Πορτρέτα
Το ΕΜΣΤ ετοιμάζεται για νέες εικαστικές εξερευνήσεις και, λίγους μήνες πριν ανακοινώσει το εκθεσιακό του πρόγραμμα για τη νέα χρονιά, παρουσιάζει έργα της καλλιτέχνιδας Μαρίας Cyber σε μια ειδική εκδήλωση, η οποία περιλαμβάνει μουσική, περφόρμανς και ένα κινηματογραφικό ξενύχτι. Τα "Πορτρέτα" της Μαρίας Cyber προέρχονται από το φωτογραφικό της αρχείο, όπου καταγράφει τη λεσβιακή ζωή στις δεκαετίες του 1990, 2000 και 2010. Η καλλιτέχνιδα απαθανατίζει προσωπικές στιγμές ανάμεσα σε φίλες και ερωτικές συντρόφους, άλλες παιγνιώδεις και άλλες που απεικονίζουν χαλαρές, ανεπιτήδευτες στιγμές ή διαπεραστικά, ευθύβολα βλέμματα στην κάμερα.
Εγκαίνια: 14/12 (3 μ.μ.)
Info: ΕΜΣΤ | από 14/12 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Τετ., Παρ., Σαβ., Κυρ. 11 π.μ. - 7 μ.μ., Πεμ. 11 π.μ. - 10 μ.μ. | Είσοδος: €8, €4
Κυκλαδίτισσες: Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων
Αφήνοντας για λίγο τη σύγχρονη τέχνη και αφού ολοκληρώθηκε το αφιέρωμα με τις φανταστικές φωτογραφίες της Cindy Sherman στο Μέγαρο Σταθάτου, το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης επικεντρώνεται ξανά στον κυκλαδίτικο πολιτισμό και αφηγείται την ιστορία του αρχιπελάγους μέσα από τη ματιά της νησιώτισσας, καθώς και τους άγνωστους ρόλους των γυναικών μέσα στον χρόνο. 150 περίπου έργα που χρονολογούνται από την πρώιμη προϊστορία μέχρι τον 17ο αι. παρουσιάζονται στο μουσείο, μαζί με επιλεγμένες κυκλαδικές αρχαιότητες από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, το Μουσείο Κανελλοπούλου, το Επιγραφικό Μουσείο Αθηνών αλλά και από σημαντικές ιδιωτικές συλλογές.
Info: Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης | 12/12/24-4/5/25 | Περισσότερες πληροφορίες θα ανακοινωθούν σύντομα
Beyond Destruction – Ρόδος, Θεσσαλία, Έβρος
Λίγους μήνες μετά τις συνταρακτικές φυσικές καταστροφές που έπληξαν τη χώρα το 2023, από τις πυρκαγιές μέχρι τις πλυμμύρες, ο φωτογράφος Ilir Tsouko και η δημοσιογράφος Anja Troelenberg ταξίδεψαν στις πληγείσες περιοχές (Ρόδο, Θεσσαλία και Έβρο) ώστε να καταγράψουν τις αντιδράσεις των κατοίκων. Αυτές οι μαρτυρίες παρουσιάζονται τώρα σε μία έκθεση με φωτογραφίες, βίντεο και ιστορίες, που δίνουν φωνή στα θύματα των καταστροφών και αποτυπώνουν τα αντιθετικά συναισθήματα και τις εμπειρίες τους.
Εγκαίνια: 12/12 (7 μ.μ.)
Info: Ινστιτούτο Γκαίτε | έως 31/1/25 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ., Πεμ. 8 π.μ. – 10 μ.μ., Παρ. 8 π.μ. – 5 μ.μ. (κλειστά 21/12/24-6/1/25) | Είσοδος ελεύθερη
Prop-Objects
Γλυπτικές εγκαταστάσεις, φωτογραφίες και ψηφιακά κολάζ της εικαστικού Αντιγόνης Πασίδη εξετάζουν τις "ανωμαλίες" της ανώνυμης, λαϊκής αρχιτεκτονικής, εστιάζοντας σε εφήμερες κατασκευές που παρεκκλίνουν από τον κανόνα, όπως καλύβες, μαντριά και αυτοσχέδιες κατοικίες.
