Εγκαίνια: Οι εκθέσεις της εβδομάδας (11-17/11)

Καφκικές αναζητήσεις, αφηγήσεις από μετανάστριες καθαρίστριες και όλα τα εικαστικά πρότζεκτ που αξίζει να δείτε αυτή την εβδομάδα.

Κ. ή ο συλλογικός τρόμος του ατομικού Θεόφιλος Κατσιπάνος, «Αναμονή στο διάδρομο της ενοχής», 2024 (ακρυλικό και λάδι σε καμβά 100x140 εκ.)

K. ή ο συλλογικός τρόμος του ατομικού

Εκατό χρόνια μετά τον θάνατο του Φραντς Κάφκα, το Ίδρυμα "Η άλλη Αρκαδία" καλεί δεκαεπτά καλλιτέχνες της Συλλογής Σωτήρη Φέλιου να δημιουργήσουν έργα ζωγραφικής, φωτογραφίας και γλυπτικής που τιμούν τον εμβληματικό συγγραφέα και επανεξερευνούν το σπουδαίο έργο του.

Εγκαίνια: 13/11 (6-9 μ.μ.)

Info: Φωκίωνος Νέγρη 16 | 13/11/24-11/1/25 | Ώρες λειτουργίας: Τετ., Πεμ., Παρ. 4-8 μ.μ., Σαβ. 12-5 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Mama Klorin

Mama Klorin Doreida Xhogu
© Θοδωρής Τέμπος

Το πρότζεκτ ξεκίνησε το 2015 ως ανάγκη της καλλιτέχνιδας Doreida Xhogu να πραγματευτεί μνήμες και σκέψεις για την ίδια και τη μητέρα της, ως μετανάστριες καθαρίστριες. Στη συνέχεια, η καλλιτέχνιδα κάλεσε και άλλες καθαρίστριες να αφηγηθούν τις δικές τους ιστορίες. Διαφορετικές υλικότητες συνθέτουν ένα συλλογικό εργαστήριο όπου οι εργαζόμενες μοιράζονται τις εμπειρίες τους και μιλούν για τους περιορισμούς και τις δυνατότητες της εργατικής και μεταναστευτικής τους συνθήκης.

Εγκαίνια: 15/11 (6-9 μ.μ.)

Info: The Demos Center του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος | 16/11/24-31/1/25 | Ώρες λειτουργίας: Τετ.-Παρ. 3-7 μ.μ., Σαβ. 12-4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Τέχνη σε χρυσό. Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Τέχνη σε χρυσό Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Διαβάστε Επίσης

Στη διάρκεια της ελληνιστικής περιόδου, μετά τις κατακτήσεις του Μεγάλου Αλεξάνδρου, η κοσμηματοτεχνία έφτασε στο απόγειό της. Με τη συμμετοχή μουσείων και εφορειών αρχαιοτήτων από την Ελλάδα και το εξωτερικό, παρουσιάζονται στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού μοναδικά σύνολα χρυσών κοσμημάτων της ελληνιστικής περιόδου (323-30 π.Χ.), καθώς και πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό σχετικό με τις βασικές τεχνικές κατασκευής των ελληνιστικών κοσμημάτων.

Εγκαίνια: 12/11 (8 μ.μ.)

Info: Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού | 13/11/24-27/4/25 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ., Τετ., Παρ., Σαβ. 10 π.μ. – 6 μ.μ., Πεμ. 10-12 π.μ., Κυρ. 10 π.μ. – 4 μ.μ. | Είσοδος: €9, €7

Thomas Schütte

Thomas Schütte
© Sebastiano Pellion di Persano
Thomas Schütte, "Gartenzwerge", 2017, Glass on wooden table, Serie W, 7 components from 27 to 60 cm each (height), from 16 to 38 cm each (diameter) wooden table approx. 75 x 120 x 90 cm.

Ο Γερμανός γλύπτης Thomas Schütte εγκαινιάζει την όγδοη συνεργασία του με την γκαλερί Bernier/Eliades. Για την επερχόμενη έκθεση στην Αθήνα, ο καλλιτέχνης δημιούργησε έργα που εκφράζουν την προσωπική του καλλιτεχνική και πολιτική προοπτική: υβριδικότητα, αντιφάσεις και ερωτήματα για τη δομή και την ουσία της τέχνης. Στο επίκεντρο του έργου του βρίσκεται ο άνθρωπος μέσα στο κοινωνικοπολιτικό του πλαίσιο, καθώς και η θέση του καλλιτέχνη και της τέχνης στην καθημερινή ζωή.

