"Ιππόλυτος-Φαίδρα": Επετειακή έκθεση στο Φεστιβάλ Επιδαύρου για την τραγωδία του Ευριπίδη

Η εικαστική έκθεση προσφέρει μια γοητευτική αναδρομή στις παραστάσεις των αντίστοιχων τραγωδιών στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου από τη δεκαετία του 1950 έως σήμερα.

Φαίδρα Helen Mirren © Εύη Φυλακτού / Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Με αφορμή τη συμπλήρωση 70 χρόνων από την παράσταση της τραγωδίας "Ιππόλυτος" του Ευριπίδη στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, ο εκθεσιακός χώρος Επιδαύρου φιλοξενεί φέτος μία έκθεση αφιερωμένη στις τραγικές μορφές του Ιππόλυτου και της Φαίδρας. Η έκθεση φέρει τον τίτλο "Ιππόλυτος-Φαίδρα" και προσφέρει μια γοητευτική αναδρομή στις παραστάσεις των αντίστοιχων τραγωδιών στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου από τη δεκαετία του 1950 έως σήμερα. 

Η σύλληψη και η γενική εποπτεία του εγχειρήματος είναι της Καλλιτεχνικής Διευθύντριας του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου Κατερίνας Ευαγγελάτου. Επιστημονικός υπεύθυνος είναι ο Παναγιώτης Μιχαλόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ. Υπεύθυνη για την έρευνα και τεκμηρίωση είναι η Κωνσταντίνα Νικολοπούλου, Θεατρολόγος. Τον εκθεσιακό σχεδιασμό και την επιμέλεια έκαναν η Θάλεια Μέλισσα και ο Γιώργος Ρυμενίδης. 

Οι παραστάσεις του Ιππόλυτου και της Φαίδρας

Ιππόλυτος 1989
© Αρχείο Γιάννη Χουβαρδά
Ο Μηνάς Χατζησάββας ως Ιππόλυτος και η Μπέττυ Αρβανίτη ως Φαίδρα στην παράσταση του "Ιππόλυτου" του Ευριπίδη στην Επίδαυρο σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά (Εθνικό Θεάτρο, 1989)

Η παρουσίαση του Ιππόλυτου του Ευριπίδη από το Εθνικό Θέατρο στην Επίδαυρο σε σκηνοθεσία Δημήτρη Ροντήρη το 1954 έδωσε το εναρκτήριο λάκτισμα για την επίσημη καθιέρωση των Επιδαυρίων έναν χρόνο αργότερα. Έκτοτε, ακολούθησαν επτά ακόμα παραστάσεις του Ιππόλυτου στο αργολικό θέατρο και μία του έργου Φαίδρα του Ρακίνα. 

Το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, με την πολύτιμη υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού, τιμά τη σημαντική αυτή παρακαταθήκη των εννέα σπουδαίων παραστάσεων με την περιοδική έκθεση  "Ιππόλυτος-Φαίδρα", όπου παρουσιάζονται πολύτιμα τεκμήρια από τα αρχεία του Φεστιβάλ και του Εθνικού Θεάτρου καθώς και άλλων πολιτιστικών οργανισμών και θιάσων, όπως κοστούμια, μάσκες, μακέτες, παρτιτούρες και οπτικοακουστικό υλικό. 

"Ιππόλυτος και Φαίδρα"

Ιππόλυτος Ευριπίδη 1954
© Αρχείο Βιβλιοθήκης Εθνικού Θεάτρου
Η εικόνα προέρχεται από το εξώφυλλο του προγράμματος της παράστασης του "Ιππόλυτου" του Ευριπίδη στην Επίδαυρο σε σκηνοθεσία Δημήτρη Ροντήρη (Εθνικό Θεάτρο, 11 Ιουλίου 1954)

Η έκθεση "Ιππόλυτος και Φαίδρα" βασίζεται στις οκτώ μέχρι σήμερα παραστάσεις του αρχαίου δράματος "Ιππόλυτος" του Ευριπίδη και της μίας παράστασης του έργου "Φαίδρα" του Ρακίνα στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου. 

Σύμφωνα με τον μύθο, η Φαίδρα, γυναίκα του βασιλιά Θησέα και πιόνι στο σχέδιο εκδίκησης της θεάς Αφροδίτης, ερωτεύεται τον Ιππόλυτο, γιο του άντρα της και της Αμαζόνας Ιππολύτης. Αφιερωμένος στη λατρεία της θεάς Άρτεμης, ο Ιππόλυτος αρνείται τον έρωτα της Φαίδρας, με ολέθριες συνέπειες.