Εγκαίνια: 13/12 (7 μ.μ.)
Info: Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων | 13/12/24-2/2/25 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ. 11 π.μ. – 7 μ.μ., Σαβ., Κυρ. 10 π.μ. – 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Μεταμόρφωση
Στο πλαίσιο των εορτασμών για το Έτος Φραντς Κάφκα, το Τσέχικο Κέντρο Αθήνας και το Καλλιτεχνικό Σχολείο Κερατσινίου-Δραπετσώνας παρουσιάζουν ένα νέο αφιέρωμα για τον σπουδαίο δημιουργό, με στόχο τη βιωματική προσέγγιση του πλούσιου έργου του, καθώς και την πολιτισμική αλληλεπίδραση με την ευρύτερη κοινωνία του Πειραιά και των γειτονικών δήμων. Αφετηρία της έκθεσης το θρυλικό έργο "Μεταμόρφωση", το οποίο ζωντανεύει μέσα από εξήντα δημιουργίες μαθητών γυμνασίου και λυκείου του σχολείου.
Εγκαίνια: 12/12 (7 μ.μ.)
Info: Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά (Παλαιό Ταχυδρομείο) | έως 19/12 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ.-Παρ. 5-9 μ.μ., Σαβ., Κυρ. 10 π.μ. – 2 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Horizon Wanderers
Η Χριστίνα Δημητριάδη απαθανατίζει το πλοίο μέσα από δύο φωτογραφικές ενότητες που προτείνουν διαφορετικές οπτικές. Το πρώτο μέρος, "Ανατομία του Πλοίου", επικεντρώνεται στη σύνθεση του πλοίου, αναδεικνύοντας τη διαδικασία κατασκευής του, ενώ το δεύτερο, "Ever Blue", διερευνά την αποσύνθεση του πλοίου, εστιάζοντας στις επιπτώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας στον θαλάσσιο χώρο και τον εκφυλισμό της φυσικής του ομορφιάς.
Εγκαίνια: 13/12 (7-9.30 μ.μ.)
Info: Γκαλερί Ελένη Κορωναίου | 13/12/24-22/2/25 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ. 12-6 μ.μ., Σαβ. 12-4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.
Περισσότερες πληροφορίες
Κυκλαδίτισσες: Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων
Η πρώτη πανκυκλαδική έκθεση που έχει διοργανωθεί ποτέ, παρουσιάζει την ιστορία μέσα από τα μάτια των γυναικών των Κυκλάδων, από την αρχαιότητα μέχρι το 19ο αιώνα. Μια έκθεση που συγκεντρώνει στην Αθήνα 180 μοναδικά αριστουργήματα από όλα σχεδόν τα μουσεία των νησιών των Κυκλάδων: την Αμοργό, την Άνδρο, τη Δήλο, τη Θήρα, την Ίο, την Κέα, την Κύθνο, τη Μήλο, τη Μύκονο, τη Νάξο, την Πάρο, τη Σέριφο, τη Σίκινο, τη Σίφνο, τη Σύρο, την Τήνο και τη Φολέγανδρο. Ta εκθέματα χρονολογούνται από την πρώιμη προϊστορία μέχρι και τη γέννηση του ελληνικού κράτους. Έργα μοναδικά, τα περισσότερα από αυτά δεν έχουν ταξιδέψει ποτέ εκτός Κυκλάδων και εκτός του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, ενώ ορισμένα δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ στο κοινό. Δίπλα στα μαρμάρινα κυκλαδικά ειδώλια της πρωτοκυκλαδικής περιόδου του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, ο επισκέπτης θα δει 135 εκθέματα από τις συλλογές της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων και εκθέματα από το Μουσείο Κανελλοπούλου, το Επιγραφικό Μουσείο Αθηνών, την Εφορεία Παλαιοναθρωπολογίας και Σπηλαιολογίας και σημαντικές ιδιωτικές συλλογές.