Εγκαίνια: 16/11 (12-9 μ.μ.)

Info: Bernier/Eliades | 16/11/24-4/3/25 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ. 11 π.μ. – 6.30 μ.μ., Σαβ. 12-4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Night for Day

Sarah Crowner Night for Day
Sarah Crowner, "Elevation, Dusk or Dawn", 2024. Acrylic on canvas, sewn 72 x 90 inches (182.9 x 228.6 cm) © Sarah Crowner Photo: Maris Hutchinson. Courtesy Gagosian

Η Sarah Crowner δημιούργησε για την Gagosian μια ειδική εικαστική εγκατάσταση με κεραμικά πλακίδια, μέσα στην οποία παρουσιάζει μία νέα σειρά ζωγραφικών έργων. Με αφετηρία τον τίτλο της ταινίας "Day For Night" του Φρανσουά Τριφό αλλά και την ομώνυμη κινηματογραφική τεχνική, όπου εξωτερικές σκηνές γυρίζονται υπό το φως ημέρας και φιλτράρονται ώστε να μοιάζουν νυχτερινές, η καλλιτέχνιδα καταλύει μια ακολουθία φωτός προς το σκοτάδι και αντίστροφα, καθώς οι επισκέπτες κινούνται στους ορόφους της γκαλερί.

Εγκαίνια: 14/11 (5-8 μ.μ.)

Info: Gagosian | 14/11/24-18/1/25 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Τετ., Παρ., Σαβ. 11 π.μ. – 7 μ.μ., Πεμ. 11 π.μ. – 8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Γραμμή, κηλίδα, κουκίδα, κόκκος: Η ποικιλομορφία της πολωνικής χαρακτικής

Γραμμή κηλίδα κουκίδα κόκκος

Η νέα συνεργασία του Μουσείου Γουναρόπουλου με το Τμήμα Χαρακτικής της Ακαδημίας Καλών Τεχνών Jan Matejko της Κρακοβίας και την Ένωση Ελλήνων Χαρακτών, φέρνει στο προσκήνιο το έργο 32 Πολωνών χαρακτών. Εκτός από χαρακτικά, οι καλλιτέχνες εκθέτουν επίσης ζωγραφικά έργα σε χαρτί, εικονογραφήσεις, ψηφιακές εκτυπώσεις, φωτογραφίες, αφίσες, βιβλία και αναλογικές φωτογραφίες, μέσω των οποίων οι δημιουργοί πειραματίζονται με τη φόρμα αλλά και με διάφορα προσωπικά, κοινωνικά ή φιλοσοφικά θέματα.

Εγκαίνια: 13/11 (7 μ.μ.)

Info: Μουσείο Γ. Γουναρόπουλου | 13/11/24-31/1/25 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Σαβ. 9 π.μ. – 4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Γιάννης Γαΐτης - Γαβριέλλα Σίμωσι

Γιάννης Γαΐτης Γαβριέλλα Σίμωσι
© Loretta Gaïtis

Με αφορμή την έναρξη λειτουργίας του Μουσείου Γαΐτη – Σίμωσι στην Ίο και τα σαράντα χρόνια από τον θάνατο του Γιάννη Γαΐτη, η Γκαλερί Σκουφά παρουσιάζει επιλεγμένα έργα του ιστορικού καλλιτέχνη, μερικά από τα οποία εκτίθενται για πρώτη φορά στο κοινό. Στην έκθεση περιλαμβάνονται δημιουργίες της γλύπτριας και συζύγου του Γαΐτη, Γαβριέλλας Σίμωσι.

Εγκαίνια: 14/11 (7-9.30 μ.μ.)

