Η γκαλερί a.antonopoulou.art εγκαινιάζει την Πέμπτη 16 Ιανουαρίου τη νέα ατομική έκθεση του Χρήστου Αθανασιάδη με τίτλο "Apocalypsis (μία ερμηνεία)". Πρόκειται για μια τολμηρή και πρωτότυπη προσέγγιση του εικονογραφικού κόσμου του μεγάλου Αναγεννησιακού δημιουργού Άλμπρεχτ Ντύρερ, μέσα από τη φιλόδοξη ματιά του σύγχρονου Έλληνα καλλιτέχνη.
Η δουλειά του Αθανασιάδη βασίζεται στη μελέτη των περίφημων ξυλογραφιών της "Αποκάλυψης" του Ντύρερ. Όπως σημείωσε ο ιστορικός τέχνης Erwin Panofsky, ο Dürer επανερμήνευσε το κείμενο της "Αποκάλυψης" με μοναδικό τρόπο, δίνοντας ζωή στις σκηνές και δραματική ένταση στις μορφές του. Οι ξυλογραφίες του αποτυπώνουν έναν μεταφυσικό χώρο όπου οι θεατές γίνονται μάρτυρες της οραματικής εμπειρίας των ηρώων. Αυτή η "δραματική ένταση" γίνεται σημείο εκκίνησης για τον Αθανασιάδη, ο οποίος, ωστόσο, επιλέγει να αναδιαμορφώσει τις μορφές αυτές, προσφέροντας μια εντελώς νέα οπτική.
Η λέξη-κλειδί της έκθεσης είναι η "αναδιαμόρφωση". Ο Αθανασιάδης δεν αντιγράφει ούτε επιζωγραφίζει τις εικόνες του Dürer. Αντ' αυτού, χρησιμοποιεί τα μοτίβα και τις φόρμες του, τα αποδομεί και τα ανασυνθέτει, δημιουργώντας νέα έργα. Οι πίνακές του, φτιαγμένοι με κάρβουνο και λάδι σε μουσαμά, αναδεικνύουν το χρώμα ως τον πρωταγωνιστή. Τα έντονα, πλακάτα χρώματα που θυμίζουν μεσαιωνικά βιτρώ δίνουν στα έργα μια αίσθηση διαφάνειας και ελαφρότητας, μεταφέροντας τις μορφές σε έναν άχρονο, αιωρούμενο χώρο.
Παρά την πολυχρωμία και την πολυπλοκότητα των συνθέσεων, όλα τα έργα συνδέονται οργανικά, σχηματίζοντας ένα ενιαίο σύνολο. Ο κόσμος του Ντύρερ "υπάρχει -και δεν υπάρχει" μέσα σε αυτά τα έργα. Τα αστέρια ανυψώνονται, τα νέφη γίνονται χρωματικοί όγκοι, και η αφήγηση διαλύεται σε ένα χαοτικό, πολυεπίπεδο σύστημα μορφών.
Όπως ο Dürer, έτσι και ο Αθανασιάδης επικεντρώνεται στα ουσιώδη. Η διαφορά είναι ότι, ενώ ο πρώτος βασίστηκε σε αυστηρή συμμετρία, ο Αθανασιάδης αφήνει τις γραμμές του να μοιάζουν ανεξέλεγκτες, οδηγώντας σε ένα έργο που περισσότερο παραπέμπει σε αφαίρεση παρά σε κλασική αναπαράσταση. Το ανθρώπινο και το μετα-ανθρώπινο, το υλικό και το πνευματικό συγχωνεύονται, ενώ το φως παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο, φανερώνοντας την πολυδιάστατη φύση της ζωγραφικής.
Η "Αποκάλυψη" του Αθανασιάδη δεν είναι απλώς μια ερμηνεία της Αποκάλυψης του Ντύρερ. Είναι μια δήλωση για τη ζωγραφική την ίδια, για την ικανότητά της να μεταμορφώνεται, να επανεφευρίσκει τον εαυτό της και να δημιουργεί νέες εικόνες από τις φόρμες του παρελθόντος. Ο καλλιτέχνης αναδεικνύει την ουσία της ζωγραφικής τέχνης, καλώντας τον θεατή σε ένα συναρπαστικό ταξίδι στις πηγές της τέχνης και του φωτός.
Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.
Περισσότερες πληροφορίες
Χρήστος Αθανασιάδης. Apocalypsis (μία ερμηνεία)
Ο Χρήστος Αθανασιάδης επιχειρεί μια τολμηρή και πρωτότυπη μεταγραφή του εικονογραφικού κόσμου του Ντύρερ, δανειζόμενος μοτίβα από τις ξυλογραφίες του, αποδομώντας τον γοτθικό διακοσμητισμό που τις χαρακτηρίζει, αναζητά φόρμες που θα δημιουργήσουν μια καινούργια φόρμα. Στα έργα του, το σχέδιο και η ζωγραφική συνυπάρχουν και αλληλεπιδρούν. Το σχέδιο υποστηρίζει το χρώμα αποτελώντας τη βάση του και το χρώμα ολοκληρώνει το σχέδιο συνθέτοντας την τελική εικόνα. Ο κόσμος του Ντύρερ παρουσιάζεται ανεστραμμένος, αποκομμένος από το αρχικό πλαίσιο. Εδώ το ανθρώπινο στοιχείο διαπλέκεται με το μετα-ανθρώπινο και η Αποκάλυψη μεταφράζεται σε αφαίρεση.