Ιππόλυτος Ευριπίδη 1973
© Αρχείο Γιώργου Πάτσα
Σχέδιο του Γιώργου Πάτσα για το κοστούμι της Αρτέμιδος στην παράσταση του "Ιππόλυτου] του Ευριπίδη στην Επίδαυρο σε σκηνοθεσία Σπύρου Α. Ευαγγελάτου (Εθνικό Θεάτρο, 1973)

Όπως επισημαίνει ο Επίκουρος Καθηγητής στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ και επιστημονικός υπεύθυνος της έκθεσης Παναγιώτης Μιχαλόπουλος, "Ιππόλυτος και Φαίδρα, προγονός και μητριά, βλάσφημη αγνότητα και ανίερο πάθος, και εντέλει Άρτεμη και Αφροδίτη – αυτές οι αντιθέσεις υφαίνουν το δίχτυ μιας τραγωδίας που εκτυλίσσεται στα έσχατα άκρα της ανθρώπινης ύπαρξης: στα απόκρυφα βάθη της ψυχής και συνάμα στο οριακό σημείο όπου το χάος απειλεί την εύθραυστη τάξη του πολιτισμού και του κόσμου". 

Ο εκθεσιακός χώρος της Αρχαίας Επιδαύρου

εκθεσιακός χώρος Αρχαίας Επιδαύρου

Ο εκθεσιακός χώρος της Αρχαίας Επιδαύρου επαναλειτούργησε το 2023 μετά από πολλά χρόνια που είχε παραμείνει κλειστός. Με πρωτοβουλία της Καλλιτεχνικής Διευθύντριας του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου Κατερίνας Ευαγγελάτου η επαναλειτουργία του χώρου εγκαινιάστηκε με την έκθεση "Η Μήδεια στην Επίδαυρο", έκθεση αφιερωμένη στις παραστάσεις της τραγωδίας Μήδεια που παρουσιάστηκαν στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου από τη δεκαετία του 1950 έως σήμερα. 

Διαβάστε Επίσης

Στα εγκαίνια του εκθεσιακού χώρου που έγιναν στις 7 Ιουλίου 2023, ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου Δημήτρης Πασσάς, επεσήμανε: "Σε ένα κτίριο σημαντικής αρχιτεκτονικής αξίας δίνουμε διαφορετικό προορισμό και έτσι τα Επιδαύρια αποκτούν μουσειακή παρουσία και προβολή. Το Φεστιβάλ μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα ανέλαβε και διεκπεραίωσε το έργο αυτό που συμπληρώνει την εμπειρία των επισκεπτών του Αρχαίου Θεάτρου. Ιδιαίτερες ευχαριστίες στο Υπουργείο Πολιτισμού για την στήριξή του".

Αξίζει να αναφερθεί ότι το κτίριο σχεδιάστηκε από τον διακεκριμένο αρχιτέκτονα Άρη Κωνσταντινίδη.

Info: Εκθεσιακός χώρος Επιδαύρου | 5/7-24/8 | Η έκθεση θα είναι ανοιχτή 6 μ.μ. – 1 π.μ., τις ημέρες των παραστάσεων στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου | Είσοδος ελεύθερη

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Οι εμβληματικές αργυροτυπίες της Nelly's ταξιδεύουν στα Χανιά

Επιλεγμένα έργα της συλλογής Καρασάκη θα βρίσκονται στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων για ένα μοναδικό ταξίδι στον χρόνο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
06/07/2024

"Modern Fiction": Αμβούργο και Ύδρα καταρρίπτουν εθνικά στερεότυπα

Τα έργα Γερμανών και Ελλήνων καλλιτεχνών ταξιδεύουν στην Ύδρα για μια μοναδική συνεργασία.

Ένα βιβλίο για την κορυφαία υφάντρια Αλεξάνδρα Κεχαγιόγλου παρουσιάζει η Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Η έκδοση των Verlag der Buchhandlung Walther und Franz König συστήνει το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας, συγκεντρώνοντας φωνές από τους κόσμους των τεχνών, του ακτιβισμού και της υφαντικής.

Το "Fishy Democracy" στην Ιχθυόσκαλα Κερατσινίου προσφέρει νέες προοπτικές στον κόσμο της δημοκρατίας και της οικολογίας

Οι δράσεις του Atopos Unbound για τη δημοκρατία και την οικολογία στο "Τί οφείλουμε στη δημοκρατία;" που διοργανώνει το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά με το Φεστιβάλ Αθηνών.

"Τρικυμία" από τρεις καλλιτέχνες

Ελπίδα Ζαχαράκη, Κώστας Παντούλας και Ναυσικά Τζανουλίνου δημιουργούν από κοινού μια έκθεση για το antisocial.ath.

"Αμμόχωστος 3,5%": Ο Σωτήρης Δανέζης απαθανατίζει την πόλη-φάντασμα πίσω από το συρματόπλεγμα

Μια πολυμεσική έκθεση με αφορμή τα πενήντα χρόνια μετά την τουρκική εισβολή στην πόλη.