Info: Γκαλερί Σκουφά | 14/11-14/12 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ., Τετ. 10 π.μ. – 4 μ.μ., Τρ., Πεμ. 10 π.μ. – 9 μ.μ., Παρ. 10 π.μ. – 8 μ.μ., Σαβ. 10.30 π.μ. – 4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Sarah Crowner. Night for Day

  • Ζωγραφική

Η έκθεση περιλαμβάνει νέα έργα ζωγραφικής και μια καθηλωτική, ειδικά σχεδιασμένη για τον χώρο εγκατάσταση με κεραμικά πλακίδια. Η εκθαμβωτική κίτρινη απόχρωση που κυριαρχεί στον ισόγειο χώρο της γκαλερί, προέρχεται από την επίστρωση χειροποίητων εφυαλωμένων πλακιδίων που εκτείνονται προς όλες τις κατευθύνσεις. Στους χώρους του πρώτου ορόφου, ζωγραφικά έργα με καμπυλόγραμμα μοτίβα που διαπλέκονται, εκτίθενται σε αντίθεση με τη σκληρή θερμότητα του ισογείου. Βαθιές πράσινες και πλούσιες μπλε αποχρώσεις διαποτίζουν απαλές επιφάνειες ανακαλώντας το φωτισμένο φύλλωμα σε πυκνούς κήπους ή σε δάση τη νύχτα. Αντιστρέφοντας το όνομα της εμβληματικής ταινίας του Φρανσουά Τριφό, «Day for Night», η οποία δανείστηκε τον τίτλο της από την ομώνυμη κινηματογραφική τεχνική, όπου οι εξωτερικές σκηνές γυρίζονται υπό το φως ημέρας και φιλτράρονται ώστε να μοιάζουν νυχτερινές, η Crowner καταλύει διακριτικά μια ακολουθία φωτός προς το σκοτάδι και πάλι πίσω καθώς οι επισκέπτες κινούνται μεταξύ των ορόφων της γκαλερί. Οι αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις της Crowner, οι οποίες περιλαμβάνουν τόσο τους εσωτερικούς όσο και τους εξωτερικούς τοίχους, οροφές και δάπεδα, προσκαλούν τον θεατή σε μία αμοιβαία εξερεύνηση της σχέσης του σώματος με τη ζωγραφική. Σε διάλογο με την ιστορία της ζωγραφικής και τις δυνατότητές της στο παρόν, η Crowner οραματίζεται κι άλλες μορφές που μπορεί να πάρει το μέσο.

Γραμμή, κηλίδα, κουκίδα, κόκκος: Η ποικιλομορφία της πολωνικής χαρακτικής

  • Χαρακτική

Το Μουσείο Γ. Γουναρόπουλου, σε συνεργασία με το Τμήμα Χαρακτικής της Ακαδημίας Καλών Τεχνών Jan Matejko της Κρακοβίας και την Ένωση Ελλήνων Χαρακτών, παρουσιάζουν την έκθεση "Γραμμή, κηλίδα, κουκίδα, κόκκος: Η ποικιλομορφία της πολωνικής χαρακτικής". Η έκθεση αποτελεί την πολωνική συμμετοχή στο πρόγραμμα της καλλιτεχνικής ανταλλαγής ανάμεσα στην Ένωση Ελλήνων Χαρακτών και το Τμήμα Χαρακτικής της Ακαδημίας Καλών Τεχνών της Κρακοβίας: 32 Πολωνοί χαράκτες θα παρουσιάσουν τα έργα τους στο Μουσείο Γ. Γουναρόπουλου. Εκτός των χαρακτικών, παρουσιάζονται επίσης κάποια ζωγραφικά έργα σε χαρτί, εικονογραφήσεις, ψηφιακές εκτυπώσεις, φωτογραφίες, αφίσες, βιβλία καλλιτεχνών και αναλογικές φωτογραφίες. Ο τίτλος της έκθεσης αναφέρεται στα πρωταρχικά στοιχεία που χρησιμοποιούν οι εικαστικοί δημιουργοί διαχρονικά για να δώσουν μορφή στο όραμά τους. Οι καλλιτέχνες της έκθεσης δοκιμάζουν τις δυνατότητες αυτών των εκφραστικών μέσων και δημιουργούν συνθέσεις στο πλαίσιο των φορμαλιστικών αναζητήσεων, αλλά και σε σχέση με ποικίλα προσωπικά, κοινωνικά ή φιλοσοφικά θέματα.

Κ. ή ο συλλογικός τρόμος του ατομικού

  • Αφιερώματα

Με αφορμή τα εκατό χρόνια από τον θάνατο του Φραντς Κάφκα, το Ίδρυμα "Η άλλη Αρκαδία" προσκάλεσε 17 καλλιτέχνες της Συλλογής Σωτήρη Φέλιου να δημιουργήσουν έργα ζωγραφικής, φωτογραφίας και γλυπτικής, τα οποία εξερευνούν ζητήματα που βρίσκονται στον πυρήνα του καφικού κόσμου: τις αγωνίες που συνδέονται με την ανθρώπινη ύπαρξη, τη θνητότητα, το διαρκές παράλογο, τα αδιέξοδα και τη σύγκρουση μεταξύ προσωπικών επιθυμιών και κοινωνικών προσδοκιών δημιουργώντας έναν διάλογο μεταξύ του καφικού στερεώματος και των σύγχρονων καλλιτεχνικών πρακτικών.

