Το State of Concept κλείνει έναν κύκλο και αφήνει ανοιχτά ερωτήματα σε εκκρεμότητα

Η είδηση ότι το State of Concept, ο μη κερδοσκοπικός καλλιτεχνικός οργανισμός που ίδρυσε το 2013 η Ηλιάνα Φωκιανάκη, κλείνει τον κύκλο του όπως το ξέραμε στη μόνιμη βάση του στο Κουκάκι σηματοδοτεί και εμφατικά ένα τέλος εποχής.

State of Concept Athens Sanja Iveković, RED STAR FEAR NOT, © Στάθης Μαμαλάκης
  


Πριν από μια εβδομάδα γράφαμε για τον προβληματισμό της εικαστικής κοινότητας και ειδικότερα των μη κερδοσκοπικών πολιτιστικών χώρων και πρωτοβουλιών ως προς τη βιωσιμότητα με αφορμή την Art Athina, διαπιστώνοντας ότι βρισκόμαστε, για ακόμη μία φορά, σε μια μεταιχμιακή στιγμή. Η είδηση ότι το State of Concept, ο μη κερδοσκοπικός καλλιτεχνικός οργανισμός που ίδρυσε το 2013 η Ηλιάνα Φωκιανάκη, κλείνει τον κύκλο του όπως το ξέραμε στη μόνιμη βάση του στο Κουκάκι σηματοδοτεί και εμφατικά ένα τέλος εποχής. Καθώς η ιδρύτριά του έχει αναλάβει τη θέση της διευθύντριας στο μουσείο Kunsthalle Bern στην Ελβετία, η αλλαγή στο State of Concept θα μπορούσε να ιδωθεί ως ένα συγκυριακό γεγονός που δεν επιτρέπει ευρύτερα συμπεράσματα. Όσες όμως έχουμε παρακολουθήσει την εικαστική σκηνή της πόλης την τελευταία εικοσαετία, γνωρίζουμε ότι είναι φτιαγμένη από ανάλογες "προσωπικές ιστορίες", κύκλους ενέργειας και κόπωσης, που κάθε φορά αποκαλύπτουν πόσο εύθραυστη είναι και η θεσμική δομή του πολιτιστικού μας τοπίου.

State of Concept Athens, μη κερδοσκοπικοί χώροι τέχνης και βιωσιμότητα
© State of Concept Athens, Στάθης Μαμαλάκης
Δανάη Ηώ, Bona Fide # 3, Landform Instrument

Το State of Concept υπήρξε βέβαια μια "μοναδική περίπτωση", με την έννοια ότι δοκίμασε στην πράξη επί έντεκα χρόνια το πώς μπορεί να λειτουργήσει στην Ελλάδα ένα ανεξάρτητο κέντρο τέχνης διεθνών προδιαγραφών. Από την ίδρυσή του επιχείρησε να υποστηρίξει ένα δωρεάν σταθερό πρόγραμμα εκθέσεων, με συγκεκριμένη αναλογία ατομικών και ομαδικών παρουσιάσεων σημαντικών και ανερχόμενων ξένων και Ελλήνων καλλιτεχνών και δημόσιες δράσεις, δημιουργώντας παράλληλα ένα δίκτυο με διεθνείς πρωτοβουλίες και παρέχοντας συμβουλευτικές υπηρεσίες σε νέους καλλιτέχνες. Και μάλιστα το έκανε χτίζοντας συγκεκριμένη ταυτότητα, με προοδευτικό πολιτικό-ιδεολογικό στίγμα, παίρνοντας θέση μέσω του προγράμματός της σε ευρύτερα γεγονότα, που απασχολούν τους πολίτες τοπικά και διεθνώς, και υποστηρίζοντας σταδιακά την επαγγελματικοποίηση του πεδίου μέσω της πολιτικής του ως προς τις πληρωμές των καλλιτεχνών και των εργαζόμενων.

State of Concept Athens, μη κερδοσκοπικοί χώροι τέχνης και βιωσιμότητα
© State of Concept Athens, Στάθης Μαμαλάκης
TRUTH WILL NOT TAKE CARE OF ITSELF, A SERIES OF INVESTIGATIONS, FACTS AND ORAL HISTORIES
Forensic Architecture / Forensis

Σε μια χώρα με ελάχιστη υποστήριξη στον σύγχρονο πολιτισμό, τόσο δημόσια όσο και ιδιωτική, όπου αντίστοιχες πρωτοβουλίες καλούνται να αναζητήσουν χρηματοδότηση ακόμη και για τα πάγια έξοδά τους σε ευρωπαϊκά προγράμματα και να μπουν στην αρένα της project-based παραγωγής, που δεν σου επιτρέπει να σχεδιάσεις μακροχρόνιο πρόγραμμα, είναι σίγουρο ότι θα λείψει ένας χώρος όπου μπορείς να δεις ενδιαφέροντα διεθνή ονόματα, συχνά μάλιστα σε νέες παραγωγές (Forensic Architecture, Oliver Ressler, Kapwani Kiwanga, Chto Delat, What, How and for Whom [WHW], Sanja Iveković, Rojava Film Commune για να αναφέρουμε μόνο μερικά), αλλά και ζυμώσεις με την τοπική κοινότητα, νέες επιμελήτριες και καλλιτέχνιδες (Γιώτα Ιωαννίδου, Δανάη Ηώ, Βέρα Χοτζόγλου, Χριστίνα Πετκοπούλου, Ιωάννα Γερακίδη, Κυβέλη Μαυροκορδοπούλου) κλπ. 

