"Αμμόχωστος 3,5%": Ο Σωτήρης Δανέζης απαθανατίζει την πόλη-φάντασμα πίσω από το συρματόπλεγμα

Μια πολυμεσική έκθεση με αφορμή τα πενήντα χρόνια μετά την τουρκική εισβολή στην πόλη.

Αμμόχωστος 3,5% Σωτήρης Δανέζης

Πενήντα χρόνια μετά την τουρκική εισβολή και κατοχή στην Κύπρο, ο Σωτήρης Δανέζης παρουσιάζει την έκθεση φωτογραφίας και πολυμέσων "Αμμόχωστος 3,5%".

Ο δημοσιογράφος, με το πλούσιο έργο σε 80 χώρες του κόσμου, φωτογραφίζει το 3,5% του εδάφους της περίκλειστης πόλης της Αμμοχώστου στο οποίο έδωσε πρόσβαση το κατοχικό καθεστώς πριν τρία χρόνια και καταγράφει πολύτιμες μαρτυρίες για τα γεγονότα που σημάδεψαν την Κύπρο.

Αμμόχωστος 3,5% Σωτήρης Δανέζης

Η έκθεση, η οποία τελεί υπό την αιγίδα του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας και  διοργανώνεται από τον Οργανισμό Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ), περιλαμβάνει περισσότερες από εκατό φωτογραφίες, αρχειακό υλικό και αποσπάσματα από δώδεκα συνεντεύξεις κατοίκων της πόλης-συμβόλου της κυπριακής τραγωδίας.

Το έργο του Σωτήρη Δανέζη στην Αμμόχωστο λειτουργεί ως ρωγμή στον χρόνο. Μας επιτρέπει να δούμε για πρώτη φορά τόσο καθαρά τα σημάδια μισού αιώνα λεηλασίας και αιχμαλωσίας της πόλης. Παράλληλα, αποτελεί αφορμή για να γνωρίσουμε την ιστορία της κοσμοπολίτικης Αμμοχώστου, που μετατράπηκε σε πόλη-φάντασμα μετά την τουρκική εισβολή και σήμερα αποτελεί πόλο έλξης σκοτεινού τουρισμού.

Αμμόχωστος 3,5% Σωτήρης Δανέζης

"Η περιφραγμένη πόλη φαίνεται να ζει μόνο δισδιάστατα, μέσα από έναν φακό, μέσα από τις κάμερες ασφαλείας, τα κιάλια των μυστικών υπηρεσιών και τις διόπτρες των στρατιωτών, τις φωτογραφικές μηχανές και τα κινητά των τουριστών. Ωστόσο, φέρει μνήμες. Αυτά τα κελύφη εμπειριών συλλέγει και παρουσιάζει ο Σωτήρης Δανέζης. Στέκεται μπροστά στο Λύκειο Ελληνίδων, στα ξενοδοχεία που επισκέπτονταν χολιγουντιανοί αστέρες, στο Γυμνάσιο, στα μαγαζιά και τα σπίτια, σε όλα τα σημεία από όπου βίαια αποσπάστηκε κάθε καθημερινότητα. Από απόσταση, ο θεατής, όπως και ο τουρίστας, μπορεί να παρατηρήσει την πόλη και τις εικόνες που αναδύονται στα ερείπια της ιστορίας", σημειώνει ο επιμελητής της έκθεσης, Βαγγέλης Ιωακειμίδης.

Αμμόχωστος 3,5% Σωτήρης Δανέζης

Η "Αμμόχωστος 3,5%" ανοίγει τις πύλες της στο κοινό στο Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα" του Δήμου Αθηναίων στο Θησείο στις 10 Ιουλίου. Τα εγκαίνια θα τιμήσουν με την παρουσία τους η Α.Ε. ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Νίκος Χριστοδουλίδης, ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμος Β’ και ο Δήμαρχος Αθηναίων κ. Χάρης Δούκας. Η έκθεση εντάσσεται στο πλαίσιο των επετειακών εκδηλώσεων "1974 & 1944: Η Αθήνα γιορτάζει την ελευθερία της" που διοργανώνει ο Δήμος Αθηναίων. 

Δυο λόγια για την ιστορία

Αμμόχωστος 3,5% Σωτήρης Δανέζης

Χαράματα της 14ης Αυγούστου 1974, παρά την εκεχειρία που είχε συμφωνηθεί, ο τουρκικός στρατός παραβιάζει κάθε κανόνα διεθνούς νομιμότητας και βομβαρδίζει την Αμμόχωστο, σηματοδοτώντας την έναρξη του "Αττίλα 2". Οι κάτοικοι εγκαταλείπουν άρον άρον την πόλη, η οποία πέφτει στα χέρια των Τούρκων χωρίς αντίσταση.

