δεκαετιών παρουσιάζονται στην πινακοθήκη του Μεταξουργείου.

Μιλώντας για τους "Γκρίζους" στο Δημαρχείο Χαϊδαρίου

Οι εκδόσεις Ιωλκός παρουσιάζουν την ποιητική συλλογή της Καλλιόπης Ι. Κακλαμάνη.

Μία σημαντική έκθεση έρχεται τον Ιούνιο στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Ένα από τα χαρακτηριστικότερα πρόσωπα της σύγχρονης τέχνης παρουσιάζει έργα για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

Βιβλιοκαφέ Εύμαρος: Μια νέα προσθήκη στον χάρτη του Ταύρου

Πρόκειται για ένα καινούργιο σποτ (έδρα των ομώνυμων εκδόσεων) που προσφέρει καφέ, ποτό, επιτραπέζια και στεγάζει δανειστική βιβλιοθήκη, σεμινάριο και λογοτεχνικές συναντήσεις.

Συνεχίζονται οι δωρεάν ξεναγήσεις για τους άνω των 65 στο μουσείο "Μαρία Κάλλας"

Το μουσείο συνεχίζει να προσφέρει ξεναγήσεις στους 65+ με μόνο κόστος την είσοδο, για όλο τον Ιανουάριο.