Διαβάστε Επίσης

State of Concept Athens, μη κερδοσκοπικοί χώροι τέχνης και βιωσιμότητα
State of Concept Athens
Βέρα Χοτζόγλου, Bona Fide # 1 , Monstera

Το State of Concept εκπλήρωσε ένα ζητούμενο της γενιάς που επέστρεφε στην Αθήνα από σπουδές στο εξωτερικό στις αρχές των 00s, αυτό της ύπαρξης ενός ανεξάρτητου κέντρου τέχνης με σταθερό πρόγραμμα δραστηριοτήτων, πέραν των γκαλερί και του μουσείου, που μας κρατά σε επαφή με όσα συμβαίνουν διεθνώς, δημιουργεί συνέργειες και δίκτυα με άλλα γεωγραφικά παραδείγματα και, βέβαια, εκπαιδεύει ένα νεότερο κοινό. Οι αδυναμίες ή η κριτική που μπορεί να ασκήσει κανείς στη λειτουργία και στο πρόγραμμά του έχουν να κάνουν σε ένα βαθμό με τις ίδιες τις παθογένειες της (μη) υποστήριξης της σύγχρονης τέχνης στη χώρα μας, αλλά και τα όσα ζήσαμε και συνεχίζουμε να ζούμε την τελευταία δεκαπενταετία. Το σίγουρο είναι ότι η σκηνή στην Αθήνα δεν είναι αυτή σήμερα αυτή που ήταν όταν ξεκίνησε το State of Concept, την ίδια στιγμή, όμως, μερικά από τα ερωτήματα που έχουν ανακύψει αυτά τα χρόνια παραμένουν σε εκκρεμότητα. 

Φόνισσες
Ελένη Καράκου, MIDWAY, BETWEEN STATE AND HUMAN MURDER, 2024.  

Σε διάλογο με τη ζοφερή επικαιρότητα των γυναικοκτονιών, το State of Concept παραμένει ανοιχτό μέχρι τις 16 Νοεμβρίου, σε ένα χώρο με πολλές αναμνήσεις, με την ομαδική έκθεση "Φόνισσες/ Murderesses" σε επιμέλεια Κωνσταντίνας Μελαχροινού και Ηλιάνας Φωκιανάκη που μόλις εγκαινιάστηκε και μας συστήνει πρωτοεμφανιζόμενες καλλιτέχνιδες (Ελένη Καράκου, Μαρκέλλα Ξυλογιαννοπούλου, Miammy) πλάι σε πιο καταξιωμένες (Μαλβίνα Παναγιωτίδη, Εύα Παπαμαργαρίτη), διερευνώντας το αρχέτυπο της επικίνδυνης γυναίκας-θηλυκότητας, που απειλεί την πατριαρχία, μιμούμενη τα ίδια τα βίαια μέσα και εργαλεία της στην προσπάθεια αυτοπροσδιορισμού, σωτηρίας και χειραφέτησης.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Η έκθεση "Time-lapse" της Δήμητρας Μαλταμπέ συνδέει τον τόπο και το χρόνο μέσα από τρεις γενιές

Κοντοβάζαινα, Κάιρο και Αθήνα συμπλέκονται στην ατομική έκθεση της καλλιτέχνδιας που στο FokiaNou Art Space.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/10/2024

Δύο ιστορίες του Φλομπέρ για πρώτη φορά στα ελληνικά από τις εκδόσεις Ερατώ

"Όπως θέλετε – Λύσσα και αδυναμία": Δύο ιστορίες του Γκυστάβ Φλωμπέρ κυκλοφόρησαν μόλις από τον εκδοτικό οίκο.

"Still Life": Η νέα έκθεση της Μαριάννας Τρώντσιου μάς αποκαλύπτει αρχέγονα τοπία

Στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών εγκαινιάζεται η δεύτερη ατομική έκθεση της καλλιτέχνιδας με 14 έργα μεικτής τεχνικής σε χαρτί.

"Black Humour - Η επανάσταση του πνεύματος": Μία νέα έκθεση ζωγραφικής εγκαινιάζεται στη Sianti Gallery

Η Ήρα Παπαποστόλου επιμελείται την έκθεση στην οποία συμμετέχουν δεκατέσσερις καλλιτέχνες του σήμερα υποστηρίζουν ότι υπάρχει black humor στη σύγχρονη ελληνική ζωγραφική.

Πίνακας του Πικάσο αξίας 6 εκατ. ευρώ βρέθηκε σε κελάρι στο Κάπρι

Ένας πίνακας που ανακαλύφθηκε τυχαία σε ένα κελάρι στο Κάπρι από έναν παλιατζή, ο οποίος αγνοούσε την αξία του, αποδείχθηκε αυθεντικό έργο του Πάμπλο Πικάσο, σύμφωνα με Ιταλούς ειδικούς.

Τι είναι το "συλλογικό γουργουρητό" που ηχεί στο Κτίριο "Νόμπελ";

Η επιμελήτρια Νάντια Αργυροπούλου ετοιμάζει μία νέα έκθεση σύγχρονης τέχνης στο ιστορικό κτίριο.

Προσεχώς κυκλοφορεί το νέο βιβλίο του Νομπελίστα της λογοτεχνίας για το 2023

Μέσα στο φθινόπωρο αναμένουμε από τις εκδόσεις Gutenberg την κυκλοφορία του τρίτου βιβλίου της Επταλογίας του Γιον Φόσε, με τα άλλα δύο να είναι διαθέσιμα από τον ίδιο εκδοτικό.