Τέχνη σε χρυσό. Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

  • Κόσμημα

Στη διάρκεια της ελληνιστικής περιόδου, μετά τις κατακτήσεις του Μεγάλου Αλεξάνδρου, η κοσμηματοτεχνία έφτασε στο απόγειό της. Με τη συμμετοχή 30 μουσείων και εφορειών αρχαιοτήτων από την Ελλάδα και πέντε μουσείων από το εξωτερικό, παρουσιάζονται μοναδικά σύνολα χρυσών κοσμημάτων της ελληνιστικής περιόδου (323-30 π.Χ.). Για πρώτη φορά το ελληνικό κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει χρυσοχοϊκά εργαλεία από τη Βοσνία-Ερζεγοβίνη του 2ου αι. π.Χ., ενώ πλούσιο εποπτικό υλικό με βίντεο και animation, σχετικό με τις βασικές τεχνικές κατασκευής των ελληνιστικών κοσμημάτων, θα συνοδεύει την έκθεση. Σε ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα θα προβάλλεται βίντεο με την ανακατασκευή τμημάτων ενός βαρύτιμου διαδήματος στο Μουσείο Μπενάκη. Σύγχρονες δημιουργίες των Peter Bauhuis, Άκη Γκούμα, Patrick Davison, Pura Ferreiro, Αναστασίας Κανδαράκη, Lucia Massei, Δημήτρη Νικολαϊδη και Δέσποινας Πανταζοπούλου, εμπνευσμένες από κοσμήματα του Μουσείου Μπενάκη, θα εκτίθενται στον ίδιο χώρο.

Thomas Schütte

  • Γλυπτική

Ο Thomas Schütte χρησιμοποιεί ένα ευρύ φάσμα μέσων, υλικών και τεχνικών, στοιχείο που καθιστά το έργο του ευέλικτο και πολυδιάστατο. Για την έκθεση στην Αθήνα, ο Schütte δημιούργησε μια σειρά από νέα έργα που αντανακλούν την προσωπική του καλλιτεχνική και πολιτική προοπτική. Η δουλειά του καλλιτέχνη συχνά χαρακτηρίζεται από υβριδικότητα και αντιφάσεις, θέτοντας ερωτήματα σχετικά με τη δομή και την ουσία της τέχνης. Αντλώντας έμπνευση από την αρχαία ελληνική και ρωμαϊκή αγαλματοποιία, την πρώιμη μοντερνιστική γλυπτική και τη μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική, η πρακτική του απομακρύνθηκε από τον μινιμαλισμό και την εννοιολογική τέχνη αναζητώντας νέες αφηγηματικές φόρμες και φιγούρες. Μέσα από τη χρήση διαφορετικών υλικών, το έργο του διατηρεί μια ειρωνική και κριτική διάσταση, ενώ παραμένει ανοιχτό σε ερμηνείες. Ο ίδιος πιστεύει ότι η μορφή, το υλικό και το χρώμα διαθέτουν τη δική τους γλώσσα, η οποία δεν μπορεί να μεταφραστεί.

Γιάννης Γαΐτης - Γαβριέλλα Σίμωσι

  • Αφιερώματα

Με αφορμή την έναρξη λειτουργίας του Μουσείου Γαΐτη – Σίμωσι στην Ίο και την συμπλήρωση 40 ετών από τον θάνατο του Γιάννη Γαΐτη, μια επιλογή έργων από το ατελιέ του καλλιτέχνη μεταφέρονται στην Γκαλερί Σκουφά, μερικά από τα οποία εκθέτονται για πρώτη φορά στο κοινό. Στην έκθεση περιλαμβάνονται πρώιμα έργα της περιόδου 1947/48, όπως μια συλλογή από σχέδια σε χαρτί. Επίσης παρουσιάζονται λάδια σε μουσαμά, καθώς και κατασκευές, λάβαρα, παιχνίδια και κεραμικές προτομές. Την έκθεση συμπληρώνουν μια σειρά από έργα της γλύπτριας και συζύγου του Γαΐτη, Γαβριέλλας Σίμωσι.

