"Τρικυμία" από τρεις καλλιτέχνες

Ελπίδα Ζαχαράκη, Κώστας Παντούλας και Ναυσικά Τζανουλίνου δημιουργούν από κοινού μια έκθεση για το antisocial.ath.

τρικυμία

Ποιος έχει τον έλεγχο σε μια τρικυμία; Η θάλασσα ή κάποιος από εμάς τους τρεις; Η τέχνη σαν κύμα έρχεται να φέρει στην επιφάνεια, να πάρει μαζί της, ή και να σβήσει, όλα εκείνα που επιβιώνουν, επιμένουν, μεταμορφώνουν και ορίζουν τη διαδρομή μας από το χθες στο σήμερα και – αν θα φτάσουμε – στο αύριο.

τρικυμία

Το Antisocial παρουσιάζει, μέχρι τις 13 Ιουλίου, τη συλλογική έκθεση "Τρικυμία" των Κώστα Παντούλα, Ναυσικάς Τζανουλίνου και Ελπίδας Ζαχαράκη. Τρεις καλλιτέχνες, τρεις διαφορετικές μορφές τέχνης και τρεις άρρηκτα συνδεδεμένες θεματικές, μόνο σε τρικυμία θα μπορούσαν να οδηγήσουν. Συμβολισμοί, μύθοι και σχέσεις, οι καλλιτέχνες ανακαλύπτουν διαρκώς έναν νέο κόσμο, είτε μέσα από την αρχαία ιστορία, είτε από την "ιστορία του μέλλοντος".

Μια καλλιγράφος, ένας σκιτσογράφος και μια γλύπτρια. Η ψυχή, το μέλλον, η τύχη και τελικά, υπάρχει ελπίδα;

Ποιο είναι το βλέμμα του Νέου Ανθρώπου; Μπορεί το περίγραμμα να οριστεί ως μια γραμμή; Πότε θα καταφέρει το AI να δημιουργήσει ένα καλό περίγραμμα; Τι σημαίνει η Νέα Εποχή στον κόσμο της τέχνης; Καλώς ήλθατε στον νέο κόσμο της τέχνης του AI και των δημιουργών της, όπου μερικές λέξεις αρκούν για να γεννηθεί ένα έργο. Ένα έργο για μια "Νέα Εποχή" (Κ. Παντούλας, 2022 - 2024) που δεν μπορεί να δημιουργήσει ένα σωστό περίγραμμα, μάς κάνει να αναρωτηθούμε τη θέση του AI στην τέχνη σήμερα. Λέγεται ότι η Ψυχή στη μυθολογία, ήταν τόσο όμορφη που επισκίαζε ακόμη και την Αφροδίτη, τη θεά της ομορφιάς και του έρωτα, γι’ αυτό κάλεσε τον γιο της, Έρωτα και του έδωσε εντολή να κάνει την Ψυχή να ερωτευθεί τον κατώτερο και πιο αξιοκαταφρόνητο άνθρωπο που θα μπορούσε να βρει. Έργα που καλούν τον θεατή να αφιερώσει χρόνο για να απευθυνθεί στην ψυχή του, ν’ αναλογιστεί την πορεία και την ουσία της, να δημιουργήσει ιερά προσωπικά συναισθήματα και ν’ αναζητήσει απαντήσεις μέσα του.

Τα "Άνθη της Τύχης" (Ε. Ζαχαράκη, 2022), βλέπουν τις ημέρες να περνούν ανάλαφρες, χωρίς χειμώνα, χωρίς καλοκαίρι, μόνο με αέρα γλυκό - όμως, φτάνει αυτό; - για την ψυχή και την τύχη να βρίσκεται και να χάνεται κάποιος, ανθίζοντας. Μπορεί ένα έργο σε ένα εντελώς βιομηχανικό περιβάλλον να σε φέρει ένα βήμα πιο κοντά στη φύση; Μύθοι, αρχέτυπα και σύμβολα. Ιστορίες που περνούν από γενιά σε γενιά καταλήγουν σήμερα ως γλυπτικές φόρμες για να ορίσουν την αρμονία, την ισορροπία και την ολοκλήρωση μέσα σε αυτή την τρικυμία που λέγεται "ζωή". Η "Τρικυμία" (Ναυσικά Τζανουλίνου, 2024) έρχεται να μας ταρακουνήσει ως μια ωδή στην αναζήτηση της ισορροπίας, συναισθηματικής και μη.