Μαρία Cyber. Πορτρέτα
Η έκθεση συγκεντρώνει μια επιλογή εικόνων από το φωτογραφικό της αρχείο, που καταγράφει τη λεσβιακή ζωή στις δεκαετίες του 1990, 2000 και 2010. Τα πορτρέτα της Maria Cyber απαθανατίζουν προσωπικές στιγμές ανάμεσα σε φίλες και ερωτικές συντρόφους, εικόνες που διαφορετικά θα παρέμεναν φευγαλέες. Πολλές είναι παιγνιώδεις, υπονομεύοντας τις παραδοσιακές αντιλήψεις περί φύλου και εξουσίας, ενώ άλλες απεικονίζoυν χαλαρές, ανεπιτήδευτες στιγμές ή διαπεραστικά, ευθύβολα βλέμματα στην κάμερα, πάντα με μια αίσθηση σεβασμού προς τις γυναίκες που φωτογραφίζει. Υιοθετώντας στενά καρέ και κοντινά πλάνα, η Maria Cyber εστιάζει κυρίως στα άτομα παρά στον περιβάλλοντα χώρο, δημιουργώντας μια αίσθηση εγγύτητας, σύνδεσης και οικειότητας. Στα έργα της, η φωτογραφία εμπλέκεται σε έναν δυναμικό διάλογο με την queer οπτική κουλτούρα, φέρνοντας στο προσκήνιο τη λεσβιακή ορατότητα. Απαθανατίζει γυναίκες εντός μιας συλλογικής queer μνήμης και συμβάλλει σε μια πολιτική του βλέμματος, (προ)καλώντας μας να επανεξετάσουμε τις έννοιες της αντίληψης, της εξουσίας, της μνήμης και της αναπαράστασης. Οι φωτογραφίες της λειτουργούν ως πράξεις αντίστασης απέναντι στην αποσιώπηση, αποτυπώνοντας στιγμές που διαφορετικά θα χάνονταν στη λήθη.
Μεταμόρφωση
Στο πλαίσιο των εορτασμών για το Έτος Φραντς Κάφκα, το Τσέχικο Κέντρο Αθήνας και το Καλλιτεχνικό Σχολείο Κερατσινίου-Δραπετσώνας παρουσιάζουν ένα νέο αφιέρωμα για τον σπουδαίο δημιουργό, με στόχο τη βιωματική προσέγγιση του πλούσιου έργου του, καθώς και την πολιτισμική αλληλεπίδραση με την ευρύτερη κοινωνία του Πειραιά και των γειτονικών δήμων. Αφετηρία της έκθεσης το θρυλικό έργο «Μεταμόρφωση», το οποίο ζωντανεύει μέσα από εξήντα δημιουργίες μαθητών γυμνασίου και λυκείου του σχολείου.
Χριστίνα Δημητριάδη. Horizon Wanderers
Η έκθεση παρουσιάζει δύο φωτογραφικές ενότητες που προσεγγίζουν το πλοίο μέσα από διαφορετικές οπτικές. Το πρώτο μέρος, με τίτλο "Ανατομία του Πλοίου", επικεντρώνεται στη σύνθεση του πλοίου, αναδεικνύοντας τη διαδικασία κατασκευής του, ενώ το δεύτερο, με τίτλο "Ever Blue", διερευνά την αποσύνθεση του πλοίου, εστιάζοντας στις επιπτώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας στον θαλάσσιο χώρο και τον εκφυλισμό της φυσικής του ομορφιάς. Τα πλοία, από τις πρώτες τους μορφές, υπήρξαν σύμβολα της διττής ανθρώπινης φύσης. Από τη μία πλευρά, ενσάρκωσαν την ανάγκη για επικοινωνία, εξερεύνηση και ανταλλαγή ιδεών. Από την άλλη, συνδέθηκαν με την κατάκτηση, τη σύγκρουση και την εκμετάλλευση. Η έκθεση αναδεικνύει αυτές τις αντιθέσεις, εστιάζοντας στον τρόπο που τα πλοία, ως τεχνικά και πολιτισμικά σύμβολα, ενσαρκώνουν τα όνειρα, τις φιλοδοξίες, αλλά και τις αντιφάσεις της ανθρώπινης υπόστασης. Μέσα από τις ενότητες της έκθεσης, οι έννοιες της δημιουργίας και της φθοράς συνυπάρχουν, συνθέτοντας ένα πολυδιάστατο αφήγημα που ισορροπεί ανάμεσα στη σωτηρία και την καταστροφή, την ελπίδα και την απαισιοδοξία, αντικατοπτρίζοντας την εύθραυστη σχέση του ανθρώπου με το περιβάλλον και την ίδια του την ύπαρξη.