Doreida Xhogu. Mama Klorin

  • Μεικτά Μέσα

Το «Mama Klorin» ξεκίνησε το 2015 ως o νοητικός τόπος που η Doreida Xhogu δημιούργησε από την ανάγκη να πραγματευτεί μνήμες και σκέψεις για την ίδια και τη μητέρα της, ως μεταναστριών εργαζόμενων στον τομέα του καθαρισμού. Ένας χώρος που της επέτρεψε να επεκτείνει τα φυσικά όρια της χειρωνακτικής εργασίας και να διαχειριστεί το προσωπικό της τραύμα μέσα από τις διαβρωτικές ιδιότητες των καθαριστικών υλικών. Στη συνέχεια, η Doreida κάλεσε και άλλες καθαρίστριες να μοιραστούν και να αφηγηθούν τις δικές τους ιστορίες. Διαφορετικές υλικότητες –πηλός, υγρό γυαλί, χαρτί κουζίνας, πλακάκια μπάνιου, κινούμενη εικόνα και φωτογραφία– συνθέτουν το πλαίσιο ενός συλλογικού εργαστηρίου. Η συντροφικότητα μεταξύ των γυναικών που γεννήθηκε καθώς δίπλωναν σεντόνια, σιδέρωναν ή απολύμαιναν μαζί δωμάτια ξενοδοχείων, μεταφέρεται οργανικά στον χώρο της τέχνης. Η συνεύρεσή τους εξελίσσεται σταδιακά σε μια επιτελεστική απόπειρα να ορίσουν οι ίδιες τις ιστορίες τους, μορφοποιώντας την εικαστική φόρμα. Η συνομιλία των γυναικών διατυπώνει την ανάγκη τους να συνυπάρχουν μέσα στους περιορισμούς και τις δυνατότητες της εργατικής και μεταναστευτικής τους συνθήκης. Ιστορίες πόνου και ξεριζωμού, γέλια και χαρές, μυρωδιές και γεύσεις, μακρινοί τόποι που φαντάζουν οικείοι. Μέσα από αυτά τα στοιχεία αναδύεται η επιδραστικότητα (affect) του συλλογικού έργου τέχνης ως μια πιθανή γυναικεία στρατηγική επιβίωσης ή ως μια ανοικτή μορφή αισθητικής συγγένειας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

10+1 μη λογοτεχνικά βιβλία για τις γιορτές

Δείτε εντός βιβλία ιστορίας, πολιτικής, φιλοσοφίας, μουσικής και γνώσεων που κυκλοφόρησαν φέτος και μας κέντρισαν το ενδιαφέρον.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/12/2024

15 βιβλία ξένης λογοτεχνίας για τις γιορτές

Δείτε εντός τη μεταφρασμένη λογοτεχνία που κυκλοφόρησε φέτος και μας κέντρισε το ενδιαφέρον. Εξερευνήστε μια μεγάλη γκάμα εκδοτικών και συγγραφέων, από Λουί και Γκανγκ μέχρι Τοκάρτσουκ και Νέσμπο.

"Biocoded": Μπορεί η 3D τέχνη να αλλάξει τον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο;

Η εικαστικός Φάνια Κολαΐτη δίνει την απάντηση στο Antisocial.

15 βιβλία ελληνικής πεζογραφίας για τις γιορτές

Δείτε εντός την ελληνική λογοτεχνία που (επανα)κυκλοφόρησε φέτος και μας κέντρισε το ενδιαφέρον. Εξερευνήστε μια μεγάλη γκάμα εκδοτικών και συγγραφέων, από τον Γιάννη Παλαβό ως το Sam Albatros.

Δημιουργούμε ιστορίες παρέα με τη Λένα Διβάνη στο Μουσείο Μπενάκη

Η συγγραφέας εμπνέεται από την έκθεση "Γκίκας. Ταξίδι από τη Δύση στην Ανατολή" και μας προσκαλεί σε ένα δημιουργικό σεμινάριο συγγραφής.

Η αγάπη του Μπασκιά για την Ελβετία μέσα από μία νέα έκθεση

Μια γκαλερί στο Σεν Μόριτς ιχνηλατεί τα ταξίδια του σπουδαίου δημιουργού στην Ελβετία.