τρικυμία

Σημείωμα του Κώστα Παντούλα

"Από πού προέρχονται οι μύθοι; Το μεγάλο ανεξήγητο παραμένει η ίδια η φύση. Σε αυτή την έκθεση συμμετέχω με έργα στα οποία νιώθω ότι υπάρχει έντονα το στοιχείο του αινίγματος, του ανεξήγητου, αλλά και ταυτόχρονα, του οικείου. Δεν ξέρω πόσο κοντά κατάφερα να πάω σε αυτόν τον στόχο, αλλά αυτό είναι κάτι που άφησα το υποσυνείδητό μου να επιλέξει. Είναι χαρακτηριστικό και των ίδιων των έργων, η κλίση προς το αρχέτυπο, η προσωπική μου επιρροή από το κίνημα του Συμβολισμού και η λαχτάρα να δώσω έντονες φόρμες σε χαλαρές στάσεις σωμάτων, μαζί με τα βλέμματα που κυριαρχούν. Αυτά έγιναν ένα οικοσύστημα που ζητάει πρωτόπλαστους θεατές να το περπατήσουν."

τρικυμία

Σημείωμα της Ναυσικάς Τζανουλίνου

"Το σύνολο των έργων μου αντλεί στοιχεία από την μυθολογία, τα αρχέτυπα και τα σύμβολα, σε μια προσπάθεια να απεικονίσω μέσα από γλυπτικές φόρμες τις έννοιες της αρμονίας, της ισορροπίας και της ολοκλήρωσης. Το κεντρικό έργο, " Τρικυμία", υποδηλώνει τη συναισθηματική τρικυμία και την ενστικτώδη φύση μας. Η απαρχή και η δημιουργία ενσωματωμένες σε μια οργανική φόρμα από ξύλα, χαρούπια και σύρμα. Το έργο "Οι τρεις Hares" αποτελείται από τρεις λαγούς που μοιράζονται τα αυτιά τους σε μια κυκλική διάταξη, υποδηλώνοντας τη συνεχή κίνηση, την κυκλικότητα της ζωής και την αναγέννηση. Αντίστοιχα, το έργο "Χώρος και Χορός" αναφέρεται στη σύνδεση και την αλληλεξάρτηση των ανθρώπινων μορφών, οι οποίες αναζητούν την ισορροπία του "σχετίζεσθαι". Οι μορφές συνδέονται μεταξύ τους με σύρμα, ξύλα και χαρούπια. Το έργο "Μεταχάριτες" είναι μια ωδή στις τρεις Χάριτες της μυθολογίας. Ενσαρκώνουν τη χάρη, την ομορφιά και την αρμονία στην μετα-εικονική εποχή."

τρικυμία

Σημείωμα της Ελπίδας Ζαχαράκη

"Το σύνολο των έργων που έχω δημιουργήσει για την έκθεση περιλαμβάνει δύο κηροπήγια (Ψ, Χ, πηλός), ένα έργο σε χαρτί (Άνθη της Τύχης, χαρακτικό) και δύο χειρόγραφα κείμενα (Σειρήνες, Ομήρου Οδύσσεια, Ραψωδία μ, 39-41 & 42- 44, καλλιγραφία), με στόχο την δημιουργία ενός μικρού φυτομορφικού βωμού μιας ευφάνταστης τελετής, προσευχής και περισυλλογής αφιερωμένο στην ψυχή. Ως κεντρικό θέμα η ψυχή, η ευημερία της, οι αντιξοότητες και η τύχη εμπνέονται μέσα από την πλατωνική θεωρία περί ψυχής και τους προπλατωνικούς φιλοσόφους που υποστηρίζουν πως η υπόσταση της ψυχής δεν υπάρχει στον υλιστικό κόσμο και πως είναι η άυλη ουσία του ανθρώπου η οποία ενωμένη με το σώμα αποτελεί το κύριο στοιχείο, την αιτία της ζωής και την έδρα της προσωπικότητας και των συναισθημάτων."