Beyond Destruction – Ρόδος, Θεσσαλία, Έβρος
Το 2023, η Ελλάδα επλήγη από μια σειρά ολέθριων φυσικών καταστροφών. Οι πυρκαγιές και οι πλημμύρες στοίχισαν πολλές ζωές και άφησαν πίσω τους κατεστραμμένα σπίτια, ρημαγμένα τοπία και ολόκληρες κοινότητες βυθισμένες στην απώλεια και την αβεβαιότητα. Αποφασισμένοι να καταλάβουν τι συμβαίνει όταν τα φώτα της δημοσιότητας σβήνουν, ο φωτογράφος Ilir Tsouko και η δημοσιογράφος Anja Troelenberg ταξίδεψαν στις πληγείσες περιοχές λίγους μήνες μετά τις καταστροφές. Πραγματοποιώντας ένα μεγάλο οδοιπορικό στη Ρόδο, τη Θεσσαλία και τον Έβρο, σε ένα περιβάλλον αμετάκλητα αλλαγμένο, κατέγραψαν τις πολύπλοκες ανθρώπινες αντιδράσεις οι οποίες μαρτυρούν όχι μόνο το σκοτάδι και την απόγνωση, αλλά επίσης την ελπίδα και την ανανέωση· όχι μόνο τις προκλήσεις όσων έμειναν πίσω να ανοικοδομήσουν, αλλά επίσης την ανθεκτικότητα των ίδιων και των κοινοτήτων τους. Το πλούσιο υλικό αυτού του οδοιπορικού, που παρουσιάζεται τώρα σε έκθεση, αποτελείται από φωτογραφίες, βίντεο και ιστορίες, που δίνουν τον λόγο στους ίδιους τους ανθρώπους που βίωσαν την καταστροφή και αποτυπώνουν τα αντιθετικά συναισθήματα και τις εμπειρίες τους. Γιατί αυτό που προκύπτει είναι πως οι καταστροφές δεν καταστρέφουν απλώς, αλλά αποκαλύπτουν – και μας αναγκάζουν να αντιμετωπίσουμε την πραγματικότητα της κοινωνίας μας: πώς διαλυόμαστε ή ενωνόμαστε όταν βρισκόμαστε αντιμέτωποι με το αδιανόητο.
Αντιγόνη Πασίδη. Prop-Objects
Την κατασκευαστική ειλικρίνεια της λαϊκής αρχιτεκτονικής αναζητά και επιχειρεί να μεταφέρει η Αντιγόνη Πασίδη στις γλυπτικές εγκαταστάσεις, τις φωτογραφίες και τα ψηφιακά της κολάζ. Η ερευνητική πρόταση της Πασίδη εξετάζει τις «ανωμαλίες» της ανώνυμης αρχιτεκτονικής, εστιάζοντας σε πρόχειρες και συνήθως εφήμερες κατασκευές που παρεκκλίνουν από τον κανόνα, με πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα τα μαντριά και τις καλύβες των μετακινούμενων κτηνοτρόφων, και τις αυτοσχέδιες κατοικίες σε κοινοβιακές κοινότητες. Στις ιδιότυπες κατασκευές και στα αντικείμενα που ανακαλύπτουμε τυχαία κατά την περιήγησή μας στην πόλη, κυρίως στα φτωχά προάστια, αλλά και σε εξορμήσεις στην (ελληνική) ύπαιθρο ή στις καλοκαιρινές διακοπές μας, η Πασίδη εντοπίζει μια ανεπιτήδευτη ποιητικότητα, μια συγκαλυμμένη κριτική στον καπιταλισμό και ένα είδος αντίστασης απέναντι στον καθωσπρεπισμό.