Μετά την κατάληψή της, η Αμμόχωστος λεηλατείται και σφραγίζεται. Τα τουρκικά στρατεύματα υψώνουν συρματοπλέγματα, χαρακτηρίζουν την περιοχή στρατιωτική ζώνη και απαγορεύουν την είσοδο. Έκτοτε, η επιστροφή της πόλης στους νόμιμους κατοίκους της αποτελεί αντικείμενο διαπραγματεύσεων.

Στις 11 Μαΐου 1984, το Συμβούλιο Ασφαλείας υιοθετεί το Ψήφισμα 550, η παράγραφος 5 του οποίου χαρακτηρίζει τις απόπειρες εποικισμού οποιουδήποτε τμήματος των Bαρωσίων από άτομα άλλα από τους κατοίκους τους ως απαράδεκτες και ζητά τη μεταβίβαση της περιοχής στη διοίκηση των Hνωμένων Eθνών. Η επιστροφή της Αμμοχώστου στα Ηνωμένα Έθνη ως νεκρή ζώνη για επανεγκατάσταση ζητείται επίσης από το Ψήφισμα 789 του 1992.

Αμμόχωστος 3,5% Σωτήρης Δανέζης

Το 2021, ο Ταγίπ Ερντογάν, δια στόματος Ερσίν Τατάρ, εξαγγέλλει το "άνοιγμα" μιας περιοχής η οποία αποτελεί το 3,5% των Βαρωσίων, καλώντας τους Ελληνοκύπριους ιδιοκτήτες να επιστρέψουν, αφού πρώτα απευθυνθούν στην λεγόμενη "Επιτροπή Ακίνητης Περιουσίας" του ψευδοκράτους.

Σήμερα, στον κεντρικό εμπορικό δρόμο της πόλης και στο παραλιακό μέτωπο, ανθεί το φαινόμενο του σκοτεινού τουρισμού. Για τους επισκέπτες και τους τουρίστες λειτουργούν καφετέριες και παιδικές χαρές, ενοικιάζονται πατίνια, ποδήλατα και αμαξίδια γκολφ. Σε ένα τμήμα της παραλίας μπήκαν ομπρέλες και ξαπλώστρες. Οι ξεναγοί άρχισαν να υποδέχονται τα πρώτα τουριστικά γκρουπ.

Εγκαίνια: 10/7 (5.45 μ.μ.)

Info: Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα" Δήμου Αθηναίων | 10/7-25/8 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 11 π.μ. – 7 μ.μ., Σαβ., Κυρ.: 10 π.μ. – 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων «Μελίνα»

Ηρακλειδών 66 & Θεσσαλονίκης, Θησείο
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Οι εμβληματικές αργυροτυπίες της Nelly's ταξιδεύουν στα Χανιά

Επιλεγμένα έργα της συλλογής Καρασάκη θα βρίσκονται στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων για ένα μοναδικό ταξίδι στον χρόνο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
06/07/2024

"Modern Fiction": Αμβούργο και Ύδρα καταρρίπτουν εθνικά στερεότυπα

Τα έργα Γερμανών και Ελλήνων καλλιτεχνών ταξιδεύουν στην Ύδρα για μια μοναδική συνεργασία.

Ένα βιβλίο για την κορυφαία υφάντρια Αλεξάνδρα Κεχαγιόγλου παρουσιάζει η Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Η έκδοση των Verlag der Buchhandlung Walther und Franz König συστήνει το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας, συγκεντρώνοντας φωνές από τους κόσμους των τεχνών, του ακτιβισμού και της υφαντικής.

Το "Fishy Democracy" στην Ιχθυόσκαλα Κερατσινίου προσφέρει νέες προοπτικές στον κόσμο της δημοκρατίας και της οικολογίας

Οι δράσεις του Atopos Unbound για τη δημοκρατία και την οικολογία στο "Τί οφείλουμε στη δημοκρατία;" που διοργανώνει το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά με το Φεστιβάλ Αθηνών.

"Τρικυμία" από τρεις καλλιτέχνες

Ελπίδα Ζαχαράκη, Κώστας Παντούλας και Ναυσικά Τζανουλίνου δημιουργούν από κοινού μια έκθεση για το antisocial.ath.

Ο εικαστικός θεσμός "Πλοές" γιορτάζει 30 χρόνια με μια έκθεση στην Άνδρο

Ραντεβού στην Ανδρο για τις επετειακές δράσεις του θεσμού, με θεματική "Προς τη Χώρα των Εσπερίδων".