τρικυμία

Γνωρίστε τους καλλιτέχνες

O Kώστας Παντούλας (γενν. 1984), ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Αποφοίτησε από τη σχολή σκιτσου και animation - Ορνεράκης το 2006 και από την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας το 2014. Η πιο γνωστή του δουλειά είναι το "Lost in Space” (CBS TV), μεταφορά σε κόμικ επεισοδίων της τηλεοπτικής σειράς του Carey Wilber. Τα κόμικ εκδόθηκαν το 2016 με τον τίτλο "Irwin Allen’s Lost in Space: The Lost Adventures” (έκδοση American Gothic Press - Famous Monsters). Το 2008-2010 δημιούργησε τη σειρά κόμικς "Στρατιώτης Κέιν”, σε σχέδιο και σενάριο του ίδιου, που εκδόθηκε στον περιοδικό τύπο. Το 2013-2015 ανέλαβε τη φιλοτέχνηση των εξωφύλλων της σειράς "Γεροντοπείσματα” για τον συνθέτη Δημήτρη Κάρα, με συμμετοχές από καλλιτέχνες όπως Σωκράτης Μάλαμας, Βασίλης Καρράς, Β. Παπακωνσταντίνου, Γιάννης Κότσιρας, Νικήτας Κλιντ, Πάνος Κατσιμίχας, Μανώλης Μητσιάς και Αρετή Κετιμέ κ.α. Το 2016 συμμετείχε στο Άγγλο-Ουκρανικό web comics "Uptown Chronicles” (σενάριο Mikhail Pimenov και Richard Mooney), ως μέρος της καμπάνιας για την καταπολέμηση της διαφθοράς στο πολιτικό σύστημα της Ουκρανίας. Από το 2016 έως το 2022 σχεδίασε για τίτλους κόμικς όπως "Freak Snow” (σενάριο Kevin Roditeli, έκδοση Massive Publishing-Behemoth) κ.α. Το 2018 παρουσίασε το κόμικ "APSIHIA” στο Comicdom Con, το οποίο μεταφράστηκε και εκδόθηκε στα ουκρανικά και πολωνικά το 2019, ενώ την ίδια χρονιά εκδόθηκε και η σειρά "Στρατιώτης Κέιν” από την UAcomix. Το 2023 εξέδωσε ένα δεύτερο βιβλίο με τη συνέχεια της πρώτης του σειράς με τίτλο "Στρ. Κέιν: Ομάδα Θήτα” από την Phase Productions, όπου παρουσιάστηκε στο Athens Con ‘23. Άλλες μεταφρασμένες κομικ δουλειές του είναι το "Kangee” (για το Κροατικό περιοδικό Stip-PREFIKS 2024) και το "Metal Girl” (για το Ολλανδοβελγικό Knocky Magazine 2015). Τον Σεπτέμβριο του 2019 πραγματοποιήθηκε η τελευταία του ατομική έκθεση, με θεματική ενότητα "chaotic-scifi”, στο Λβιβ της Ουκρανίας. Τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους έγινε συνιδρυτής του ανθολογικού περιοδικού κόμικ ευρείας κυκλοφορίας "Epifany Comics” (2019- 2024).

τρικυμία

Η Ελπίδα Ζαχαράκη – ή αλλιώς Βατόμουρο (γενν. 1991), ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Είναι καλλιγράφος και σχεδιάστρια. Σπούδασε Art & Design στο Akto College και αποφοίτησε με πτυχίο Bachelor of First class honours degree από το Middlesex University. Από το πρώτο έτος της σχολής ασχολήθηκε με την τυπογραφία και τα γράμματα με κατεύθυνση στις χειρόγραφες τεχνικές καλλιγραφίας. Το 2014 κέρδισε το πρώτο βραβείο στο Athens Portfolio Night, το οποίο στη συνέχεια άνοιξε την πόρτα για τη συμμετοχή της στο Art Directors Club στη Νέα Υόρκη. Μετά την επιστροφή της από τη Νέα Υόρκη άρχισε να εργάζεται ως γραφίστρια στη διαφημιστική βιομηχανία αναλαμβάνοντας πολλά έργα για διεθνείς πελάτες. Παράλληλα με την καθημερινή της δουλειά, ασκούσε την τέχνη της καλλιγραφίας. Το 2016 και μετά από προτροπή της δασκάλας της και καλλιτέχνιδας Ειρήνης Γκόνου, ξεκίνησε να διδάσκει καλλιγραφίασε σε χώρους τέχνης στην Αθήνα. Από το 2021 διατηρεί το εργαστήριο της σε μία καταπράσινη περιοχή της Αθήνας. Έχει συμμετάσχει στην ενέργεια του δήμου Αθηναίων για την καλλιτεχνική αναβάθμιση των καφάο στο ιστορικό τρίγωνο της Αθήνας σε Ερμού και Φωκίωνος Νέγρη. Ανάμεσα στις συνεργασίες της περιλαμβάνονται ονόματα όπως Dior, Jo Malone, Kilian Paris, Chanel, Moncler, Francis Kurkdjian, Diptique, Attica, Ogilvy, Schweepes, Moet, Bombay Sapphire, Mantility, CIIS San Francisco κ.α. Το έργο της είναι γύρω από την καλλιγραφία με αναλογικά μέσα. Πένες, πινέλα, μαρκαδόροι, στυλό είναι μερικές από τις επιλογές της στα μέσα που χρησιμοποιεί στην τέχνη της. Εκτός από τα έργα με ψηφιακά μέσα σχεδιασμού που καλείται να δημιουργήσει, η Ελπίδα πιστεύει ότι η εργασία με τα αναλογικά μέσα επιτρέπει την αποτύπωση της χορογραφικής αυθεντικότητας και της αυθόρμητης αναπαράστασης της καλλιγραφίας, μιας μοναδικής στιγμής στο χωροχρόνο σε επιφάνειες. Αντιλαμβάνεται τα γράμματα ως ιερά συμβολικά σχήματα και μελετά ελληνικά και παγκόσμια χειρόγραφα από τον 3ο αιώνα π.Χ., δημιουργώντας νέα γράμματα με βάση αυτά. Μέσω αυτής της πρακτικής ελπίζει να εμπνεύσει τους ανθρώπους να αντιληφθούν τα γράμματα πέρα από τα συμβατικά εκφραστικά μέσα.

τρικυμία

Η Ναυσικά Τζανουλίνου (γενν. 1997) ζει στην Αθήνα. Είναι απόφοιτη του Τμήματος Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και φοιτήτρια του Γ’ Εργαστηρίου Γλυπτικής της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας. Έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις και εικαστικά εργαστήρια, ενώ παράλληλα μελετά τη σχέση τέχνης, θεραπείας και εκπαίδευσης. Για εκείνη, η δημιουργική έκφραση δεν αποτελεί μόνο χώρο αυτοέκφρασης, αλλά και χώρο εξέλιξης, αναζήτησης και προσφοράς. Το 2021-2022 παρακολούθησε το ετήσιο πιστοποιημένο πρόγραμμα του Πανεπιστημίου Αιγαίου "Art Therapy – Θεραπεία μέσω Τέχνης με έμφαση στα εικαστικά". Συμμετέχει στην εθελοντική καλλιτεχνική πρωτοβουλία Talks & Crafts και στο βιωματικό εικαστικό πρόγραμμα εξοικείωσης νέων με τον ψυχοκοινωνικό τομέα Colors & Minds στο ΕΜΣΤ. Το 2023-2024 δημοσιεύτηκαν έργα της στο επιστημονικό περιοδικό "Days of Art in Greece”, ενώ στο παρελθόν έχει ασχοληθεί με την εικονογράφηση παιδικών παραμυθιών και τη μικροζωγραφική. Το 2024, δημιούργησε το τρίτο γλυπτό της στον δημόσιο χώρο, στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και παρουσίασε τη διάλεξή της στο πλαίσιο του εντατικού εργαστηρίου OLA με τίτλο "Δημοκρατικός Μετασχηματισμός Τοπίου: Προς μια Ανοιχτή Ακαδημία Τοπίου". Χρησιμοποιεί κυρίως φυσικά υλικά και έχει επιρροές από την καθημερινή ζωή, τη φύση, τη μυθολογία και τα σύμβολα.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Η νύχτα που έφυγε ο Παύλος": Παρουσίαση του βιβλίου στο καφέ των εκδόσεων Εύμαρος

Οι εκδόσεις Εύμαρος και οι εκδόσεις Τόπος προσκαλούν το κοινό στην παρουσίαση του βιβλίου του Ξενοφώντα Κοντιάδη, που θα γίνει παρουσία της Μάγδας Φύσσα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Μόλις "έπεσε" η "Ύπουλη νύχτα" του Αντώνη Ζαΐρη

Κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Ενύπνιο η νέα ποιητική συλλογή που είναι ντυμένη με λέξεις που πιθανόν να χάνονται με το φως της μέρας.

Το Hunny Bunny υποδέχεται το "Εκεί που σκάει το Ρήμα"

Το μπαρ θα φιλοξενήσει την παρουσίαση της ποιητικής συλλογής του Μιχάλη Τσιανίκα.

"Στην πόρτα": Αυτό είναι το νέο βιβλίο των εκδόσεων Ποταμός

Κυκλοφόρησε μόλις από τον εκδοτικό οίκο η νουβέλα του Κώστα Μίντζηρα.

ΑI Translation Slam: Τεχνητή νοημοσύνη Vs μεταφραστές στο Ινστιτούτο Γκαίτε

Το Ινστιτούτο προσκαλεί το κοινό σε έναν πρωτότυπο διαγωνισμό λογοτεχνικής μετάφρασης. Είσοδος ελεύθερη.

Από τη χουντική βαρβαρότητα στην αδέσμευτη σκέψη: Νέα έκθεση στο Μέγαρο Εϋνάρδου του ΜΙΕΤ

Το αφιέρωμα συνδιοργανώνεται από το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, τα Γενικά Αρχεία του Κράτους και το Αρχείο της ΕΡΤ.

ΕΜΣΤ & Εθνική Πινακοθήκη τιμούν την ιστορική γκαλερίστα και ιδρύτρια του Πανελλήνιου Συλλόγου Αιθουσών Τέχνης, Τζούλια Δημακοπούλου

Το αφιέρωμα είναι η πρώτη κοινή δράση μεταξύ των δύο μουσείων στο πλαίσιο του δημοσίου προγράμματός τους.